OGÓLNOPOLSKIE SEMINARIUM PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNE SZKOLNICTWA ARTYSTYCZNEGO ROLA PSYCHOLOGA I PEDAGOGA W SZKOLNICTWIE ARTYSTYCZNYM Centrum Edukacji Artystycznej Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna CEA w Poznaniu Poznańska Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna II stopnia w Poznaniu Państwowa Bursa Szkół Artystycznych w Poznaniu 04 marca 2016, Poznań
dr Urszula Bissinger-Ćwierz ROLA I ZADANIA PSYCHOLOGA I PEDAGOGA SZKOLNEGO WE WSPÓŁCZESNEJ SZKOLE ARTYSTYCZNEJ -MODEL PRACY- Nie ma takiego problemu, odnoszącego się do nauczania, który by nie miał warstwy psychologicznej Andrzej Jurkowski
I. SPECJALISTA SZKOLNICTWA ARTYSTYCZNEGO I. SPECJALISTA SZKOLNICTWA ARTYSTYCZNEGO I.1. EKSPERT I.2. PROPAGATOR I.2. PROPAGATOR II. DZIAŁALNOŚĆ II. 1. PORADNIANIA II. 1. PORADNIANIA II.2. DIAGNOSTYCZNA II.3. WYCHOWAWCZA II.4. OPIEKUŃCZA II.5. PSYCHOEDUKACYJNA II.5. PSYCHOEDUKACYJNA II.6. PROFILAKTYCZNA dr Urszula Bissinger - Ćwierz Starszy Wizytator ds. Poradnictwa Psychologiczno – Pedagogicznego
III. ZADANIA III.1. ZADANIA NIESPECYFICZNE III.2. ZADANIA SPECYFICZNE IV. FORMY REALIZACJI ZADAŃ V. WSPÓŁPRACA Z INSTYTUCJAMI I ORGANIZACJAMI V. WSPÓŁPRACA Z INSTYTUCJAMI I ORGANIZACJAMI VI. DOKUMENTACJA PRACY dr Urszula Bissinger - Ćwierz Starszy Wizytator ds. Poradnictwa Psychologiczno – Pedagogicznego
Agnieszka Olszańska KREATYWNE METODY PRACY PSYCHOLOGA Z UCZNIAMI SZKÓŁ ARTYSTYCZNYCH
Agnieszka Olszańska ARTYSTYCZNE PROJEKTY BSA W WARSZAWIE Drzewo marzeń Komnata mocy Gra psychologiczna „Zwierciadło duszy”
Agnieszka Olszańska
Barbara Wojtanowska-Janusz BUDOWANIE ODPORNOŚCI PSYCHICZNEJ UCZNIÓW SZKÓŁ MUZYCZNYCH PRZED WYSTĘPEM
Barbara Wojtanowska-Janusz
dr n. med. Anna Bukowska-Posadzy OBJAWY SOMATYCZNE ZABURZEŃ NERWICOWYCH U UCZNIÓW SZKÓŁ ARTYSTYCZNYCH
dr n. med. Anna Bukowska-Posadzy PSYCHOLOGICZNE SPOJRZENIE NA CHOROBY SOMATYCZNE 1. Choroby somatyczne 2. Choroby psychosomatyczne 3. Zespoły psychopatologiczne występujące pod postacią somatyczną 4. Zaburzenia pozorowane i symulacja
prof. dr hab. Anna Brzezińska BUDOWANIE TOŻSAMOŚCI W OKRESIE DORASTANIA A FUNKCJONOWANIE W DOROSŁOŚCI
Budowanie tożsamości w okresie dorastania a funkcjonowanie w dorosłości Prof. dr hab.Anna Izabela Brzezińska Instytut Psychologii Uniwerytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu lwww.psychologia.amu.edu.p
prof. dr hab. Anna Brzezińska PSYCHOLOGICZNE SPOJRZENIE NA CHOROBY SOMATYCZNE 1. Choroby somatyczne 2. Choroby psychosomatyczne 3. Zespoły psychopatologiczne występujące pod postacią somatyczną 4. Zaburzenia pozorowane i symulacja 0 – lat10 - lat lat 30 - lat lat lat lat lat lat 90 - lat100 O kim mówimy? dzieciństwo dorastanie wkraczanie w dorosłość wczesna dorosłość młodsi średniacy starsi średniacy młodsi starsi starsi najstarsi starsi SENIORZY
zmiany etapu edukacji pierwsze związki pre-intymne edukacja wyższa / praca związki intymne praca, opuszczenie domu bliskie związki, rodzicielstwo, małżeństwo, POLIS Co jest ważne dla kształtowania się tożsamości? Wczesna adolescencja / lat Późna adolescencja 18 - lata22 Wschodząca dorosłość 23– lat30 osiągnięcie dojrzałości płciowej wzrost siły i sprawności zakończenie fazy wzrostu pierwsze oznaki starzenia się organizmu SOMA autonomia przynależność do grupy autonomia intymność plany na przyszłość intymność gotowość do opiekowania się PSYCHE
Obciążenia: wymagania, wyzwania Posiadane kompetencje i możliwości System wsparcia społecznego Kompetencje dziecka / nastolatka Równowaga
20