System wyrównawczy w JST: propozycje modyfikacji Paweł Swianiewicz Zakład Rozwoju i Polityki Lokalnej Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytet.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Polskie 10 lat w Unii. Polityczne aspekty członkostwa - jak Polska zmieniła Europę.
Advertisements

Największy potencjał gruntów inwestycyjnych w ofercie ANR Leszek Świętochowski Prezes ANR Warszawa, 15 kwietnia 2015 roku.
Rozwój infrastruktury sportowej w Gminie Wyszków Analiza wariantowa.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Podział administracyjny Polski (18). Gmina powiat i województwo to jednostki podziału administracyjnego Polski. W gminach i powiatach władzę sprawuje.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne. ( ZIT ). Dofinansowanie :ZIT 11,4 mln euro WRPO 8,0 mln euro Beneficjenci :- Uniwersytet im. A. Mickiewicza, - Politechnika.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Budżet Miasta Gdańska na rok Wskaźniki przyjęte w projektowaniu budżetu na rok Realne tempo wzrostu PKB – 3,8% Średnioroczna dynamika cen.
Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Budżet miasta Gdańska na rok 2004 Opracowanie Uchwały Nr XIX/553/04 RMG z dn. 24 stycznia 2004.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Dochody JST 2004 – 2012, perspektywa 2013 – 2020 Warszawa, 20 czerwca 2013 Senat RP.
Rozliczanie kosztów działalności pomocniczej
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. e-Podlaskie – kierunki.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
PROGRAM OPERACYJNY „ROZWOJU WOJEWÓDZTW POLSKI WSCHODNIEJ" Warszawa, 30 marca 2006.
Program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata Opole, 2 października 2015 r.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Międzynarodowa konferencja naukowo-dydaktyczna Zrównoważony rozwój, zrównoważone społeczeństwo. Wyzwania edukacyjne Sustainable development, sustainable.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
Samorządowa jednostka organizacyjna INSTYTUT ROZWOJU TERYTORIALNEGO Warsztaty subregionalne – 1 Legnicko – Głogowski Obszar Integracji Legnica
Podział wartości dodanej Michał Lewandowski, Szkoła Główna Handlowa, Główny Urząd Statystyczny Maciej Banaś, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
ZAD Ł U Ż ENIE NA DZIE Ń 31.XII.2008 R. I WYNIKI FINANSOWE ZA OKRES I-XII 2008 ROK SP ZOZ DLA KTÓRYCH SAMORZ Ą D WOJEWÓDZTWA DOLNO Ś L Ą SKIEGO JEST ORGANEM.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Rachunek dochodu narodowego. Plan wykładu 1.Kategorie mierników skali działalności gospodarczej 2.PKB realny i nominalny 3.Wady PKB 4.Wzrost a rozwój.
Samorządowa Jednostka Organizacyjna Województwa Dolnośląskiego INSTYTUT ROZWOJU TERYTORIALNEGO Wyzwania monitoringu rozwoju regionalnego. dr Maciej Zathey.
Mierniki aktywności gospodarczej. Mierniki aktywności gospodarczej - zespół odpowiednio przygotowanych i przetworzonych danych statystycznych przedstawiających.
ŚLĄSKI ZWIĄZEK GMIN I POWIATÓW ul. Stalmacha Katowice tel.: +4832/ , , fax.: +4832/ , BENCHMARKING – NARZĘDZIE.
ZBADANIE POTENCJAŁU INNOWACYJNEGO SUBREGIONU RADOMSKIEGO Projekt realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach działania 2.6 Regionalne.
SPRAWOZDANIE Z WYKONANIA BUDŻETU GMINY BRUSY ZA 2014 ROK.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Strategia rozwoju kierowanego przez społeczność na lata Lokalna Grupa Działania Ziemia Gotyku.
*) WOLNE ŚRODKI jako nadwyżka środków pieniężnych budżetu na koniec 2008 roku, wynikających z rozliczeń kredytów i pożyczek z lat ubiegłych Budżet – wykonanie.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
„Korzyści dla inwestorów oraz regionów i gmin z funkcjonowania w Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej” Zielona Góra, Krzysztof.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Założenia przyszłego okresu programowania Założenia przyszłego.
Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia - Raport Electus S.A. Łódź, r.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Rzeszów, 16 luty 2012.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
Urząd Gminy Pruszcz ul. Główna 33, Pruszcz tel fax
Konsekwencje wprowadzonych zmian Edukacja przedszkolna Teresa Ogrodzińska Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego.
Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia - Raport Electus Forum Rynku Zdrowia Warszawa,
Informacja o wykonaniu budżetu powiatu kluczborskiego za 2013 rok.
X Posiedzenie Podlaskiego Komitetu Monitorującego Kontrakt Wojewódzki Białystok, 8 maja 2006 r. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską oraz Budżet.
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w roku 2014 Jolanta Rudnicka Biuro Ewaluacji Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO r. Departament.
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
Lokalne źródła prawa – zarys
Osoby młode na rynku pracy w świetle danych statystycznych
BUDŻET POWIATU MIELECKIEGO NA ROK 2018
Budżet miasta Tychy na 2005 r.
PROJEKT BUDŻETU GMINY FRAMPOL NA ROK 2019.
Przyszłe zmiany sposobu finansowania zadań oświatowych
Finansowanie zadań oświatowych
Rządowy Program na rzecz Rozwoju oraz Konkurencyjności Regionów
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Środki przekazane jednostkom samorządu terytorialnego na dział: pomoc społeczna i rodzina w latach
Zapis prezentacji:

System wyrównawczy w JST: propozycje modyfikacji Paweł Swianiewicz Zakład Rozwoju i Polityki Lokalnej Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytet Warszawski

Systemy subwencji w Europie Wyrównywanie poziome – rzadsze od pionowego, ale pojawia się w wielu krajach Wyrównywanie Bazy dochodowej (nie dochodów) Ze względu na różnice potrzeb wydatkowych Ze względu na obiektywne czynniki wpływające na koszty jednostkowe Zazwyczaj integracja wyrównywania dochodowego i wydatkowego, a także pionowego i poziomego mechanizmu Polski system niemal wyłącznie koncentruje się na pierwszym czynniku (niezbyt udane wyjątki – np. subwencja oświatowa). Wyrównywanie pionowe i poziome - rozdzielone Różny stopień komplikacji algorytmu wyrównywania Wyrafinowane ( perfekcjonistyczne) – np. brytyjski, systemy skandynawskie, holenderski Uproszczone – np. dla gmin hiszpańskich Związek komplikacji algorytmu z zakresem decentralizacji funkcjonalnej

Wyrównywanie poziome w Europie - przykłady Skandynawia (Dania, Szwecja, Norwegia) – do niedawna niemal całkowicie poziome systemy, obecnie mieszane Niemcy, Szwajcaria, Austria – wyrównywanie między landami/ kantonami, systemu międzygminne zależne od kantonu Hiszpania – miedzy regionami autonomicznymi Także w niektórych krajach Europy Wschodniej – np. Ukraina

Wyrównywanie poziome – zagadnienia dyskusyjne Nigdzie nie udało się wypracować systemu nie budzącego kontrowersji tak politycznych jak i o charakterze technicznym Spory przez Trybunałem Konstytucyjnym nie tylko w Polsce – por. sprawa niemiecka w 2003 r. Zagadnienie wyrównywania nierozwiązywalne na gruncie ekonometrii i rozważań eksperckich. Jego istotą jest pojęcie solidarności mające charakter normatywny – etyczny i polityczny Co jest ważne to nie czy algorytm jest „poprawny”, ale czy rezultaty jego zastosowania są politycznie akceptowalne

GminyMiasta na prawach powiatuPowiatyWojewództwa Oświatowea78%93%77%24% Wyrównawcza21%2%17%48% Równoważąca (regionalna) 1,5%5%6%28% Subwencja równoważąca (regionalna) Subencja wyrównawcza Województwa4,6%7,8% Powiaty2,7%7,6% Miasta na prawach powiatu1,3%0,5% Gminy0,5%7,0% Udział poszczególnych części subwencji w całości dochodów samorządowych(2013) Struktura subwencji ogólnej dla samorządów w Polsce

PłatnicyBeneficjenciPłatnicyBeneficjenci Województwa116/163 Powiaty19314/ /314 Miasta na prawach powiatu4462/654666/66 Gminy / /2413 „Przelewy powrotne” – niespotykane w innych krajach europejskich „Luka czasowa” – rozwiązania europejskie: Prognozy z wyrównywaniem po okresie rozliczeniowym Średnie kilkuletnie Bardzo wysoka stawka krańcowa (spotykana głównie w Skandynawii), zwiększająca drastyczność problemu „luki czasowej” „Celowa subwencja równoważąca/ regionalna”? – raczej nie Brak rzetelnego uwzględnienia zróżnicowania potrzeb wydatkowych – tak w algorytmie rozdziału środków jak i w sposobie definiowania „zamożnych” System wyrównawczy w Polsce – zagadnienia problematyczne

Propozycja modyfikacji systemu wyrównawczego w Polsce - założenia Uwzględnienie potrzeb wydatkowych Integracja systemu pionowego i poziomego (subwencji wyrównawczej i równoważącej) Potrzeby wydatkowe – czynniki wyjaśniające: Teoretyczne uzasadnienie zależności przyczynowo-skutkowej Uzasadnienie w danych o faktycznym zróżnicowaniu kosztów – czynniki wpływające na historyczne zróżnicowanie Wartość wskaźników znacząco różnicuje zbiorowość jst Niepodatność na manipulacje ze strony zainteresowanych samorządów; Wskaźniki nie powinny tworzyć szkodliwych bodźców zniechęcających np.. do skutecznej polityki rozwoju gospodarczego; Wagi odbijają wpływ na wielkość potrzeb odnoszących się do poszczególnych sektorów wydatków, a z drugiej udział danego sektora w ogólnej strukturze wydatków bieżących gmin/powiatów

Propozycja modyfikacji systemu wyrównawczego w Polsce – założenia – c.d. Koncentracja na potrzebach w zakresie wydatków bieżących Koncentracja na sektorach pochłaniających największą część wydatków (za wyjątkiem finansowanych z innych źródeł – np. szkoły, dotacja przedszkolna, dotacje na zadania z pomocy społecznej, wpływy ze sprzedaży usług)

Województwa: -Transport 31% -Administracja 14% -Kultura 11%

Propozycja modyfikacji systemu wyrównawczego w Polsce – założenia – c.d. Zmiana jest neutralna dla budżetu państwa Środki z wpłat wspierają subwencję wyrównawczą – umożliwi to albo podniesienie progu uprawniającego do otrzymania subwencji albo zwiększenie stopnia wyrównywania Propozycje koncentrują się na zagadnieniach eksperckich (technicznych) a nie politycznych – w szczególności skali wyrównywania (choć w niektórych przypadkach wydaje się nieracjonalna – por. 98% krańcowa stawka dla powiatów) Wagi powinny być okresowo weryfikowane, bo struktura wydatków jest zmienna w czasie

Przykłady zależności wielkości wydatków - gminy

Przykłady zależności wielkości wydatków - powiaty

GMINY Wielkość (liczba ludności) Do 4 tys.1,08 Gminy małe - koszty administracji w związku z brakiem korzyści skali; Gminy duże – koszty utrzymania transportu publicznego, zwiększona liczba użytkowników usług (alternatywne: położenie w granicach Związków Metropolitalnych – por. transport publiczny w małych gminach) 4-5 tys.1, tys.1, tys.1, tys.1, tys.1,17 Pow. 500 tys.1,40 Gęstość zaludnienia Do 20 os./ km. kw.1,09 Niska gęstość - koszty utrzymania dróg i infrastruktury komunalnej oś. / km. kw.1,03 Pozycja miasta w systemie osadniczym (lub dojazdy do pracy – pod warunkiem dostępu do oficjalnych danych) Miasta wojewódzkie1,06 Zwiększona liczba użytkowników usług komunalnych, dróg lokalnych Pozostałe miasta na prawach powiatu1,04 Miasta - ośrodki powiatowe1,02 Bezrobotni w stosunku do ludności w wieku produkcyjnym Pow. 150% średniej1,02Potrzeby w zakresie opieki społecznej

POWIATY Bezrobocie % średniej1,05 Potrzeby w zakresie pomocy społecznej Pow. 150% średniej1,08 Gęstość zaludnienia Do 40 os. / km.kw.1,03Koszty utrzymania dróg powiatowych Status i wielkość powiatu (miasta na prawach powiatu) Miasta pow. 500 tys. mieszkańców1,28 Utrzymanie dróg krajowych i wojewódzkich oraz wyższe natężenie ruchu Pozostałe miasta na prawach powiatu1,14

Beneficjenci zmiany duże miasta. (np. łączna waga 5 największych miast - 1,46 dla funkcji gminnych i 1,28 dla powiatowych; gminy (i powiaty) o najmniejszej gęstości zaludnienia. Np. łączna waga dla gminy Lutowiska - 1,17; jednostki odznaczające się wysokim poziomem bezrobocia. Polityczna kontrowersja wobec korzyści dla wielkich miast – mit o ich zamożności Pozycja w większości we wskaźnikach G i P jest wysoka, ale wcale nie na szczycie (np. Warszawa – 43, Bydgoszcz – 392, Białystok – 529) Dotychczasowe wartości nie uwzględniają potrzeb które nie budzą wątpliwości (ważony wskaźnik G – Warszawa – 141, Białystok – 957, Łódź – 1033)

Ograniczenia i słabości Oparcie analiz na danych tylko dla jednego roku (2013) Kilka klas wartości wskaźników i odpowiadających im wag, zamiast bardziej wyrafinowanych metodycznie wag wykorzystujących ciągłe zależności liniowe (ale: dylemat komplikacji i przejrzystości systemu) Brak niektórych danych w polskim systemie statystyki terytorialnej Założenie, że obecne (historyczne) zróżnicowanie wydatków odzwierciedla faktyczne zróżnicowanie potrzeb