ROLA AOTM W OCENIE PROPOZYCJI RSA PRZEDSTAWIANYCH W RAPORTACH HTA Dr n. med. Wojciech J. Matusewicz Warszawa, RYNEK ZDROWIA
Ustawa refundacyjna a RSA Obowiązki AOTM w zakresie RSA wynikają z zapisów ustawy refundacyjnej. Art. 35 ust. 7 pkt 2 lit e – wskazuje, iż rekomendacja Prezesa AOTM powinna zawierać: „(…)określenie warunków objęcia refundacją w zakresie propozycji instrumentów dzielenia ryzyka”. WAŻNE! Agencja nie proponuje instrumentów dzielenia ryzyka, sprawdza jedynie czy i w jaki sposób wpływa na cenę progową/efektywność kosztową
Ustawa refundacyjna a RSA Ustawa refundacyjna określa kategorie RSS. Art. 11 ust. 5 ustawy wskazuje, że instrumenty dzielenia ryzyka mogą dotyczyć: uzależnienia wielkości przychodu wnioskodawcy od uzyskiwanych efektów zdrowotnych uzależnienia wysokości urzędowej ceny zbytu od zapewnienia przez wnioskodawcę dostaw po obniżonej ustalonej w negocjacja cenie uzależnienia wysokości urzędowej ceny zbytu od wielkości obrotu uzależnienia wysokości urzędowej ceny zbytu od zwrotu części uzyskanej refundacji podmiotowi zobowiązanemu do finansowania świadczeń ze środków publicznych ustalenia innych warunków refundacji mających wpływ na zwiększenie dostępności do świadczeń gwarantowanych lub obniżenia kosztów tych świadczeń; Propozycje RSA są składane wraz z wnioskami i analizami do Ministra Zdrowia i tym samy do AOTM.
Z doświadczenia Agencji… Z doświadczenia Agencji (ponad 2 lata!) wynika, że porozumienia dzielenia ryzyka nie są najłatwiejszym narzędziem zwiększającym dostęp do leczenia. Nie sposób jednak uniknąć poszukiwania kompromisów. Bez tego narzędzia trudno jest zbudować most pomiędzy możliwościami budżetu, oczekiwaniami pacjentów i producentów. Im prostszy RSA tym łatwiej go ocenić, co jest oczywiste.
Z doświadczenia Agencji … Z oceną RSA AOTM spotyka się na kilku etapach: na etapie sprawdzania „minimalnych wymagań” na etapie sporządzania analizy weryfikacyjnej na etapie „appraisal”- czyli prezentacji i oceny przez Radę Przejrzystości i Prezesa Agencji WAŻNE! Agencja nie ocenia praktycznych aspektów implementacji RSA
Rada Przejrzystości Rada ocenia propozycję instrumentu dzielenia ryzyka w zakresie zasadności oraz praktyczności jego zastosowania, głównie na podstawie opinii NFZ wygłaszanej podczas posiedzenia; Rada, a w ślad za nią Prezes AOTM daje propozycje umieszczenia zapisów o RSA w rekomendacji/ zmiany RSA /odrzuceniu RSA;
AOTM w liczbach Pierwsza rekomendacja powstała w 2007 roku i dotyczyła terapii immunomodulujacej w leczeniu stwardnienia rozsianego, dla której Rada Konsultacyjna wydała pozytywna, ale warunkową rekomendację uznając, że: „choć stosowanie interferonu beta w leczeniu postaci rzutowo-remisyjnej SM jest interwencją o udowodnionej, ale niskiej efektywności klinicznej i niskiej opłacalności Rada rekomenduje jej finansowanie ze środków publicznych pod następującymi warunkami: ograniczenia kosztów zakupu leków, ograniczenia stosowania interferonu beta do grupy pacjentów mogących uzyskać największą korzyść zdrowotną, prowadzenia dobrej, niezależnej oceny efektywności praktycznej i kosztów stosowanej terapii w oparciu o rejestr pacjentów”. Od tego czasu, czyli w okresie 7 lat AOTM wydała 839* rekomendacji dla leków i technologii nielekowych i 923 opinii o programach zdrowotnych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego i ministerstwa. * stan na (od do – 150 rekomendacji!)
AOTM działa na podstawie zleceń MZ Głównie oceniane są technologie lekowe – 80-90% od momentu wprowadzenia ustawy refundacyjnej, przy jednoczesnym znaczącym wzroście liczby zleceń szczególnie w roku 2013.
Dane z roku 2012 rok W 2012 roku AOTM otrzymała 52 zlecenia Ministra Zdrowia dotyczące oceny wniosków refundacyjnych na podstawie art. 35 ust. 1 ustawy refundacyjnej. Wśród nich było 26 wniosków z RSS.
Dane z roku 2013 rok W 2013 roku AOTM otrzymała 80 zleceń dotyczących oceny wniosków refundacyjnych na podstawie art. 35 ust. 1 ustawy refundacyjnej. Wśród nich były 52 propozycje RSS dla 51 technologii medycznych*. * Dane z projektu wewnętrznego AOTM, którego wyniki zostaną przedstawione podczas konferencji ISPOR 17th Annual European Congress
Analiza rekomendacji… Porównując 2012 i 2013 rok widać wzrost zarówno wniosków refundacyjnych jak i zaproponowanych w nich RSS. W 2012 roku propozycje zastosowania RSS znalazły się 50% wniosków refundacyjnych podlegających ocenie AOTM. W 2013 roku liczba ta wzrosła i stanowiła prawie 65% wszystkich wniosków refundacyjnych. Najbardziej powszechna kategorią RSS w 2012 roku było uzależnienie wysokości ceny zbytu od zapewnienia przez wnioskodawcę dostaw po obniżonej, ustalonej w negocjacjach cenie – i stanowiła blisko 35% wszystkich złożonych propozycji. W 2013 roku w propozycjach wnioskodawcy przeważał „pay-back”, czyli uzależnienie ceny zbytu od zwrotu części uzyskanej refundacji.
Z perspektywy Agencji
Zestawienie wniosków w podziale na kategorię refundacji: Rok 2012 Rok 2013 Kategoria refundacjiLiczba wniosków ogółem Liczba wniosków z RSSUdział procentowy Leki „na receptę”18211% Program lekowy302377% Katalog chemioterapii3233% Suma522650% Kategoria refundacjiLiczba wniosków ogółem Liczba wniosków z RSSUdział procentowy Leki „na receptę”432967% Program lekowy352263% Katalog chemioterapii200% Suma805164%
Proponowane zmiany w zakresie oceny RSA 1.Opracowanie wytycznych dotyczących składania RSA wraz z wnioskiem 2.Współpraca z NFZ na etapie do minimalnych wymogów – dostęp do baz NFZ w celu określenia podstawowych danych dla Polski 3.Stworzenie bazy klinicystów ekspertów z sprawdzonym rejestrem korzyści 4.Ocena wprowadzonych przez NFZ do tej pory RSA wraz z oceną skutków finansowych oraz implementacyjnych 5.Wspólne szkolenia z Komisja Ekonomiczna na temat zmian w systemie i możliwości wdrażania nowych typów RSA w systemie 6.Wprowadzenie możliwości konsultacji RSA z MZ lub NFZ przed złożeniem wniosku Sprawdzanie wymagań minimalnych Uzupełnienia stanowisko/ rekomendacja Weryfikacja analiz Zgodnie z zasadami Zgodnie z zasadamiHTA konsultacje społeczne społeczne konsultacje społeczne społeczne dni 14 dni7 dni
Dziękuję za uwagę