ROLA AOTM W OCENIE PROPOZYCJI RSA PRZEDSTAWIANYCH W RAPORTACH HTA Dr n. med. Wojciech J. Matusewicz Warszawa, 24.10.2014 RYNEK ZDROWIA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Metodyka nowelizacji koszyka świadczeń zdrowotnych w roku 2010 Wojciech Matusewicz Dyrektor Agencji Oceny Technologii Medycznych XVI Posiedzenie Plenarne.
Advertisements

Detaryfikacja – nadchodząca rewolucja (?) na rynku gazowym dr Jerzy Baehr, Senior Partner w WKB Wierciński Kwieciński Baehr dr hab. Jakub Pokrzywniak,
Powiatowy Urząd Pracy w Śremie Powiatowy Urząd Pracy w Śremie SFINANSUJEMY NOWE MIEJSCA PRACY Śrem, 4 listopada 2010 roku.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia vs ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
„OPIEKA ZDROWOTNA w 2004 r. - przekształcenia i zmiany.” „OPIEKA ZDROWOTNA w 2004 r. - przekształcenia i zmiany.” Prywatyzacja usług anestezjologicznych.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Zasady udzielania zamówień Wydział Kontroli Projektów.
Jak złożyć wniosek ? (GWA) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
TERYT 2 Współdziałanie w zakresie objęcia nadzorem wstępnej weryfikacji danych inicjalnej bazy danych PRG w zakresie granic jednostek i obrębów ewidencyjnych.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
„Program dofinansowania zakupu i montażu odnawialnych źródeł energii ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu”
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Model współpracy NGO – Miasto Łódź Prezentacja projektu partnerskiego Centrum OPUS i Urzędu Miasta Łodzi Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
SSPW woj. Warmińsko-Mazurskiego Parametry infrastruktury: ponad 2273 km szkieletowej i dystrybucyjnej sieci światłowodowej oraz 226 węzłów.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
„Premia na Horyzoncie” środki finansowe na działania wspomagające uczestnictwo jednostek naukowych w programie ramowym w zakresie badań naukowych i innowacji.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
Finansowanie innowacji
Warszawa, Tytuł prezentacji Warszawa, Warszawa, 7 marca 2016 r. ZMIANA USTAWY O TRANSPORCIE KOLEJOWYM.
System oceny i kryteria wyboru projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Wnioskowanie o płatność Sektorowy Program Operacyjny TRANSPORT Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego.
Wniosek o dofinansowanie projektu w ramach RPO WP na lata wraz z załącznikami Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
E-Dokumentacja medyczna – perspektywa lekarzy Dr n. med.. Konstanty Radziwiłł Konferencja Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia „Elektroniczna.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
Poznańska Rada Działalności Pożytku Publicznego Kadencja
Instytucjonalne uwarunkowania realizacji koncepcji CSR w obszarze merchandisingu – zarys problemu Dr Jarosław Plichta Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych.
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Kryteria wyboru projektów w ramach osi IX Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Wsparcie jst w procesie przygotowania.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
Uwarunkowania prawne telepracy – praktyczne rozwiązania dla pracodawców dr Jacek Męcina.
Umowy o dofinansowanie projektów, umowy partnerskie - na co warto zwrócić szczególną uwagę Grzegorz Gołda PWT PL-SK.
Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka w Warszawie Wojciech Duranowski Karolina Geletta Joanna Lizut RAPORT EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ.
Modele oceny innowacyjności oraz zakresu finansowania nowych terapii na przykładzie - Wielkiej Brytanii (NICE) oraz Francji (HAS) Wojciech Matusewicz Prezes.
Zmienione kryteria formalne dla poszczególnych działań/poddziałań EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Skuteczności i koszty windykacji polubownej Wyniki badań zrealizowanych w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki „Ocena poziomu rzeczywistej.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
Wytyczne do opracowania wojewódzkich, powiatowych i gminnych programów ochrony środowiska Aleksandra Malarz dyrektor Departamentu Strategii i Komunikacji.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zasady kontroli Wnioskodawców w PPLeader+
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w roku 2014 Jolanta Rudnicka Biuro Ewaluacji Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO r. Departament.
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
Omówienie zmian w regulaminie konkursu w ramach działania 4. 2
Rządowe Centrum Legislacji Warszawa, październik 2013 r.
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Zapis prezentacji:

ROLA AOTM W OCENIE PROPOZYCJI RSA PRZEDSTAWIANYCH W RAPORTACH HTA Dr n. med. Wojciech J. Matusewicz Warszawa, RYNEK ZDROWIA

Ustawa refundacyjna a RSA Obowiązki AOTM w zakresie RSA wynikają z zapisów ustawy refundacyjnej. Art. 35 ust. 7 pkt 2 lit e – wskazuje, iż rekomendacja Prezesa AOTM powinna zawierać: „(…)określenie warunków objęcia refundacją w zakresie propozycji instrumentów dzielenia ryzyka”. WAŻNE! Agencja nie proponuje instrumentów dzielenia ryzyka, sprawdza jedynie czy i w jaki sposób wpływa na cenę progową/efektywność kosztową

Ustawa refundacyjna a RSA Ustawa refundacyjna określa kategorie RSS. Art. 11 ust. 5 ustawy wskazuje, że instrumenty dzielenia ryzyka mogą dotyczyć:  uzależnienia wielkości przychodu wnioskodawcy od uzyskiwanych efektów zdrowotnych  uzależnienia wysokości urzędowej ceny zbytu od zapewnienia przez wnioskodawcę dostaw po obniżonej ustalonej w negocjacja cenie  uzależnienia wysokości urzędowej ceny zbytu od wielkości obrotu  uzależnienia wysokości urzędowej ceny zbytu od zwrotu części uzyskanej refundacji podmiotowi zobowiązanemu do finansowania świadczeń ze środków publicznych  ustalenia innych warunków refundacji mających wpływ na zwiększenie dostępności do świadczeń gwarantowanych lub obniżenia kosztów tych świadczeń; Propozycje RSA są składane wraz z wnioskami i analizami do Ministra Zdrowia i tym samy do AOTM.

Z doświadczenia Agencji…  Z doświadczenia Agencji (ponad 2 lata!) wynika, że porozumienia dzielenia ryzyka nie są najłatwiejszym narzędziem zwiększającym dostęp do leczenia. Nie sposób jednak uniknąć poszukiwania kompromisów.  Bez tego narzędzia trudno jest zbudować most pomiędzy możliwościami budżetu, oczekiwaniami pacjentów i producentów.  Im prostszy RSA tym łatwiej go ocenić, co jest oczywiste.

Z doświadczenia Agencji … Z oceną RSA AOTM spotyka się na kilku etapach:  na etapie sprawdzania „minimalnych wymagań”  na etapie sporządzania analizy weryfikacyjnej  na etapie „appraisal”- czyli prezentacji i oceny przez Radę Przejrzystości i Prezesa Agencji WAŻNE! Agencja nie ocenia praktycznych aspektów implementacji RSA

Rada Przejrzystości  Rada ocenia propozycję instrumentu dzielenia ryzyka w zakresie zasadności oraz praktyczności jego zastosowania, głównie na podstawie opinii NFZ wygłaszanej podczas posiedzenia;  Rada, a w ślad za nią Prezes AOTM daje propozycje umieszczenia zapisów o RSA w rekomendacji/ zmiany RSA /odrzuceniu RSA;

AOTM w liczbach Pierwsza rekomendacja powstała w 2007 roku i dotyczyła terapii immunomodulujacej w leczeniu stwardnienia rozsianego, dla której Rada Konsultacyjna wydała pozytywna, ale warunkową rekomendację uznając, że: „choć stosowanie interferonu beta w leczeniu postaci rzutowo-remisyjnej SM jest interwencją o udowodnionej, ale niskiej efektywności klinicznej i niskiej opłacalności Rada rekomenduje jej finansowanie ze środków publicznych pod następującymi warunkami: ograniczenia kosztów zakupu leków, ograniczenia stosowania interferonu beta do grupy pacjentów mogących uzyskać największą korzyść zdrowotną, prowadzenia dobrej, niezależnej oceny efektywności praktycznej i kosztów stosowanej terapii w oparciu o rejestr pacjentów”. Od tego czasu, czyli w okresie 7 lat AOTM wydała 839* rekomendacji dla leków i technologii nielekowych i 923 opinii o programach zdrowotnych realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego i ministerstwa. * stan na (od do – 150 rekomendacji!)

AOTM działa na podstawie zleceń MZ Głównie oceniane są technologie lekowe – 80-90% od momentu wprowadzenia ustawy refundacyjnej, przy jednoczesnym znaczącym wzroście liczby zleceń szczególnie w roku 2013.

Dane z roku 2012 rok W 2012 roku AOTM otrzymała 52 zlecenia Ministra Zdrowia dotyczące oceny wniosków refundacyjnych na podstawie art. 35 ust. 1 ustawy refundacyjnej. Wśród nich było 26 wniosków z RSS.

Dane z roku 2013 rok W 2013 roku AOTM otrzymała 80 zleceń dotyczących oceny wniosków refundacyjnych na podstawie art. 35 ust. 1 ustawy refundacyjnej. Wśród nich były 52 propozycje RSS dla 51 technologii medycznych*. * Dane z projektu wewnętrznego AOTM, którego wyniki zostaną przedstawione podczas konferencji ISPOR 17th Annual European Congress

Analiza rekomendacji… Porównując 2012 i 2013 rok widać wzrost zarówno wniosków refundacyjnych jak i zaproponowanych w nich RSS. W 2012 roku propozycje zastosowania RSS znalazły się 50% wniosków refundacyjnych podlegających ocenie AOTM. W 2013 roku liczba ta wzrosła i stanowiła prawie 65% wszystkich wniosków refundacyjnych. Najbardziej powszechna kategorią RSS w 2012 roku było uzależnienie wysokości ceny zbytu od zapewnienia przez wnioskodawcę dostaw po obniżonej, ustalonej w negocjacjach cenie – i stanowiła blisko 35% wszystkich złożonych propozycji. W 2013 roku w propozycjach wnioskodawcy przeważał „pay-back”, czyli uzależnienie ceny zbytu od zwrotu części uzyskanej refundacji.

Z perspektywy Agencji

Zestawienie wniosków w podziale na kategorię refundacji: Rok 2012 Rok 2013 Kategoria refundacjiLiczba wniosków ogółem Liczba wniosków z RSSUdział procentowy Leki „na receptę”18211% Program lekowy302377% Katalog chemioterapii3233% Suma522650% Kategoria refundacjiLiczba wniosków ogółem Liczba wniosków z RSSUdział procentowy Leki „na receptę”432967% Program lekowy352263% Katalog chemioterapii200% Suma805164%

Proponowane zmiany w zakresie oceny RSA 1.Opracowanie wytycznych dotyczących składania RSA wraz z wnioskiem 2.Współpraca z NFZ na etapie do minimalnych wymogów – dostęp do baz NFZ w celu określenia podstawowych danych dla Polski 3.Stworzenie bazy klinicystów ekspertów z sprawdzonym rejestrem korzyści 4.Ocena wprowadzonych przez NFZ do tej pory RSA wraz z oceną skutków finansowych oraz implementacyjnych 5.Wspólne szkolenia z Komisja Ekonomiczna na temat zmian w systemie i możliwości wdrażania nowych typów RSA w systemie 6.Wprowadzenie możliwości konsultacji RSA z MZ lub NFZ przed złożeniem wniosku Sprawdzanie wymagań minimalnych Uzupełnienia stanowisko/ rekomendacja Weryfikacja analiz Zgodnie z zasadami Zgodnie z zasadamiHTA konsultacje społeczne społeczne konsultacje społeczne społeczne dni 14 dni7 dni

Dziękuję za uwagę