Rola BGK w finasowaniu inwestycji miejskich Paweł Lisowski Dyrektor ds. Współpracy z Samorządami Terytorialnymi Łódź, 28 czerwca 2013 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Finansowanie miejskich projektów rewitalizacji w BGK
Advertisements

Dofinansowanie zadań związanych z efektywnością energetyczną z uwzględnieniem OŹE ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Największy potencjał gruntów inwestycyjnych w ofercie ANR Leszek Świętochowski Prezes ANR Warszawa, 15 kwietnia 2015 roku.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax. (0-89) Urząd Marszałkowski.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Jak finansować rozwój działalności gospodarczej – unijne pożyczki dla firm Leszno, 17 czerwca 2011 r. Ewelina Śmichurska.
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Budżet Miasta Gdańska na rok Wskaźniki przyjęte w projektowaniu budżetu na rok Realne tempo wzrostu PKB – 3,8% Średnioroczna dynamika cen.
Stowarzyszenie Wspierania Małej Przedsiębiorczości z siedzibą w Dobiegniewie Zielona Góra 20 kwiecień 2016.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Zasady udzielania zamówień Wydział Kontroli Projektów.
LUBUSKI FUNDUSZ PORĘCZEŃ KREDYTOWYCH. LFPK Sp. z o.o. - firma non profit dla wspierania MSP PowstaniePowołanie LFPK Sp. z o.o. przez Województwo Lubuskie.
Projekty unijne a Ustawa o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 Poznań, 26 lutego 2010r. Biuro Koordynacji Projektów.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
PRODUKTY ZABEZPIECZAJĄCE TRANSAKCJE KREDYTOWE ORAZ INFORMACJE NA TEMAT INICJATYWY UNIJNEJ JEREMIE LESZNO, 17 czerwca 2011 Samorządowy Fundusz Poręczeń.
Obsługa zleceń płatności w świetle nowej ustawy o finansach publicznych Paweł Lisowski Departament Wspierania Rozwoju Regionalnego Olsztyn, 16 grudnia.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
PROGRAM OPERACYJNY „ROZWOJU WOJEWÓDZTW POLSKI WSCHODNIEJ" Warszawa, 30 marca 2006.
Karolina Kozłowska Ekspert w ramach usługi Pro-Biz Agencja Rozwoju Mazowsza S.A. Centrum Obsługi Inwestora i Eksportera Zakres usług świadczonych.
ING BANK Faktoring –Jednostkom organizacyjnym Lasów Państwowych oferujemy faktoring krajowy z przejęciem ryzyka wypłacalności odbiorcy (bez regresu, pełny).
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
2 UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Podsumowanie wdrażania Osi priorytetowej 6 Środowisko przyrodnicze REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY.
Inicjatywa JEREMIE jako alternatywa finansowania przedsięwzięć w Wielkopolsce Leszno dnia 23 maja 2012 r.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
„Środki unijne na rozwój przedsiębiorczości.” Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Pile Łobżenica, r.
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Marcin Łata Dyrektor Departamentu Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Założenia dla poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Motywy i bariery ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw Rafał Tuziak, Instytut Rynków i Konkurencji SGH.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Wsparcie jst w procesie przygotowania.
Oferta pożyczkowa FUNDUSZU GÓRNOŚLĄSKIEGO S.A. w Katowicach w Katowicach.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Poręczenie jako instrument wspierający rozwój przedsiębiorczości i innowacyjności na Mazowszu 9. Grudzień, 2015r.
Kontrakty terminowe na indeks mWIG40 Prezentacja dla inwestorów Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Dział Notowań GPW kwiecień 2005.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Stan na dzień wg KSI SIMIK Urząd Marszałkowski Województwa.
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
Departament Rozwoju Regionalnego XV Posiedzenie Podkomitetu ds. Zrównoważonego Rozwoju Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward Reszkowski.
Strategia rozwoju kierowanego przez społeczność na lata Lokalna Grupa Działania Ziemia Gotyku.
CELE WPROWADZENIA INDYWIDUALNEGO WSKAŹNIKA 1. WZÓR OBLICZENIA INDYWIDUALNEGO WSKAŹNIKA SPŁATY ZOBOWIĄZAŃ gdzie poszczególne symbole oznaczają: R -planowaną.
„Korzyści dla inwestorów oraz regionów i gmin z funkcjonowania w Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej” Zielona Góra, Krzysztof.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Założenia przyszłego okresu programowania Założenia przyszłego.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Wytyczne do opracowania wojewódzkich, powiatowych i gminnych programów ochrony środowiska Aleksandra Malarz dyrektor Departamentu Strategii i Komunikacji.
Informacja na temat procedury wyboru projektów indywidualnych umieszczonych w Indykatywnym wykazie indywidualnych projektów kluczowych Regionalnego Programu.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Tanie pożyczki na założenie lub rozwój firmy r Nowy Dwór Mazowiecki.
Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP) Aleksander Bąkowski Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
Informacja o wykonaniu budżetu powiatu kluczborskiego za 2013 rok.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Finansowanie działań związanych z rozwojem selektywnego zbierania odpadów komunalnych - środki unijne Gdańsk, 14 listopada 2016 r. Regionalny Program.
STOWARZYSZENIE OSTRZSZOWSKIE CENTRUM PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
ZWROTNE INSTRUMENTY FINANSOWE DLA MŚP
Informacja dodatkowa dotycząca projektów uchwał rady miejskiej w zakresie restrukturyzacji zadłużenia Grudzień, 2018 r.
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Zapis prezentacji:

Rola BGK w finasowaniu inwestycji miejskich Paweł Lisowski Dyrektor ds. Współpracy z Samorządami Terytorialnymi Łódź, 28 czerwca 2013 r.

O banku 2 Oddziały 16 oddziałów (1 na województwo) Liczba zatrudnionych 1289 Suma Bilansowa ( ) 48,6 mld PLN * Wynik netto ( ) 461 mln PLN * * przed audytem  BGK założony w 1924 roku to jedyny w Polsce bank państwowy.  BGK posiada długoterminowy rating Fitcha równy ratingowi Skarbu Państwa:  w skali międzynarodowej dla zobowiązań walutowych (A-) z perspektywą pozytywną;  w skali krajowej dla zobowiązań złotowych (AAA).  Podstawy prawne działania BGK:  Ustawa o Banku Gospodarstwa Krajowego;  Prawo bankowe;  Rozporządzenie Ministra Skarbu Państwa w sprawie nadania statutu Bankowi Gospodarstwa Krajowego. Podstawowe informacje

O banku 3 Działalność BGK JST, spółki komunalne, ZOZ, finansowanie i bankowość transakcyjna Projekty inwestycyjne i fundusze Rozwój i modernizacja infrastruktury: (transportowej/komunalnej/mieszkaniowej/ związanej z ochroną środowiska) Bankowa obsługa jednostek sektora finansów publicznych Ewentualne rozszerzenie obsługi rachunków budżetu państwa Wiodąca rola w konsolidacji finansów publicznych Płatności ze środków Unii Europejskiej z rachunków MF w obecnej i kolejnych perspektywach finansowych UE Wspieranie realizacji programów unijnych Rządowe programy wspierania eksportu Programy poręczeniowe oraz reporęczenia Bankowa obsługa należności i zobowiązań SP Obsługa pozostałych programów rządowych Agent Ministerstwa Finansów Programy rządowe Obsługa jednostek sektora finansów publicznych Działania w ramach programów własnych (ogólnego mandatu) Ograniczanie nieefektywności w funkcjonowaniu sektora finansowego

Inicjatywa JESSICA - Finansowanie zwrotne projektów miejskich.

 JESSICA (ang. Joint European Support for Sustainable Investment in City Areas)  Instrument wspomagający skuteczniejsze i efektywniejsze wykorzystanie środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w okresie programowania  W ramach JESSICA środki europejskie wykorzystywane są jako środki zwrotne (odnawialne), w formie preferencyjnych pożyczek  Środki dystrybuowane są przez tzw. Fundusze Rozwoju Obszarów Miejskich (FROM) Finansowanie zwrotne projektów miejskich 5 Inicjatywa JESSICA

 W Polsce funkcjonuje 7 FROM w 5 regionach. BGK pełni funkcję FROM w trzech województwach:  wielkopolskim (od września 2010 r.; całe województwo; 315 mln zł),  pomorskim (od października 2011 r.; miasta na prawach powiatu; 165 mln zł),  mazowieckim (od sierpnia 2012 r.; całe województwo; 155 mln zł).  BGK działając jako FROM zarządza łącznie kwotą ok. 625 mln zł (ok. 60% środków przeznaczonych na realizację JESSICA w Polsce) pochodzących z Regionalnych Programów Operacyjnych na lata Finansowanie zwrotne projektów miejskich 6 Fundusze Rozwoju Obszarów Miejskich w BGK

 Zlokalizowane na terenie miast  Ujęte w Zintegrowanych Programach Rozwoju Obszarów Miejskich (ZIPROM)  Obszary wsparcia:  rewitalizacja obszarów miejskich  wsparcie instytucji otoczenia biznesu  poprawa efektywności energetycznej i wykorzystanie odnawialnych źródeł energii  transport miejski  powiązania kooperacyjne (rozwój klastrów) Finansowanie zwrotne projektów miejskich 7 Typy projektów

 Dostępny produkt - preferencyjne pożyczki  Okres finansowania - do 20 lat  Oprocentowanie - stopa referencyjna NBP (obecnie 3%) pomniejszana o tzw. wskaźnik społeczny, wynoszący maksymalnie 80% stopy referencyjnej NBP  Karencja w spłacie kapitału - do jednego roku po zakończeniu realizacji inwestycji  Opłaty i prowizje - brak Finansowanie zwrotne projektów miejskich 8 Oferta JESSICA w BGK [1/2]

 Udział pożyczki JESSICA w całkowitych kosztach kwalifikowalnych projektu – do 75% (zgodnie z odpowiednim rozporządzeniem Ministra Rozwoju Regionalnego) lub do 100% w przypadku wybranych inwestycji odtworzeniowych (remonty, modernizacja)  Możliwość uzyskania finansowania uzupełniającego w ramach oferty komercyjnej Banku  Zabezpieczenie spłaty pożyczki – w przypadku JST standardowo weksel własny; w przypadku pozostałych podmiotów – hipoteka lub inne zabezpieczenie rzeczowe  Uruchamianie pożyczek – na podstawie faktur lub zaliczkowo Finansowanie zwrotne projektów miejskich 9 Oferta JESSICA w BGK [2/2]

Finansowanie zwrotne projektów miejskich 10 Postępy w realizacji mln zł

 Rewitalizacja dworca PKP, Sopot  Utworzenie Muzeum Emigracji w budynkach Dworca Morskiego, Gdynia  Przedszkole samorządowe w zdegradowanych budynkach poszpitalnych, Poniec  Poznański Park Technologiczno-Przemysłowy, Poznań  Centrum multimedialne w zaniedbanym budynku biurowym, Jarocin  Ośrodek kultury w budynku byłej gazowni, Koźmin Wlkp.  Garnizon kultury na terenie byłych koszar wojskowych, Gdańsk  Rewitalizacja zdewastowanego targowiska miejskiego, Gniezno Finansowanie zwrotne projektów miejskich 11 Przykłady projektów, które będą sfinansowane przez BGK w ramach JESSICA

 Rosnące zainteresowanie inwestorów  Zróżnicowany poziom gotowości projektów (czas przygotowania dokumentacji 6-12 m-cy)  Zróżnicowany zakres i rozmiar projektów  Przywiązanie inwestorów do schematów dotacyjnych  Problemy z zabezpieczeniem i wkładem własnym inwestorów  Niewielka liczba projektów w formule PPP Finansowanie zwrotne projektów miejskich 12 Nasze obserwacje

Zaangażowanie BGK w realizację Programu Inwestycje Polskie

Program Inwestycje Polskie 14 Program Inwestycje Polskie [1/2]  katalizator długoterminowych inwestycji w Polsce;  zapewnia zachowanie obecnej dynamiki inwestycji w projekty infrastrukturalne o długim horyzoncie czasu;  unikalna struktura programu umożliwi spełnienie oczekiwań różnych interesariuszy;  uzupełni obecną ofertę instytucji finansowych na rynku polskim. Wsparcie realizacji wybranych inwestycji infrastrukturalnych w sposób:  uzasadniony ekonomicznie,  aktywizujący długoterminowy kapitał prywatny,  niepowiększający długu publicznego.  energetycznej – dystrybucja i wytwarzanie,  gazowej – sieć przesyłowa, wydobycie i magazyny  zagospodarowania złóż – węglowodorowych, w tym gazu łupkowego,  portowej, morskiej, kolejowej i drogowej,  samorządowej, np. utylizacja odpadów, infrastruktura komunikacyjna i transport, rewitalizacja miast,  przemysłowej i telekomunikacyjnej. Cel: Główne kierunki inwestycji dotyczą infrastruktury:

Program Inwestycje Polskie 15 Program Inwestycje Polskie [2/2]  Finansowanie dłużne (kredyty i gwarancje, obejmowanie obligacji) zapewnione przez BGK.  Inwestycje kapitałowe spółki Polskie Inwestycje Rozwojowe S.A. (poprzez objęcie części udziałów z odsprzedażą ich w przyszłości) wspólnie z kapitałem prywatnym.  Możliwości Programu dla samorządów:  finansowanie dłużne (udzielanie kredytu i gwarancji przez BGK),  zakup obligacji przychodowych emitowanych przez spółki komunalne,  współinwestycja PIR S.A. jako udziałowca strony prywatnej w formule PPP.  BGK oraz PIR zostaną sukcesywnie dokapitalizowane akcjami o wartości do 10 mld zł każda.  Środki będą pochodziły ze sprzedaży pakietów akcji Skarbu Państwa (przy zachowaniu kontroli w spółkach strategicznych).  Podmioty prywatne (również te z kapitałem zagranicznym) oraz podmioty z udziałem Skarbu Państwa.  Instytucje publiczne, jednostki samorządu terytorialnego (np. w formule partnerstwa publiczno-prywatnego). Finansowanie programu: Adresaci programu: Instrumenty programu:

Program Inwestycje Polskie 16 Program Inwestycje Polskie Program Inwestycje Polskie oparty jest na dwóch filarach zapewnieniu finansowania przedsięwzięć inwestycyjnych przez BGK działalności powołanej spółki Polskie Inwestycje Rozwojowe S.A. Na finansowanie Programu Inwestycje Polskie zostanie przekazana część akcji spółek Skarbu Państwa notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.

Program Inwestycje Polskie 17 Program Inwestycje Polskie BANK GOSPODARSTWA KRAJOWEGO POLSKIE INWESTYCJE ROZWOJOWE S.A. Oferowane produkty do wykorzystania łącznie lub niezależnie Kredyty, gwarancje objęcia obligacji, gwarancje Kapitał, mezzanine (grupa instrumentów wypełniająca lukę pomiędzy długiem a kapitałem, zbliżona do inwestycji kapitałowych) Projekty Wyłącznie rentowne projekty – infrastruktura energetyczna (dystrybucja i wytwarzanie) i gazowa (sieć przesyłowa, wydobycie i magazyny), zagospodarowanie złóż węglowodorowych (w tym gazu z łupków), infrastruktura transportowa; infrastruktura samorządowa (utylizacja odpadów, komunikacja) oraz przemysłowa i telekomunikacyjna Wartość zaangażowania Do wysokości limitów koncentracji określonych w art. 71 ustawy Prawo bankowe (do 25% funduszy własnych) wobec podmiotu lub grupy podmiotów powiązanych kapitałowo Od 50 mln do 750 mln zł z udziałem nie większym niż 50% w spółce celowej konkretnego projektu (preferowany udział 250 mln zł) Czas zaangażowania Zgodny z modelem finansowym projektu Maksymalnie na czas budowy i spłaty długu; preferowane jak najszybsze wyjście z inwestycji Dostępność produktów Dostępne w ofercie bankuII półrocze 2013 r.

Program Inwestycje Polskie 18 Instrumenty BGK w ramach Programu Inwestycje Polskie Polskie Inwestycje Rozwojowe S.A. Skarb Państwa Banki Projekt 1 Inwestorzy Projekt 2 Inicjatorzy Projektów Projekt N KAPITAŁ DŁUG: kredyty i obligacje nadzór gwarancje MSP wnosi do PIR i BGK akcje spółek przeznaczonych do prywatyzacji. W przyszłości możliwa obecność inwestorów instytucjonalnych (np.: OFE, TFI, EBOiR, EBI) w IP jako dawców finansowania dla PIR S.A., bądź udziałowców spółek celowych w okresie funkcjonowania inwestycji Finansowanie z rynku lub międzynarodowych instytucji finansowych Zaletą Programu Inwestycje Polskie jest jego elastyczność. Program pozwala na wykorzystanie trzech najważniejszych instrumentów: gwarancji, obligacji, kredytów.

Program Inwestycje Polskie 19 Sukces transakcji sprzedaży akcji PKO BP S.A.  Zwielokrotnił możliwości prowadzenia akcji kredytowej  Zwiększył potencjalne jednostkowe zaangażowanie  Umożliwił istotny wzrost potencjału finansowego BGK poprzez:  zwiększenie funduszy własnych;  wzrost współczynnika wypłacalności. 8% Limit nadzorczy 12% Minimalny poziom określony przez RN BGK

 BGK chce zapewniać „pierwszą złotówkę" lub „ostatnią złotówkę" niezbędną do sfinansowania projektu  Współpraca z innymi bankami przy finansowaniu dużych projektów - zasada uzupełniania, a nie wypychania z rynku  Współpraca z Polskimi Inwestycjami Rozwojowymi SA przy niektórych inwestycjach  Działanie na zasadach rynkowych Program Inwestycje Polskie 20 Model działania BGK [1/2]

 BGK będzie finansować inwestycje samorządowe - szczególnie te, które można realizować w formie spółki celowej lub jako inwestycje spółek samorządowych  Finansowanie inwestycji podmiotów spoza sektora publicznego o istotnym znaczeniu dla rozwoju gospodarki  Projekty PPP są szczególnie istotne dla BGK - wsparcie dla tych przygotowanych zgodnie z najlepszymi praktykami  Gotowość do długoterminowego finansowania nawet jeśli banki komercyjne nie mają takich możliwości Program Inwestycje Polskie 21 Model działania BGK [2/2]

 Kredyty inwestycyjne i finansowanie uzupełniające  Obligacje  Obligacje przychodowe  Gwarancje objęcia emisji obligacji  Gwarancje strukturyzowane w oparciu o projekt Wyżej wymienione instrumenty są już dostępne w ofercie Banku Gospodarstwa Krajowego i będą także wykorzystywane w ramach realizacji Programu Inwestycje Polskie. Program Inwestycje Polskie 22 Instrumenty dostępne w ofercie BGK

Dziękuję za uwagę Bank Gospodarstwa Krajowego