Eugeniusz Kowalewski - niektóre antecedencje zawodowe - 1992-2001- Doradca Zarządu KUKE S.A. 1991-2002- Doradca prawno-ubezp. M.Z.R. i P. w Płocku (potem.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Advertisements

Postępowanie dowodowe. Wyrok SA w Białymstoku z r., I ACa 586/13, LEX nr  Fakty niewymagające dowodu  Zgodnie z art. 229 k.p.c. nie.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Znaczenie procedur celnych dla sądowej ochrony praw własności przemysłowej w szczególności przed naruszeniem patentów. Dr Ewa Skrzydło-Tefelska Katedra.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia vs ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
SEKA S.A. profil działalności. SEKA S.A. SEKA S.A. to firma doradczo-szkoleniowa prowadząca działalność w zakresie: outsourcingu.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
PODSTAWOWE DOKUMENTY Z ZAKRESU REALIZACJI ZADAŃ OBRONY CYWILNEJ PREZENTUJE: HIERONIM WAWRZYNIAK Kierownik Oddziału Ochrony Ludności Wydziału Zarządzania.
Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Warszawa, 20 października 2009 r. Nowelizacja kodeksu spółek handlowych Znaczenie nowych regulacji dla obrotu giełdowego Agnieszka Gontarek, Dział Emitentów.
Rekrutacja Rok szkolny 2016/2017. Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty Nr OP-DO z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów przeprowadzania.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
CO TO SĄ PROJEKTY INNOWACYJNE? PROJEKTY INNOWACYJNE WYTYCZNE EFS NIE WSKAZUJĄ ODRĘBNEJ DEFINICJI INNOWACYJNOŚCI.
Informacja o działalności Biura Analiz Instytucjonalnych i Raportowania oraz audycie informacji instytucjonalnej na UJ Maria Próchnicka.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Umowy Partnerskie w projektach zbiór najważniejszych składników Uwaga! Poniżej znajdują się jedynie praktyczne wskazówki dotyczące tworzenia umów. Dokładne.
Autor: Karolina Piwczyk Chorzów 2013r.. W czasie trwania projektu wszyscy przygotowywaliśmy się do założenia i późniejszej działalności w stowarzyszeniu.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
DANUTA SZCZEPANIK Sekretarz Miasta Legionowo EWA MILNER-KOCHAŃSKA Pełnomocnik ds. Systemu Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym Przeciwdziałanie korupcji.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
ZNAM SWOJE PRAWA !!. Po raz pierwszy w historii prawa dziecka zostały zapisane w Konwencji Genewskiej w 1924r. Pierwszy pełny zbiór praw dziecka ukazał.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.3. Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Projekt realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
ERM II Exchange Rate Mechanism. ERM II jest systemem łączącym waluty krajowe państw UE oraz euro, działającym na zasadzie stałych, ale dostosowywanych.
Stan prac nad projektem nowego kodeksu cywilnego Prof. dr hab. Jerzy Pisuliński.
Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Wsparcie jst w procesie przygotowania.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Wykład 2 Podstawowe pojęcia 1. Czym jest rachunkowość?  Definicja rachunkowości:  „Rachunkowość jest uniwersalnym i elastycznym systemem informacyjno.
Uwarunkowania prawne telepracy – praktyczne rozwiązania dla pracodawców dr Jacek Męcina.
Umowy o dofinansowanie projektów, umowy partnerskie - na co warto zwrócić szczególną uwagę Grzegorz Gołda PWT PL-SK.
JAKIE INSTRUMENTY INŻYNIERII FINANSOWEJ NA LATA ?
Prawa kobiet w XXI wieku
Koncepcja powołania Rady Działalności Pożytku Publicznego Miasta Lublin spotkanie wewnętrzne 1 czerwca 2011 r.
W YBRANE ZAGADNIENIA POSTĘPOWANIA CYWILNEGO W SPRAWACH O OCHRONĘ WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ Prof. dr hab. Feliks Zedler Konferencja „Rynek leków a ochrona.
Dr hab. Henryk Dzwonkowski Profesor UŁ. Działalność finansowa to: gromadzenie dochodów i dokonywanie wydatków Rozróżnienie prawa publicznego i prywatnego.
Grudzień 2015 r. Zbiegi tytułów do ubezpieczeń Co nowego od 1 stycznia 2016 r.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
UŻYTKOWANIE WIECZYSTE Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
SPOTKANIE Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI Z TERENU POWIATU GLIWICKIEGO KONKURS OFERT – POWIAT GLIWICKI.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
„Współpraca partnerska instytucji w ramach Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej Czechy - Polska“ Ing. Michal Janeba Wiceminister ds. rozwoju.
Andrzej Feterowski Dyrektor Wydziału Informatyki Urząd Miasta Szczecin BEZPIECZNI RAZEM, czyli zachodniopomorski portal o bezpieczeństwie.
STAŻ. Definicja: Staż oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Kim jesteśmy i co robimy … Polska Izba Żywności Ekologicznej to grupa przedsiębiorców będąca przedstawicielem branży żywności ekologicznej. Naszą misją.
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
Fundacja Hospicyjna powstała na początku 2004 roku.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Sandra Król Zakład Prawa Handlowego i Gospodarczego Instytut Prawa Cywilnego Klauzule niedozwolone.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Unijny Kodeks Celny stan prac na czerwiec 2013 r..
Ogólne pojęcie prawa. Prawa człowieka- zespół praw i wolności, kt ó re przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania.
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Podstawy prawne rynku ubezpieczeń w Polsce
Umowa ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej – uwagi ogólne
Rządowe Centrum Legislacji Warszawa, październik 2013 r.
Cele postępowania upadłościowego prowadzonego wobec osoby fizycznej w kontekście planowanych zmian przepisów o upadłości konsumenckiej Dr Marek Porzycki.
Prawo handlowe 1 wykład - Konspekt
Zapis prezentacji:

Eugeniusz Kowalewski - niektóre antecedencje zawodowe Doradca Zarządu KUKE S.A Doradca prawno-ubezp. M.Z.R. i P. w Płocku (potem Petrochemii, potem ORLENU) Wiceprzewodniczący RN TUW CUPRUM Współpraca doradczo-szkoleniowa z STU HESTIĄ (ob. ERGO- HESTIA) Doradca ubezp. POLKOMTEL S.A Doradca ubezp. KG POLICJI (Program POLICJA 2001) Radca Przewodniczącego KNUiFE Przewodniczący RN PZU ŻYCIE S.A Członek RN PZU ŻYCIE S.A Członek Zespołu ds. Umowy Ubezpieczenia Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Cywilnego Prezes Polskiej Sekcji AIDA 2005 – tytuł profesora nauk prawnych

DEKALOG ARGUMENTÓW ZA KODEKSEM UBEZPIECZEŃ Prof. zw. dr hab. Eugeniusz Kowalewski Kierownik Katedry Prawa Cywilnego WPiA UMK w Toruniu Kierownik Zakładu Prawa Ubezpieczeniowego WPiA UMK w Toruniu Kongres Brokerów a.d. 2010

Idea kodeksu ubezpieczeń - ewolucja 1.J. Łopuski, E. Kowalewski, O potrzebie przebudowy prawa ubezpieczeń gospodarczych, Państwo i Prawo nr 7/ J. Łopuski, E. Kowalewski, Założenia legislacyjne dalszej reformy prawa ubezpieczeń gospodarczych, Państwo i Prawo nr 11/ Konferencja „O potrzebie polskiego kodeksu ubezpieczeń”, WPiA UMK, kwiecień E. Kowalewski (red.), „O potrzebie polskiego kodeksu ubezpieczeń”, Toruń, 2009

Argument 1 Potrzeba ujednolicenia, uporządkowania, scalenia i koherencji niebywale rozproszonych, bardzo licznych, chaotycznych i niespójnych regulacji – jednorodnej w swej społeczno- gospodarczej istocie – materii ogółu stosunków ubezpieczeniowych (z wyłączeniem problematyki ubezpieczeń społecznych). Ostateczne przesądzenie kwestii odrębności i gałęziowej samodzielności prawa ubezpieczeniowego – postawienie swoistej „kropki nad i”.

Argument 2 Niezbędne uporządkowanie podstawowej terminologii prawno- ubezpieczeniowej (wprowadzenie niezbędnych definicji, pojęć i instytucji) i sformułowanie zasad prawa ubezpieczeniowego i określenie granic ich stosowania. Wprowadzenie nowej i adekwatnej systematyki gałęziowej, odpowiadającej materii „regulacyjnej”: 1.prawo o umowie ubezpieczenia, 2.prawo o działalności ubezpieczeniowej i nadzorze ubezpieczeniowym, 3.problematyka ubezpieczeń obowiązkowych, 4.szczególne unormowania stosunków konsumenckich, 5.zagadnienia pośrednictwa ubezpieczeniowego 6.reglamentacja międzynarodowych stosunków w obrocie ubezpieczeniowym

Argument 3 Europeizacja krajowych uregulowań w obszarze ubezpieczeń gospodarczych oraz jej w miarę pełne dostosowanie do prawa wspólnotowego (dyrektyw UE, rozporządzeń Rady oraz konwencji międzynarodowych). W szczególności opracowanie kodeksu ubezpieczeń stanowiłoby dobrą okazję do uwzględnienia idei rozwiązań Restatement of European Insurance Contract Law (albo w miarę ogólna implementacja do prawa krajowego albo przyjęcie autonomii inkorporacji do umowy ubezpieczenia na wzór INCOTERMS w obszarze międzynarodowej sprzedaży handlowej).

Argument 4 Dołączenie polskiej myśli legislacyjnej do wzorcowych i najbardziej nowoczesnych ustawodawstw europejskich, które obrały i zrealizowały koncepcje kodeksu ubezpieczeń (Francja, Włochy, Portugalia, Bułgaria). Opracowanie polskiego kodeksu ubezpieczeń pozwoliłoby polskiemu ustawodawstwu zachować „rolę” lidera w obszarze regionu państw środkowo-europejskich w zakresie wyznaczania kierunków i standardów legislacji ubezpieczeniowej.

Argument 5 Normatywne scalenie prywatnoprawnych regulacji stosunków ubezpieczenia w formule „kodeksowej” to optymalny sposób opanowania istniejącego obecnie chaosu normatywnego, charakteryzującego się współistnieniem wielości reżimów prawnych umowy ubezpieczenia tj.: 1. ubezpieczenie lądowe i morskie; 2. ubezpieczenie dobrowolne i obowiązkowe; 3. ubezpieczenie konsumenckie i „niekonsumenckie”; 4. ubezpieczenie komercyjne i wzajemne; 5. ubezpieczenie gwarantowane przez Skarb Państwa i ubezpieczenie komercyjne „niegwarantowane” oraz 6. ubezpieczenie w obrocie krajowym i zagranicznym. Wyjściem z owej kuriozalnej i sytuacji jest określenie ogólnych przepisów dla umowy ubezpieczenia (najlepiej w pierwszej części kodeksu) a następnie uwzględnienie w dalszych sekwencjach kodeksu specyfiki szczególnych form i odmian umów ubezpieczenia na zasadzie legis specialis. Taka metoda legislacyjna pozwoli na uniknięcie zbędnych powtórzeń materii i zarazem pozwoli na precyzyjne „ustawienie” regulacji szczególnych do ogólnych przepisów o umowie ubezpieczenia, mających zastosowanie uniwersalne.

Argument 6 Opracowanie nowoczesnej kodyfikacji prawno- ubezpieczeniowej byłoby znakomitą okazją do usunięcia z obszaru problematyki ubezpieczeń gospodarczych pewnych archaizmów i oczyszczenie tej regulacji ze zbędnego tradycjonalizmu (widocznego np. w regulacjach ubezpieczenia morskiego). Niezależnie od tego wspomniany kodeks mógłby „oprzeć się” na modernistycznej systematyce ubezpieczeń gospodarczych (ubezpieczenie mienia, ubezpieczenie osób oraz ubezpieczenie OC) a nie na systematyce dotychczasowej, która jest błędna.

Argument 7 Kodeks jest dobrą okazją do ujednolicenia reguł kolizyjno-prawnych rządzących umową ubezpieczenia (kolizyjne prawo ubezpieczeniowe). Celowe byłoby poszerzenie tych regulacji o problematykę jurysdykcji w sprawach ubezpieczeniowych włącznie z kwestią wykonywania zagranicznych orzeczeń sądowych (pełna inkorporacja rozwiązań konwencji lugańskiej oraz Rozporządzenia RE nr 44). W zakresie kolizyjnego prawa ubezpieczeniowego kodeks powinien określić relacje między ustawą – Prawo prywatne międzynarodowe (ogólne prawo kolizyjne) a szczególnymi normami kolizyjnymi w zakresie stosunków ubezpieczenia, z uwzględnieniem ich niezbędnego dostosowania do rozporządzeń UE w tej materii (w szczególności Rozporządzeń „Rzym I” oraz „Rzym II”). W kodeksie powinna również zostać uregulowana problematyka tzw. norm bezpośredniego stosowania, która w zakresie międzynarodowych stosunków ubezpieczeniowych (zwłaszcza w ubezpieczeniach obowiązkowych) nabiera coraz większego znaczenia, ograniczając pole działania kolizyjno-prawnej autonomii stron co do możliwości wyboru prawa

Argument 8 Formuła kodeksu ubezpieczeń stworzyłaby dodatkowo możliwość precyzyjnego uporządkowania reżimów intertemporalnych w dziedzinie stosunków ubezpieczenia, ustalając zasady intertemporalnego obowiązywania poszczególnych norm. Formuła kodeksu ubezpieczeń stworzyłaby dodatkowo możliwość precyzyjnego uporządkowania reżimów intertemporalnych w dziedzinie stosunków ubezpieczenia, ustalając zasady intertemporalnego obowiązywania poszczególnych norm. Skodyfikowanie zasad międzyczasowego prawa ubezpieczeniowego jest szczególnie istotne albowiem często stosunki ubezpieczenia mają charakter ciągły i wieloletni (ubezpieczenia długoterminowe). Wprowadzanie zmian w regulacji owych wieloletnich stosunków musi być szczególnie ostrożne i musi przebiegać według klarownych (i z góry stronom znanych) reguł prawnych.

Argument 9 Opracowanie aktu prawnego rangi kodeksowej stworzy swoisty mechanizm zaporowy przed zbyt częstymi zmianami prawnymi (nowelizacjami) w obrębie prawa ubezpieczeniowego, które poprzez taką formułę „wyjęte” zostanie z właściwości kompetencyjnej jednego tylko resortu (ministerstwa finansów). Kodeks taki jako obejmujący materię publicznoprawną oraz dziedzinę cywilnych stosunków ubezpieczenia „należeć będzie” do legislacyjnej kompetencji wielu resortów (w szczególności ministerstwa sprawiedliwości oraz działającej przy nim Komisji Kodyfikacyjnej Prawa Cywilnego). Niezależnie od tego – gdy idzie o parlamentarną procedurę legislacyjną – wszelkie zmiany kodeksu ubezpieczeń uzyskają szczególną rangę „proceduralną”, co daje gwarancję wysokiej jakości prawa i jego niezbędnej stabilności (zapora przeciwko tzw. inflacji nowelizacyjnej)

Argument 10 Z punktu widzenia potrzeb stosowania prawa (nie tylko sądowego) oraz jego społecznej percepcji, stworzenie jasnego, zrozumiałego, transparentnego i koherentnego systemu regulacyjnego całości materii ubezpieczeń gospodarczych w formule kodeksowej przyczyni się do podniesienia ogólnej świadomości ubezpieczeniowej Polaków oraz do stopniowej eliminacji towarzyszącej naszemu społeczeństwu od dziesięcioleci tzw. ignorancji ubezpieczeniowej (nad którą ubolewał swego czasu nestor polskiej szkoły prawa ubezpieczeniowego – zob. W. Warkałło, Prawo ubezpieczeniowe, PWN, Warszawa 1983, s. 13).

Konferencja UBEZPIECZENIA GRUPOWE NA ŻYCIE A PRAWO ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Czas i miejsce: 17 czerwca 2010 na WPiA UMK w Toruniu, ul. Gagarina 15 (audytorium „D”) Czas i miejsce: 17 czerwca 2010 na WPiA UMK w Toruniu, ul. Gagarina 15 (audytorium „D”) Organizatorzy: Katedra Prawa Cywilnego i Międzynarodowego Obrotu Gospodarczego WPiA, Polska Izba Ubezpieczeń, TNOiK Toruń, Mentor S.A. Organizatorzy: Katedra Prawa Cywilnego i Międzynarodowego Obrotu Gospodarczego WPiA, Polska Izba Ubezpieczeń, TNOiK Toruń, Mentor S.A. Patronat honorowy: Rzecznik Ubezpieczonych i Dziekan WPiA UMK Patronat honorowy: Rzecznik Ubezpieczonych i Dziekan WPiA UMK Zgłoszenia: pocztą elektroniczną lub na adres TNOiK Dom Organizatora, ul. Czerwona Droga 8, Toruń Zgłoszenia: pocztą elektroniczną lub na adres TNOiK Dom Organizatora, ul. Czerwona Droga 8, Toruń Tematyka: referenci – przedstawiciele świata nauki i praktyki – w swych wystąpieniach poruszą najważniejsze zagadnienia z zakresu popularnych „grupówek” oraz problematyki stosowania prawa zamówień publicznych do procedury zawierania tych umów Tematyka: referenci – przedstawiciele świata nauki i praktyki – w swych wystąpieniach poruszą najważniejsze zagadnienia z zakresu popularnych „grupówek” oraz problematyki stosowania prawa zamówień publicznych do procedury zawierania tych umów Informacje także na: Informacje także na:

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ!