„Lepszy start w nowe jutro” Gorzów Wlkp Działanie 9.1 Działanie 9.1 „Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty”. Poddziałanie Poddziałanie „Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych”. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzk Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki
MIEJSCE REALIZACJI „Lepszy start w nowe jutro” MIEJSCE REALIZACJI Gmina Bogdaniec, graniczy z Gorzowem Wlkp. od wschodu, leży na szlaku drogowym Berlin - Kaliningrad. W jej skład wchodzi 21 sołectw, w których mieszka ponad 6 tys. mieszkańców. Gmina zajmuje obszar 112 km2, ma charakter rolniczy.
MIEJSCE REALIZACJI „Lepszy start w nowe jutro” MIEJSCE REALIZACJI Głównym celem stowarzyszenia jest: promocja nauki przez całe życie, zachęcanie do rozwoju osobistego, podnoszenie kwalifikacji mieszkańców gminy Bogdaniec. wyłoniono stowarzyszenie „Klub Edukacja”. W wyniku przeprowadzonego przez Gminę Bogdaniec postępowania ofertowego, do realizacji projektu pod nazwą „Lepszy Start w Nowe Jutro”, wyłoniono stowarzyszenie „Klub Edukacja”.
ZAŁOŻENIA „Lepszy start w nowe jutro” ZAŁOŻENIA Głównym celem projektu jest wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez indywidualizację procesu kształcenia dzieci z klas I-III, dostosowaną do zdiagnozowanych potrzeb edukacyjnych i ich możliwości psychofizycznych. Podjęte działania umożliwiają lepszy start w dorosłe życie dzieci i młodzieży z terenów wiejskich oraz rozwój zainteresowań i uzdolnień.
W projekcie uczestniczy 115 uczniów i uczennic uczęszczających do 4 szkół podstawowych z terenu gminy Bogdaniec. Szkoła Podstawowa w Jeninie –20 uczniów, Szkoła Podstawowa w Bogdańcu – 53 uczniów, Szkoła Podstawowa w Lubczynie – 22 uczniów, Szkoła Podstawowa w Jenińcu – 20 uczniów. PUNKT WYJŚCIA Lepszy Start w nowe jutro PUNKT WYJŚCIA
PUNKT WYJŚCIA Lepszy start w nowe jutro PUNKT WYJŚCIA Dobór dzieci do uczestnictwa w projekcie został dokonany w oparciu o przeprowadzoną w marcu 2012r. diagnozę potrzeb i problemów uczniów/uczennic. Wyłoniono dzieci, u których zdiagnozowano określone potrzeby edukacyjne w zakresie: wad wymowy, wad postawy oraz dzieci z problemami w komunikacji społecznej.
Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów zajęcia rozwijające zainteresowania z zakresu nauk matematyczno - przyrodniczych oraz zajęcia informacyjno-komunikacyjne. W projekcie są realizowane również zajęcia rozwijające zainteresowania z zakresu nauk matematyczno - przyrodniczych oraz zajęcia informacyjno-komunikacyjne. Podczas wszystkich zajęć wykorzystywane są pomoce dydaktyczne zakupione w ramach projektu.
trudności w czytaniu i pisaniu oraz w zakresie nauk matematycznych powinny być rozwiązywane od samego początku ich zdiagnozowania. Z opinii osób wchodzących w skład zespołów nauczycielskich przeprowadzających diagnozę wynika, że trudności w czytaniu i pisaniu oraz w zakresie nauk matematycznych powinny być rozwiązywane od samego początku ich zdiagnozowania. PUNKT WYJŚCIA „Lepszy start w nowe jutro” PUNKT WYJŚCIA
Niepodjęcie działań zaradczych, jak pokazuje praktyka, prowadzi do pogłębiania się wskazanych problemów edukacyjnych. W znacznym stopniu ogranicza to dalszy rozwój intelektualny i społeczny dziecka. Trudności w nauce negatywnie wpływają na równowagę psychiczną uczniów, wywołując u nich problemy natury emocjonalnej oraz niskie poczucie własnej wartości. PUNKT WYJŚCIA „Lepszy start w nowe jutro” PUNKT WYJŚCIA
REALIZACJA Lepszy start w nowe jutro REALIZACJA W ramach projektu szkoły podstawowe zakupiły nowoczesne pomoce dydaktyczne, które uatrakcyjniają i ułatwiają pracę z dziećmi w zakresie nauki czytania i pisania oraz przyswajania treści matematyczno-przyrodniczych i komputerowych.
Zajęcia logopedyczne „Lepszy start w nowe jutro” Zajęcia logopedyczne Wśród uczniów i uczennic, którzy zostali objęci wsparciem projektowym, aż u 44 stwierdzono wady wymowy. Zatrudniono logopedów, którzy pracują nad korygowaniem i usprawnianiem narządów mowy.
Zajęcia logopedyczne „Lepszy start w nowe jutro” Zajęcia logopedyczne
Zajęcia logopedyczne złagodzą wady stwierdzone u dzieci. Grupa beneficjentów wzmocni swoją samoocenę i usprawni komunikację interpersonalną. Zajęcia logopedyczne „Lepszy start w nowe jutro” Zajęcia logopedyczne
Zajęcia korygujące wady postawy „Lepszy start w nowe jutro” Zajęcia korygujące wady postawy W ramach projektu zorganizowano zajęcia korygujące wady postawy na basenie. Ćwiczenia w wodzie mają bardzo dużą wartość korektywną. Wady postawy stwierdzono u 46 uczniów.
Specyfika środowiska wodnego umożliwia odciążenie kręgosłupa, wpływa hartująco na dziecko oraz pozwala stosować różnorodne ćwiczenia oddechowe. Zajęcia korygujące wady postawy „Lepszy start w nowe jutro” Zajęcia korygujące wady postawy
Woda powoduje rozluźnienie mięśni, elongację kręgosłupa, a przez to ułatwia przyjęcie poprawnej postawy ciała. Prowadzone zajęcia korekcyjne zagwarantują w przyszłości dobrą sylwetkę i oraz stworzą warunki do prawidłowego rozwoju psychoruchowego. Zajęcia korygujące wady postawy „Lepszy start w nowe jutro” Zajęcia korygujące wady postawy
Zajęcia psychoedukacyjne i socjoterapeutyczne „Lepszy start w nowe jutro” Zajęcia psychoedukacyjne i socjoterapeutyczne U dzieci uczęszczających do szkół na terenie gminy Bogdaniec stwierdzono zaburzenia w komunikacji społecznej. Zdiagnozowano 10 uczniów.
Zajęcia psychoedukacyjne i socjoterapeutyczne „Lepszy start w nowe jutro” Zajęcia psychoedukacyjne i socjoterapeutyczne
Zaburzenia w obszarze komunikacji społecznej u dzieci, to przede wszystkim jakościowe zaburzenia zdolności do uczestnictwa w interakcjach społecznych. Dzieci z tego typu zaburzeniami mają przede wszystkim problem z „odnalezieniem się” w szerszych strukturach społecznych, jak i mniejszej grupie rówieśniczej jaką jest np. klasa. Zajęcia psychoedukacyjne i socjoterapeutyczne „Lepszy start w nowe jutro” Zajęcia psychoedukacyjne i socjoterapeutyczne
Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów „Lepszy start w nowe jutro” Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów Uczeń wykazujący szczególne uzdolnienia ogólne, kierunkowe lub twórcze to prawdziwe wyzwanie dla świadomego pedagoga. Praca z dzieckiem wybitnym, obdarzonym szczególnymi możliwościami, wymaga bowiem daleko posuniętej indywidualizacji nauczania oraz aktywnego wychodzenia naprzeciw jego specjalnym potrzebom edukacyjnym. Właściwe rozpoznanie jego potencjału i możliwości warunkuje planowe ukierunkowanie, rozwijanie i wspomaganie.
W wyniku diagnozy ustalono, że 29 uczniów wykazuje zdolności i zainteresowania informacyjno- komunikacyjne oraz w zakresie nauk matematyczno – przyrodniczych. Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów „Lepszy start w nowe jutro” Zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów
wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów klas I-III, indywidualizacja procesu kształcenia, wyrównanie dysproporcji edukacyjnych we wczesnym etapie kształcenia, możliwość dalszego rozwoju dzieci, doposażenie bazy dydaktycznej szkół, odziaływanie profilaktyczne mające na celu wyrobienie nawyku prawidłowej postawy, „Lepszy start w nowe jutro” ODDZIAŁYWANIE PROJEKTU
nawiązanie bliższej współpracy z rodzicami uczniów/uczennic biorących udział w projekcie, łatwiejsza komunikacja z rodzicami, mierzenie efektów realizacji działań projektowych przez prowadzących zajęcia i rodziców, efektywniejsza praca z dziećmi w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych. „Lepszy start w nowe jutro” ODDZIAŁYWANIE PROJEKTU
Po 4 miesiącach realizacji projektu: zdiagnozowani uczniowie/uczennice chętnie uczestniczą w zajęciach, zajęcia są atrakcyjniejsze dzięki nowo zakupionym pomocom urozmaicającym proces kształcenia, wzrost samooceny beneficjentów, dzieci wykazują aktywną postawę, są bardziej otwarte, odważniejsze, dokładniejsze, dzięki czemu szybciej opanowują nowe umiejętności. „Lepszy start w nowe jutro” WNIOSKI
„Lepszy start w nowe jutro”
Monika Wilk Prezes Stowarzyszenia „KLUB EDUKACJA”
Dziękujemy za uwagę Opracowanie: M. Reks, D. Sitasz, D. Fabianowicz