BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
Advertisements

60 + NIE DYSKRYMINUJ MNIE Warsztat antydyskryminacyjny.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
Biuro Ochrony Rządu. Spis treści  Struktura i działanie  Formy działania i zakres uprawnień  Możliwości zatrudnienia  Informacje ogólne  Zarobki.
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Choroby związane ze złym odżywianiem.. Jakie są choroby związane ze złym odżywianiem się ?
TERYT 2 Współdziałanie w zakresie objęcia nadzorem wstępnej weryfikacji danych inicjalnej bazy danych PRG w zakresie granic jednostek i obrębów ewidencyjnych.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
CO TO SĄ PROJEKTY INNOWACYJNE? PROJEKTY INNOWACYJNE WYTYCZNE EFS NIE WSKAZUJĄ ODRĘBNEJ DEFINICJI INNOWACYJNOŚCI.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
ZASTOSOWANIE FUNKCJI WYKŁADNICZEJ I LOGARYTMICZNEJ DO OPISU RUCHU DRGAJĄCEGO Agnieszka Wlocka Agnieszka Szota.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego FILARY GOSPODARKI.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
Sytuacje problemowe w Grupach Partnerskich na podstawie materiałów dla FPŚ.
DANUTA SZCZEPANIK Sekretarz Miasta Legionowo EWA MILNER-KOCHAŃSKA Pełnomocnik ds. Systemu Przeciwdziałania Zagrożeniom Korupcyjnym Przeciwdziałanie korupcji.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Mikroekonomia dr hab. Maciej Jasiński, prof. WSB Wicekanclerz, pokój 134A Semestr zimowy: 15 godzin wykładu Semestr letni: 15.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
Tytuł Projektu: „Kompleksowy Program Wspomagania Rozwoju Szkół oraz Przedszkoli na terenie Powiatu Ostrowskiego” Projekt współfinansowany przez Unię Europejską.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
Przedsiębiorczość Mgr Brzozowska Agnieszka
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Zarządzanie zmianą Sesja 4 Skuteczne współdziałanie w ramach organizacji.
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji mi ę dzy jej uczestnikami. Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji mi ę dzy jej uczestnikami.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa 1 Stan prac dot. dokumentów proceduralnych oraz podsumowanie spotkania konsultacyjno-szkoleniowego w.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
10. Planowanie negocjacji Wysokie standardy współpracy.
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Konflikty i sposoby ich rozwiązywania w grupie
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
I co dalej z TRIZ? KIELCE, 16 GRUDNIA 2013 r. Łukasz Syska – Koordynator Projektu „ Akademia TRIZ dla biznesu” Projekt współfinansowany ze środków Unii.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zasady kontroli Wnioskodawców w PPLeader+
Negocjacje 5 Dr Grzegorz Myśliwiec SGH By Grzegorz Myśliwiec Katedra Rozwoju Kapitału Ludzkiego,
VIII Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Gdańsku.
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
„Łączą nas efekty projektów” – wymagania programowe a doświadczenia po pierwszych naborach w Programie Interreg V-A Polska – Słowacja
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Zapis prezentacji:

BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Być przedsiębiorczym – nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego KONFLIKT Konflikt – to niezgodność, sprzeczność interesów, poglądów, spór, zatarg. Celem stron uczestniczących w konflikcie jest nie tylko osiągniecie pożądanych wartości, ale także zneutralizowanie, ograniczenie lub wyeliminowanie przeciwnika.

Być przedsiębiorczym – nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PRZYCZYNY KONFLIKTÓW sprzeczne, trudne do pogodzenia pragnienia, potrzeby, cele, wartości uczestników sporu, rywalizacja o ograniczone zasoby (kapitał, liczbę pracowników, ilość materiałów, czas, przestrzeń itp.) pragnienie autonomii i potrzeba kontroli, różnice w celach i zadaniach różnice wartości lub poglądów wprowadzanie zmian

Być przedsiębiorczym – nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego RODZAJE KONFLIKTÓW Ze względu na przedmiot, można wyr ó żnić: konflikty rzeczowe – mają charakter pozapersonalny i dotyczą określonych spraw, a gł ó wnie r ó żnicy zdań co do sposobu ich rozwiązania. Przedmiot sporu jest dosyć łatwy do określenia, a rozstrzygnięcie tkwi w odpowiednich korektach w podziale d ó br lub przeprowadzeniu zmian w organizacji; konflikty emocjonalne – dotyczą stan ó w frustracyjnych i związanych z nimi napięć emocjonalnych spowodowanych negatywną postawą (np. wrogością) w interakcji człowiek-człowiek. Właściwy przedmiot sporu bywa trudny do uchwycenia, a najlepszym rozwiązaniem jest przeciwdziałanie powstawaniu tego typu konflikt ó w

Być przedsiębiorczym – nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego RODZAJE KONFLIKTÓW Z uwagi na zasięg konfliktu najczęściej występują : konflikt między grupami pracowniczymi – powstaje w wyniku rozbieżności interes ó w poszczeg ó lnych grup, odmiennych horyzont ó w czasowo-przestrzennych, cel ó w i sposob ó w rozwiązywania problem ó w; konflikt między jednostkami – przypisywany często r ó żnicom osobowości, na og ó ł jednak powodowany zaburzeniami relacji między jednostkami, wynikającymi z pełnienia odmiennych r ó l lub personalizacji antagonizm ó w między grupami; konflikt intrapersonalny – pojawia się, kiedy jednostka nie ma jasno określonych obowiązk ó w na stanowisku pracy, niekt ó re zadania są wzajemnie sprzeczne lub kiedy oczekiwania przekraczają poziom percepcji jej własnych możliwości.

Być przedsiębiorczym – nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego RODZAJE KONFLIKTÓW Biorąc pod uwagę przyczyny, wyróżnić można następujące rodzaje konfliktów: konflikt interesów – jest spowodowany współzawodnictwem o pewne dobra lub wynika z odmiennych potrzeb stron. Konflikt tego rodzaju powstaje wtedy, kiedy jedna lub więcej stron pragnie zaspokoić swoje potrzeby kosztem drugiej. Ten typ konfliktu dotyczy tzw. kwestii rzeczowych (np. pieniędzy, czasu, dóbr), spraw proceduralnych (np. sposobu, w jaki powinno przebiegać zebranie) czy potrzeb psychologicznych (np. zaufania, wzajemnego poszanowania, sprawiedliwości) konflikt strukturalny – może wynikać z pewnych zewnętrznych ograniczeń, które utrudniają dojście do porozumienia. Chodzi tu głównie o takie czynniki, jak: struktura organizacyjna, brak uprawnień do podjęcia decyzji, deficyt jakiegoś dobra, brak czasu, odległość konflikt wartości – jest powodowany odmiennymi systemami wartości osób zaangażowanych w daną sytuację. Sama różnica w wartościach preferowanych nie musi oczywiście prowadzić do konfliktu. Czynnikiem, który uwalnia konflikt, jest silne eksponowanie własnych wartości bez postawy tolerancji wobec wartości cenionych przez drugą stronę konflikt relacji – pojawia się w wyniku działania silnych negatywnych emocji, stereotypów, błędnego spostrzegania lub niezrozumienia, wadliwej komunikacji lub odwetowych zachowań między ludźmi. Problemy tego rodzaju traktowane są często jako niepotrzebne, gdyż pojawiają się nawet bez obiektywnych powodów a niejednokrotnie prowadzą do zbędnej eskalacji konfliktu konflikt danych – powstaje, kiedy strony nie dysponują potrzebnymi danymi, są niedoinformowane bądź informacje, które otrzymują są błędne, kiedy wyciągają odmiennie wnioski z tych samych przesłanek. Większość konfliktów w tym obszarze wynika głównie z nieumiejętności porozumiewania się.

Style reakcji na konflikt Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego unikanie – polega na ignorowaniu lub pomijaniu kwestii istnienia konfliktu, to styl charakterystyczny dla ludzi, kt ó rych samo napięcie emocjonalne i frustracja spowodowane konfliktem są na tyle silne, że wolą się wycofać z konfliktu niż w konstruktywny spos ó b go rozwiązać.

Style reakcji na konflikt Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego łagodzenie – polega na postępowaniu zgodnym z interesem strony przeciwnej. Ma to miejsce w przypadku os ó b nastawionych na utrzymanie dobrych stosunk ó w z innymi, bez uwzględniania własnych interes ó w.

Style reakcji na konflikt Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego rywalizacja – polega na przyjęciu postawy „ wygrany-przegrany ” i dążeniu za wszelką cenę do rozstrzygnięcia konfliktu na swoją stronę.

Style reakcji na konflikt Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego kompromis – polega na znalezieniu rozwiązania przez częściową rezygnację z własnych potrzeb na rzecz adekwatnych ustępstw ze strony partnera

Style reakcji na konflikt Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Kooperacja (wsp ó łpraca) – polega na szukaniu obustronnych korzyści wsp ó lnego rozwiązania konfliktu potraktowanego problemowo.

Strategia rozwiązywania problemu Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego zdefiniowanie problemu generowanie alternatywnych rozwiązań wybór najlepszego rozwiązania wprowadzenie w czyn i kontrola rezultatów

NEGOCJACJE Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Jest to proces komunikowania się co najmniej dwóch stron o przeciwstawnych interesach i celach, który ma na celu osiągnięcie satysfakcjonującego obydwie strony porozumienia w sprawach będących przedmiotem tych negocjacji

MEDIACJE Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego to próba doprowadzenia do ugodowego, satysfakcjonującego obie strony rozwiązania konfliktu na drodze dobrowolnych negocjacji prowadzonych przy udziale trzeciej osoby, neutralnej wobec stron i ich konfliktu, czyli mediatora, który wspiera przebieg negocjacji, łagodzi powstające napięcia i pomaga – nie narzucając jednak żadnego rozwiązania – w wypracowaniu kompromisu.

Cechy sprawnego negocjatora Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego pozytywne nastawienie, takt, wyczucie i empatia; siła charakteru, stanowczość, zdecydowanie i asertywność; odwaga, skłonność do podejmowania ryzyka i działania w warunkach niepewności; inteligencja (praktyczna i emocjonalna); precyzja myślenia i działania; kreatywność (innowacyjność, pomysłowość) i przedsiębiorczość; rzetelność, prawość, uczciwość; cierpliwość, wytrzymałość; opanowanie i kontrolowanie emocji.

Rodzaje negocjacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Negocjacje twarde opierają się na dążeniu do pokonania strony przeciwnej za wszelką cenę. Negocjacje miękkie są oparte na wzajemnym zaufaniu i szacunku w stosunku do partnera negocjacyjnego. Negocjacje rzeczowe niwelują główne wady negocjacji twardych i miękkich. Koncentrują się wyłącznie na wspólnym rozwiązaniu skomplikowanej kwestii. Dzięki dążeniom można uzyskać pozytywny wynik dla obu stron, nie skupiając się na niekorzystnych dla nas i strony przeciwnej propozycjach rozwiązania zagadnień.

należy być dobrze przygotowanym merytoryczne nie należy dać się ponosić emocjom należy podtrzymywać pozytywną atmosferę rozmów nie należy zgadzać się na pierwszą otrzymaną ofertę, nie należy składać zbyt wygórowanych propozycji należy stosować obiektywne kryteria oceny, należy stopniowo ustępować, dając coś za coś, należy przygotować alternatywne rozwiązanie Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Zasady prowadzenia skutecznych negocjacji

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Negocjacje ćwiczenie Wybierzcie swoich trzech przedstawicieli do Rady Miejskiej. Osoba A będzie reprezentowała kulturę, B oświatę, C sport i turystykę. Zadaniem Waszych przedstawicieli jest dokonanie w ciągu minut podziału 1 miliona złotych na poszczególne dziedziny. Każda stara się uzyskać jak największą kwotę pieniędzy. Podziału nie można dokonać rzucając monetą ani też poprzez ciągnięcie zapałek. Nie może być on także równy.

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1. Czy uczestnicy walczyli o swoje interesy czy też z nich zrezygnowali? 2. Czy szukali rozwiązań kompromisowych i jak wiele rozwiązań zaproponowali? 3. Jakie postawy prezentowali uczestnicy, ich zalety i wady. Negocjacje ćwiczenie - omówienie

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1.Zbigniew Makieła, Tomasz Rachwał „Krok w przedsiębiorczość” – podręcznik do podstaw przedsiębiorczości dla szkół ponadgimnazjalnych 2. Wojciech Cwalina, mgr Jacek Sobek – Katolicki Uniwersytet Lubelski Psychologia organizacji i zarządzania – przywództwo, konflikty, negocjacje, motywacja do pracy, systemy zarządzania 3. Bożena Jamrożek, Joanna Sobczak, „Komunikacja interpersonalna” – podręcznik z podstaw przedsiębiorczości dla klasy pierwszej liceum technicznego. Literatura: opracowała: Renata Woś