PRZEMYSŁ i HANDEL NAFTOWY w ROKU 2013. Podsumowanie informacji o polskim rynku paliw ciekłych w oparciu o dane monitoringu Polskiej Organizacji Przemysłu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Polski rynek detaliczny paliw płynnych
Advertisements

Polskie 10 lat w Unii. Polityczne aspekty członkostwa - jak Polska zmieniła Europę.
Detaryfikacja – nadchodząca rewolucja (?) na rynku gazowym dr Jerzy Baehr, Senior Partner w WKB Wierciński Kwieciński Baehr dr hab. Jakub Pokrzywniak,
DEBATA SZARA STREFA – PIERWSZE STARCIE?. Uczestnicy debaty: 1.Martin Durćak – Członek Zarządu Unipetrol a.s. 2.Prof. Czesław Jędrzejek – Ekspert, profesor.
© IEn Gdańsk 2011 Wpływ dużej generacji wiatrowej w Niemczech na pracę PSE Zachód Robert Jankowski Andrzej Kąkol Bogdan Sobczak Instytut Energetyki Oddział.
Największy potencjał gruntów inwestycyjnych w ofercie ANR Leszek Świętochowski Prezes ANR Warszawa, 15 kwietnia 2015 roku.
Rozwój infrastruktury sportowej w Gminie Wyszków Analiza wariantowa.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia vs ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Regionalna Sieć Szerokopasmowa Województwa Podlaskiego „ INTERNET BLIŻEJ WSZYSTKICH Departament Społeczeństwa Informacyjnego Urząd Marszałkowski Województwa.
Modele biznesowe. Podręcznik Model biznesowy to w pewnym sensie szkic strategii, która ma zostać wdrożona w ramach struktur, procesów i systemów organizacji.
Jarosław Ciszewski Problemy krajowego sektora paliw z perspektywy zbiornika OLPP.
Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Krajowa produkcja leków jako niezbędny warunek skutecznej polityki lekowej państwa dr Bohdan Wyżnikiewicz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Katowice,
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
1 Studium przypadku „Smaczek” Grzegorz Karasiewicz.
Skonsolidowane wyniki finansowe Grupy LOTOS S.A. II kwartał 2008 roku (MSSF) Paweł Olechnowicz – Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny Mariusz Machajewski.
Z ASADY AMORTYZACJI SKŁADNIKÓW MAJĄTKU TRWAŁEGO 1.
PODZIEMNE MAGAZYNY GAZU GWARANTEM BEZPIECZEŃSTWA I ROZWOJU RYNKU GAZU Międzyzdroje, maja 2016 r.
Dochody JST 2004 – 2012, perspektywa 2013 – 2020 Warszawa, 20 czerwca 2013 Senat RP.
Rozliczanie kosztów działalności pomocniczej
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego FILARY GOSPODARKI.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
GEOTERMIA-CZARNKÓW SP. Z O.O. SPRAWOZDANIE ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI za 2014r.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
BUSINESS LEX POZNAŃ, Ul. Chwaliszewo 60/62 Tel Fax
Czy spalanie biomasy jest neutralne w kontekście CO 2 ? Wydział Przyrodniczo-Technologiczny Instytut Inżynierii Rolniczej Studenckie Koło Naukowe BioEnergia.
OCENA POTENCJAŁU GOSPODARCZEGO ORAZ PROPONOWANE KIERUNKI ROZWOJU SEKTORA MSP Barbara Łopyta Główny Specjalista Agencja Rozwoju Mazowsza S.A.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Marcin Łata Dyrektor Departamentu Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.3. Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
System, który łączy Tomasz Stępień, Prezes Zarządu Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A. Strategia GAZ-SYSTEM S.A. do 2025 roku.
Założenia dla poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Dr Piotr SZAJNER IERiGZ-PIB ul. Świętokrzyska Warszawa Tendencje w produkcji mleka w Polsce.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Motywy i bariery ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw Rafał Tuziak, Instytut Rynków i Konkurencji SGH.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Prawdy oczywiste Kiedy zarejestrować działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
JAKIE INSTRUMENTY INŻYNIERII FINANSOWEJ NA LATA ?
Rachunek dochodu narodowego. Plan wykładu 1.Kategorie mierników skali działalności gospodarczej 2.PKB realny i nominalny 3.Wady PKB 4.Wzrost a rozwój.
NOWA ustawa o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.z 2011r. nr 152, poz. 897 ze zm.) Dominika Kaszyńska-Fisiak Urząd Gminy.
Kontrakty terminowe na indeks mWIG40 Prezentacja dla inwestorów Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Dział Notowań GPW kwiecień 2005.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Równowaga rynkowa w doskonałej konkurencji w krótkim okresie czasu Równowaga rynkowa to jest stan, kiedy przy danej cenie podaż jest równa popytowi. p.
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
Kryzys w przedsiębiorstwie „Najtrudniej zmienić się wtedy, kiedy nie wydaje się to jeszcze konieczne……” Jack Welch.
Zarządzanie systemami dystrybucji
„Korzyści dla inwestorów oraz regionów i gmin z funkcjonowania w Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej” Zielona Góra, Krzysztof.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Skuteczności i koszty windykacji polubownej Wyniki badań zrealizowanych w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki „Ocena poziomu rzeczywistej.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Założenia przyszłego okresu programowania Założenia przyszłego.
Wolny przepływ kapitału ludzkiego w UE od 1 maja 2011: Przekleństwo czy błogosławieństwo dla przedsiębiorstw austriackich?
Uwarunkowania innowacyjności kobiet w biznesie Ewa Lisowska Szkoła Główna Handlowa.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Rzeszów, 16 luty 2012.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Wsparcie nauki i biznesu w POIR Łukasz Jasek. POIR – ogólne informacje I oś POIR – przegląd i alokacja IV oś POIR – przegląd i alokacja Instrumenty I.
DECYZJE CENOWE CENY ZEWNĘTRZNE. CENA Nazwa świadczenia kupującego w umowie sprzedaży: kwota pieniężna ustalona jako ekwiwalent nabywanej rzeczy. Rodzaje.
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Od recesji do koniunktury.. Podstawowe pojęcia. Recesja – zjawisko makroekonomiczne polegające na znacznym zahamowaniu tempa wzrostu gospodarczego, skutkujące.
Biznes Wielkopolska to magazyn, który ukazuje się od 2003 roku. Magazyn powstał jako element promocji firm wyróżnionych certyfikatem „Najwyższa Jakość”
Renata Maciaszczyk Kamila Kutarba. Teoria gier a ekonomia: problem duopolu  Dupol- stan w którym dwaj producenci kontrolują łącznie cały rynek jakiegoś.
Ulgi i preferencje dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w oparciu o posiadane zezwolenie.
Spółka OLPP to: Spółka należąca do Grupy Kapitałowej PERN. Sieć 19 Baz Paliw zlokalizowanych na terenie całego kraju, w których magazynowane i przeładowywane.
Zapis prezentacji:

PRZEMYSŁ i HANDEL NAFTOWY w ROKU 2013

Podsumowanie informacji o polskim rynku paliw ciekłych w oparciu o dane monitoringu Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego Przemysł i Handel Naftowy 2013 / 2

Najważniejsze kwestie roku 2013  Rynek paliw ciekłych zanotował, drugi raz z rzędu, regres dynamiki wzrostu;  Ceny detaliczne paliw silnikowych były niższe, niż w roku poprzednim;  Kolejny rok z rzędu notowano zmniejszenie oficjalnego importu paliw;  Niemożność ulokowania produktów w kraju zmuszała rafinerie do eksportu paliw;  Rosła szara strefa tworząc problemy legalnie działającym przedsiębiorcom;  Uchwalono nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą solidarną odpowiedzialność przy obrocie paliwami ciekłymi;  Średnia roczna cena oleju napędowego po raz pierwszy w historii przekroczyła cenę benzyny 95;  Wprowadzono samoobsługę przy tankowaniu autogazu;  Shell Polska oficjalnie przejął stacje paliw NESTE Polska i rozpoczął proces rebrandingu. Przemysł i Handel Naftowy 2013 / 3

Źródło: dane własne POPiHN < ≈(-4%) w tys. ton Konsumpcja krajowa paliw ciekłych (BS, ON, LOO, LPG) w latach Przemysł i Handel Naftowy 2013 / 4

Opracowano na podstawie monitoringu POPiHN -2% +10% +4% -0,5% -10% -6% Udział importu w konsumpcji paliw: Benzyny 12% z 12% w 2012 ON 8% z 10% w 2012 LPG 87% z 84% w 2012 Szacunek konsumpcji krajowej paliw ciekłych w latach 2012 i 2013 [w tys. m 3 ] Przemysł i Handel Naftowy 2013 / 5

Popyt na paliwa ciekłe w latach 2006 – 2013 [w mln m 3 ] Przemysł i Handel Naftowy 2013 / 6

Źródło: Dane Ministerstwa Finansów i monitoring POPiHN Produkcja i import paliw ciekłych w 2013 Import benzyn na poziomie 2012r Spadek oficjalnego importu ON o 31% Spadek importu łącznie o 6% PRODUKCJA PALIW Zmiany w produkcji krajowej:  Benzyny silnikowe +1%  Olej napędowy +1%  Gaz płynny LPG -4%  Paliwo JET -7%  Lekki olej opałowy -26%  Ciężki olej opałowy +1%  Razem -1% IMPORT PALIW Całkowita produkcja wyniosła 24,3 mln m 3 Całkowity import wyniósł 5,5 mln m 3 tys. m 3 Przemysł i Handel Naftowy 2013 / 7

Źródło: Dane Ministerstw a Finansów i monitoring POPiHN Kierunki oficjalnego importu paliw ciekłych w 2013 BS: Słowacja 47% ON: Słowacja 19% BS: Niemcy 22% ON: Niemcy 36% ON: Szwecja 2% BS: Litwa 18% ON: Litwa 15% ON: Łotwa 2% ON: Rosja 4% ON: Białoruś 14% Przemysł i Handel Naftowy 2013 / 8

Źródło: Dane Ministerstwa Finansów i monitoring POPiHN Bilans obrotów międzynarodowych w 2013 Import netto Przemysł i Handel Naftowy 2013 / 9

Źródło: Monitoring POPiHN Udział w zaopatrzeniu rynku (BS, ON, LPG i LOO łącznie) w 2012 i 2013 Przemysł i Handel Naftowy 2013 /

Tankując miesięcznie 100 litrów paliwa w 2013 przeciętny kierowca wydał mniej niż w 2012 o: 264 PLN za benzynę EU PLN za olej napędowy 336 PLN za autogaz Źródło: Opracowanie własne na bazie danych e-petrol.pl, WNP i ARE Ceny detaliczne EU95, ON i autogazu w latach % -3% -10% Różnica w cenie EU95 i ON gr/l 28 gr/l 7 gr/l 2 gr/l (-1 gr/l) Różnica w cenie EU95 i autogazu w PLN/l ,30 2,34 2,52 2,92 2,98 Przemysł i Handel Naftowy 2013 / 11

Przemysł i Handel Naftowy 2013 / 12 Dlaczego ceny paliw w Polsce uległy obniżce? Źródło: Opracowanie własne na bazie danych e-petrol.pl

Ceny detaliczne paliw w Polsce Źródło: Opracowanie własne na bazie danych e-petrol.pl Przemysł i Handel Naftowy 2013 / 13

Źródło: Opracowanie POPiHN Struktura rynku stacji paliw Liczba stacji paliw w Polsce: Przemysł i Handel Naftowy 2013 / 14

Źródło: dane z monitoringu POPiHN Udział w rynku detalicznym (BS, ON, LPG łącznie) w 2013 [w %] Średnia roczna sprzedaż paliw na stacji: -w kraju2,9 mln litrów -POPiHN3,5 mln litrów -stacja niezależna2,6 mln litrów Przemysł i Handel Naftowy 2013 / 15

Opracowanie: POPiHN Zmiana sprzedaży paliw ciekłych w 2013 Przemysł i Handel Naftowy 2013 / 16

Opracowanie: POPiHN Przyszłość krajowego rynku paliw Przemysł i Handel Naftowy 2013 / 17

Rynek olejów smarowych 2013 Źródło: Monitoring POPiHN Całość rynku: 224,5 tys. ton  bez zmian rdr Oleje dla motoryzacji: 114,4 tys. ton  spadek -1,4% - w tym: oleje silnikowe: 95,4 tys. ton  spadek -3,72% rdr Oleje dla przemysłu: 102,3 tys. ton  bez zmian Przemysł i Handel Naftowy 2013 / 18

Rynek olejów smarowych 2013 Źródło: dane z monitoringu POPiHN Przemysł i Handel Naftowy 2013 / 19

Rynek olejów smarowych 2013 Źródło: dane z monitoringu POPiHN Segment osobowy: 49,77 tyś. ton  bez zmian rdr Rośnie udział olejów syntetycznych (0W-X, 5W-X) i semisyntetycznych (10W-X) Spada popyt na oleje mineralne (15W-X) i jednosezonowe. Przemysł i Handel Naftowy 2013 / 20

Rynek olejów smarowych 2013 Źródło: dane z monitoringu POPiHN Segment ciężarowy: 44,64 tyś. ton  Bez zmian rdr + oleje jednosezonowe: 45,64 tyś ton  Spadek: -7,79% Rośnie udział olejów semisyntetycznych (10W-X) Spada popyt na oleje mineralne (15W-X) i jednosezonowe. Przemysł i Handel Naftowy 2013 / 21

Rynek olejów smarowych 2013 Źródło: Monitoring POPiHN Przemysł i Handel Naftowy 2013 / 22

Rynek olejów smarowych 2013 Źródło: Monitoring POPiHN Dlaczego segment przemysłowy nie uległ załamaniu tak, jak w roku 2009? Przemysł i Handel Naftowy 2013 / 23

Rynek olejów smarowych 2013 Źródło: monitoring POPiHN W porównaniu z załamaniem w 2009 w latach odporniejsza na spadek okazała się produkcja przemysłowa Przemysł i Handel Naftowy 2013 / 24

Rynek olejów smarowych 2013 Źródło: monitoring POPiHN W porównaniu z załamaniem rynku w 2009, w latach nie nastąpiła tak znaczna redukcja zapasów Przemysł i Handel Naftowy 2013 / 25

Rynek olejów smarowych 2013 Źródło: monitoring POPiHN Od III kwartału 2010 segment motoryzacyjny i przemysłowy pozostają w trwałym trendzie wzrostowym. Porównanie poziomów cen przykładowych olejów silnikowych (Polska = 100%) Przemysł i Handel Naftowy 2013 / 27

Rynek olejów smarowych 2013 Źródło: monitoring POPiHN Od III kwartału 2010 segment motoryzacyjny i przemysłowy pozostają w trwałym trendzie wzrostowym. Szara strefa w obrocie olejami:  Oleje smarowe w Polsce droższe o 1/4 niż na zachodzie Europy (poziom cen 60% średniej UE-27):  import prywatny (przez osoby fizyczne)  import równoległy (przez przedsiębiorstwa)  Zwolnienia z akcyzy i nierównomierne opodatkowanie (Polska i UE)  Sprzedaż oleju napędowego jako olejów smarowych (Polska i UE)  Obciążenia uczciwie działających firm:  wyższe koszty administracyjne (EMCS, składy, zabezpieczenia)  ograniczenia operacyjne w logistyce (powiadomienia)  spadek konkurencyjności  niejasne, skomplikowane przepisy (sprzeczne wyroki w Polsce, pytanie do ETS)  Rozwiązaniem optymalnym jest objęcie olejów smarowych stawką „zero” podatku akcyzowego Przemysł i Handel Naftowy 2013 / 26

Osiągnięcia w 2013  Udało się doprowadzić do przyjęcia przepisów, umożliwiających wprowadzenie samoobsługi przy tankowaniu LPG.  Minister Gospodarki podpisał rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie rodzajów przyrządów pomiarowych, podlegających prawnej kontroli metrologicznej oraz zakresu tej kontroli. Oznacza to rezygnację z kontroli metrologicznej zbiorników magazynowych na stacjach paliw.  GDDKiA zaproponowała nowe warunki dzierżawy MOP. W znacznym stopniu poprawi to opłacalność inwestycji autostradowych.  Minister Gospodarki nie przedłużył okresu przejściowego w zakresie norm ochrony środowiska na stacjach paliw, wprowadzonych rozporządzeniem MG z dnia 21 listopada 2005 w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi przesyłowe służące do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie.  Sejm przyjął ustawę z o zmianie ustawy o usługach płatniczych = maksymalna wysokość IF na poziomie 0,5% od roku Przemysł i Handel Naftowy 2013 / 28

Główne problemy w 2013  Elektroniczne instrumenty płatnicze  Ustawa z o zmianie ustawy o usługach płatniczych = maksymalna wysokość IF na poziomie 0,5% od 2014 roku, problemy z interpretacją prawa  Energia odnawialna i biopaliwa  Projekty – ograniczone zmiany, nie do końca uwzględniające interesy branży i … kierowców  Zapasy obowiązkowe  Projekty – głos branży tylko częściowo uwzględniony,  Szara strefa i opodatkowanie olejów  Wciąż bez zmian – dialog trwa  Nowelizacja rozporządzenia w sprawie urządzeń NO  Realny postęp, blisko celu  Wyłudzenia podatkowe w obrocie paliwami Przemysł i Handel Naftowy 2013 / 29

Oszustwa podatkowe – zasadnicze fakty I  Począwszy od 2011 r. nastąpił gwałtowny wzrost wyłudzeń w handlu paliwami – głównie ON;  Na zlecenie branży Ernst&Young we współpracy z Kancelarią Bezpieczeństwa Rapacki i Wspólnicy oraz Niemczyk i Wspólnicy przygotowała raport „Strefa wyłudzeń na polskim rynku oleju napędowego”;  Z raportu wynika, że strefa wyłudzeń na rynku oleju napędowego w 2012 roku wynosiła przynajmniej 12,6% szacowanego całkowitego zużycia ON w Polsce, to jest w sposób sprzeczny z prawem wprowadzono do obrotu co najmniej 2 mln m 3 ON;  Szacowane uszczuplenia dochodów państwa w zakresie podatku VAT, akcyzy oraz opłaty paliwowej z tytułu wyłudzeń na rynku oleju napędowego w 2012 wyniosły co najmniej 4 mld PLN; Przemysł i Handel Naftowy 2013 / 30

 W 2013 dalszy wzrost strefy wyłudzeń – w ON około 15%;  Na mniejszą skalę zjawisko rozprzestrzenia się na benzynę i LPG;  Mimo oficjalnego spadku konsumpcji nie spada liczba stacji paliwowych – przy tak trudnych warunkach rynkowych…;  Zdecydowanie zwiększona aktywność służb ścigania nie przynosi oczekiwanych efektów. Oszustwa podatkowe – zasadnicze fakty II Przemysł i Handel Naftowy 2013 / 31

 Kluczowym mechanizmem jest wyłudzanie VAT z wykorzystaniem tzw. znikającego podmiotu (ang. MTIC – missing trader intra-community)  Nowe, wyrafinowane metody unikania płatności, przygotowane przez ekspertów podatkowych  Uchylanie się od płatności akcyzy poprzez:  zmianę przeznaczenia oleju opałowego  zmianę przeznaczenia olejów smarowych  Przemyt ON (unikanie akcyzy i VAT):  transport paliwa cysternami posiadającymi te same numery rejestracyjne  tworzenie tzw. pociągu ciężarówek, uniemożliwiających odczytanie numerów rejestracyjnych poszczególnych pojazdów  Instalacja nielegalnych zbiorników w pojazdach  W 2013 roku tylko z Litwy do Polski wjeżdżało dziennie 100 cystern z paliwem! Mechanizm działania przestępców Przemysł i Handel Naftowy 2013 / 32

Czynniki sprzyjające strefie wyłudzeń  Brak sformalizowanej koordynacji działań poszczególnych resortów, organów i służb;  Brak kompleksowej regulacji prawnej, dotyczącej produkcji i dystrybucji paliw ciekłych;  Luki w prawie;  Brak kompleksowego systemu monitorowania produkcji i dystrybucji paliw ciekłych  na rynku działa ok. 10% stacji i punktów dystrybucji bez koncesji (stacje zakładowe, przenośne zbiorniki) – są one niewidoczne dla służb kontrolnych!  Kontrolowane są firmy działające legalnie – szara strefa pozostaje w cieniu  W przypadku ujawnienia działalności bez koncesji – kara na poziomie 5 tys. PLN Przemysł i Handel Naftowy 2013 / 33

Zmiana przepisów o podatku od towarów i usług W opinii branży zmiany w ustawie o VAT (ustawa z dnia 26 lipca 2013 o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług i niektórych innych ustaw), dotyczące obrotu tzw. towarami wrażliwymi (solidarna odpowiedzialność, miesięczne okresy rozliczeniowe oraz fakultatywna kaucja na poziomie 1/5 oczekiwanych należności podatkowych) nie rozwiązała problemu wyłudzeń w obrocie paliwami i miała krótkotrwały charakter odstraszający.  Podstawowe słabości przyjętego rozwiązania:  fakultatywność kaucji  ustalenie kaucji na zdecydowanie zbyt niskim poziomie  „legitymizacja” szarej strefy Przemysł i Handel Naftowy 2013 / 34

Co się stanie, jeśli szara strefa nie zostanie ograniczona?  Już dziś paliwa z polskich rafinerii wypierane są z rynku przez paliwo z szarej strefy i rafinerie zmuszone są do lokowania swojej produkcji poza granicami Polski.  Dalszą konsekwencją rozrostu szarej strefy będzie postępujący wzrost eksportu polskiego paliwa i tym samym coraz większe uszczuplenie wpływów budżetowych państwa z tytułu należnych podatków od towarów sprzedawanych w kraju.  Mniejszy strumień paliw z rafinerii krajowych na rynek wewnętrzny, to konieczność redukcji ilości firm zajmujących się obrotem paliwami w Polsce i nieunikniony wzrost bezrobocia w sektorze producentów, hurtowników, transportu i dystrybucji paliw.  Jakość paliw, dziś skutecznie kontrolowana przez wyspecjalizowane jednostki, będzie coraz gorsza (chęć największego zysku przy minimalnych nakładach), a to przełoży się na konkretne koszty gospodarki i pojedynczego kierowcy. Przemysł i Handel Naftowy 2013 / 35

Czego można się spodziewać po skutecznym ograniczeniu szarej strefy / strefy wyłudzeń?  Ograniczenie szarej strefy do zwyczajowego poziomu skutkować będzie skierowaniem na rynek krajowy większych ilości paliwa z polskich rafinerii (obecnie kierowanego na eksport), a tym samym może wpływać na obniżenie cen paliw poprzez wykorzystanie mechanizmów dodatkowych rabatów udzielanych przy większych zakupach.  Większy strumień paliwa z polskich rafinerii umieszczany na rynku krajowym przełoży się na wzrost dochodów budżetu z tytułu podatku akcyzowego, opłaty paliwowej i podatku VAT.  Mniejsza „konkurencja” ze strony szarej strefy wpłynie na wzrost rentowności polskich przedsiębiorstw (większa sprzedaż przy tych samych kosztach stałych), ich wycenę ekonomiczną i wartość rynkową. Przemysł i Handel Naftowy 2013 / 36

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego