V. DZIAŁANIA MARKETINGOWE NA RYNKACH ZAGRANICZNYCH 1. Produkt na rynkach zagranicznych. 2. Ceny w marketingu międzynarodowym. 3. Dystrybucja na rynkach.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Struktura kanałów marketingowych. Definicje kanału dystrybucji Podejście podmiotowe Podejście funkcjonalne zbiór wzajemnie zależnych od siebie organizacji.
Advertisements

RYNEK GOSPODARCZY. Analiza rynku, konkurencji: Aby ka ż dy biznes, bez wzgl ę du na wielko ść, czy obszar dzia ł ania, móg ł sprawnie funkcjonowa ć powinien.
Największy potencjał gruntów inwestycyjnych w ofercie ANR Leszek Świętochowski Prezes ANR Warszawa, 15 kwietnia 2015 roku.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
1. Plan prezentacji 1.Misja firmy 2.Model biznesu i działalność firmy 3.Forma organizacyjno-prawna 4.Formy zatrudnienia 5.Analiza rynku 6.Reklama i marketing.
Jak finansować rozwój działalności gospodarczej – unijne pożyczki dla firm Leszno, 17 czerwca 2011 r. Ewelina Śmichurska.
Modele biznesowe. Podręcznik Model biznesowy to w pewnym sensie szkic strategii, która ma zostać wdrożona w ramach struktur, procesów i systemów organizacji.
Zasady udzielania zamówień Wydział Kontroli Projektów.
A.M. Zarzycka. Rodzaje działań promocyjnych reklama (radio, telewizja, prasa, kino, formy zewnętrze, Internet, tzw. direct mail) public relations sponsoring.
Dr Anna M. Zarzycka Katedra Biznesu Międzynarodowego A.M. Zarzycka.
Krajowa produkcja leków jako niezbędny warunek skutecznej polityki lekowej państwa dr Bohdan Wyżnikiewicz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Katowice,
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ekonomika i projektowanie przedsięwzięć przedsiębiorstw – plan marketingowy oraz plan zarządzania Michał Suchanek Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Rozliczanie kosztów działalności pomocniczej
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego FILARY GOSPODARKI.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
ING BANK Faktoring –Jednostkom organizacyjnym Lasów Państwowych oferujemy faktoring krajowy z przejęciem ryzyka wypłacalności odbiorcy (bez regresu, pełny).
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Marcin Łata Dyrektor Departamentu Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
Mikroekonomia dr hab. Maciej Jasiński, prof. WSB Wicekanclerz, pokój 134A Semestr zimowy: 15 godzin wykładu Semestr letni: 15.
Instytucjonalne uwarunkowania realizacji koncepcji CSR w obszarze merchandisingu – zarys problemu Dr Jarosław Plichta Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
Motywy i bariery ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw Rafał Tuziak, Instytut Rynków i Konkurencji SGH.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
JAKIE INSTRUMENTY INŻYNIERII FINANSOWEJ NA LATA ?
Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK.
Rachunek dochodu narodowego. Plan wykładu 1.Kategorie mierników skali działalności gospodarczej 2.PKB realny i nominalny 3.Wady PKB 4.Wzrost a rozwój.
Kontrakty terminowe na indeks mWIG40 Prezentacja dla inwestorów Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Dział Notowań GPW kwiecień 2005.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zarządzanie systemami dystrybucji
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
UŻYTKOWANIE WIECZYSTE Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Skuteczności i koszty windykacji polubownej Wyniki badań zrealizowanych w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki „Ocena poziomu rzeczywistej.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Produkt w marketingu międzynarodowym
Proces transakcyjny Podsumowanie Rafał Tuzimek. Typy transakcji M&A 2 SprzedażprzedsiębiorstwZakupprzedsiębiorstw FuzjeprzedsiębiorstwPoszukiwaniefinansowaniawłaścicielskiego/doradztwofinansoweLBO/MBO.
Dobre praktyki oraz najczęstsze błędy popełniane przez przedsiębiorców r. Piotr Nędzewicz.
DECYZJE CENOWE CENY ZEWNĘTRZNE. CENA Nazwa świadczenia kupującego w umowie sprzedaży: kwota pieniężna ustalona jako ekwiwalent nabywanej rzeczy. Rodzaje.
Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP) Aleksander Bąkowski Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
BUSINESS LEX POZNAŃ, Ul. Chwaliszewo 60/62 Tel Fax
Wartość rynkowa nieruchomości dr Małgorzata Zięba.
 Co to jest bank? Co to jest bank?  Lokata Lokata  Super konto GRAFITTI Super konto GRAFITTI  Karta kredytowa Karta kredytowa  Karta bankomatowa.
A.M. Zarzycka. Strategie cenowe (ze wzgl. na cel) strategie przetrwania strategia maksymalizacji bieżących zysków strategia penetracji rynku (maksymalizacji.
A.M. Zarzycka.  wartość produktu wyrażona w pieniądzu  miernik wartości (z punktu widzenia konsumenta)  instrument marketingu A.M. Zarzycka.
Renata Maciaszczyk Kamila Kutarba. Teoria gier a ekonomia: problem duopolu  Dupol- stan w którym dwaj producenci kontrolują łącznie cały rynek jakiegoś.
PLAN MARKETINGOWY Imię i nazwisko. Podsumowanie sytuacji rynkowej  Sytuacja rynkowa: przeszła, bieżąca i przyszła  Uwzględnij udział w rynku, wiodące.
Zarządzanie strategiczne 5
Struktura kanałów marketingowych
Bądź częścią rozwiązania
Przychody i koszty działalności
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
Zapis prezentacji:

V. DZIAŁANIA MARKETINGOWE NA RYNKACH ZAGRANICZNYCH 1. Produkt na rynkach zagranicznych. 2. Ceny w marketingu międzynarodowym. 3. Dystrybucja na rynkach zagranicznych. 5. Komunikacja marketingowa na rynkach zagranicznych.

PRODUKT NA RYNKACH ZAGRANICZNYCH Według Ph. Koltlera: trzy strategie działania na rynkach zagranicznych w ramach polityki produktu: - standaryzacja produktu, - adaptacja produktu, - wprowadzenia nowego produktu

STANDARYZACJA PRODUKTU Przedsiębiorstwo wprowadza na rynek zagraniczny dotychczasowy produkt bez żadnych zmian. Działanie może być podjęte, gdy produkt na różnych rynkach wykazuje zbliżoną użyteczność. W praktyce najczęściej dotyczy artykułów trwałego użytku.

STANDARYZACJA PRODUKTU Strategia standaryzacji produktu na zagranicznych rynkach jest wygodna i mało kosztowna dla firmy. Najczęściej stosują ją firmy wchodzące na zagraniczne rynki. Przykłady: produkty IKEA oferty: Mc Donald's, KFC, Pizza Hut

ADAPTACJA PRODUKTU NA ZAGRANICZNYCH RYNKACH Wymuszona przez otoczenie. Polega do dostosowaniu produktu do lokalnych warunków i preferencji nabywców. Kosztowniejsza, wymaga dobrej, poprzedzonej badaniami marketingowymi znajomości specyfiki zagranicznego rynku.

ADAPTACJA PRODUKTU NA ZAGRANICZNYCH RYNKACH Adaptacja może dotyczyć różnych elementów produktu tj.: - opakowania, - rozmiaru, - symbolu, - koloru.

ADAPTACJA PRODUKTU NA ZAGRANICZNYCH RYNKACH Najtrudniejszą do realizacji ze względu na potencjalne ryzyko i koszty alternatywne (utracone korzyści)‏ jest strategia innowacji produktu, czyli wprowadzenia kompletnie nowego produktu na zagraniczny rynek. Działania innowacyjne stosunkowo często kończą się niepowodzeniem (kapitałochłonne, nieprawidłowa ocena rynku, długi okres wdrażania, itp.

ADAPTACJA PRODUKTU NA ZAGRANICZNYCH RYNKACH – kreacja marki Polityka produktu na międzynarodowym rynku obejmuje również kształtowanie jego marki: - narodowej (obowiązuje tylko na jednym rynku krajowym), - regionalnej (obejmuje kilka rynków narodowych), - globalnej (nieograniczona terytorialnie). Obejmuje też wybór nazwy marki.

ADAPTACJA PRODUKTU NA ZAGRANICZNYCH RYNKACH – kreacja marki Decyzja o wyborze nazwy marki na rynkach zagranicznych i jej adaptacji powinna wynikać z: - badań sytuacji rynkowej, - postępowania konkurencji, - zachowań nabywców, - badań czynnika kulturowego w krajach lub regionach.

CENY W MARKETINGU MIĘDZYNARODOWYM Przy kalkulacji cen produktu eksportowanego należy uwzględnić koszty produkcji, zysk, koszty transportu, cła oraz marże: importera, hurtownika i detalisty. Ceny w wymianie międzynarodowej opierają się najczęściej na kosztach wytwarzania i dostawy oraz narzucie procentowym. Dumping występuje wtedy, gdy producent eksportuje produkt po cenie niższej od ceny rynkowej lub rzadziej - po cenie nie pokrywającej nawet kosztów. Realizacja transakcji często rozpoczyna się od uzyskania licencji eksportowej lub licencji importowej. Następnie produkt przygotowywany jest do wysyłki i zbierane są świadectwa i zaświadczenia umożliwiające wywóz lub przywóz.

CENY W MARKETINGU MIĘDZYNARODOWYM Metody ustalania cen na rynkach międzynarodowych: - na podstawie cen produktów konkurencyjnych (ceny lidera rynkowego, największej częstotliwości występowania ceny, największego udziału); - metoda kosztowa (koszty eksportu i produkcji powinna pokrywać cena), - metoda popytowa (ustalenie ceny na podstawie popytu na oferowane produkty; Konieczne jest określenie wielkości i prognozy sprzedaży

INCOTERMS O wysokości cen decydują tzw. formuły międzynarodowych warunków handlu – International Commercial Terms'90. Incoterms'90 - formuły handlowe zalecane przez Międzynarodową Izbę Handlową w Paryżu. Określają one zakres obowiązków, prawa i ryzyka związanego z dostawą, jakie ponosi sprzedawca i kupujący.

RÓŻNICOWANIE CEN NA RYNKACH ZAGRANICZNYCH Zależy od: - poziomu inflacji na rynkach zagranicznych, - importu równoległego, - form ingerencji państwa.

FORMY PŁATNOŚCI NA RYNKACH ZAGRANICZNYCH - nieuwarunkowane sposoby zapłaty ( zapłata na rzecz eksportera następuje bez żadnych warunków (polecenie wypłaty, przekaz bankowy, zapłata czekiem lub wekslem. - uwarunkowane sposoby zapłaty (-inkaso dokumentowe -częsta zapłata gotówką, płaci importer w zamian za dokumenty – a vista, terminowe, spedytorskie, z instrukcją telegraficzną; -akredytywa dokumentowa – pisemne zobowiązanie banku do zapłaty po wypełnieniu wszystkich zobowiązań. Płaci bank

DYSTRYBUCJA NA RYNKACH ZAGRANICZNYCH Dystrybucja produktów za granicę jest odzwierciedleniem tradycji, zwyczajów, położenia geograficznego kraju, historii, poziomu rozwoju gospodarczego i społecznego oraz infrastruktury. Producent zyskuje większy wpływ na wybór kanałów dystrybucji w przypadku eksportu bezpośredniego, wspólnych przedsięwzięć produkcyjno-handlowych i eksportu licencji. Spedytorzy międzynarodowi specjalizują się w świadczeniu usług transportowych, sporządzaniu dokumentacji wysyłkowej i pośrednictwie w ubezpieczeniu przesyłki.

DYSTRYBUCJA NA RYNKACH ZAGRANICZNYCH Przedsiębiorstwa mogą wykorzystywać istniejące na rynku kanały dystrybucji lub tworzyć nowe, własne kanały.

DYSTRYBUCJA NA RYNKACH ZAGRANICZNYCH Podczas tworzenia kanałów dystrybucji należy brać pod uwagę: - kanały dystrybucji konkurentów, - zależności między poszczególnymi uczestnikami kanałów dystrybucji, - poziom rozwoju technologii dystrybucji, - uwarunkowania kulturowe, - obowiązujące przepisy (np. antymonopolowe), - specyfikę produktów, - specyfikę odbiorców

DYSTRYBUCJA NA RYNKACH ZAGRANICZNYCH - UE W krajach UE organizowanie dystrybucji nie może prowadzić do monopolizacji i musi być zgodne w przepisami art. 85 ust. 1 traktatu Wspólnot Europejskich z 1992 r. Traktat ten zwiera tzw. klauzulę rozsądku, polegającą m. in. na tym, że spod przepisów traktatowych są wyłączone te porozumienia między firmami, które przyczyniają się do promowania postępu technicznego, udoskonaleń produkcji lub dystrybucji, zapewniają konsumentom uczciwy udział w korzyściach z takich porozumień.

DYSTRYBUCJA NA RYNKACH ZAGRANICZNYCH - UE Istnieją także grupowe wyłączenia spod traktatowych przepisów. Dotyczą umów o: - dystrybucji wyłącznej (regulacja nr 1983/83), - franchisingu ( regulacja nr 4087/88), - dystrybucji selektywnej. Jednak każdy z dealerów musi mieć prawo do sprzedaży produktów innemu uczestnikowi tej samej sieci dystrybucji w innym kraju członkowskim UE.

KOMUNIKACJA MARKETINGOWA CZYLI PROMOCJA NA RYNKACH ZAGRANICZNYCH Dobór i struktura wykorzystywanych instrumentów promocji zależy od: - celu promocji na rynku zagranicznym, - zasobów finansowych i doświadczenia w działaniach na rynkach zagranicznych, - przepisów prawa regulujących działania promocyjne na danym rynku, - czynników kulturowych, - stosunku do produktów zagranicznych, - konkurencji na rynku zagranicznym, - rodzaju i jakości produktu, - typu odbiorcy.

KOMUNIKACJA MARKETINGOWA CZYLI PROMOCJA NA RYNKACH ZAGRANICZNYCH Cel promocji – wynika z celu marketingowego i orientacji internacjonalizacyjnej firmy na obcym rynku. Należy przestrzegać przepisów prawa dot. działań promocyjnych dotyczących: - ochrony przed nieuczciwa konkurencją, -ochrony konsumentów przed nieuczciwą reklamą, - zakazu niektórych działań promocyjnych. Istnieje wiele prawnych ograniczeń dot. akcji popierania sprzedaży w krajach UE.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA DO WYKŁADU Zalecam przejrzenie rocznika czasopisma 2009 „Marketing w Praktyce”, i dotychczas wydanych egzemplarzy w roku Znajdziecie w nim Państwo wiele przykładów uszczegóławiających zaprezentowaną problematykę.