Strategie konkurencyjne wybranych miast polskich dr Ewelina Szczech-Pietkiewicz Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Universitat de Barcelona Rozwój gospodarczy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rozwój infrastruktury sportowej w Gminie Wyszków Analiza wariantowa.
Advertisements

Łukasz Małecki Ministerstwo Rozwoju Wsparcie projektów technologicznych firm w latach
Tauron-dystrybucja.pl Rozwój elektroenergetyki na Śląsku Opolskim.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
„e-Gdańsk – europejska metropolia on-line” Projekt Współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Innowacyjna Warszawa 2020 Program wspierania przedsiębiorczości.
Przestrzenne zróżnicowanie potencjału innowacyjnego w Polsce Dr Robert Guzik Uniwersytet Jagielloński Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Zakład.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
2013 Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości – Narzędzia wsparcia prowadzenia działalności międzynarodowej Kaliningrad, 24 czerwca 2013 r. Aleksandra.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Obszary inteligentnych specjalizacji Wielkopolski a UEP / SC UEP.
31 maja 2016r. 1 Regionalne badanie nastrojów społecznych wokół UEFA EURO 2012™ Prezentacja wyników badania z mieszkańcami Gdańska, Poznania,
Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom krajowy i regionalny. Perspektywa finansowa Toruń, 16 lipca 2013 r.
„Środki unijne na rozwój przedsiębiorczości.” Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Pile Łobżenica, r.
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Marcin Łata Dyrektor Departamentu Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
„Kapitał Ludzki” - zasób wiedzy, umiejętności oraz potencjału zawartego w każdym człowieku Kraków, 3 czerwca 2009 r. Projekt współfinansowany przez Unię.
Instytucjonalne uwarunkowania realizacji koncepcji CSR w obszarze merchandisingu – zarys problemu Dr Jarosław Plichta Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Motywy i bariery ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw Rafał Tuziak, Instytut Rynków i Konkurencji SGH.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Stan wdrażania projektów systemowych w ramach PO KL w zakresie analiz zmian gospodarczych i realizacji Dolnośląskiej Strategii Innowacji Urząd.
Metody ewaluacji projektów inwestycyjnych w sektorze nieruchomości komercyjnych mgr Małgorzata Waszkiewicz
Janusz Witkowski GŁÓWNY URZĄD STATYSTYCZNY Gdynia, marca 2016 roku Rola statystyki publicznej w społeczeństwie 1 Ogólnopolska konferencja naukowa.
Rachunek dochodu narodowego. Plan wykładu 1.Kategorie mierników skali działalności gospodarczej 2.PKB realny i nominalny 3.Wady PKB 4.Wzrost a rozwój.
Koncepcja Obserwatorium ICT w Województwie Świętokrzyskim Sandomierz - Dwikozy
Mierniki aktywności gospodarczej. Mierniki aktywności gospodarczej - zespół odpowiednio przygotowanych i przetworzonych danych statystycznych przedstawiających.
TEORIE OSZCZĘDNOŚCI I INWESTYCJI Wykład 6 1. Teorie oszczędności i inwestycji 2  Zainteresowanie kapitałem i jego oszczędzaniem pojawiła się w połowie.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
ZBADANIE POTENCJAŁU INNOWACYJNEGO SUBREGIONU RADOMSKIEGO Projekt realizowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach działania 2.6 Regionalne.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Jak realizować wzorcową rolę instytucji publicznych w zakresie efektywności energetycznej Perspektywa biznesu Menedżer ds. Norm i Standardów ROCKWOOL Polska.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Założenia przyszłego okresu programowania Założenia przyszłego.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
Uwarunkowania innowacyjności kobiet w biznesie Ewa Lisowska Szkoła Główna Handlowa.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Rzeszów, 16 luty 2012.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Wieloaspektowa analiza czasowo- kosztowa projektów ze szczególnym uwzględnieniem kryterium jakości rozwiązań projektowych AUTOR: ANNA MARCINKOWSKA PROMOTOR:
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP) Aleksander Bąkowski Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
Wartość rynkowa nieruchomości dr Małgorzata Zięba.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
VIII Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Gdańsku.
Współczesne kierunki polityki społecznej
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Zarządzanie strategiczne 5
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Wzmacnianie potencjału rozwoju w wymiarze lokalnym i regionalnym
Zapis prezentacji:

Strategie konkurencyjne wybranych miast polskich dr Ewelina Szczech-Pietkiewicz Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Universitat de Barcelona Rozwój gospodarczy miast i regionów. Polityka rozwoju. Konkurencyjność. Monitorowanie. Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, 13 maja 2014 r.

O co konkurują miasta? Miasta konkurują o te same czynniki, o jakie konkurują przedsiębiorstwa. Niemniej, konkurencyjność w ujęciu terytorialnym tworzy inne uwarunkowania, których przejawem jest silne oparcie w czynnikach „miękkich”, które w teoriach mikroekonomicznych nie są bezpośrednio związane z produktywnością. Typologia czynników, o jakie konkurują miasta (Kitson, Martin, Tyler 2004):  inwestycje: poprzez zdolność do przyciągania zagranicznego, prywatnego i publicznego kapitału;  zasoby ludzkie: poprzez zdolność do przyciągania wykształconych i wykwalifikowanych pracowników, przedsiębiorców i przedstawicieli tzw. klasy kreatywnej, jednocześnie zwiększając potencjał innowacyjny;  technologie: poprzez zdolność do utrzymania działalności innowacyjnej i związanej z wiedzą. Czynniki rozwoju miejskiego (ujęcie teoretyczne):  czynniki twarde – infrastrukturalne (klasyczne teorie lokalizacji);  czynniki strukturalne (path dependancy);  teorie klastrów;  czynniki miękkie (soft conditions theories);  individual trajectories and network theories;

Konkurencyjność jako priorytet rozwoju miejskiego – zalety i ryzyka Paradygmat przedsiębiorczości: zapewnienie przewag konkurencyjnych miasta poprzez pogłębianie walki konkurencyjnej między ośrodkami, z wykorzystaniem strategii przedsiębiorczości jako instrumentu (OECD, 2007) Zalety:  Miasta przejmują inicjatywę w dziedzinie rozwoju gospodarczego, nie ograniczają się do kontrolowania go i zarządzania nim (postawa aktywna, nie pasywna);  Uzyskiwanie celów (w tym polityki publicznej) z wykorzystaniem instrumentów dostarczanych przez rynek – zmniejszenie zakresu interwencjonizmu;  Łączenie prywatnych zasobów z publicznymi możliwościami Ryzyka:  Paradygmat przedsiębiorczości przynosi najlepsze efekty w ograniczonym zakresie przedsięwzięć, np. w przypadku rewitalizacji (PPP);  Podejście trudne do zastosowania w przypadku strategii długoterminowych – podejście przedsiębiorcze, gdzie istotą jest maksymalizacja zysku promuje działania krótkoterminowe  Nadmierne skupienie na strategiach promujących miasto – inwestycje w działania przynoszące rozgłos, nie w fundamenty wzrostu miejskiego (np. edukacja, innowacyjność, technologia)  Ryzyko tworzenia „miast analogicznych” – niezamierzony efekt wykorzystywania „dobrych praktyk” i marketingu terytorialnego („analogiczne strategie”)

Poziom konkurencyjności polskich miast w kontekście europejskim PKB per capita Zmiana wielkości populacji (5 lat) Populacja w wieku produkcyjnym Wskaźnik zatrudnienia Zatrudnienie w ICT Nowe przedsiębiorstwa jako % wszystkich przedsiębiorstw Białystok Gdańsk Cracow Warsaw Wrocław Budapest Copenhagen London Madrid Manchester Paris Prague

Poziom konkurencyjno ści miast polskich - wnioski  Konkurencyjność miast polskich jest na dość jednorodnym poziomie i jest raczej niższa niż konkurencyjność miast z Europy Zachodniej i Północnej  Silne strony polskich miast dotyczą głównie zasobów siły roboczej: zarówno w ujęciu jakościowym, jak i kosztowym  Relatywnie niski koszt pracy może być przewagą konkurencyjną w branżach pracochłonnych, podczas gdy zasadne wydaje się tworzenie przewag umożliwiające konkurowanie w branżach zaawansowanych technologicznie. Mimo iż niskie koszty pracy i ich wysoka jakość mogą być podstawą budowania zdolności konkurencyjnej, to w długim okresie konieczne jest uzupełnienie tej strategii o czynniki umożliwiające przejście do wyższych szczebli łańcuch wartości dodanej.  Strategie konkurencyjne polskich miast skupiają się wokół zagadnień takich jak: innowacyjność (Kraków), zasoby pracy (Warszawa), oferta kulturalna (Wrocław), jakość życia (Białystok).  Z faktu, iż badanie nie wykazało korelacji pomiędzy liczbą powstających przedsiębiorstw a głównymi czynnikami wskazywanymi w strategiach konkurencyjnych miast polskich, wyciągnąć można wniosek, iż skuteczność tych strategii jest ograniczona. Przewagi konkurencyjne z punktu widzenia inwestora:  Tworzenie klimatu sprzyjającego przedsiębiorczości – Warszawa  Dostęp do zasobów pracy – Łódź  Innowacyjność – Kraków  Rozwijanie funkcji kulturalnych, rekreacyjnych, wystawienniczych, sportowych – Wrocław  Wysoka jakość życia w mieście – Białystok

Wnioski z analizy strategii konkurencyjności polskich miast Wnioski dot. strategii:  strategie konkurencyjne polskich miast nie zawsze mają oparcie w przewagach konkurencyjnych tych ośrodków (zidentyfikowanych i zanalizowanych przed ich opracowaniem),  istnieje pewna rozbieżność między postrzeganiem przewag konkurencyjnych polskich miast przez inwestorów i przez zarządy miast,  strategie konkurencyjne analizowanych miast tworzone są przede wszystkim jako powielanie „dobrych praktyk” obserwowanych w innych ośrodkach,  diagnozy oparte w większości o analizę SWOT (rzadziej analizę scenariuszową). Pomijane są metody wykorzystujące w większym stopniu analizę ilościową.

Kierunki przyszłego rozwoju miast w Polsce – propozycja. Koncepcja całościowego rozwoju miejskiego – Smart City Przy braku jednorodnej ogólnie przyjmowanej definicji zjawiska „smart city”, istnieją dwa główne nurty w definiowaniu tej koncepcji:  część prac określa smart city jako miasto, gdzie ICT tworzy infrastrukturę wykorzystywaną w inicjatywach ekonomicznych i społecznych, których celem jest wzrost gospodarczy, tworzenie kapitału społecznego i wyższa efektywność wykorzystania zasobów miasta (Hollands 2008, Komninos 2006, Van Der Meer and Van Winden 2003),  drugi nurt stanowią opracowanie, które przyjmują szersze podejście do zagadnienia i traktują smart city jako nowy paradygmat w rozwoju miejskim (Giffinger et al. 2007, Caragliu et al. 2011, Neirotti et al. 2014, Lazariou and Roscia 2012). Przyjmując drugie podejście, ważną rolę w koncepcji smart city odgrywają więc kapitał ludzki i społeczny, edukacja i środowisko naturalne (Lombardi et al. 2012).

Podejście przyjęte w badaniu ilościowym: „well performing in a forward-looking way in (…) six characteristics, built on a ‘smart’ combination of endowments and activities of self- decisive, independent and aware citizens”. Vienna University of Technology (2007), Smart cities – ranking of European medium- sized cities Przytaczane sześć obszarów realizacji koncepcji “smart city” to: gospodarka, ludzie, zarządzanie, mobilność, środowisko i jakość życia.

Korelacja wybranych wskaźników rozwoju obszarów miejskich oraz PKB per capita liczba przedsiębi orstw mediana wieku populacji administracja jest pomocna (w opinii mieszkańców) zanieczyszczenie powietrza jest dużym problemem (w ocenie mieszkańców) miasto jest bezpiecznym miejscem (w ocenie mieszkańców) dostępność multimodal na miasta Korelacja 0, ,209920, , , , Test p 0, , , , , , Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Eurostat

Wskaźnik Smart City  Zagregowany wskaźnik „smart city” powstał na podstawie sześciu sub-wskaźników, odwzorowujących postęp w każdym ze zidentyfikowanych sześciu obszarów (ekonomia, ludzi, mobilność, zarządzanie, środowisko, jakość życia).  Każdemu miernikowi przypisano jednakową wagę w ramach sub- wskaźnika, niemniej model pozwala na zmianę wag poszczególnych indeksów, jeśli wyniki dalszych badań wskażą, iż jest to bardziej uzasadnione.  Każdemu z mierników przyporządkowano ocenę z zakresu 1 – 5, przy czym wartości mierników dla poszczególnych miast zostały posegregowane według kwantyli rzędu. W ten sposób, 20% miast uzyskujące najniższe wartości danego miernika otrzymały ocenę 1, a 20% miast o najwyższych wartościach dla tego miernika otrzymały ocenę 5. Takie sparametryzowanie wartości mierników pozwoliło na pełną porównywalność poziomu rozwoju obszarów miejskich.  Syntetyczny wskaźnik smart city jest średnią ważoną sub- wskaźników.

Gospodarka PKB PPS per capita (EUR) Liczba zarejestrowanych przedsiębiorstw/ 1000 mieszkańców Wskaźnik aktywności (%) Stopa bezrobocia (%) Ludzie / Kapitał ludzki Mediana wieku populacji Stopa zastąpienia (%) Liczba studentów (5-6 stopień w skali ISEAD)/ 1000 mieszkańców Zarządzanie Administracja publiczna jest pomocna w opinii mieszkańców (wskaźnik z zakresu 0-100) Zasoby miasta są wykorzystywane efektywne w opinii mieszkańców (wskaźnik z zakresu ) Mieszkańcy są zadowoleni z przestrzeni publicznych w mieście (wskaźnik z zakresu 0-100) Mobilność Dostępność multimodalna (UE-27=100) Liczba samochodów zarejestrowana/ 1000 mieszkańców Mieszkańcy są zadowoleni z transport publicznego (wskaźnik z zakresu 0-100) Środowisko Gęstość zaludnienia (osób/km 2 ) Liczba dni w roku, gdy koncentracja ozonu przekracza 120 … Zanieczyszczenie powietrza jest w ocenie mieszkańców dużym problemem (wskaźnik z zakresu 0-100) Jakość życiaLiczba gospodarstw domowych żyjących w mieszkaniach komunalnych/ 1000 mieszkańców Mieszkańcy czują się bezpiecznie w mieście (wskaźnik z zakresu 0-100) W opinii mieszkańców, w mieście łatwo jest znaleźć miejsce zamieszkania w atrakcyjnej cenie (wskaźnik z zakresu 0 – 100) Wskaźniki wykorzystane w badaniu

Przykład. Wyniki wskaźnika Smart City dla miasta Łódź

I rekomendacja … „Successful cities seem to have some things in common – visionary individuals, creative organisations and a political culture sharing clarity of purpose. They seemed to follow a determined, not a deterministic path” [Landry, 2000, p. 3]

Dziękuję za uwagę Pytania i uwagi proszę kierować na adres: dr Ewelina Szczech Instytut Handlu Zagranicznego i Studiów Europejskich, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Obszar badawczy:  Konkurencyjność regionów i krajów;  Polityka miejska, rozwój miejski, konkurencyjność obszarów miejskich;  Smart Cities;  Polityka spójności UE, terytorialny wymiar polityki spójności. Przedmioty w aktualnej ofercie dydaktycznej: European Integration; European Economics; Polish Firms in the EU Internal Market; European Common Policies.