Www.wup.pl SPOTKANIE INFORMACYJNE: Regulamin naboru wniosków w ramach Działania 8.7 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków. Okres kwalifikowalności Okres kwalifikowalności wydatków określony jest w umowie o dofinansowanie, przy.
Advertisements

OBOWIĄZKI INFORMACYJNE BENEFICJENTA Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Nabór wniosków w trybie pozakonkursowym dla Powiatowych Urzędów Pracy w ramach Programu Operacyjnego Wiedza.
Jak złożyć wniosek ? (GWA) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Śląskie programy rewitalizacji - wsparcie dla gmin Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Funduszu Spójności w ramach Programu.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
Sprawozdawczość. Podstawowe terminy Okres sprawozdawczy  3 kolejne miesiące, licząc od daty zawarcia umowy o dofinansowanie projektu Rodzaje raportów.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
Szczegółowy Opis Osi Priorytetowej Kadry dla gospodarki RPO WiM Podziałanie II i III typ projektów Olsztyn, 15 grudnia 2015 r.
„Program dofinansowania zakupu i montażu odnawialnych źródeł energii ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu”
Departament Polityki Regionalnej Mój region w Europie Aktualizacja Planu komunikacji Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na.
Przygotowanie projektu w ramach Programu Interreg V-A Polska-Słowacja Wspólny Sekretariat Techniczny Programu Interreg V-A Polska-Słowacja
System oceny i kryteria wyboru dla projektów zintegrowanych w ramach Podziałania Jakość edukacji zawodowej Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
System oceny i kryteria wyboru projektów w ramach Działania 3.1 Edukacja przedszkolna Konkurs numer: RPPM IZ /16 Regionalny Program Operacyjny.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax (0-89) Urząd Marszałkowski.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
System oceny i kryteria wyboru projektów w ramach Działania 5.7 Nowe Mikroprzedsiębiorstwa Konkurs numer: RPPM IZ /16 Regionalny Program.
Kielce, 9 października 2014 r. Wstępne założenia dotyczące wnoszenia i oceny wkładu własnego w projektach współfinansowanych ze środków EFS w latach
System oceny i kryteria wyboru projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Wniosek o dofinansowanie projektu w ramach RPO WP na lata wraz z załącznikami Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.3. Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego na lata Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu Wdrażania EFS Urząd Marszałkowski Województwa.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
Kryteria wyboru projektów w ramach osi IX Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
Oprac: Wydział Wdarażania Programów UE PFRON 1 Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich Działanie 1.4 „Integracja zawodowa i społeczna osób.
Oferta pożyczkowa FUNDUSZU GÓRNOŚLĄSKIEGO S.A. w Katowicach w Katowicach.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Kryteria wyboru projektów dla operacji wspieranych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura.
SPECYFIKA KONKURSU W RAMACH PODDZIAŁANIA RPO WP Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Umowy o dofinansowanie projektów, umowy partnerskie - na co warto zwrócić szczególną uwagę Grzegorz Gołda PWT PL-SK.
Remont Przedszkola Miejskiego nr 4 w Kolnie wraz z wyposażeniem dydaktycznym i adaptacją niewykorzystanych pomieszczeń na potrzeby edukacji przedszkolnej.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
SPOTKANIE INFORMACYJNE Regulamin naboru wniosków w ramach Działania 7.1 (typ 2) Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego.
Zmienione kryteria formalne dla poszczególnych działań/poddziałań EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
System wyboru i propozycje kryteriów oceny projektów pozakonkursowych dla wszystkich działań współfinansowanych z EFRR RPO WL w ramach Zintegrowanych.
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
System oceny i kryteria wyboru projektów w ramach Poddziałania Jakość edukacji ogólnej Konkurs numer: RPPM IZ /15 Regionalny Program.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Najczęściej popełniane błędy w przygotowywanych wnioskach o dofinasowanie Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk,
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Unia Europejska Fundusz Spójności Unia Europejska Fundusz Spójności Kryteria wyboru przedsięwzięć Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko I oś priorytetowa.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Wsparcie procesów badawczo- rozwojowych w przedsiębiorstwach akademickich Schemat: wsparcie doradcze.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WP Gdańsk, 20 maja 2016r. Kryteria wyboru projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn (w oparciu o standard minimum) Olsztyn, 6 czerwca 2016r.
Zasady kwalifikowalności wydatków w ramach konkursu nr RPPM IZ /16 dla Działania 3.1 Edukacja przedszkolna Regionalny Program Operacyjny.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie  
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 3 sierpnia 2017 r.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Stopień realizacji wskaźników Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata Stan na r.
Zmiany w zakresie procedury
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Grudziądz, 11 września 2017 r.
Konkursy nr RPKP IZ /19 Zmiany w zakresie procedur
Zapis prezentacji:

SPOTKANIE INFORMACYJNE: Regulamin naboru wniosków w ramach Działania 8.7 Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego Szczecin, dnia 22 kwietnia 2016 r.

Oś priorytetowa VIII EDUKACJA Działanie 8.7 Wsparcie szkół i placówek prowadzących kształcenie zawodowe oraz uczniów uczestniczących w kształceniu zawodowym i osób dorosłych uczestniczących w pozaszkolnych formach kształcenia zawodowego w ramach Strategii ZIT dla Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego.

DOFINANSOWANIE PROJEKTÓW Alokacja ,00 zł Rezerwa na odwołania5 %5 % Wsparcie finansowe EFS ,00 zł Wsparcie finansowe krajowe10% Wkład własny 10% w przypadku pozaszkolnych form ustawicznego kształcenia zawodowego; 5% w przypadku realizacji programów kształcenia zawodowego Dofinansowanie ze środków UE85%

WYMAGANE REZULTATY – WSKAŹNIKI REZULTATU Wskaźniki rezultatu dotyczą oczekiwanych efektów wsparcia. WSKAŹNIKI REZULTATU Nazwa wskaźnika Wartość docelowa wskaźników do zrealizowania w ramach naboru 8.7 Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje w ramach pozaszkolnych form kształcenia (osoby) 31% Liczba nauczycieli kształcenia zawodowego oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu, którzy uzyskali kwalifikacje lub nabyli kompetencje po opuszczeniu programu (osoby) 92% Liczba szkół i placówek kształcenia zawodowego wykorzystujących doposażenie zakupione dzięki EFS (szt.) 97%

WYMAGANE REZULTATY – WSKAŹNIKI PRODUKTU Wskaźniki produktu dotyczą realizowanych działań. WSKAŹNIKI PRODUKTU Nazwa wskaźnika Wartość docelowa wskaźników do zrealizowania w ramach naboru 8.7 Liczba osób uczestniczących w pozaszkolnych formach kształcenia w programie (osoby) 800 Liczba nauczycieli kształcenia zawodowego oraz instruktorów praktycznej nauki zawodu objętych wsparciem w programie (osoby) 80 Liczba uczniów szkół i placówek kształcenia zawodowego uczestniczących w stażach i praktykach u pracodawcy (osoby) 890

WYMAGANE REZULTATY – WSKAŹNIKI PRODUKTU WSKAŹNIKI PRODUKTU cd. Nazwa wskaźnika Wartość docelowa wskaźników do zrealizowania w ramach działania 8.6 Liczba szkół i placówek kształcenia zawodowego doposażonych w programie w sprzęt i materiały dydaktyczne niezbędne do realizacji (szt.) 5 Liczba podmiotów realizujących zadania centrum kształcenia zawodowego i ustawicznego objętych wsparciem w programie (szt.) 1

ETAPY OCENY WNIOSKOW O DOFINANSOWANIE OCENA BRAKÓW FORMALNYCH 14 dni OCENA WNIOSKÓW ETAP I - KRYTERIA DOPUSZCZALNOŚCI - KRYTERIA WYKONALNOŚCI - KRTERIA ADMINISTRACYJNOŚCI 70 dni Czas trwania oceny dokumentacji aplikacyjnej – ok. 120 dni (+ max. 60 dni) ETAP II - KRYTERIA JAKOŚCI (40% MAX. LICZBY PUNKTÓW) ETAP III - KRYTERIA JAKOŚCI (60% MAX. LICZBY PUNKTÓW) 38 dni 14 dni

BRAKI FORMALNE Przykładowe braki formalne: - różna suma kontrolna na pisemnym wniosku o przyznanie pomocy; - brak pieczęci na pisemnym wniosku o przyznanie pomocy; - brak podpisu osób uprawnionych do podejmowania decyzji wiążących w stosunku do wnioskodawcy; - niezgodny podpis na pisemnym wniosku o przyznanie pomocy w odniesieniu do wskazanych w wersji elektronicznej wniosku osób uprawnionych do podejmowania decyzji wiążących w stosunku do wnioskodawcy. W razie stwierdzenia braków formalnych IOK wzywa wnioskodawcę do ich uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania; W przypadku uzupełnienia wniosku w zakresie innym niż wskazane braki formalne wniosek pozostaje bez rozpatrzenia.

I ETAP OCENY Celem tego etapu oceny jest wyselekcjonowanie projektów wpisujących się w założenia danego konkursu, wytypowania tych których realizacja jest zasadna, założenia - realne, a zobowiązania oparte zostały o adekwatne założenia. Ocena ta ma doprowadzić do wyeliminowania niespójności w dokumentacji aplikacyjnej oraz skorygowania elementów niezgodnych z instrukcją wypełniania wniosku.

KRYTERIA DOPUSZCZALNOŚCI 1. Zgodność z celem szczegółowym i rezultatami Działania Odzwierciedlenie celu szczegółowego, tj. wzrostu efektywności kształcenia zawodowego i jego dostosowanie do wymogów regionalnego rynku pracy zwiększające szanse zatrudnienia. 2. Zgodność z typem projektu typ projektu oraz grupa docelowa 3. Zgodność z wymogami pomocy publicznej Projekt jest zgodny z regułami pomocy publicznej i/lub pomocy de minimis. W projektach współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach RPO WZ 2014 – 2020 pomoc publiczna może wystąpić na dwóch poziomach tj.: - I poziom tj. beneficjent wsparcia jest jednocześnie beneficjentem pomocy; - II poziom tj. beneficjent wsparcia nie jest jednocześnie beneficjentem pomocy. 4. Zgodność z zasadami horyzontalnymi zasada równości szans kobiet i mężczyzn (standard minimum) zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami (zasada racjonalnych usprawnień) koncepcja zrównoważonego rozwoju 5. Wymogi organizacyjne 1.Biuro/ siedziba na terenie woj. zachodniopomorskiego; 2.Beneficjent składa nie więcej niż 1 wniosek. I ETAP OCENY

KRYTERIA DOPUSZCZALNOŚCI cd. 6. Kwalifikowalność Beneficjenta/ Partnera Beneficjent nie jest podmiotem uprawionym do ubiegania się o dofinansowanie w ramach Działania/typów projektów zgodnie z SOOP RPO WZ Zgodność wsparcia 1.Projekt zlokalizowany na obszarze Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego; 2.Skierowanie do osób zamieszkujących z obszaru województwa zachodniopomorskim; 3.Obligatoryjnie realizacja I typu projektu; 4.Obligatoryjnie organizacja staży zawodowych i/lub praktyk zawodowych dla 100% uczniów biorących udział w projekcie, zaś w przypadku kierowania wsparcia dla dorosłych słuchaczy szkół prowadzących kształcenie zawodowe skierowanie na staż zawodowy lub/i praktykę jest fakultatywne; 5.Obligatoryjnie zaplanowana realizacja doradztwa edukacyjno-zawodowego; 6.Zapewnienie funkcjonowania w projekcie utworzonych CKZIU lub innych zespołów realizujących zadania zbieżne, przez okres co najmniej 2 lat od daty zakończenia realizacji projektu; 7.Realizacja wsparcia w oparciu o indywidulaną diagnozę szkół i placówek; 8.Wkład własny w wysokości nie mniejszej niż 5%, zaś w przypadku działań pozaszkolnych form ustawicznego kształcenia zawodowego 10%; 9.Projekt nie przewiduje wsparcia dla placówek objętych wsparciem w ramach Działania 8.6 lub 8.9; 10.Działania projektowe oparte są o współpracę szkół lub placówek oświaty z podmiotami otoczenia społeczno-gospodarczego. I ETAP OCENY

KRYTERIA WYKONALNOŚCI 1. Zgodność prawna Prawodawstwo wspólnotowe i krajowe, w szczególności ustawa z dnia 29 stycznia 2014 r. Prawo zamówień publicznych. 2. Zdolność organizacyjno-operacyjna organizacja doświadczenie potencjał kadrowy potencjał techniczny 3. Zdolność finansowa Odpowiednia kondycja finansowa Beneficjenta gwarantuje osiągnięcie deklarowanych produktów lub rezultatów zgodnie z planem finansowym. Beneficjent zapewnia środki finansowe do utrzymania projektu w okresie trwałości. I ETAP OCENY

KRYTERIA ADMINISTRACYJNOŚCI 1. Kompletność wniosku Wniosek jest zgodny z instrukcją wypełniania wniosku o dofinansowanie oraz Regulaminem (LSI pisemny wniosek o przyznanie pomocy) 2. Zgodność z kwalifikowalnością wydatków Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata ; Wytyczne w zakresie realizacji przedsięwzięć z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego w obszarze edukacji na lata ; Katalog wydatków, limit, zasada kwalifikowalności określone w Regulaminie; Poziom wydatków w ramach cross financingu oraz śr. trwałych jest zgodny z poziomem tych wydatków w Regulaminie. 3. Możliwość oceny merytorycznej wniosku Spójność załączników z wnioskiem oraz ich odpowiednia jakość (poprawność, wiarygodność, rzetelność). 4. Intensywność wsparcia Maksymalny poziom dofinansowania - 95%, w tym ze środków UE- 85% + 10% budżetu państwa. 5. Celowość partnerstwa Art. 33 ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej ; Należy udowodnić, że projekt realizowany w partnerstwie wnosi określoną wartość dodaną (zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne, finansowe). I ETAP OCENY

KRYTERIA JAKOŚCI 1. Odpowiedniość/ Adekwatność/ Trafność Spójność projektu z analizą sytuacji problemowej zawartą we wniosku oraz w zakresie wskazanego opisu grupy docelowej Skala punktów: 1-5; waga: 2 2. Skuteczność/ Efektywność Stopień w jakim projekt przyczyni się do rozwiązania lub złagodzenia sytuacji problemowej wskazanej we wniosku Stopień/poziom osiągnięcia zakładanych rezultatów w odniesieniu do zaplanowanych kosztów Skala punktów: 1-5; waga:3 3. Użyteczność Trafność doboru form wsparcia w odniesieniu do zdiagnozowanych problemów grupy docelowej Skala punktów: 1-5; waga: 2 4. Trwałość Stopień wpływu zaplanowanych w projekcie działań na uzyskanie trwałej zmiany sytuacji grup docelowych Skala punktów: 1-5; waga:1 W ramach tego etapu oceny projekty są oceniane przez IOK WUP pod względem spełniania kryteriów jakości. II ETAP OCENY

KRYTERIA JAKOŚCI Odpowiedniość/ Adekwatność/ Trafność wobec założeń Strategii ZIT Stopień realizacji wskaźników Strategii ZIT Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego Skala punktów: 1-3; waga: 8 Potencjał rozwojowy projektu Skala punktów: 1-3; waga:2 Zintegrowany i komplementarny charakter projektu Skala punktów: 1-3; waga: 6 Stopień rozwoju specjalizacji regionalnych Skala punktów: 1-3; waga:2 Partnerstwo Skala punktów: 1-3; waga:2 W ramach tego etapu oceny projekty są oceniane przez IOK ZIT pod względem spełniania kryteriów jakości. III ETAP OCENY

KRYTERIA JAKOŚCI 1. Odpowiedniość/ adekwatność/ trafność założeń Strategii ZIT Kategoria kryterium mająca na celu zapewnienie, aby wybrane do dofinansowania projekty w jak największym stopniu przyczyniały się do realizacji Strategii ZIT Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, została uszeregowana w następujący sposób: 1.1 Stopień realizacji wskaźników Strategii ZIT SOM Stopień w jakim projekt realizuje założone w Strategii wskaźniki, określone dla wskazanego działania. Skala punktów: 1-3; waga: Potencjał rozwojowy projektu Oceniane będzie czy projekt jest kontynuacją lub uzupełnieniem zrealizowanych/trwających projektów bądź zaplanowanych projektów. Przedsięwzięcia wskazywane jako kontynuacja/uzupełnienie/ rozwinięcie mogą wykazywać finansowanie z dowolnego źródła, ale muszą rozwiązywać problem zidentyfikowany w Strategii ZIT oraz być realizowane na obszarze/części obszaru funkcjonalnego SOM; Skala punktów: 1-3; waga: 2 III ETAP OCENY - ocena dokonywana przez IP ZIT

KRYTERIA JAKOŚCI 1.3 Zintegrowany i komplementarny charakter projektu Ocenie podlegać będzie stopień zintegrowania lub komplementarności projektu z innymi projektami zrealizowanymi, realizowanymi bądź planowanymi do realizacji w ramach Strategii ZIT SOM. Skala punktów: 1-3; waga: Stopień rozwoju specjalizacji regionalnych Ocenie podlegać będzie, czy zgłaszany przez Wnioskodawcę projekt odpowiada na zapotrzebowanie związane z rozwojem regionalnych specjalizacji, określonych w Strategii ZIT. Najwyżej punktowane będą projekty przyczyniające się do rozwoju specjalizacji z branży: chemicznej, metalowej, maszynowej, stoczniowej, logistyce, przemyśle drzewnym, produkcji żywności oraz TIK. Skala punktów: 1-3; waga: Partnerstwo Ocenie podlegać będzie czy projekt zakłada formalne partnerstwo z instytucjami otoczenia społeczno-gospodarczego. Skala punktów: 1-3; waga: 2 III ETAP OCENY - ocena dokonywana przez IP ZIT

ZASADY REALIZACJI PROJEKTU – koszty pośrednie Koszty pośrednie w EFS rozliczane są wyłącznie stawkami ryczałtowymi liczonymi od wartości kosztów bezpośrednich: 25% - projekty o wartości do 1 mln zł włącznie, 20% - projekty o wartości powyżej 1 mln zł do 2 mln zł włącznie, 15% - projekty o wartości powyżej 2 mln zł do 5 mln zł włącznie, 10% - projekty o wartości powyżej 5 mln zł.

ZASADY REALIZACJI PROJEKTU – koszty pośrednie Lista przykładowych kosztów pośrednich w projekcie: - koszty wynagrodzenia, delegacji służbowych, szkoleń osób, których zatrudnienie jest niezbędne do realizacji projektu tj. m.in. koordynatora projektu, kierownika projektu, personelu obsługowego; - koszty utrzymania powierzchni biurowych; - koszty obsługi księgowej; - koszty materiałów biurowych i artykułów piśmienniczych związanych z obsługą administracyjną projektu; - koszty prowadzenia rekrutacji; - amortyzacja lub zakup aktywów (sprzętu, mebli, wartości niematerialnych lub prawnych) na potrzeby zarządzania projektem; - działania informacyjno - promocyjne związane z realizacją projektu.

ZASADY REALIZACJI PROJEKTU – wkład własny Wkładem własnym są środki finansowe lub wkład niepieniężny zabezpieczone przez wnioskodawcę, które zostaną przeznaczone na pokrycie wydatków kwalifikowalnych projektu i nie zostaną przekazane wnioskodawcy w postaci dofinansowania; wysokość wkładu własnego w konkursie nr RPZP IP K05/16 wynosi nie mniej niż 5% wartości projektu; w przypadku działań dotyczących pozaszkolnych form ustawicznego kształcenia zawodowego wysokość wkładu własnego wynosi nie mniej niż 10%; wnioskodawca określa formę wniesienia wkładu własnego; istnieje możliwość wniesienia wkładu niepieniężnego na rzecz projektu - wydatki poniesione na wycenę wkładu niepieniężnego są kwalifikowalne; wkład własny może zostać wniesiony w ramach kosztów pośrednich.

ZASADY REALIZACJI PROJEKTU – cross-financing i środki trwałe Maksymalny poziom wydatków w ramach cross-financingu wynosi do 10% całkowitych wydatków kwalifikowalnych w projekcie; Cross-financing obejmuje wyłącznie: zakup nieruchomości, zakup infrastruktury nieprzenośnej oraz dostosowywanie budynków i adaptację pomieszczeń; Koszt zaplanowanych do poniesienia w projekcie wydatków na środki trwałe nie może przekraczać 20% wartości projektu (włączając cross-financing); Zakup środków trwałych, za wyjątkiem zakupu nieruchomości, infrastruktury i środków trwałych przeznaczonych na dostosowanie lub adaptację budynków i pomieszczeń, nie stanowi wydatku w ramach cross‐financingu. Środki trwałe to np. komputery, urządzenia biurowe, szafy na dokumenty, biurka, krzesła, tablice multimedialne itp.

ZŁOŻENIE WNIOSKU Aby skutecznie złożyć dokumentacje aplikacyjną należy: 1. Opublikować wniosek o dofinansowanie w wersji elektronicznej w LSI w terminie naboru projektów – do 6 czerwca 2016 r. 2. Doręczyć do IOK pisemny wniosek o przyznanie pomocy: najpóźniej w terminie 3 dni od dnia zakończenia naboru projektów tj. do 9 czerwca 2016 r. dostarczyć osobiście, przesłać kurierem lub pocztą do IOK na adres: Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie ul. A. Mickiewicza 41, Szczecin, pok. 6 (Kancelaria) z dopiskiem: Wniosek w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego , Konkurs nr RPZP IP K05/16 Dokumenty są przyjmowane pod ww. adresem od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 – 15:00

Informacja i promocja Wytyczne Ministra Infrastruktury i Rozwoju w zakresie informacji i promocji programów operacyjnych polityki spójności na lata ; Strategia komunikacji polityki spójności na lata ; Podręcznik wnioskodawcy i beneficjenta programów polityki spójności w zakresie informacji i promocji; Księga identyfikacji wizualnej znaku marki Fundusze Europejskie i znaków programów polityki spójności na lata ; Strategia Komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego

Obowiązki informacyjne Benef icjent musi: oznaczać znakiem Unii Europejskiej i znakiem Funduszy Europejskich: wszystkie działania informacyjne i promocyjne; wszystkie dokumenty związane z realizacją projektu, które podaje do wiadomości publicznej; dokumenty i materiały dla osób i podmiotów uczestniczących w projekcie; wydarzenia związane z projektem (np. odpowiednio oznaczać konferencje, szkolenia, targi itp.); umieścić plakat (lub tablicę informacyjną i/lub pamiątkową) w miejscu realizacji projektu; umieścić opis projektu na stronie internetowej; dokumentować działania.

Jak oznaczyć miejsce projektu? Plakat o wielkości minimum A3 musi być wyeksponowany w widocznym miejscu w trakcie realizacji projektu. Można go zdjąć dopiero po zakończeniu projektu (to znaczy po jego rozliczeniu).

Propozycje w zakresie zmian kryteriów, jakie zostaną przedstawione na najbliższym spotkaniu Komitetu Monitorującego ZMIANY W ZAKRESIE KRYTERIÓW DOPUSZCZALNOŚCI:  wprowadzenie kryterium związanego z obligatoryjnym stosowaniem uproszczonych metod rozliczania (w tym stawek jednostkowych, kwot ryczałtowych oraz stawek ryczałtowych – koszty pośrednie);  wprowadzenie kryterium „wniosek wypełniony w języku polskim” (w obecnym stanie jest to element kryterium administracyjności Kompletność wsparcia);  aktualizacja kryterium Zgodność wsparcia pkt. 1 Projekt jest skierowany do osób zamieszkujących obszar województwa (w przypadku osób fizycznych, które zamieszkują na obszarze województwa zachodniopomorskiego w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego). ZMIANY W ZAKRESIE KRYTERIÓW WYKONALNOŚCI:  wprowadzenie kryterium celowość partnerstwa (przesunięcie z administracyjności); ZMIANY W ZAKRESIE KRYTERIÓW JAKOŚCI:  w definicji kryterium dodanie zapisu o spójności i kompletności projektu w zakresie ocenianego kryterium;

ZMIANY W ZAKRESIE KRYTERIÓW ADMINISTRACYJNOŚCI:  usunięcie kryterium: Kompletność wniosku oraz Możliwość oceny merytorycznej wniosku;  usunięcie kryterium : Celowość partnerstwa (przesunięcie do wykonalności);  dodanie kryterium: Spójność i kompletność zapisów. Definicja kryterium: Wniosek jest spójny i kompletny w odniesieniu do dokonanej oceny w zakresie kryteriów jakości oraz zgodności z Regulaminem konkursu.

Propozycja zmiany systemu oceny KRYTERIA DOPUSZCZALNOŚCI NIE projekt odrzucony koniec oceny TAK dalsza ocena KRYTERIA WYKONALNOŚCI NIE projekt odrzucony koniec oceny TAK dalsza ocena KRYTERIA JAKOŚCI NIESPEŁNIENIE MINIMUM projekt odrzucony koniec oceny SPEŁNIENIE MINIMUM dalsza ocena KRYTERIA PREMIUJĄCE KRYTERIA ADMINISTRACYJNOŚCI OCZYWISTE OMYŁKI TAK REKOMENDOWANIE DO DOFINANSOWANIA przez WUP NIE projekt skierowany do poprawy PONOWNA WERYFIKACJA NIE projekt odrzucony koniec oceny TAK koniec oceny KRYTERIA JAKOŚCI – ocena przez ZIT TAK NIE projekt odrzucony koniec oceny TAK NIE projekt odrzucony koniec oceny

Dodatkowych informacji na temat Programu udzielają Biuro Informacji i Promocji EFS w Szczecinie ul. A. Mickiewicza 41, Szczecin Tel /164 Biuro Informacji i Promocji EFS w Koszalinie ul. Słowiańska 15 a Koszalin Tel /26 Główny Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich ul. Kuśnierska 12 b Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego

Dodatkowych informacji w zakresie Strategii ZIT SOM udziela Plac Jana Kilińskiego Szczecin Tel Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego

Dziękuję za uwagę Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie ul. A. Mickiewicza Szczecin tel fax Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego Plac Kilińskiego Szczecin tel fax