BOGUSŁAW FIEDOR UNIWERSYET EKONOMICZNY WE WROCŁAWIU 1.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Największy potencjał gruntów inwestycyjnych w ofercie ANR Leszek Świętochowski Prezes ANR Warszawa, 15 kwietnia 2015 roku.
Advertisements

Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Krajowa produkcja leków jako niezbędny warunek skutecznej polityki lekowej państwa dr Bohdan Wyżnikiewicz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Katowice,
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Znaczenie instytucji w procesie rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
CO TO SĄ PROJEKTY INNOWACYJNE? PROJEKTY INNOWACYJNE WYTYCZNE EFS NIE WSKAZUJĄ ODRĘBNEJ DEFINICJI INNOWACYJNOŚCI.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego FILARY GOSPODARKI.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom krajowy i regionalny. Perspektywa finansowa Toruń, 16 lipca 2013 r.
„Środki unijne na rozwój przedsiębiorczości.” Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Pile Łobżenica, r.
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Marcin Łata Dyrektor Departamentu Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
Instytucjonalne uwarunkowania realizacji koncepcji CSR w obszarze merchandisingu – zarys problemu Dr Jarosław Plichta Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych.
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Założenia dla poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Projekt realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
Kryteria wyboru projektów w ramach osi IX Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Metodologia opracowywania powiatowej mapy zagrożeń oraz powiatowego programu poprawy bezpieczeństwa – warsztaty Wrocław, 28 października 2010 r. Projekt.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Janusz Witkowski GŁÓWNY URZĄD STATYSTYCZNY Gdynia, marca 2016 roku Rola statystyki publicznej w społeczeństwie 1 Ogólnopolska konferencja naukowa.
Rachunek dochodu narodowego. Plan wykładu 1.Kategorie mierników skali działalności gospodarczej 2.PKB realny i nominalny 3.Wady PKB 4.Wzrost a rozwój.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Równowaga rynkowa w doskonałej konkurencji w krótkim okresie czasu Równowaga rynkowa to jest stan, kiedy przy danej cenie podaż jest równa popytowi. p.
Prawa kobiet w XXI wieku
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Strategia Koncepcja działania organizacji umożliwiająca osiągnięcie sukcesu w przyszłych warunkach.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Skuteczności i koszty windykacji polubownej Wyniki badań zrealizowanych w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki „Ocena poziomu rzeczywistej.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP) Aleksander Bąkowski Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WP Gdańsk, 20 maja 2016r. Kryteria wyboru projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Sandra Król Zakład Prawa Handlowego i Gospodarczego Instytut Prawa Cywilnego Klauzule niedozwolone.
Wartość rynkowa nieruchomości dr Małgorzata Zięba.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn (w oparciu o standard minimum) Olsztyn, 6 czerwca 2016r.
Od recesji do koniunktury.. Podstawowe pojęcia. Recesja – zjawisko makroekonomiczne polegające na znacznym zahamowaniu tempa wzrostu gospodarczego, skutkujące.
Wstęp do makroekonomii. Rola państwa w gospodarce
Międzynarodowy Rynek Pracy
Współczesne kierunki polityki społecznej
Mikroekonomia Wykład 4.
Zapis prezentacji:

BOGUSŁAW FIEDOR UNIWERSYET EKONOMICZNY WE WROCŁAWIU 1

Istota prowzrostowych polityk strukturalnych  oddziaływania państwa na gospodarkę, których efekty i skutki mogą ujawniać się zarówno w krótkich, jak i stosunkowo długich okresach.  Oddziaływania nakierowane na stabilizację makroekonomiczną  Polityki służące nie tylko stymulowaniu wzrostu gospodarczego, lecz również jego równoważeniu i trwałoci, zarówno w tradycyjnym neoklasycznym sensie, jak i w rozumieniu koncepcji Sustainable Development Strukturalne polityki prowzrostowe a polityki makroekonomiczne (fiskalna, monetarna i handlowa), sektorowe (przemysłowa, roln ai inne) i „wyspecjalizowane” polityki horyzontalne (regionalna, ekologiczna, edukacyjna i inne) 2

Ogólna klasyfikacja prozwzrostowych polityk strukturalnych  polityki instytucjonalne  polityki mikroekonomiczne Proponowany podział nie jest ostry czy rozłączny, gdyż wiele grup instrumentów ekonomicznych może być zidentyfikowanych jako należące do obu kategorii (np. narzędzia związane z regulacją publiczną w gospodarce rynkowej) W większości są to polityki, które dotyczą gospodarki rynkowej jako takiej, ale mogą tez mieć charakter specyficzny, to znaczy odnosić się wyłącznie do procesu transformacji od gospodarki nakazowo-rozdzielczej (command-and-control economy)do rynkowej, a w szczególności do „polskiej drogi” takiej transformacji 3

Znaczenie i aktualność proponowanego podziału strukturalnych polityk prowzrosotowych w kontekcie założenia (przyjętego w artykule), że Polska jest wciąż w fazie budowy fundamentów dojrzałej gospodarki rynkowej. W szczególności, niedojrzałość polskiej gospodarki dotyczy jej wymiaru mikroekonomicznego, ze względu na: (1) relatywnie duży wciąż udział państwa w gospodarce (zwłaszcza jeśli uwzględni się fakt, że znaczna część formalnie prywatnych czy sprywatyzowanych przedsiębiorstw charakteryzuje się de facto kontrolnym udziałem Skarbu Państwa), oraz (2) wciąż duży potencjał prywatnych podmiotów gospodarczych do osiągania korzyści ekonomicznych drogą niekwiwalentnej wymiany. 4

Klasyfikacja ogólna II.1. Prowzrostowe polityki mikroekonomiczne sensu largo II.2. Polityki służące tworzeniu i wzmacnianiu instytucjonalnych podstaw ładu rynkowego  Instrumenty należące do grupy II.1 są szczególnie istotne z punktu widzenia stymulacji wzrostu, gdyż bezpośrednio lub pośrednio kształtują one warunki podejmowania decyzji i dokonywania wyborów przez podmioty gospodarcze i wskutek tego wpływają na ich ekonomiczną efektywność i ich rynkową pozycję konkurencyjną.  Termin sensu largo został użyty, aby jeszcze raz podkreślić fakt, że polityki grupy II.1 w pewnym zakresie zawierają „komponent instytucjonalny”. Dotyczy to w szczególności pierwszych czterech grup polityk zidentyfikowanych poniżej. 5

1. Narzędzia (regulacje) służące wzrostowi sprawności prawa i regulacji gospodarczych; 2. Narzędzia (regulacje) wzmacniające system praw własności; 3. Proefektywnościowe regulacje sektorów (branż) oferujących dobra o charakterze dóbr publicznych, a w tym doskonalenie instrumentów i narzędzi regulacji publicznej; 4. Odpolitycznienie gospodarki (ograniczanie zakresu występowania tzw. kapitalizmu państwowego); 5. Narzędzia służące poprawie efektywności alokacyjnej sektora publicznego i prywatnego; 6. Działania służące zwiększaniu pozytywnych z punktu widzenia wzrostu gospodarczego skutków komercjalizacji i prywatyzacji ze szczególnym uwzględnieniem sektorów "trudnych" (infrastrukturalnych, sieciowych itp.); 7. Regulacje służące proefektywnościowej zmianie struktury podmiotowej gospodarki. 6

1. Narzędzia (regulacje) służące wzrostowi sprawności prawa i regulacji gospodarczych Kategoria ta odnosi się do takich zmian w mechanizmach tworzenia i egzekucji prawa, które stymulują wzrost skuteczności rozwiązań prawa gospodarczego i zwiększają w praktyce ich egzekucję (wykonywalność) Pożądane kierunki zmian wynikają z osiągnięć i postulatów ekonomicznej teorii prawa i teorii regulacji publicznej w gospodarce rynkowej 2. Narzędzia (regulacje) wzmacniające system praw własności Podstawy teoretyczne: neoinstytucjonalna teoria praw własności i teoria kosztów transakcyjnych Główny problem, który wymaga rozpoznania i adresowania przy pomocy właściwych instrumentów w gospodarkach „tranzytywnych”: zjawisko rent seeking oraz nadużywanie (wykorzystywanie) agencji regulacyjnych do osiągania partykularnych interesów grupowych (naruszanie zasad uczciwej konkurencji) 7

3. Proefektywnościowe regulacje sektorów (branż) oferujących dobra o charakterze dóbr publicznych, a w tym doskonalenie instrumentów i narzędzi regulacji publicznej „Dostawcy” dóbr publicznych: A. instytucje publiczne; są one w szczególności „dostawcami” regulacji prawnych, usług szeroko rozumianego zabezpieczenia społecznego, porządku i bezpieczeństwa publicznego; B. Przedsiębiorstwa użyteczności publicznej (public utilities); państwowe, komunalne jak również prywatne, działające w „sektorze użytecznoci publicznej” Odnośnie A, można wyróżnić dwa główne kierunki działań „naprawczych” : 1. Wzrost efektywności przedsiębiorstw użyteczności publicznej 2. Doskonalenie systemów regulacji publicznej; odnosi się to do wszystkich pod względem własnościowym rodzajów przedsiębiorstw 8

4. Odpolitycznianie gospodarki Ogólna racjonalność ekonomiczna i społeczna Regulacja publiczna może być, generalnie rzecz biorąc, uzsadniana potrzebą maksymalizacji społecznego dobrobytu dzięki aktywnościom państwa, które zwiększają rzeczywistą efektywność (sprawność) rynku jako mechanizmy alokacji (w zgodności z teorią konkurencji doskonałej i teorią ogólnej równowagi). Zarazem, argument społeczny jest często używany (w istocie nadużywany), aby uzasadnić wszystkie rodzaje oddziaływania pastwa na gospodarkę, łącznie z nadmierną politycyzacją procesów ekonomicznych, co może prowadzić do kształtowania się kapitalizmu państwowego. Z drugiej strony, takie podejście wyraża, generalnie nieskuteczny, zamiar swoistego substytuowania polityką gospodarcza polityki społecznej, której fundamentalną zasadą jest właśnie adresowanie i łagodzenie społecznie negatywnych skutków wzrostu gospodarczego (w tym powodowanych przez niektóre prowzrostowe polityki strukturalne) 9

6. Działania służące zwiększaniu pozytywnych z punktu widzenia wzrostu gospodarczego skutków komercjalizacji i prywatyzacji ze szczególnym uwzględnieniem sektorów "trudnych" (infrastrukturalnych, sieciowych itp.) Zwiększanie prowzrostowych efektów komercjalizacji i prywatyzacji w mniejszym stopniu zależy od wykorzystania specyficznych instrumentów i narzędzi, ale głównie od „ogólnej filozofii” całego procesu Filozofia ta wiąże się w sposób jednoznacznych z regulacją publiczną, ponieważ większość jeszcze nie sprywatyzowanych dziedzin jest obszarem występowania rozlicznych błędów rynku Rekomendowana (przez autora artykułu) sekwencja działań państwa w „trudnych” sektorach powinna być następująca:: 1. liberalizacja (deregulacja, reregulacja); 2. prywatyzacja; 3. konsolidacja oparta na mechanizmach rynkowych (będących pochodną procesu liberalizacji i prywatyzacji). 10

Jak stwierzono we wprowadzeniu do pt. II.1., nie jest możliwe przeprowadzenie w pełni rozłącznego, dychotomicznego podziału ogółu prowzrostowych polityk strukturalnych na polityki mikroekonomiczne i instytucjonalne. Niezależnie o tego, poniżej zidentyfikowana grupa polityk charakteryzuje się wyraźną dominacją wymiaru instytucjonalnego nad mikroekonomicznym. Ponadto, grupa ta z definicji charakteryzuje się bardziej horyzontalnym sposobem oddziaływania prowzrostowego. Grupa ta jest mniej – w porównaniu z poprzednio omówioną grupą polityk mikroekonomicznych sensu largo – wrażliwa na „pułapkę nieefektywności” wynikającą z politycyzacji i biurokratyzacji gospodarki 11

1. proefektywnościowe zmiany struktury i sposobu funkcjonowania "Centrum Gospodarczego"; 2. regulacje prawno-instytucjonalne zwiększające skuteczność i efektywność działania administracji specjalnej oraz instytucji "regulacji pośredniej"; 3. regulacje podnoszące sprawność funkcjonowania organów samorządu terytorialnego; 4. ingerencja państwa w działalność samorządu zawodowego celem zwiększania przejrzystości i konkurencji na rynkach objętych obszarem ich działania; 5. doskonalenie form i metod działania samorządu gospodarczego i pracowniczego. 12

1. Proefektywnościowe zmiany struktury i sposobu funkcjonowania "Centrum Gospodarczego" Problemem fundamentalnym nie jest tutaj potrzeba konsolidacji Centrum Gospodarczego, w sensie zmniejszenia liczby podstawowych organów administracji państwowej, takich jak ministerstwa i inne urzędy centralne, ale raczej metody i kryteria zastosowane w procesie takie redukcji. Po drugie chodzi o to, jakie są tej redukcji cele. Zjawiskiem częstym jest nadużywanie argumentu szczupłego rządu: w kontekście minimalizacji wydatków budżetowych Główną przesłanką reorganizacji centralnej administracji gospodarczej powinno być zawsze to, czy i w jakim zakresie reorganizacja ta poprzez planowane zmiany stanie się bidźcen do do wzrostu zarówno skuteczności działania Centrum jako takiego, jak i do zwiększenia jego prowzrostowego oddziałaywania na gospodarkę. 13

2. Wzrost skuteczności i efektywności działania administracji specjalnej oraz instytucji "regulacji pośredniej„ A. Organy administracji specjalnej : Państwowa Inspekcja Ochrony Środowiska, Państwowa Inspekcja Sanitarna, Państwowa Inspekcja Handlowa, Państwowa Inspekcja Pracy, Główny Urząd Ceł, Krajowy Urząd Pracy i inne B. Instytucje regulacji pośredniej (związane z publiczną regulacją ekonomiczną) : Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta, Urząd Komunikacji Elektronicznej,, Komisja Nadzoru Finansowego, Komisja Nadzoru Papierów Wartościowych, Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych i inne. Problem podstawowy: zwiększenie rzeczywistej skuteczności i egzekwowalności decyzji podejmowanych przez zarówno organy administracji specjalnej, jak i zajmujące się ekonomiczną regulacją publiczną; dotyczy to zwłaszcza takich dziedzin jak: ochrona środowiska (PIOŚ), ochrona bezpieczeństwa i higieny pracy (PIP) oraz ochrona konsumentów i konkurencji (UOKiK) 14

3. Regulacje podnoszące sprawność funkcjonowania organów samorządu terytorialnego Efektywność działania organów administracji lokalnej (samorządowej) może być rozpatrywana z dwóch punktów widzenia: 1. Ujecie wąskie: skuteczność w sensie prawnym i decyzyjnym; 2. Ujęcie szerokie: zdolność do coraz lepszego wypełniania obowiązków statutowych w zakresie zaspakajania potrzeb lokalnych społeczności W odniesieniu do ujęcia szerokiego, ogólnie rozumiana efektywność działania lokalnej administracji jest kształtowana przez trzy grupy czynników: 1. ogólne regulacje prawne, dotyczące funkcjonowania samorządu, w tym zwłaszcza finansowe, 2. Regulacja publiczna dotycząca dziedziny infrastruktury i użyteczności publicznej; jest to związane z faktem, że większość przedsiębiorstw komunalnych działa w tej dziedzinie, 3. regulacje i działania proefektywnościowe podejmowane bezpośrednio przez organy samorządu terytorialnego w celu lepszego zaspokajania potrzeb społeczności lokalnej 15

4. Ingerencja państwa w działalność samorządów zawodowych w celu zwiększenia przejrzystości i konkurencji na rynkach objętych ich działaniem Działania niektórych korporacji prawno-publicznych, takich jak organy samorządu zawodowego (np. lekarskiego czy prawniczego), działające w tzw. zawodach zaufania publicznego, jako rodzaj szeroko rozumianej regulacji publicznej Praktyka funkcjonowania poszczególnych rodzajów samorządu zawodowego w Polsce w okresie transformacji wyraźnie dowodzi, że bardzo często działanie to służy głównie realizacji partykularnych interesów grupowych, nie zaś lepszemu funkcjonowaniu rynków objętych tą specyficzną formą regulacji Potrzebne kierunki reform: (1) ograniczanie praktyk monopolistycznych, (2) zwiększanie przejrzystości i konkurencji na rynkach objętych obszarem działania samorządów zawodowych 16

5. Doskonalenie form i metod działania samorządu gospodarczego i pracowniczego W gospodarkach „tranzytywnych” kluczowe znaczenie ma stworzenie prawnych i instytucjonalnych podstaw zapewniających skuteczne funkcjonowanie samorządu pracowniczego w przedsiębiorstwach prywatnych. Nowe rozwiązania prawne powinny w maksymalnym stopniu zapewniać depolityzację organizacji samorządu pracowniczego, to znaczy ograniczać bezpośredni wpływ partii politycznych i związków zawodowych. Oznacza to przede wszystkim zasadę bezpośredniego wyboru organów samorządu przez pracowników; Konieczne jest (1) usprawnienie działania Komisji Trójstronnej, zwłaszcza przez zwiększenie jej roli w rozwiązywaniu bieżących problemów społecznych i (2) instytucjonalnych zabezpieczeń dla wzrostu znaczenia organów samorządu gospodarczego i pracowniczego w stanowieniu prawa gospodarczego, a w tym instrumentów regulacji publicznej; 17

Przedstawiona w artykule próba identyfikacji i klasyfikacji mikroekonomicznych i instytucjonalnych metod i narzędzi prowzrostowego oddziaływania państwa na gospodarkę ma dwa wymiary : 1. z jednej strony, ma charakter ogólny, to znaczy dotyczy gospodarki rynkowej jako takiej 2. z drugiej strony, odnosi się do niedojrzałej gospodarki rynkowej, a więc gospodarki, która właśnie w wymiarze mikroekonomicznym i instytucjonalnym jest wciąż jeszcze odległa od rozwiniętej gospodarki rynkowej. 18

To „oddalenie” może być analizowane z dwóch punktów widzenia: 1. Po pierwsze, chodzi o relatywną słabość systemu bodźców działających na poziomie mikroekonomicznym, przejawiającą się w stosunkowo znacznym wciąż, choć malejącym, zakresie możliwości osiągania korzyści ekonomicznych nie poprzez poszukiwanie efektywniejszych metod zastosowania posiadanych zasobów, ale drogą rent seeking, nieekwiwalentności wymiany (w stosunkach z dostawcami, odbiorcami, własnymi pracownikami itd.), poprzez "jazdę na gapę", nieprzestrzeganie - bez istotnych konsekwencji ekonomicznych - prawa, a w tym reżimów regulacji publicznej. 2. Po drugie, chodzi o efekty tej niedojrzałości. Wyrażają się one, w szerokim ujęciu, iw relatywnie wysokim poziomie kosztów transakcyjnych costs, generowanych przez powyżej wskazane niepożądane wzorce zachowań mikroekonomicznych i ogólną niedojrzałość istniejących rozwiązań instytucjonalnych 19

Dojrzałość makroekonomiczna polskiej gospodarki Można postawić tezę, iż dość powszechne w Polsce przekonanie, wyrażane także przez niektóre ważne organizacje międzynarodowe (jak na przykład Bank Światowy), że w kraju naszym można już mówić o faktycznym zakończeniu procesu transformacji od gospodarki planowej do rynkowej, wydaje się bazować na innym zupełnie aspekcie czy wymiarze polskiej transformacji. Chodzi mianowicie o znaczną już dojrzałość makroekonomiczną, czy znaczną porównywalność polskiej gospodarki rynkowej z systemami ekonomicznymi krajów wysoko rozwiniętych pod względem reżimów, czy polityk makroekonomicznych: fiskalnej, monetarnej i handlowej. Istotnie, z tego punktu widzenia trudno byłoby mówić o naszym zapóźnieniu, tym bardziej, że odpowiednia zgodność jest tu niejako także "wymuszana" przez fakt naszego członkostwa w UE, jak również WTO. 20

Jeśli przyjąć zatem reprezentowany w tym artykule punkt widzenia, to można mówić o znacznej nierównowadze między poziomem dojrzałości polskiej gospodarki w tych dwóch wymiarach: mikroekonomicznym i makroekonomicznym. Stąd rodzi się właśnie potrzeba identyfikacji i implementacji szeroko rozumianych narzędzi i działań, które by tę nierównowagę zmniejszały poprzez prowzrostowe działania państwa w obszarze polityk mikroekonomicznych i instytucjonalnych. Skromną próbą temu służącą jest również ten artykuł 21