 Termin składania ofert: do 23 września 2015 w Priorytecie 3 i 4,  Od 1 grudnia 2015 do 7 stycznia 2016 w Priorytecie 2,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
Advertisements

Największy potencjał gruntów inwestycyjnych w ofercie ANR Leszek Świętochowski Prezes ANR Warszawa, 15 kwietnia 2015 roku.
Spotkanie dotycz ą ce Konkursu FIO 2014 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Spotkanie informacyjne FIO 2014 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
OBOWIĄZKI INFORMACYJNE BENEFICJENTA Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Zasady udzielania zamówień Wydział Kontroli Projektów.
Jak złożyć wniosek ? (GWA) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Organizacyjno-Prawny.
„Małopolski program stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych”
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Projekty unijne a Ustawa o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 Poznań, 26 lutego 2010r. Biuro Koordynacji Projektów.
11. KULTURA I OCHRONA DZIEDZICTWA NARODOWEGO WYDZIAŁ KULTURY > WROCŁAW, GRUDZIEŃ 2011 ROK PROJEKT BUDŻETU NA 2012 ROK.
Znaczenie instytucji w procesie rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich.
SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI ROCZNEGO I WIELOLETNIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ZA ROK.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu EUROPEJSKI FUNDUSZ SPOŁECZNY W RAMACH WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Dr Magdalena Arczewska.  Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
1 Rozliczenie zadań realizowanych w ramach P FIO 2015.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Przyjmowanie i obsługa wniosków LGD Lokalna Grupa Działania Wadoviana 8 września 2009.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 11.4 Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Ekologia i ochrona zwierząt oraz ochrona dziedzictwa przyrodniczego.
MAŁOPOLSKA OFERTA EDUKACYJNA 1 URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLKIEGO Kraków, 2 października 2009 r.
Wnioskowanie o płatność Sektorowy Program Operacyjny TRANSPORT Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego.
Wniosek o dofinansowanie projektu w ramach RPO WP na lata wraz z załącznikami Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
FUNDUSZ AZYLU, MIGRACJI I INTEGRACJI ZASADY KWALIFIKOWALNOŚCI WYDATKÓW Centrum Obsługi Projektów Europejskich MSW ul. Rakowiecka 2a, Warszawa tel.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.3. Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego w Lesznie prowadzony przez: Stowarzyszenie Centrum Promocji i Rozwoju Inicjatyw.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Składka na ubezpieczenie społeczne System finansowy ubezpieczeń społecznych Podstawy prawa zabezpieczenia społecznego.
Fundusze unijne Rozplanowanie działań i środków w budżecie.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Rok Samorządności plany Ministerstwa Spraw Zagranicznych
UŻYTKOWANIE WIECZYSTE Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie.
Zmienione kryteria formalne dla poszczególnych działań/poddziałań EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Wsparcie zasady partnerstwa oraz procesu koordynacji we wdrażaniu Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce w latach Konkursu dotacji Instytucji.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
Bądź Aktywny - Bądź Najlepszy szkolenia oraz specjalistyczne doradztwo dla kadry instytucji pomocy społecznej Projekt systemowy Regionalnego Ośrodka Polityki.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
SPOTKANIE Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI Z TERENU POWIATU GLIWICKIEGO KONKURS OFERT – POWIAT GLIWICKI.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
PROJEKT „AKTYWNIE W BIZNES” KWIECIEŃ 2012 – MARZEC 2013 ORGANIZATOR : STOWARZYSZENIE „AKTYWNOŚĆ KOBIET NA DOLNYM ŚLĄSKU” PARTNER FINANSUJĄCY: WAŁBRZYSKA.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Dirow.pl Perspektywa rozwoju obszaru z uwzględnieniem funduszy unijnych na lata Lokalna Strategia Rozwoju Stowarzyszenia Dolnoodrzańska Inicjatywa.
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
Wkład III sektora w polską edukację po 1989 roku Raport obywatelski Podsumujmy razem debaty o oświacie Warszawa, 20 czerwca 2016 r.
EContentplus – szansa dla archiwów, muzeów i bibliotek Anna Bramska Krajowy Punkt Kontaktowy eContentplus Chalin, 5 września 2006.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Forum Komisji Dialogu Społecznego
Zapis prezentacji:

 Termin składania ofert: do 23 września 2015 w Priorytecie 3 i 4,  Od 1 grudnia 2015 do 7 stycznia 2016 w Priorytecie 2,

 Przed przystąpieniem do wypełniania oferty realizacji zadania publicznego należy wnikliwie zapoznać się z dokumentem. Złożenie oferty w ramach Funduszu Inicjatyw Obywatelskich w roku 2016 oznacza akceptację regulaminu. Dotyczy to również akceptacji wymogu wypełnienia i przesłania elektronicznej wersji oferty w generatorze ofert dostępnym na stronie internetowej

 Najczęściej Zadawane Pytania znajdującym się na stronie internetowej  Pytania w zakresie konkursów FIO będą przyjmowane wyłącznie za pośrednictwem infolinii, o której informacja znajdzie się w ogłoszeniu o konkursie.  Przed złożeniem oferty wskazane jest również zapoznanie się Program Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata , na stronie internetowej

 CELE PROGRAMU FIO  Cel główny Programu FIO - zwiększenie zaangażowania obywateli i organizacji pozarządowych w życie publiczne.  Cele szczegółowe ◦ Zwiększenie ilości inicjatyw oddolnych. ◦ Wzrost liczby obywateli angażujących się w działania organizacji pozarządowych i inicjatywy lokalne. ◦ Wzrost partycypacji obywateli w sprawach publicznych. ◦ Wzmocnienie potencjału III sektora.

 Zakres możliwych działań - wszystkie wymienione w art. 4 (UoDPPioW) obszary działalności pożytku publicznego.  Priorytet 1. Małe inicjatywy  Kwestia horyzontalna: Projekty realizowane w ramach tego Priorytetu powinny wpływać pozytywnie na możliwości obywateli w realizacji oddolnych inicjatyw.  Priorytet 2. Aktywne społeczeństwo  Kwestia horyzontalna: Projekty realizowane w ramach tego Priorytetu powinny w różnych formach angażować obywateli, dając im możliwość aktywnego działania oraz łączenia aktywności ze zdobywaniem wiedzy w sferze działań obywatelskich.

 Priorytet 3. Aktywni obywatele  Kwestia horyzontalna: Projekty realizowane w ramach tego Priorytetu powinny przyczyniać się do wzrostu partycypacji obywateli w sprawach publicznych.  Priorytet 4: Silne organizacje pozarządowe  Kwestia horyzontalna: Projekty realizowane w ramach tego Priorytetu powinny w różnych formach przyczyniać się do wzmocnienia potencjału organizacji obywatelskich, w szczególności wspierania przez organizacje federacyjne innych podmiotów III sektora.

 organizacje pozarządowe, m.in. stowarzyszenia oraz jednostki terenowe stowarzyszeń posiadające osobowość prawną, związki stowarzyszeń, fundacje, kółka rolnicze, cechy rzemieślnicze, izby rzemieślnicze, izby gospodarcze, samorządy gospodarcze  osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego;

 stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego;  spółdzielnie socjalne;  spółki akcyjne i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz kluby sportowe będące spółkami działającymi na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, które nie działają w celu osiągnięcia zysku oraz przeznaczają całość dochodu na realizację celów statutowych oraz nie przeznaczają zysku do podziału między swoich udziałowców, akcjonariuszy i pracowników

 Uprawnione do aplikowania podmioty nie muszą posiadać statusu organizacji pożytku publicznego (opp).  Organizacje, których oddziały terenowe posiadają osobowość prawną, oddziały te mogą wnioskować o dotację niezależnie od zarządu głównego.  W przypadku organizacji, których oddziały terenowe/okręgowe nie posiadają osobowości prawnej, mogą składać oferty po uzyskaniu zgody jednostki centralnej tj. pełnomocnictwa działania w imieniu tej jednostki.  Złożenie oferty przez oddział terenowy nieposiadający osobowości prawnej nie wyczerpuje limitu 1 oferty przez zarząd główny lub pozostałe oddziały terenowe. Jednakże w ramach jednej osobowości prawnej oddziały terenowe mogą złożyć maksymalnie 2 dodatkowe oferty.

 Środki dotacje w 2016 r. wynosić będą ok  PRZEZNACZENIE ŚRODKÓW PROGRAMU FIO  Ze środków Programu FIO finansowane będą jedynie działania mieszczące się w zakresie działalności statutowej nieodpłatnej i odpłatnej (w granicach limitów określonych w art. 9 UoDPPioW). Nie może być finansowania działalność gospodarcza.  Jeśli Oferent złoży w ofercie składanej w ramach Programu FIO, oświadczenie o prowadzeniu wyłącznie działalności nieodpłatnej pożytku publicznego, to nie jest uprawniony do pobierania opłat od adresatów zadania.

 - w przypadku Priorytetu 2:  dla zadań „jednorocznych”: od 1 maja 2016 r. do 31 grudnia 2016 r., (do 8 miesięcy)  dla zadań „dwuletnich”: od 1 maja 2016 r. do 30 listopada 2017 r. (do 19 miesięcy)

 - w przypadku Priorytetu 3 i Priorytetu 4:  dla zadań „jednorocznych”: od 1 marca 2016 r. do 31 grudnia 2016 r., (do 10 miesięcy)  dla zadań „dwuletnich”: od 1 marca 2016 r. do 30 listopada 2017 r. (do 21 miesięcy)  Okres realizacji zadania musi mieścić się w ww. terminach. Może być krótszy.

 Wysokość wnioskowanej dotacji:  - dla zadań „jednorocznych”: od 10 tys. zł do 100 tys. zł,  - dla zadań „dwuletnich”: od 20 tys. zł do 200 tys. zł (minimalna dotacja w danym roku musi wynosić nie mniej niż 10 tys. zł),

 Wartość projektu to łączna wartość dotacji i środków własnych, na które składają się środki niefinansowe i finansowe (środki własne, środki z innych źródeł oraz wpłaty i opłaty od adresatów zadania).   wartość dotacji a wkład własny  10 tys. zł do 40 tys. zł włącznie  Co najmniej 10% wartości dotacji -środki własne niefinansowe lub finansowe  ponad 40 tys. zł do 200 tys. zł włącznie  Co najmniej 10% wartości dotacji- środki własne niefinansowe lub finansowe, w tym nie mniej niż 5% wartości dotacji wkład finansowy  W przypadku projektów „dwuletnich” udział środków własnych liczony jest dla całego projektu – nie ma obowiązku procentowego udziału dla każdego roku z osobna.

 Wydatki w ramach konkursu FIO 2015 są kwalifikowalne, jeżeli są:  niezbędne dla realizacji projektu,  racjonalne i efektywne,  zostały faktycznie poniesione w okresie realizacji projektu,  udokumentowane,  zostały przewidziane w budżecie projektu,  zgodne ze szczegółowymi wytycznymi określonymi w Zasadach,  zgodne z odrębnymi przepisami prawa powszechnie obowiązującego.  Opłacone w ciągu 14 dni od dnia zakończenia zadania, ale nie później niż do 31 grudnia danego roku).

 Ze środków Programu FIO pokrywane będą jedynie następujące kategorie kosztów związanych BEZPOŚREDNIO z realizacją zadania:

 – np. wynagrodzenia trenerów, ekspertów, specjalistów realizujących zadania (jedynie w części odpowiadającej zaangażowaniu danej osoby w realizację projektu), wynagrodzenia innych osób zatrudnionych specjalnie na potrzeby projektu, wydatki związane z uczestnictwem bezpośrednich adresatów zadania, takie jak materiały szkoleniowe, wynajem sal, niezbędny dla beneficjentów sprzęt do przeprowadzenia zajęć, odzież, żywność, zakwaterowanie, przejazdy beneficjentów, opłaty za sprawy sądowe prowadzone w interesie publicznym, nagrody dla beneficjentów w konkursach,

 koszt wyjazdów służbowych trenerów, ekspertów, specjalistów zaangażowanych w realizację zadania (rozliczenie zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju).

 - do wysokości 30% dotacji – np. kierowanie projektem, wykonywanie zadań administracyjnych, obsługowych, księgowych (jedynie w części odpowiadającej zaangażowaniu danej osoby w realizację projektu), opłaty za telefon/faks, opłaty pocztowe, czynsz, CO (w stosownej części, przypadającej na dany projekt), opłaty za przelewy bankowe, koszt zakupu lub wypożyczenia składnika majątku, którego wartość początkowa nie przekracza kwoty 3500,00 zł (organizacja może zakupić kilka składników majątku, których cena nie przekracza 3500,00 zł za poszczególny składnik majątku),

 koszty adaptacji pomieszczeń dla celów realizacji zadania (np. koszt malowania pomieszczeń), koszty wyjazdów służbowych osób zaangażowanych w obsługę zadania (rozliczenie zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. z 2013 r. poz. 167)).

 Kategoria III – Inne koszty (promocja) – do wysokości 5 % dotacji (w tym m. in. plakaty, ulotki, ogłoszenia prasowe itp.)

 W ramach FIO niedozwolone jest podwójne finansowanie wydatku czyli zrefundowanie całkowite lub częściowe danego wydatku dwa razy ze środków publicznych, zarówno krajowych jak i wspólnotowych.  Istnieje możliwość realizacji części zadań w ramach projektu poza granicami Polski. Wszystkie wydatki z dotacji muszą być poniesione w Polsce. Suma wszystkich wydatków ( z dotacji i środków własnych), przeznaczonych na działania za granicą, nie może przekraczać 30% całkowitej wartości projektu.

 podatek od towarów i usług (VAT), jeśli może zostać odliczony w oparciu o ustawę z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług  zakup nieruchomości gruntowej, lokalowej, budowlanej;  zakup środków trwałych;  amortyzacja;  leasing;  rezerwy na pokrycie przyszłych strat lub zobowiązań;  odsetki z tytułu niezapłaconych w terminie zobowiązań;  koszty kar i grzywien;  koszty procesów sądowych;

 nagrody, premie i inne formy bonifikaty rzeczowej lub finansowej dla osób zajmujących się realizacją zadania;  koszty obsługi konta bankowego (nie dotyczy kosztów przelewów);  zakup napojów alkoholowych;  podatki i opłaty - z wyłączeniem podatku dochodowego od osób fizycznych, składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, składek na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, a także opłat za zaświadczenie o niekaralności oraz opłaty za zajęcie pasa drogowego);  koszty wyjazdów służbowych osób zaangażowanych w realizację projektu na podstawie umowy cywilnoprawnej, chyba że wynika to z umowy.

ZŁOŻENIE OFERTY  złożenie oferty jedynie poprzez Generator Ofert FIO;

 Należy wypełnić ofertę w wersji elektronicznej za pomocą generatora ofert on-line na stronie internetowej  Złożenie oferty jedynie przez generator.  Niczego nie drukujemy i nie wysyłamy pocztą.  Oferenci, którzy złożą ofertę w Priorytecie 3 lub 4 (wyjątek stanowi oferta złożona w Komponencie Działań Systemowych) nie mogą składać ofert w Priorytecie 2.

 Składanie oferty jest podzielone na 3 kroki. Przejście do kolejnego kroku jest uwarunkowane prawidłowym wypełnieniem bieżącego kroku. Aby zapobiec utracie danych, informacje wprowadzone w danym kroku są zapisywane w momencie przejścia do innego etapu wypełniania oferty. Oferent ma możliwość w dowolnym momencie zapisania wprowadzonych danych i powrotu do edycji w innym czasie. Po tymczasowym zapisaniu wpisanych danych użytkownik otrzyma unikalne hasło pozwalające na kontynuację wypełniania oferty, które należy zapisać i zachować (hasło to może być później przydatne - w przypadku otrzymania dofinansowania - przy generowaniu umowy).  Oferent ma możliwość tymczasowego wydruku już wpisanej oferty.

 Po wypełnieniu całej oferty, jej weryfikacji oraz wysłaniu przez Oferenta (za pomocą przycisku ZŁÓŻ OFERTĘ), system zapisuje ofertę w bazie danych, a użytkownik otrzymuje możliwość jej wydrukowania. Złożona oferta automatycznie otrzymuje numer FIO.  Oferent ma możliwość wysłania tylko jednej oferty.  Kryterium formalnym, jest wypełnienie i wysłanie (tj. zapisanie w generatorze ofert) elektronicznej wersji oferty w terminie (określonym co do godziny, z uwzględnieniem 5 minut tolerancji) określonym w ogłoszeniu FIO 2016.

 Klasyfikacja kryteriów wyboru projektów  W ramach FIO będą stosowane następujące rodzaje kryteriów dokonywania wyboru projektów:  Kryteria ogólne. ◦ Formalne ◦ Merytoryczne  Kryteria szczegółowe. ◦ Horyzontalne ◦ Strategiczne

 Kryteria formalne – obowiązek spełnienia kryteriów formalnych dotyczy wszystkich projektów. Dotycząone zagadnień związanych z wypełnieniem oferty o dofinansowanie zgodnie z ogólnie przyjętymi dla konkursu FIO zasadami.  Kryteria merytoryczne – dotyczą ogólnych zasad odnoszących się do treści oferty, wiarygodności i zdolności projektodawcy do podjęcia realizacji projektu oraz zasad finansowania projektów w ramach FIO.  Kryteria merytoryczne weryfikowane są na etapie oceny merytorycznej.

 Kryteria merytoryczne – dotyczą ogólnych zasad odnoszących się do treści oferty, wiarygodności i zdolności projektodawcy do podjęcia realizacji projektu oraz zasad finansowania projektów w ramach FIO.  Kryteria merytoryczne weryfikowane są na etapie oceny merytorycznej.

 Projekt realizowany przez podmiot, który od 2014 r. nie otrzymał dofinansowania w ramach ogólnopolskiego konkursu FIO – 3 pkt.  Projekt realizowany przez organizację, której roczny przychód za 2014 r. nie przekracza 100 tys. - 3 pkt.  Projekt szczególnie warty dofinansowania (wskazywany przez ekspertów) – 3 pkt.

 Podsumowując, oferta może otrzymać następującą liczbę punktów:   spełnienie kryteriów merytorycznych maks. 200 pkt. od dwóch ekspertów,   spełnienie I kryterium strategicznego: 3 pkt.,   spełnienie II kryterium strategicznego: 3 pkt.,   spełnienie III kryterium strategicznego: od 0 do 6 pkt.,  Łączna liczba punktów, jaką może maksymalnie otrzymać oferta w Priorytetach 2 3 i 4 wynosi 212 pkt,

 Rządowy Program Aktywności Społecznej Młodzieży skierowany jest do grupy osób w wieku lat.

 PASM przewiduje działania w czterech wyodrębnionych priorytetowych obszarach:   Priorytet I. Pasje i zainteresowania   Priorytet II. Aktywność społeczna i obywatelska   Priorytet III. Rozwijanie kompetencji i umiejętności przydatnych na rynku pracy   Priorytet IV. Infrastruktura wsparcia

  edukacja kulturalna, w tym organizacja happeningów, przedstawień, edukacja muzyczna, prowadzenie pracowni artystycznych, programy edukacyjne wykorzystujące zaplecze placówek muzealnych;   edukacja historyczna, oparta o aktywny udział młodzieży, w tym obozy i zajęcia tematyczne, grupy rekonstrukcyjne;   rozwój nauki, działania prowadzone we współpracy z uczelniami i placówkami badawczymi; w tym z zakresu nowych technologii;

  działania pogłębiające wiedze i zaangażowanie w sprawy społeczności lokalnej, jej historię, zabytki, mieszkańców;   działania w obrębie aktywności fizycznej i sportu, z wyłączeniem działań sportowych prowadzonych w ramach „Ogólnopolskiego Systemu Sportu Młodzieżowego”;   wypoczynek, krajoznawstwo, turystyka społeczna, w tym organizacja rajdów, biegów na orientację, gier tematycznych;

  promowanie działań w zakresie profilaktyki zdrowotnej, ekologii;   działalność hobbystyczna i kółka zainteresowań;   przedsiębiorczość, w tym przedsiębiorczość społeczna.  W sposób priorytetowy wsparciem objęte zostaną innowacyjne formy pracy z młodzieżą.

 Zwiększenie uczestnictwa młodzieży w podejmowaniu decyzji publicznych  Zwiększenie udziału młodzieży w życiu lokalnych społeczności oraz w demokracji reprezentatywnej.   Edukacja obywatelska - rozwój zróżnicowanych aktywnych form edukacyjnych: debat, warsztatów z podstaw prawa, organizacja dni otwartych samorządów, itp.   Działania zwiększające uczestnictwo młodzieży w procesie podejmowania decyzji

 Promowanie wartości, tradycji oraz kierunków rozwoju ekonomii społecznej;   Wspieranie procesu tworzenia i rozwoju ciał reprezentujących młodzież: młodzieżowych rad gminy, reprezentacji młodzieży na poziomie regionalnym i krajowym jako partnera dla administracji publicznej i biznesu;

 Działania międzypokoleniowe skierowane do różnych grup wiekowych, w tym seniorów, wspólne rozwiązywanie problemów lokalnych, korzystanie z doświadczeń, wymiana wiedzy i umiejętności (wolontariat kompetencji).  Podejmowanie inicjatyw lokalnych między innymi z zakresu kultury, ekologii, turystyki, sportu pomocy charytatywnej, w formie akcji, happeningów, programów itp.  Tworzenie Regionalnych Funduszy Młodzieżowych – system mini-grantów dostępnych dla młodzieży zrzeszonej w formalne i nieformalne grupy według następujących zasad:

 Rozwój wolontariatu  Wspieranie rozwoju wolontariatu jako formy angażowania się w sprawy społeczności lokalnych, pomocy innym oraz podnoszenia wiedzy i umiejętności osobistych:   działania edukacyjne i promocyjne skierowane do potencjalnych wolontariuszy i osób już pracujących jako wolontariusze,   działania zmierzające do integracji wolontariuszy działających na obszarze tej samej jednostki samorządu terytorialnego lub działających w tym samym obszarze,

  działania zmierzające do integracji organizacji korzystających z pracy wolontariuszy działających na obszarze tej samej jednostki samorządu terytorialnego lub działających w tym samym obszarze,   wsparcie organizowania wolontariatu w podmiotach ekonomii społecznej (m. in. integracja osób kształcących się)   rozwijanie wolontariatu długoterminowego młodzieży,   podejmowanie działań zwiększających uznawalności umiejętności zdobytych podczas wolontariatu na rynku pracy,   promowanie, nagradzanie osób świadczących pracę jako wolontariusze.

 Główne kierunki działań:   Edukacja pozaformalna: warsztaty i treningi, seminaria, etc.,   organizowanie praktyk, wizyt studyjnych,.

 Przygotowanie liderów młodzieżowych do pracy z grupą rówieśniczą   Wypracowanie programów kształcenia liderów młodzieżowych, uwzględniającego rozwój osobisty i przygotowanie do pracy z grupą w ramach organizacji.   Wsparcie organizacji pozarządowych na poziomie krajowym i regionalnym w zakresie tworzenia i rozwoju zaplecza szkoleniowego liderek i liderów młodzieżowych.

 Przygotowanie osób dorosłych pracujących z młodzieżą   Edukacja liderów młodzieżowych w środowiskach lokalnych   Wypracowanie programów kształcenia osób do pracy z młodzieżą w formach poza szkolnych,   Wsparcie organizacji pozarządowych na poziomie krajowym i regionalnym w zakresie tworzenia i rozwoju zaplecza szkoleniowego liderek i liderów do pracy z młodzieżą.

 Dostępność infrastruktury   Prowadzenie centrów młodzieżowych, na bazie organizacji pozarządowych, placówek oświatowych i kulturalnych itp., zapewniających wsparcie lokalowe, doradcze, szkoleniowe młodzieży, młodzieżowych organizacji pozarządowych oraz grup nieformalnych,   wdrażanie innowacyjnych form wsparcia inicjatyw młodzieżowych młodzieży: szkoła otwarta dla wszystkich, domy sąsiedzkie z ofertą dla młodzieży, buskontakt,   wspieranie tworzenia i funkcjonowania platform wymiany informacji na rzecz wzmocnienia powiązań sieciowych sektora, w tym portali internetowych oraz wydawnictw prasowych;

 20 mln zł rocznie,  Wartość dotacji w ramach konkursu wyniesie od zł do zł.  Podmioty składające ofertę współfinansowaną w ramach Programu są zobowiązane do przedstawienia wkładu własnego w wysokości minimum 10 % wartości projektu.  Za wkład własny uznaje się wkład finansowy oraz wkład osobowy, przy czym wysokość wkład finansowego wniesionego do projektu wynosi:  a) w przypadku projektów od zł do zł – nie mniej niż 1%.  b) w przypadku projektów od zł do zł – nie mniej niż 4%.