Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
Advertisements

ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Zajęcia matematyczne Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Smolniku.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Prezentacja badań Johna Hattiego
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Człowiek – najlepsza inwestycja Uniwersytet im. Adama Mickiewicza.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Edukacyjna Wartość Dodana
SZKOŁA BEZ PRZEMOCY RODZICE.
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Opracował J. Stryjkowski
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego dr Anna Białek-Jaworska, WNE UW, PTM, 16 grudnia 2011.
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
E-Akademia Przyszłości to projekt realizowany przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A. Jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Idea oceniania kształtującego
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
Małe dziecko w systemie edukacji
System edukacji w Polsce
Szkoła z klasą 2.0 Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 17 Specjalnych w Kielcach 2012/2013.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
GDAŃSK 2030 Strategia Rozwoju Gdańska Program Operacyjny EDUKACJA GRO 18 czerwca 2015.
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Zmiany podstawy programowej – perspektywa 2009 roku
7 Nawyków – mapa wdrożenia
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Projekt: Poprawa jakości kształcenia ogólnego w mieście Jaśle oraz gminach: Jasło, Dębowiec, Krempna, Nowy Żmigród i Osiek Jasielski Regionalny Program.
Nasza szkoła - szkołą praktyk w innowacyjnym programie kształcenia przyszłych nauczycieli
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
System szkolnictwa w Islandii
Przykłady dobrych praktyk
Szkoła z mocą zmieniania świata!
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
FUNDACJA STEFANKA PRZY SP 143
Zapis prezentacji:

Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016

Czy struktura systemu szkolnego ma znaczenie? Najlepsze systemy edukacyjne mają bardzo różną strukturę: ◦Holandia – szkoła od 4 roku życia, selekcja w wieku 10 lat, bardzo silna stratyfikacja, wolny wybór, każdy podmiot może prowadzić szkołę ◦Finlandia – szkoła od 7 roku życia, brak selekcji, edukacji modułowa, jednolity system edukacji publicznej z dużą autonomią szkół W 1998 zmiana struktury służyła osiągnięciu konkretnych celów: ◦Olbrzymie różnice między szkołami ◦Brak dobrze wyposażonych szkół zbiorczych na terenach wiejskich ◦Ograniczony dostęp do edukacji ogólnej i na studia

Cele tej reformy zostały osiągnięte  W Polsce różnice między szkołami spadły z poziomu najwyższego w OECD do najniższego, porównywalnego z krajami skandynawskimi  Wysoka dostępność szkolnictwa wyższego, które wciąż oznacza znacznie lepsze wynagrodzenia i niższe bezrobocie  Poprawa infrastruktury: znaczne inwestycje w gimnazja wiejskie, infrastrukturę edukacyjną, dowóz uczniów itp. Wg autorów reformy gimnazja miały łączyć się ze szkołami średnimi i tego celu nie osiągnięto Jest to jednak znowu tylko kwestia organizacyjna, która nie wydaje się kluczowa dla jakości nauczania

Jakie wyzwania pozostały?  Silna zależność między pochodzeniem społecznym a osiągnięciami uczniów Prawdziwe wyzwanie na dzisiaj: jak wspierać słabszych uczniów? Co zadziałało w innych krajach? ◦Indywidualizacja nauczania ◦Dodatkowe zajęcia ◦Letnie szkoły ◦Współpraca nauczycieli ◦Koordynacja z innymi instytucjami wspierającymi rodzinę ◦Współpraca z rodzicami

Jakie osiągnięcia mają polscy 15- latkowie?  PISA 2012: Polska wśród najlepszych krajów w UE - na równi z Finlandią, Holandią i Estonią. Biorąc pod uwagę, że Polska to wciąż kraj o niższych zasobach ekonomicznych i społecznych, to osiągnięcia 15-latków należą do najlepszych na świecie  PIAAC: Nasi nastolatkowie to najlepiej wykształcona generacja ostatnich kilkudziesięciu lat! To są fakty! Polscy uczniowie posiadają znacznie wyższe umiejętności czytania ze zrozumieniem złożonych tekstów czy też rozwiązywania problemów matematycznych metodami analitycznymi

Czego brakuje polskim 15-latkom? Podkreślane są kwestie wychowawcze, przemoc, utylitarny stosunek do edukacji, pokolenie „wychowane pod testy” itd. Badania pokazują inny obraz: polscy 15-latkowie rzadziej wskazują na przemoc w szkole niż w wielu innych krajach, mają pragmatyczne podejście do edukacji i planów na dalsze życie, mają zazwyczaj dobre relacje z nauczycielami i szkołą, potrafią myśleć analitycznie i rozwiązywać złożone problemy Polska w tych kwestiach wypada przyzwoicie i można oczekiwać poprawy, ale czy zmiana struktury jest odpowiedzią na te problemy? Potrzebne jest raczej wsparcie psychologów, rozwój umiejętności społecznych, emocjonalnych…

Jakie są wyzwania edukacji 15-latków na świecie?  Polscy pracodawcy nie narzekają na brak umiejętności „akademickich”  Potrzebne jest rozwijanie tzw. „21st century skills”: pracy w grupie, komunikacji, samorozwoju, inteligencji emocjonalnej, odpowiedzialności, planowania itp.  Jak te umiejętności rozwijać? ◦Praca grupowa i projektowa ◦Indywidualizacja nauczania i samodzielne uczenie się ◦Języki obce ◦Umiejętności cyfrowe Koniec z ławkami i nauczycielem przy tablicy!

Jak to osiągnąć?  Likwidacja gimnazjów to dezorganizacja systemu z dużymi osiągnięciami  Zmiana struktury na wiele lat ograniczy efekty innych reform Czego potrzebujemy?  Nauczyciele – programy i sieci doskonalenia opierające się o praktykę a nie teorię  Programy nauczania i praca z uczniami odpowiadające wyzwaniom XXI wieku  Silni liderzy  Wspieranie wewnętrznej ewaluacji i oceniania kształtującego  Reforma szkolnictwa wyższego! Skierujmy energię na dalszy rozwój polskiej edukacji a nie na bezcelowe i kosztowne zmiany struktury!