Europejska Inicjatywa Surowcowa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
VI EAP na półmetku Strategia Lizbońska (2000, 2006)
Advertisements

Analiza konkurencyjności polskiego sektora kosmicznego
Unia dla Innowacji – perspektywy polityki UE
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej po 2013 a obecny stan negocjacji
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Beata Lubos Warszawa, 26 czerwca 2012 r.. 2 Uporządkowanie dokumentów strategicznych.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Internet 2006: rozwój e-commerce
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego RADA NAUKI przy Ministrze Nauki i Szkolnictwa Wyższego Cele i warunki reformowania systemu badań naukowych w.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Znaczenie efektywności energetycznej budynków w nowych państwach członkowskich UE A. Kiełbasa.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
Rynek kruszyw łamanych w Polsce a kryzys gospodarczo-finansowy
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
ŚWIATOWE GÓRNICTWO WĘGLA KAMIENNEGO. PERSPEKTYWY WĘGLA W EUROPIE
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
Sławomir Pasierb Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Rola inteligentnych specjalizacji (IS) w kształtowaniu konkurencyjności regionów Joanna Oberbek spotkanie PGKK, Gdańsk 21 października.
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
Polska w Programach Ramowych UE
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Biogazownie rolnicze – ważny element zrównoważonej produkcji rolniczej
Regionalny Program Operacyjny
1. D ORADZTWO T RANSAKCYJNE August 20, 2014 Kilka uwag o kształtowaniu projektów.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza – (Wstępne) Założenia Dokumentu Strategicznego Konferencja RIS Mazovia 26 kwietnia 2007 Wojciech Dominik Wojciech.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
OCHRONA KRAJOBRAZU W KONTEKŚCIE EUROPEJSKIEJ KONWENCJI KRAJOBROWEJ Piotr Otawski Toruń, 12 sierpnia 2014.
Rozwój zrównoważony Marzena Łyp.
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Cele, Priorytety, podstawowe informacje.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
UKE URZĄD KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJDEBATA O CZĘSTOTLIWOŚCIACH, 4 lipca 2006 r. DEBATA NA TEMAT KRAJOWEJ STRATEGII GODPODARKI CZĘSTOTLIWOŚCIOWEJ Polityka.
Problematyka Raportu Jakie mają być cele polityki surowcowej? Jakie powinny być jej podstawowe zasady? Jaki instytucjonalny model jest potrzebny do.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Warunki wstępne (ex ante) stan
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ: - pożądany społecznie - zasadny ekonomicznie
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

Europejska Inicjatywa Surowcowa Instytut Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego Europejska Inicjatywa Surowcowa dr Stefan Góralczyk

Wprowadzenie Celem tej Inicjatywy jest Zapewnienie niezawodnego i niezależnego od zakłóceń dostępu do surowców. Jest to coraz ważniejsze dla konkurencyjności UE, a tym samym ma decydujące znaczenie dla powodzenia partnerstwa lizbońskiego na rzecz wzrostu i zatrudnienia.

1. Analiza popytu i podaży na surówce inne niż energetyczne UE jest samowystarczalna pod względem surowców budowlanych, a w szczególności kruszyw.

1. Analiza popytu i podaży na surówce inne niż energetyczne UE jest wysoce zależna od importu surowców metalicznych, gdyż jej produkcja stanowi zaledwie 3% produkcji światowej. Oprócz surowców pierwotnych gospodarka UE w dużej mierze opiera się na surowcach wtórnych. Ich zużycie wzrosło znacząco w ostatnich dziesięciolecia

2. Zintegrowana strategia UE Zaproponowano, aby UE uzgodniła zintegrowaną strategię w zakresie surowców, która będzie opierać się na trzech filarach: zapewnienie dostępu do surowców na rynkach międzynarodowych na tych samych zasadach dla wszystkich państw członkowskich; ustalenie właściwych warunków ramowych wewnątrz UE w celu wspierania stabilnych dostaw ze źródeł europejskich; wspieranie ogólnej efektywności wykorzystania zasobów i promowanie recyklingu w celu ograniczenia zużycia surowców pierwotnych w UE oraz zmniejszenia względnej zależności od przywozu.

Dostęp do surowców na rynkach światowych i niezakłócone warunki dostaw 2. 1. Pierwszy filar Dostęp do surowców na rynkach światowych i niezakłócone warunki dostaw UE powinna prowadzić w zakresie surowców: – aktywną politykę w celu zagwarantowania dostępu do surowców ta polityka powinna zapewnić skuteczniejszą koordynację i większą spójność między różnymi dziedzinami polityki zewnętrznej (stosunki zagraniczne, handel i rozwój); - politykę handlową i regulacyjną w celu zwiększenia dostępu do pierwotnych i wtórnych surowców na rynkach światowych. Wzmocnienie państw przez finansowanie dobrych sposobów sprawowania rządów Wspieranie zdrowego klimatu dla inwestycji, który jest istotny dla wzrostu podaży Promowanie zrównoważonej gospodarki surowcami

Wspieranie stabilnych warunków dostaw surowców ze źródeł europejskich 2. 2. Drugi filar Wspieranie stabilnych warunków dostaw surowców ze źródeł europejskich W tym celu ważne jest: utworzenie właściwych warunków ramowych; ulepszenie bazy wiedzy na temat złóż mineralnych na terytorium UE; wspieranie współpracy w ramach krajowych badań geologicznych; wdrożenie ustawodawstwa dotyczącego programu Natura 2000; wspieranie projektów badawczych dot. wydobycia i przetwórstwa surowców w ramach 7. Programu Ramowego; popieranie polityki zatrudnienia kwalifikowanych kadr w górnictwie; kreowanie świadomości społecznej o znaczeniu krajowych surowców dla gospodarki europejskiej.

2. 3. Trzeci filar Zmniejszenie zużycia surowców pierwotnych w UE Dla realizacji tego celu konieczne jest: efektywne wykorzystanie zasobów, zwiększenie wykorzystania surowców wtórnych, ułatwienie recyklingu surowców wtórnych.

3. Przemysł kruszyw w Europejskiej Strategii Surowcowej Głównym celem przemysłu kruszyw w Europie jest zapewnienie długofalowego dostępu do surowców naturalnych z miejscowych złóż wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Dostęp powinien dot. okresu ponad 50 lat w celu zapewnienia źródeł surowców dla przyszłych pokoleń (u nas problem stanowi prawna ochrona złóż). Dodatkowo sformułowano kilka równie istotnych celów: Kryteria definicji istotnego surowca Przemysł produkcji kruszyw wydobywa rocznie ponad 3 bln ton, co dwukrotnie przewyższa łączne wydobycie pozostałych surowców naturalnych, więc należy podkreślić jego istotność. Zachęcanie władz do bardziej efektywnego wydawania pozwoleń na eksploatację złóż Istotne jest wprowadzenie lepszej regulacji prawnej w tym zakresie. Powinno się unikać ogólnych zakazów dot. działalności wydobywczej. Podczas planowania należy brać pod uwagę (w większym stopniu niż dotychczas) istniejące plany wydobywcze i geologiczne mapy surowców. Zaleca się przekazywanie co 2 lata informacji do EC Raw Material Supply Group o nowych i zamykanych terenach eksploatacyjnych.

Przemysł kruszyw w Europejskiej Strategii Surowcowej – c.d. Nadanie w planach zagospodarowania przestrzennego wyższego priorytetu surowcom innym niż energetyczne W UE obszary wydobycia surowców zajmują mniej niż 0,01% obszaru całkowitego, podczas gdy na rolnictwo jest przeznaczone 41,5% obszarów. Działalność wydobywczą ograniczają rozwijające się obszary miejskie i obszary należące do sieci Natura 2000. Wspieranie recyklingu poprzez promowanie ujednoliconych normowych wymagań jakościowych i zwiększanie efektywności wykorzystania zasobów. Podniesienie świadomości kluczowej roli kruszyw w osiągnięciu konkurencyjności UE Przemysł jest odpowiedzialny za kształtowanie świadomości, że kruszywa są niezbędne dla funkcjonowania współczesnych społeczeństw zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju.

4. Stanowisko Europejskiej Komisji Przemysłu Kruszyw dotyczące inicjatywy UEPG zwraca się do instytucji UE o: skoncentrowanie się na zapewnieniu stałego dostępu do surowców naturalnych ze złóż UE; tu wyzwaniem jest przede wszystkim zapewnienie dostępu niezawodnego i niezależnego; zmienienie definicji kluczowych surowców naturalnych w taki sposób, by klasyfikacja kruszywa nie była niekorzystna; transport kruszywa na duże odległości zwiększa emisję CO2; zapewnienie większego priorytetu w planach rozwoju gospodarczego minerałom innym niż energetyczne; zwiększenie nakładów na badania i innowacje surowcowe w 7.Programie Ramowym, co zapewni wzrost efektywności wydobycia, przeróbki i recyklingu oraz umożliwi rozwój nowych produktów;

Stanowisko Europejskiej Komisji Przemysłu Kruszyw do inicjatywy – c.d. uproszczenie ram regulacyjnych tak, by były one jednoznaczne i wyważone zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju na podstawie pełnej oceny oddziaływania; wdrożenie modelu one stop shop; rozwój polityki surowcowej UE w celu zintensyfikowania ochrony i wzmocnienia znaczenia złóż surowcowych w planach zagospodarowania przestrzennego; dostęp do surowców naturalnych należy traktować jako nadrzędny interes społeczny (art. 6 Dyrektywy Środowiskowej); zrozumienie i zaakceptowanie kluczowej roli kruszyw w konkurencyjności UE (przemysł weźmie na siebie odpowiedzialność za uświadomienie istoty tego czynnika); wykorzystanie ważnego momentu stworzonego przez Inicjatywę w celu ukształtowania spójnej i jednolitej europejskiej strategii surowcowej.

5. Zadania dla krajowego przemysłu kruszyw, a strategia europejska - Działania na rzecz zaliczenia kruszyw do surowców kluczowych, - określenia zasad i proporcji do krajowych przepisów (np. prawo geologiczne i górnicze) dot. dostępu do surowców, ich prawnej ochrony jako propozycji polityki państwa, - propozycja rozwiązań prawnych dot. złóż kruszyw, działalności wydobywczej i ochrony środowiska, - Promowania badań i współpracy pomiędzy jednostkami naukowymi i przemysłem dla racjonalizacji wydobycia, nowych technologii, poszukiwania, eksploatacji i przeróbki, w tym recyklingu, - opracowanie krajowej strategii surowcowej zgodnej z europejskimi założeniami

Instytut Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego Dziękuję za uwagę dr Stefan Góralczyk Instytut Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego