Rekrutacja w kierunku kształcenia zawodowego Badania przeprowadzone pośród 800 uczniów Co i kto wpływa na wybór wykształcenia i zawodu wśród młodzieży w Południowym Trøndelag?
Projekt współpracy między Norwegią a Polską Jedno z zadań projektu: Analiza zainteresowania kształceniem zawodowym wśród młodzieży w Polsce i Norwegii, a zwłaszcza analiza wpływu różnych form doradzania przed wyborem kierunku wykształcenia
Podmiot badań 500 uczniów trzeciej klasy gimnazjum 272 praktykantów pierwszego roku praktyk 28 uczniów/praktykantów, którzy przerwali naukę
Przedmiot pogłębiający wiedzę na temat zawodów w obrębie danego kierunku Uczniowie zdobywają doświadczenie w zakresie wiedzy, zakresu pracy różnych zawodów w obrębie jednego kierunku kształcenia 6 godzin w tygodniu w pierwszej klasie linii zawodowej szkoły średniej 9 godzin w tygodniu w drugiej klasie linii zawodowej szkoły średniej
500 uczniów trzeciej klasy gimnazjum Jako najważniejszy powód dokonania wyboru podają własne zainteresowania i zdolności 6 na 10 dokonało wyboru w czasie ostatnich 7 miesięcy 7 na 10 podaje, że odniosło duże korzyści z wizytacji w zakładach pracy 6 na 10 odniosło duże korzyści z udziału w targach edukacyjnych Wybierają linie zawodowe ze względu na mniejszą ilość teorii oraz że chcą szybciej podjąć pracę
272 praktykantów pierwszego roku 5 z 10 zdecydowało się na wybór zawodu przed rozpoczęciem szkoły średniej Własne zainteresowania i zdolności oraz możliwości podjęcia pracy miały największe znaczenie przy dokonywaniu wyboru 7 z 10 podaje, że przedmiot zgłębiający zawody miał duże znaczenie przy wyborze Praktykanci są bardzo zadowoleni z praktyk i z zakładów pracy 8 z 10 poleci swój wybór znajomym 2 z 10 rozważa przerwanie nauki 9 z 10 uważa, że mają lepszą pozycję na rynku pracy z egzaminem czeladnika
28 uczniów/praktykantów, którzy przerwali naukę 75% dostało się na linię pierwszego wyboru 8 z 10 było bardzo pewnych swojego wyboru 7 z 10 chce kiedyś dokończyć kształcenia Powody, dla których przerwali naukę: brak zadowolenia, zainteresowania, środowisko pracy, zarobki, zdrowie Co robią dziś? –57% pracuje –21% uczy się w szkole –14% bezrobotnych
Podsumowanie Odwiedziny w zakładach pracy są bardzo ważne zarówno dla dokonania wyboru, jak i doprowadzenia do końca wykształcenia Targi Edukacyjne dostarczają ważnych informacji uczniom, którzy rozważają podjęcie edukacji zawodowej Ważne jest, by uczniowie stworzyli projekt przebiegu swojego wykształcenia, zanim dokonają wyboru