Współpraca Miasta Wałbrzycha z organizacjami pozarządowymi jest prowadzona na szeroką skalę od chwili wejścia w życie Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 o.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Młodzieżowe Biuro Pracy. Młodzieżowe Biura Pracy zostały powołane do życia już 10 lat temu. Nasze do dziś funkcjonuje u boku Powiatowego Urzędu Pracy,
Advertisements

Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2012/2013.
Międzynarodowa Federacja Kampingu i Karawaningu
Inspekcja Transportu Drogowego
Rola i zadania samorządu lokalnego w ochronie środowiska
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich OŚ IV PROW Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
Warunki uzyskania dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Prezentacja przygotowana na podstawie zatwierdzonej wersji PO IiŚ
Solina, 26 października 2009 roku Kompetentny urzędnik – silny samorząd Projekt finansowany jest, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach.
Stan wdrażania Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata w województwie podkarpackim.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Możliwości pozyskania funduszy w dziedzinie edukacji ekologicznej Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska.
Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość w Krośnie Regionalny Ośrodek Kształcenia na Odległość w Krośnie
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wzrost kompetencji życiowych i umiejętności zawodowych.
Umiejętność konsultacji społecznych na styku inwestycje - środowisko drogą do zrównoważonego rozwoju PROJEKT FINANSOWANY PRZEZ NARODOWY FUNDUSZ OCHRONY.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Przysiek, 27 września 2013 r. Organizator.
1 COMPANY PRIVATE 1 EDUKACJA DLA PRZEMYSŁU PRZEMYSŁ DLA EDUKACJI Janusz Zakręcki Prezes Zarządu, Dyrektor Naczelny Mielec, 7 grudnia 2009r.
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Po co nam samorz ą d ? XVIII Sesja Sejmu Dzieci i MłodzieżySZKO Ł A DEMOKRACJI.
20 lat wsp ó lnie Gmina Marklowice Marklowice w 1990r.
JAK INNI NAS POSTRZEGAJĄ? PROJEKT FINANSOWANY ZE ŚRODKÓW POLSKO-LITEWSKIEGO FUNDUSZU WYMIANY MŁODZIEŻY.
Jest to ustrój polityczny, w którym źródło władzy stanowi wola większości obywateli (sprawują oni rządy bezpośrednio lub za pośrednictwem przedstawicieli).
Konteksty tworzenie programów nauczania. ZALECENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram.
Regionalna Grupa Sterująca Ewaluacją Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007–2013 Urząd Marszałkowski Województwa.
Powiatowy Urząd Pracy Grodzisk Mazowiecki,
Doskonalenie sprawowania nadzoru pedagogicznego Podstawa prawna 1. Rozporządzenie MENiS w/s szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego (...)
PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Warszawa, 17 sierpnia 2011 r.
TUTORING Szkoła Podstawowa nr 93 im. Tradycji Orła Białego we Wrocławiu Rok szkolny 2010/ 2011.
Projekt Edukacja na rzecz ochrony środowiska jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu PL2003/ Phare 2003 Organizacje.
Jak skutecznie organizować szkolenia językowe w firmie
Portale informacyjno-edukacyjne w samorządach terytorialnych. Ocena projektów dot. OZE w programie Retscreen Anna Bogusz Warszawa, 8 luty 2011 r.
Władza lokalna w Polsce
Polskie cyfrowe miasto ? Marzenia a rzeczywistość. Maxymilian Bylicki - Zakopane, Polskie cyfrowe miasto - marzenia a rzeczywistość Maxymilian.
XVII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży 1 czerwca 2011 roku Warszawa.
Prof. dr hab. Halina Buk WSPARCIE FUNDUSZY EUROPEJSKICH W FINANSOWANIU INWESTYCJI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO Chorzów, 26- września 2008 r.
Jest to projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Efektywna współpraca NGO i JST na rzecz pokolenia 50 plus Praktyka lokalnej aktywności na przykładzie miasta Zawiercia Konferencja podsumowująca projekt.
Usługi Doradcze IMPLEMENT Małgorzata Zaborska Prezentacja usług Badania opinii publicznej.
XXXIX Sesja Rady Powiatu Hala w ZSO w Gostyniu Centrum Wolontariatu Powiatu Gostyńskiego.
RADOSNA SZKOŁA (I edycja – 2009 r.). złożone wnioski miejsca zabaw place zabaw JST 144 stowarzyszenia i osoby fizyczne 15 wnioski szkół zakup 1.
ROLA DIALOGU OBYWATELSKIEGO Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CHOJNICE 2008.
Projekt BUDŻETU MIASTA CHOJNICE NA 2007r.. -projekt- Uchwała Nr IV/…/07 Rady Miejskiej w Chojnicach z dnia 9 lutego 2007r. w sprawie uchwalenia budżetu.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań wynikających z.
Projekt Aktywizacja, Specjalizacja, Praktyka-promocja zatrudnienia kobiet realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.
A NALIZA EFEKTÓW I BARIER W DZIEDZINIE WSPÓŁDZIAŁANIA SAMORZĄDU GMINNEGO Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI XXXVII SESJA RADY MIEJSKIEJ GMINY POBIEDZISKA 24.
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji Czym jest samorząd informacyjny i jaki powinien być?
3 Posiedzenie Rady Strategii Rozwoju Chojnic Chojnice Strategia Rozwoju Miasta Chojnice na lata
Urząd Miasta w Mławie 27 października 2011 r.. Termin wejścia w życie: 12 marca 2010 r. Nowelizacja ustawy z 2010 roku Rozszerzenie zakresu zadań publicznych.
Wsparcie szkoleniowo- doradcze realizowane w ramach projektu Razem dla Północnego Mazowsza.
Podsumowanie Programu IW INTERREG III A Czechy –Polska w Województwie Śląskim Konferencja Podsumowująca Interreg III A Czechy – Polska 2004 – ,
Centrum Rozwoju Regionalnego Republiki Czeskiej Konferencja Podsumowująca Interreg IIIA Czechy - Polska 16 lutego 2007, Ołomuniec RNDr. Ivo Ryšlavý Vinohradská
Przedstawienie założeń projektu Naprzeciw zmianom – badanie trendów gospodarczych miasta Jaworzna Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
PUBLIC RELATIONS.
Organizacja administracji d/s środowiska w Polsce kompetencje odnośnie ooś- właściwości i prowadzenie postępowań/ postępowania zezwoleniowego Marta Łakis.
Procedura zaskarżania aktów administracyjnych według prawa polskiego Jolanta Kochanowska – Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska Frankfurt nad Odrą,
1 Perspektywa współpracy w roku 2010 w świetle nowelizacji ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
STREFA PŁATNEGO PARKOWANIA PROPOZYCJA ZMIAN. Strefa PPP dziś
Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania środowiskowego w organizacjach.
Seminarium Naukowe Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania.
Administracji publicznej i organizacji pozarządowych – wypracowanie i upowszechnianie standardów współpracy Forum Aktywizacji Obszarów Wiejskich
Rola i zadania Rady LGD we wdrażaniu LSR, ze szczególnym uwzględnieniem procedury oceny wniosków, czyli procesu oceny zgodności i procesu wyboru. Europejski.
Instytut Logistyki i Magazynowania
Działanie 6.2 Rozwój kultury i zachowanie dziedzictwa kulturowego.
Tworzenie i rozwijanie standardów jakości usług instytucji pomocy i integracji społecznej Agnieszka Krawczyk Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych.
USPOŁECZNIENIE PROCESU PLANOWANIA STRATEGICZNEGO W WOJEWÓDZTWIE WARMIŃSKO-MAZURSKIM OLSZTYN, 16 LUTY 2012.
Bezpieczeństwo energetyczne kraju Program dla obszarów wiejskich Bogdan Sedler Olsztyn, sierpień 2008 r. Fundacja Naukowo – Techniczna GDAŃSK.
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
1 Prawa dziecka niepełnosprawnego. 2 3 Dziecko niepełnosprawne ma prawo n Do wczesnego wspomagania rozwoju Art.. 71b ust. 2a, 2b, 3a Ustawy o systemie.
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
DOTACJE NA PROGRAMY INNOWACYJNE CO TO JEST INNOWACJA? To działanie nowatorskie - może mieć miejsce w przemyśle i usługach zarówno w stosunku do produktów.
Projekt Integracja dla samodzielności współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt pn.: "Budowa infrastruktury rekreacyjno – wypoczynkowej w gminie Zębowice" Gminny Ośrodek Informacji, Kultury i Czytelnictwa w Zębowicach.
Zapis prezentacji:

Współpraca Miasta Wałbrzycha z organizacjami pozarządowymi jest prowadzona na szeroką skalę od chwili wejścia w życie Ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie w zakresie zadań publicznych Gminy (Dz. U. Nr 96, póz. 873 z 2003 r., z późn. zm.). Podstawowym celem współpracy Miasta Wałbrzycha z organizacjami pozarządowymi jest działalność społecznie użyteczna prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych samorządu terytorialnego, określonych w ustawie. Z działalności organizacji pozarządowych korzystają bowiem organy administracji publicznej w celu wykonywania ich zadań własnych. WSPÓŁPRACA MIASTA WAŁBRZYCHA Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI I INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ POŻYTKU PUBLICZNEGO

Współpraca w zakresie tworzenia strategii Współpraca w zakresie realizacji strategii

Współpraca w zakresie realizacji gminnej strategii, poprzez programy: - pomocy spolecznej, - profilaktyki i rozwiazywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii, - profilaktyki i promocji zdrowia, - edukacji publicznej.

KONSULTACJE PROJEKTU PROGRAMÓW WSPÓŁPRACY MIASTA WAŁBRZYCHA Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI I INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ POŻYTKU PUBLICZNEGO Coroczne uchwalanie i realizacja programów współpracy organów administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi jest obowiązkiem określonym w art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pozy t ku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96. póz. 873 z późn. zm.) W celu zapewnienia właściwych relacji i kierowania pracami nad tworzeniem i realizacją corocznych programów współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi. Prezydent Miasta Wałbrzycha Zarządzeniem nr 105/06 z dnia 3 lutego 2006 r. powołał koordynatora d/s współpracy z w/w organizacjami.

1. organizowanie spotkań z organizacjami pozarządowymi w celu wypracowania wspólnych założeń do corocznych programów współpracy miasta w zakresie realizacji zadań publicznych gminy. 2. przeprowadzanie konsultacji z wydziałami Urzędu Miejskiego w zakresie zadań należących do ich właściwości, które powinny być realizowane we współpracy z organizacjami pozarządowymi, w tym także w formach pozafinansowych. 3. udział w pracach komisji konkursowych oceniających oferty złożone przez organizacje pozarządowe na realizacją zadań publicznych gminy ujętych w rocznym programie współpracy, 4. analizowanie i ocenianie potrzeb społecznych zgłaszanych przez organizacje pozarządowe

Zgodnie z zasadą partnerstwa i efektywności, organizacje pozarządowe działające na terenie miasta Wałbrzycha czynnie uczestniczą w opracowywaniu corocznie uchwalanych programach współpracy Miasta Wałbrzycha z organizacjami pozarządowymi zarówno w zakresie propozycji zadań, jak też w zakresie ostatecznej treści programów. Doświadczenia w realizacji programów współpracy za lata i 2006 wskazują, że potrafimy wykorzystać wielkość zasobów społeczności obywatelskiej w wykonywaniu zadań publicznych poprzez: tworzenie warunków zachęcających do aktywności obywatelskiej. partnerskie traktowanie się w wykonywanych zadaniach publicznych. określanie priorytetów, tworzenie standardów w realizacji poszczególnych zadań publicznych, zapewniających przejrzystość działań prowadzonych przez współpracujące podmioty tj. gminę i organizacje pozarządowe.

WSPÓŁPRACA GMINY Z WAŁBRZYSKĄ RADĄ POŻYTKU PUBLICZNEGO Na mocy Zarządzenia Nr 104/06 Prezydenta Miasta Wałbrzycha z dnia 3 lutego 2006 r. funkcjonuje Wałbrzyska Rada Pożytku Publicznego, która porządkuje relacje samorządu gminnego z organizacjami pozarządowymi. Zadania Rady: 1. Udział w opracowywaniu strategii i programów społecznych. 2. Opiniowanie projektów aktów prawa lokalnego dotyczących organizacji pozarządowych. 3. Opiniowanie doboru kandydatów do składu zespołów oceniających oferty na realizacje zadań publicznych w sferze pożytku publicznego. 4. Wydawanie opinii w sprawie realizacji polityki współpracy samorządu z organizacjami pozarządowymi w sferze pożytku publicznego, przedstawienie wyników analizy z wnioskami Radzie Miejskiej Wałbrzycha. Prezydentowi Miasta, oraz wałbrzyskim organizacjom pozarządowym. 5. Czynne uczestnictwo w opracowaniu projektów programów współpracy miasta Wałbrzycha z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność Pożytku Publicznego, a w przypadku nie włączenia się w przygotowanie propozycji projektu w terminie do 30 września każdego roku kalendarzowego, wydział merytoryczny Urzędu Miejskiego przygotowuje projekt samodzielnie.

6. Współpraca z Prezydentem oraz komisjami Rady Miejskiej w zakresie opiniowania wniosków o dofinansowanie zadań publicznych gminy zbieżnych z działalnością statutową organizacji pozarządowych oraz udzielania innych form pomocy. 7. Stałe monitorowanie oraz doskonalenie zasad współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi. 8. Wyrażanie opinii w istotnych sprawach dotyczących organizacji pozarządowych. 9. Przedstawianie Prezydentowi Miasta propozycji priorytetów oraz potrzeb w zakresie zlecania zadań publicznych gminy organizacjom pozarządowym w danym roku kalendarzowym. 10. Inicjowanie tworzenia standardów działalności organizacji pozarządowych. 11. Podejmowanie innych działań wynikających z aktualnych potrzeb dotyczących współpracy samorządu z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami działającymi w sferze pożytku publicznego W skład Wałbrzyskiej Rady Pożytku Publicznego wchodzi po 6 osób reprezentujących administrację samorządu gminy oraz przedstawicieli organizacji pozarządowych.

WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE REALIZACJi STRATEGII formy finansowe formy pozafinansowe

1. Powierzanie wykonywania zadań publicznych wraz z przekazaniem środków finansowych na ich realizację w pełnej wysokości. 2. Wspierania zadań publicznych, wraz z dofinansowaniem części kosztów związanych ich realizacją. Gmina Wałbrzych zleca zadania publiczne do realizacji organizacjom pozarządowym po uprzednio przeprowadzonych procedurach konkursowych, konkursy zawsze uwzględniają zadania priorytetowe uchwalone w programie współpracy z organizacjami pozarządowymi na dany rok.

1. Konsultacje projektu programów współpracy miasta Wałbrzycha z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego 2. Opiniowanie ofert z udziałem przedstawicieli organizacji pozarządowych. 3. Wspólne konsultacje Gminy z Wałbrzyską Radą Pożytku Publicznego. 4. Wspieranie merytoryczne organizacji pozarządowych w postaci: konsultacji, szkoleń i konferencji. 5. Udostępnianie obiektów kulturalnych, sportowych i innych. 6. Użyczanie budynków gminnych do realizacji zadań publicznych 7. Wzajemne informowanie się o zewnętrznych możliwościach finansowania zadań, zwłaszcza ze środków Unii Europejskiej. 8. Udzielanie rekomendacji organizacjom współpracującym z Gminą, które ubiegają się o przyznanie lokalu oraz dofinansowanie z innych źródeł. 9. Udzielanie pomocy w zakresie nawiązywania kontaktów międzynarodowych w tym w miastach partnerskich Wałbrzycha. 10. Przekazywanie materiałów promocyjnych miasta. 11. Powołanie i aktualizacja mapy aktywności. 12. Strona internetowa utworzona na potrzeby organizacji pozarządowych.

Prezydent Miasta Wałbrzycha powołuje zarządzeniem zespoły o charakterze opiniodawczo - doradczym d/s opiniowania ofert na realizację zadań publicznych z udziałem radnych miasta Wałbrzycha oraz przedstawicieli organizacji pozarządowych działających w poszczególnych dziedzinach zadań publicznych wskazanych przez Wałbrzyską Radę Pożytku Publicznego. Zapewnia się w ten sposób aktywne uczestnictwo organizacji pozarządowych w realizacji programu współpracy, a nie tylko na etapie jego tworzenia i konsultowania w zakresie propozycji zadań.

Mapa aktywności organizacji pozarządowych powstała i jest aktualizowana na podstawie ankiet, które Gmina przesyła do wszystkich organizacji pozarządowych działających na terenie miasta Wałbrzycha celem podania zwrotnej informacji dotyczącej ich statutowej działalności W/w mapa powstała w celu przekazywania mieszkańcom miasta Wałbrzycha aktualnej informacji o organizacjach pozarządowych działających na terenie Wałbrzycha i na rzecz jego mieszkańców. Mapa aktywności prowadzona jest w formie elektronicznej na stronie internetowej Urzędu Miejskiego, a zawarte w niej dane są podstawą do zapraszania organizacji pozarządowych w celu konsultacji propozycji programu współpracy Miasta Wałbrzycha z organizacjami pozarządowymi. Efektem posiadania takiej kompletnej i uaktualnionej listy są lepsze kontakty samorządu lokalnego z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, pełniejsze wykorzystanie zasobów organizacji oraz wypracowanie praktyki konsultacji ważnych problemów społecznych Miasta.

W serwisie Urzędu Miejskiego w Wałbrzychu została utworzona zakładka internetowa organizacji pozarządowych zawierająca następujące linki:, wstęp, aktualności, przepisy prawa, dotacje, wykaz organizacji pozarządowych, mapa aktywności, sprawozdania z konkursów, w których w zależności od tematyki zamieszczane są informacje dotyczące obowiązujących przepisów prawa, planowanych do realizacji zadań publicznych, ogłaszanych konkursów ofert, wyników rozpatrzonych ofert oraz sprawozdań z realizacji programu.

Przedstawiony system wspólnej realizacji zadań publicznych gminy oraz komunikacji z organizacjami pozarządowymi sprzyja budowaniu i wzmacnianiu społeczeństwa obywatelskiego. System ten oparty jest na strategii włączania coraz większych segmentów społeczności w nurt podejmowania decyzji i znaczącego wpływu na kształtowanie zasad i wyznaczania celów przyszłej polityki społecznej Miasta Wałbrzycha, a nie tylko rozwiązywania problemów społecznych. Ponadto sposób współpracy Miasta Wałbrzycha z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego został zaakceptowany przez jednostki uprawnione do wdrażania programu Przejrzysta Gmina, której uczestnikiem jest miasto Wałbrzych. Podsumowanie