Naruszenie stosunków wodnych w oparciu o ustawę Prawo wodne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zespół Przyrodniczo-Krajobrazowy OLSZYNA Utworzony w 1994 r., obejmujący ochroną teren o powierzchni 2,23 ha, położony na terenie dzielnicy Bielany,
Advertisements

Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2012/2013.
Polityka turystyczna państwa
Socjologia rynku pracy
Inspekcja Transportu Drogowego
Przedsiębiorstwa mają ogromny wpływ na środowisko. Dlatego muszą stosować się do przepisów UE dotyczących ochrony środowiska w wielu dziedzinach, takich.
ZADANIA ORGANU PROWADZĄCEGO SZKOŁY I PLACÓWKI OŚWIATOWE W KREOWANIU POLITYKI KADROWEJ W ŚWIETLE USTAWY O SYSTEMIE OŚWIATY.
Rola i zadania samorządu lokalnego w ochronie środowiska
Analiza matematyczna III. Funkcje Funkcje II – własności podstawowe
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE ćwiczenia /art..13 UPE/
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich OŚ IV PROW Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata stan wdrażania czyli co udało się zrobić? I co jeszcze przed nami? Mariusz Bednarz 1.
Główne założenia nowego Systemu gospodarowania odpadami komunalnymi Przemyśl, 5 grudnia 2008 r.
Solina, 26 października 2009 roku Kompetentny urzędnik – silny samorząd Projekt finansowany jest, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach.
1 COMPANY PRIVATE 1 EDUKACJA DLA PRZEMYSŁU PRZEMYSŁ DLA EDUKACJI Janusz Zakręcki Prezes Zarządu, Dyrektor Naczelny Mielec, 7 grudnia 2009r.
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Punkt wymiany sprawnego, ale niepotrzebnego sprzętu RTV/AGD oraz wolontariat na terenie gminy Stare Babice. Koczargi Stare, r., Katarzyna Skibińska,
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH
Otwiera horyzonty na pracę… Krok po kroku jak stać się bezrobotnym Prawa i obowiązki bezrobotnego.
W jaki sposób uczniowie ZSE mogą działać na rzecz ekorozwoju lokalnego?
Kryteria wyboru formy prawnej. Działalność gospodarcza: Może dotyczyć: działalności wytwórczej, budowlanej, handlowej, usługowej oraz poszukiwania, rozpoznawania.
ALGORYTM.
PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Warszawa, 17 sierpnia 2011 r.
1 Założenia ustawy implementującej dyrektywę 2006/123/WE Ministerstwo Gospodarki Departament Regulacji Gospodarczych Warszawa, 31 marca 2008 r.
VLAN Sieć VLAN jest logicznym zgrupowaniem urządzeń sieciowych lub użytkowników niezależnie od położenia ich fizycznego segmentu.
Odpowiedzialność prawna rodziców i opiekunów. Przepisy Art PRD Dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła.
Jeżdżę z głową.
REGULAMIN NABORU WNIOSKÓW NA PRZEDSIĘWZIĘCIA ZWIĄZANE Z LIKWIDACJĄ NISKIEJ EMISJI WSPIERAJĄCEJ WZROST EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ Wojewódzki Fundusz Ochrony.
Władza lokalna w Polsce
Wiedza o społeczeństwie
Pojęcie i rodzaje doktryn politycznych
Optyka Widmo Światła Białego Dyfrakcja i Interferencja
T44 Przepisy bhp podczas wytwarzania części maszyn.
Polskie cyfrowe miasto ? Marzenia a rzeczywistość. Maxymilian Bylicki - Zakopane, Polskie cyfrowe miasto - marzenia a rzeczywistość Maxymilian.
Prof. dr hab. Halina Buk WSPARCIE FUNDUSZY EUROPEJSKICH W FINANSOWANIU INWESTYCJI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO Chorzów, 26- września 2008 r.
WPROWADZENIE DO PROBLEMATYKI PSYCHOLOGII UCZENIA SIĘ
SKALA.
Następstwa ODD ODD może przekształcić się w Zespół Zaburzenia Zachowania tj. CD (Conduct Disorder), Dzieci z tym zespołem to jednostki niedostosowane społecznie!
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
Mł. kpt. inż. Tomasz Kiełbasa Zastępca Kierownika Jednostki Certyfikującej Poznań, 27 kwietnia 2010 r. M IĘDZYNARODOWE TARGI OCHRONY PRACY, POŻARNICTWA.
Usługi Doradcze IMPLEMENT Małgorzata Zaborska Prezentacja usług Badania opinii publicznej.
1 Charakterystyka Województwa Wrocław wg stanu na dzień 31 października 2006 roku RAPORT O WYNIKACH RESTRUKTURYZACJI PROWADZONEJ W OPARCIU O USTAWE.
SKALA MAPY Skala – stosunek odległości na mapie do odpowiadającej jej odległości w terenie. Skala najczęściej wyrażona jest w postaci ułamka 1:S, np. 1:10.
Gospodarowanie Zużytymi Oponami Wyniki Ankiety. Opony są bardzo cennym surowcem wtórnym. Niestety dopiero niedawno została zainicjowana kampania informacyjna,
Wieloletnia Prognoza Finansowa – realność i użyteczność doświadczenia związane z wdrożeniem nowej instytucji.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań wynikających z.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Umowa o dofinansowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Kwalifikowanie wydatków c.d. ( najczęściej występujące problemy.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Kryteria wyboru projektów w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura.
12 luty 2008r.- Dzień Bezpieczeństwa Internetu Bezpieczeństwo dziecka w SIECI.
Stan wdrażania funduszy strukturalnych w ramach Narodowej Strategii Spójności na lata w Podregionie Północnym województwa łódzkiego.
Zmiany w Przepisach Gry w Piłkę Nożną od 1 września 2006r. Kolegium Sędziów Warmińsko-Mazurskiego Związku Piłki Nożnej.
Elektroniczna Legitymacja Studencka w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie dokumentacji przebiegu studiów Paweł Wołczkiewicz.
Prawo o aktach stanu cywilnego
Prywatyzacja Uczelni Wyższych Małgorzata Cieślak Karolina Kosiacka.
Wielkopolski Oddział Wojewódzki NFZ 17 grudnia 2012.
PUBLIC RELATIONS.
Rozszerzenia granic miast w latach Adam Misiuwianiec Z-ca Dyrektora Departament Administracji Publicznej MSWiA.
Organizacja administracji d/s środowiska w Polsce kompetencje odnośnie ooś- właściwości i prowadzenie postępowań/ postępowania zezwoleniowego Marta Łakis.
Procedura zaskarżania aktów administracyjnych według prawa polskiego Jolanta Kochanowska – Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska Frankfurt nad Odrą,
Seminarium Naukowe Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania.
STRATEGIA OKRĘGOWEJ KOMISJI SPORTU SAMOCHODOWEGO NA LATA 2008 – 2012 ZO PZM w Warszawie.
1. Wsparcie pracodawców przechodzących procesy adaptacyjne i ich pracowników szansą stabilizacji regionalnego rynku pracy. Departament Rozwoju Regionalnego.
Wielkopolski Model Asystenta Rodziny Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Poznaniu Jarocin, 23 września 2011 r.
Bezpieczeństwo energetyczne kraju Program dla obszarów wiejskich Bogdan Sedler Olsztyn, sierpień 2008 r. Fundacja Naukowo – Techniczna GDAŃSK.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
Inspekcja Transportu Drogowego
1 Prawa dziecka niepełnosprawnego. 2 3 Dziecko niepełnosprawne ma prawo n Do wczesnego wspomagania rozwoju Art.. 71b ust. 2a, 2b, 3a Ustawy o systemie.
Magic Janusz ROŻEJ Komtech Sp. z o.o.
Zapis prezentacji:

Naruszenie stosunków wodnych w oparciu o ustawę Prawo wodne Otwock, 16.03.2011 r.

Cel spotkania prawo własności i obowiązki właścicieli wód, prawo własności i obowiązki właścicieli urządzeń melioracji wodnych, kontrola gospodarowania wodami, kompetencje jednostek samorządów terytorialnych w zakresie naruszeń stanu wody na gruncie, przepisy karne, zapoznanie się z zakresem tych trudności na terenie gmin, dyskusja o spostrzeżeniach i doświadczeniach w danym temacie oraz omówienie zasad bliższej współpracy i podejmowanych działań.

Prawo własności wód własność właściciela nieruchomości – wody stojące oraz wody w rowach w granicach nieruchomości gruntowej (art. 12), marszałek województwa, a w jego imieniu w ramach zadań zleconych WZMiUW – wody Skarbu Państwa, istotne dla regulacji stosunków wodnych na potrzeby rolnictwa, służących polepszeniu zdolności produkcyjnej gleby i ułatwieniu jej uprawy (art. 11, 12), gospodarowanie innym mieniem Skarbu Państwa, związanym z gospodarką wodną wykonują podmioty reprezentujące Skarb Państwa w stosunku do tych nieruchomości (art. 11, 12).

Obowiązki właścicieli wód Utrzymanie wód, tworzących brzeg budowli lub murów niebędących urządzeniami wodnymi stanowi obowiązek ich właściciela - osób prywatnych, osób fizycznych lub Skarbu Państwa (art. 21), przy czym: utrzymanie śródlądowych wód powierzchniowych polega na zachowaniu lub odtworzeniu stanu ich dna lub brzegów oraz na konserwacji lub remoncie istniejących budowli regulacyjnych w celu zapewnienie swobodnego spływu wód i lodów, a także właściwych warunków korzystania z wód (art. 22).

Obowiązki właścicieli wód cd. Zgodnie z art. 29 Prawa wodnego, właściciel gruntu: nie może odprowadzać wód oraz ścieków na grunty sąsiednie ani też zmieniać stanu wody na gruncie, zwłaszcza kierunku odpływu znajdującej się na jego gruncie wody opadowej, ani kierunku odpływu ze źródeł – ze szkodą dla gruntów sąsiednich, zobowiązany jest do usuwania przeszkód oraz zmian w odpływie wody, powstałych na jego gruncie wskutek przypadku lub działania osób trzecich, ze szkodą dla gruntów sąsiednich.

Prawo własności urządzeń melioracji właściciel gruntu – urządzenia melioracji wodnych szczegółowych, tj. rowy, drenowania, ziemne stawy rybne, systemy nawodnień grawitacyjnych i ciśnieniowych oraz rurociągi do średnicy 0,6 m (art. 73, 74), Skarb Państwa – urządzenia melioracji wodnych podstawowych, tj. budowle piętrzące, upustowe, regulacyjne, przeciwpowodziowe, zbiorniki wodne czy też kanały wraz z budowlami związanymi z ich funkcjonowaniem (art. 71, 72).

Obowiązki właścicieli urządzeń melioracji Utrzymanie urządzeń melioracji wodnych szczegóło-wych należy do zainteresowanych właścicieli gruntów, a jeżeli urządzenia te objęte są działalnością spółki wodnej - do tej spółki (art. 77), natomiast utrzymanie urządzeń melioracji wodnych podstawowych należy do marszałka województwa (art. 75) z ramienia którego zadania te wykonuje WZMiUW i polega to na: eksploatacji, konserwacji oraz remontach tych urządzeń w celu zachowania ich funkcji (art. 64).

Urządzenia melioracji szczegółowych – wykaz obiektów Celestynów – 9 obiektów: 7 wykonanych w latach 1958 – 1977, 2 z okresu nieznanego, Karczew – 15 obiektów: 5 z lat 1968 – 1971, 10 z okresu nieznanego, Kołbiel – 17 obiektów z lat 1968 – 88, Osieck – 6 obiektów z lat 1968 – 76, Sobienie Jeziory – 23 obiekty z lat 1962 – 84, Wiązowna – 14 obiektów z lat 1961 – 99, Miasto Otwock – 2 obiekty wykonane w nieznanym okresie.

Wykaz urządzeń melioracji wymagających odbudowy lub modernizacji wg stanu na dzień 31.12.2010

Kontrola gospodarowania wodami wykonywana jest odpowiednio przez Prezesa Krajowego Zarządu oraz Dyrektorów Regionalnych Zarządów Gospodarki Wodnej i dotyczy m.in., zgodnie z art. 156: utrzymania wód oraz urządzeń wodnych, przestrzegania nałożonych na właścicieli gruntów obowiązków oraz ograniczeń, wykonywania w pobliżu urządzeń wodnych robót i czynności mogących zagrażać tym urządzeniom lub spowodować ich uszkodzenie, przestrzegania warunków ustalonych w decyzjach wydanych na podstawie ustawy.

Kompetencje wg Prawa wodnego GMINA art. 29 ust. 3 w przypadku zmiany stanu wody na gruncie mających szkodliwy wpływ na grunty sąsiednie – wójt, burmistrz lub prezydent miasta może, w drodze decyzji, nakazać właścicielowi gruntu przywrócenie stanu pierwotnego lub wykonanie urządzeń zapobiegających szkodom.

Kompetencje wg Prawa wodnego STAROSTWO art. 77 ust. 2; art. 64 w przypadku nie wykonywania obowiązku utrzymywania urządzeń melioracji wodnych szczegółowych, organ właściwy do wydania pozwolenia wodnoprawnego ustala, w drodze decyzji, proporcjonalnie do odnoszonych korzyści przez właścicieli gruntu, szczegółowy zakres i terminy jego wykonywania; oraz ustala i dokonuje podziału kosztów.

Kompetencje wg Prawa wodnego RZGW art. 160 na podstawie ustaleń kontroli Prezes Krajowego Zarządu lub dyrektor regionalnego zarządu może: wydać kontrolowanemu zarządzenia pokontrolne, wystąpić do właściwego organu o wszczęcie postępowania administracyjnego przewidzianego przepisami ustawy, wystąpić z wnioskiem o przeprowadzenie postępowania np. przeciwko osobom winnym dopuszczenia do uchybień.

może podlegać grzywnie, karze ograniczenia albo pozbawienia wolności. Przepisy karne art. 190 - kto wykonuje w pobliżu urządzeń wodnych roboty lub czynności zagrażające tym urządzeniom, art. 191 – kto utrudni przepływ wody w związku z wykonywaniem lub utrzymaniem urządzeń wodnych, art. 192 – kto bez wymaganego pozwolenia wodnoprawnego albo z przekroczeniem warunków korzysta z wody lub wykonuje urządzenie wodne, art. 193 – kto nie utrzymuje w należytym stanie wód lub urządzeń wodnych, art. 194 – kto zmienia stan wody na gruncie, może podlegać grzywnie, karze ograniczenia albo pozbawienia wolności.

Zakres naruszeń stanu wody na gruncie na terenie gmin powiatu otwockiego skala problemu, główne przyczyny naruszeń.

Spostrzeżenia, doświadczenia oraz omówienie zasad bliższej współpracy i podejmowanych działań zasady postępowania, propozycje współpracy.

KONIEC i dziękuję za uwagę