Moje Bambino Sp. z o.o. Sp. k., Łódź, ul. Gdańska 80, tel. (0-42) , fax (0-42) Nowe horyzonty edukacji Poddziałanie Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych Założenia projektu systemowego na podstawie Zasady przygotowania, realizacji i rozliczania projektów systemowych w zakresie indywidualizacji nauczania realizowanych przez organy prowadzące szkoły w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Moje Bambino Sp. z o.o. Sp. k., Łódź, ul. Gdańska 80, tel. (0-42) , fax (0-42) Nowe horyzonty edukacji Projekt Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I- III szkół podstawowych wynika z realizacji nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego – Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Działania projektu są spójne i wzajemnie uzupełniające się z działaniami realizowanymi przez MEN. Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkól podstawowych
Moje Bambino Sp. z o.o. Sp. k., Łódź, ul. Gdańska 80, tel. (0-42) , fax (0-42) Nowe horyzonty edukacji Podstawa prawna Zgodnie z art. 28 ust. 1, pkt. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712) projekty systemowe polegają na realizacji zadań publicznych przez podmioty działające na podstawie odrębnych przepisów, w zakresie określonym przepisami prawa i dokumentami strategiczno-programowymi przyjętymi przez Radę Ministrów. Zasady przygotowania, realizacji i rozliczania projektów systemowych w zakresie indywidualizacji nauczania realizowanych przez organy prowadzące szkoły w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki należy stosować z uwzględnieniem aktów prawnych i dokumentów PO KL oraz w oparciu o odpowiednie przepisy ustawodawstwa krajowego i wspólnotowego, a w szczególności w oparciu o ustawę z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572, tekst jednolity).
Moje Bambino Sp. z o.o. Sp. k., Łódź, ul. Gdańska 80, tel. (0-42) , fax (0-42) Nowe horyzonty edukacji Informacje ogólne o projekcie systemowym W ramach Poddziałania Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych przewidziano realizację programów indywidualizacji procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkoły podstawowej w kontekście wdrażania nowej podstawy kształcenia ogólnego, które realizowane są w trybie systemowym.
Moje Bambino Sp. z o.o. Sp. k., Łódź, ul. Gdańska 80, tel. (0-42) , fax (0-42) Nowe horyzonty edukacji Informacje ogólne o projekcie systemowym Wprowadzenie powyższego typu projektu do SzOP (Szczegółowy Opis Priorytetów) POKL wynika z konieczności włączenia wszystkich szkół podstawowych w realizację nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego, której charakter wymaga wdrożenia kompleksowego programu wspomagającego szkołę w procesie edukacji, uwzględniającego indywidualną pracę z dzieckiem w celu wspierania jego osobistego rozwoju.
Moje Bambino Sp. z o.o. Sp. k., Łódź, ul. Gdańska 80, tel. (0-42) , fax (0-42) Nowe horyzonty edukacji Organy prowadzące szkoły podstawowe publiczne i niepubliczne Beneficjent systemowy Szkoły podstawowe, o ile stanowią wyodrębnione jednostki organizacyjne beneficjanta systemowego Realizator projektu Grupa docelowa Uczestnicy projektu Szkoły małe liczące w klasach I-III nie więcej niż 69 uczniów. Szkoły duże liczące w klasach I-III 70 i więcej uczniów. Założenia merytoryczne projektów systemowych Uczennice i uczniowie klas I-III szkół podstawowych publicznych i niepublicznych
Moje Bambino Sp. z o.o. Sp. k., Łódź, ul. Gdańska 80, tel. (0-42) , fax (0-42) Nowe horyzonty edukacji W Planie Działania na 2010 r. założono rozpoczęcie realizacji projektu systemowego dla wszystkich szkół podstawowych w województwie podlaskim, świętokrzyskim, dolnośląskim, opolskim, podkarpackim, lubelskim, lubuskim, kujawsko-pomorskim, wielkopolskim. W roku 2011 projekt realizowany jest we wszystkich województwach. KWOTA PRZEZNACZONA NA REALIZACJĘ DZIAŁAŃ (w rozłożeniu na 3 lata) 624 mln OKRES REALIZACJI BENEFICJENCI SYSTEMOWI organy prowadzące szkoły podstawowe Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkól podstawowych
Moje Bambino Sp. z o.o. Sp. k., Łódź, ul. Gdańska 80, tel. (0-42) , fax (0-42) Nowe horyzonty edukacji Podział środków na projekty systemowe Podział środków został dokonany przez zastosowanie następującego algorytmu: 1. Według danych z SIO na wrzesień 2008 r., w Polsce znajduje się szkół podstawowych obejmujących nauczaniem uczniów, z czego szkół w klasach 1-3 liczy od 1 do 69 uczniów, a szkół w klasach 1-3 liczy 70 uczniów i więcej. 2. Kwota 624 mln zł przeznaczona na realizacje projektu została podzielona na regiony, w taki sposób, aby umożliwić organom prowadzącym zapewnienie realizacji szkolnych programów indywidualizacji, zgodnie ze zdiagnozowanymi potrzebami. Algorytm podziału opiera się o liczbę uczniów w klasach 1-3 szkół podstawowych oraz uwzględnia wielkość szkół, zwiększając skalkulowaną wielkość środków dla organów prowadzących szkoły małe, liczące w klasach 1 – 3, nie więcej niż 69 uczniów.
Moje Bambino Sp. z o.o. Sp. k., Łódź, ul. Gdańska 80, tel. (0-42) , fax (0-42) Nowe horyzonty edukacji Podział alokacji został dokonany przez IP wg następujących założeń: Szkoła jak i organ prowadzący nie może otrzymać mniej niż PLN; kwota skalkulowana dla organu prowadzącego to suma iloczynu kwoty ,00 PLN i liczby szkół małych oraz iloczynu kwoty 453,30 PLN i liczby uczniów w pozostałych szkołach podstawowych. IP może wybrać strategię realizacji projektów systemowych dostosowaną do potrzeb regionu. Podział środków na projekty systemowe
Moje Bambino Sp. z o.o. Sp. k., Łódź, ul. Gdańska 80, tel. (0-42) , fax (0-42) Nowe horyzonty edukacji Plan działania w województwie podkarpackim Plan działania w województwie podkarpackim przygotowany na podstawie Zasad przygotowania, realizacji i rozliczania projektów systemowych w zakresie indywidualizacji nauczania realizowanych przez organy prowadzące szkoły podstawowe w zakresie POKL. Opis projektu systemowego ujęty w Planie działania na rok 2011 dla województwa podkarpackiego zawiera w szczególności: Okres realizacji projektu: 2010–2013, Kwota do wykorzystania w roku 2012: 16 mln zł Kryterium dostępu: liczba szkół objętych projektem wynosi co najmniej 70% wszystkich szkół podstawowych podlegających danemu organowi prowadzącemu (wymóg dotyczy tych organów prowadzących, które aplikują po raz pierwszy).
Moje Bambino Sp. z o.o. Sp. k., Łódź, ul. Gdańska 80, tel. (0-42) , fax (0-42) Nowe horyzonty edukacji Regionalna strategia realizacji projektów systemowych Nabór wniosków: 14 lutego – 13 marca 2012 r. Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie ul. Lisa Kuli Rzeszów Punkt Informacyjny EFS nr tel. (017)
Moje Bambino Sp. z o.o. Sp. k., Łódź, ul. Gdańska 80, tel. (0-42) , fax (0-42) Nowe horyzonty edukacji wnioskodawcami mogą być wyłącznie organy prowadzące, przy czym szkoły mogą być realizatorami projektów organ prowadzący może składać wnioski w przedziale czasowym , w terminach wyznaczonych przez IP, nie częściej niż 1 raz w roku dana szkoła może być objęta projektem tylko 1 raz w ciągu całego okresu 2010 – 2013 projektem mogą być objęte szkoły spełniające standardy I, II, III, jednocześnie jeden wniosek powinien obejmować nie mniej niż 70 % szkół danego organu prowadzącego – kryterium dostępu w roku 2010 Warunki składania wniosków
Moje Bambino Sp. z o.o. Sp. k., Łódź, ul. Gdańska 80, tel. (0-42) , fax (0-42) Nowe horyzonty edukacji szkoła może ponownie przystąpić do projektu wg nowelizacji dokonanej 1 czerwca 2011 r. jeśli szkoła zgłasza zapotrzebowanie na kwotę niższą niż wstępna kwota kalkulacyjna, środki te mogą zostać przekazane na realizację działań projektowych w innych szkołach podlegających danemu organowi. Organ prowadzący może także zrezygnować z tych środków w przypadku, gdy liczba uczniów klas I-III lub liczba szkół jest większa, niż przewidywana przez SIO w 2008 r.(na podstawie tych danych rozdysponowuje się środki), zapotrzebowanie organów prowadzących może wzrosnąć. W takim przypadku Instytucja Prowadząca może zmienić algorytm przyznawania środków w celu ich proporcjonalnego podziału dla wszystkich organów prowadzących Nowelizacja dokumentu Zasady przygotowania, realizacji i rozliczania projektów systemowych…
Moje Bambino Sp. z o.o. Sp. k., Łódź, ul. Gdańska 80, tel. (0-42) , fax (0-42) Nowe horyzonty edukacji Warunki realizacji projektu Do projektu systemowego może przystąpić organ prowadzący, którego szkoła/szkoły wdrożyły następujące Standardy: Standard I W szkole działa zespół nauczycieli odpowiedzialny za opracowanie, wdrożenie i realizację działań ukierunkowanych na indywidualizację procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III w kontekście wdrażania nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego na I etapie edukacyjnym. Zespół przeprowadza w szkole analizę potrzeb i analizuje szczegółowo jej wyniki. Na tej podstawie opracowuje nowe, bądź modyfikuje istniejące programy nauczania dostosowane do potrzeb uczniów danej klasy. Zespół monitoruje realizację programów i ocenia skuteczność podejmowanych działań. Skład zespołu: nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej oraz inni nauczyciele bezpośrednio pracujący z uczniami klas I -III (np. nauczyciel - wychowawca świetlicy szkolnej, pedagog, psycholog, nauczyciel bibliotekarz i in.) Zadania zespołu: - Rozpoznanie potrzeb uczniów; - Analiza wyników rozpoznania; - Opracowanie/modyfikacja istniejących programów nauczania dostosowanych do potrzeb uczniów danej klasy (uwzględniających indywidualizację pracy z dzieckiem na lekcji); - Monitorowanie realizacji programów; - Ocena skuteczności podejmowanych oddziaływań.
Moje Bambino Sp. z o.o. Sp. k., Łódź, ul. Gdańska 80, tel. (0-42) , fax (0-42) Nowe horyzonty edukacji Standard II Nauczyciele prowadzący obowiązkowe zajęcia w danej klasie realizują zmodyfikowany dotychczasowy lub opracowany nowy program, w tym indywidualizują pracę z uczniem, dostosowującą do jego potrzeb i możliwości. Standard III Nauczyciele doskonalą swoje umiejętności zawodowe w zależności od potrzeb, wynikających z przeprowadzonego w szkole wstępnego rozpoznania i zaplanowanych do realizacji zajęć wspierających uczniów, m.in. poprzez samokształcenie, w ramach środków pochodzących z 1% odpisu na doskonalenie, wynikającego z art. 70 a Karty Nauczyciela oraz wykorzystując inne dostępne środki finansowe (np. Priorytet IX Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki). Warunki realizacji projektu
Moje Bambino Sp. z o.o. Sp. k., Łódź, ul. Gdańska 80, tel. (0-42) , fax (0-42) Nowe horyzonty edukacji W ramach projektu systemowego mogą być realizowane tylko i wyłącznie następujące Standardy: Standard IV Posiadane pomieszczenia dydaktyczne dla klas I-III, szkoła może doposażyć zgodnie z założeniami nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego na I etapie edukacyjnym oraz z zasadami indywidualizacji procesu nauczania i wychowania. Szkoła doposaża swoją bazę dydaktyczną w pomoce dydaktyczne wynikające z procesu Indywidualizacji oraz w sprzęt specjalistyczny (np.: specjalistyczne oprogramowanie, pakiety do diagnozowania i korygowania dysfunkcji i dysharmonii rozwojowych, takich jak: wady wymowy, dysleksja, wady postawy, zaburzenia koordynacji ruchowej). Planowane elementy doposażenia szkoły odpowiadają rozpoznanym potrzebom i zaplanowanym zajęciom dodatkowym. Warunki realizacji projektu
Moje Bambino Sp. z o.o. Sp. k., Łódź, ul. Gdańska 80, tel. (0-42) , fax (0-42) Nowe horyzonty edukacji W ramach projektu systemowego mogą być realizowane tylko i wyłącznie następujące Standardy: Standard V Szkoła realizuje ofertę zajęć dodatkowych, wspierających indywidualizację procesu dydaktycznego, opracowaną przez zespół nauczycieli. Warunki realizacji projektu
Moje Bambino Sp. z o.o. Sp. k., Łódź, ul. Gdańska 80, tel. (0-42) , fax (0-42) Nowe horyzonty edukacji Do SP (klas I-III) uczęszcza 37 dzieci (20 chłopców i 17 dziewczynek) z zaburzeniami umiejętności szkolnych, tj. 67% uczniów. Główne zaburzenia w powyższym zakresie dotyczą umiejętności z zakresu edukacji matematycznej i przyrodniczej. u 20% uczniów tych klas stwierdzono zagrożenie dysleksją (u 5 dziewczynek i 6 chłopców) 69% dzieci z klas I-III w SP nr 1 ma problemy logopedyczne (20 dziewczynek i 18 chłopców) W szkole niezbędne jest wprowadzenie mechanizmów, które rozwiążą trzy główne problemy: 1.trudności w przyswajaniu treści 2.zagrożenie dysleksją 3.problemy logopedyczne Rozpoznanie potrzeb - przykład
Moje Bambino Sp. z o.o. Sp. k., Łódź, ul. Gdańska 80, tel. (0-42) , fax (0-42) Nowe horyzonty edukacji W ramach projektu systemowego mogą być zatem finansowane: ZAJĘCIA DODATKOWE BĘDĄCE KONSEKWENCJĄ INDYWIDUALNEJ PRACY Z UCZNIEM W RAMACH OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych; zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy; zajęcia socjoterapeutyczne i psychoedukacyjne dla dzieci z zaburzeniami komunikacji społecznej; gimnastyka korekcyjna dla dzieci z wadami postawy specjalistyczne zajęcia terapeutyczne (np.: hipoterapia, muzykoterapia, dogoterapia) dla dzieci niepełnosprawnych; zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno- przyrodniczych, np. prowadzenie obserwacji przyrodniczych.
Moje Bambino Sp. z o.o. Sp. k., Łódź, ul. Gdańska 80, tel. (0-42) , fax (0-42) Nowe horyzonty edukacji Zakres realizacji projektu Wskazane zajęcia powinny być realizowane z zastosowaniem następującej zasady: szkoła licząca w klasach I-III do 69 uczniów, powinna realizować przynajmniej 2 rodzaje zajęć szkoła licząca w klasach I-III 70 uczniów i więcej, powinna realizować przynajmniej 4 rodzaje zajęć Liczba godzin przeznaczonych na jeden rodzaj zajęć nie może być mniejsza niż 30 w ciągu jednego roku szkolnego.
Moje Bambino Sp. z o.o. Sp. k., Łódź, ul. Gdańska 80, tel. (0-42) , fax (0-42) Nowe horyzonty edukacji W ramach projektu systemowego mogą być zatem finansowane: Doposażenie bazy dydaktycznej może spełniać przesłanki cross-financingu określone w Zasadach finansowania POKL, przy czym cross-financing nie może być wyższy niż 10% wartości projektu. DOPOSAŻENIE BAZY DYDAKTYCZNEJ SZKOŁY MATERIAŁY DYDAKTYCZNE, WYNIKAJĄCE Z PROCESU INDYWIDUALIZACJI ORAZ SPECJALISTYCZNY SPRZĘT (zgodnie ze standardem IV)
Moje Bambino Sp. z o.o. Sp. k., Łódź, ul. Gdańska 80, tel. (0-42) , fax (0-42) Nowe horyzonty edukacji Zakres realizacji projektu Do kosztów cross-financingu zalicza się m.in. zakup: sprzętu komputerowego mebli i wyposażenia Do kosztów cross-financingu nie zalicza się: zakupu środków dydaktycznych zakupu oprogramowania komputerowego amortyzacji sprzętu lub wyposażenia zakupionych ze środków własnych, poza projektem Każdy projekt dotyczący indywidualizacji nauczania w klasach I-III szkół podstawowych musi być sporządzony w oparciu o rzeczywiste i zdiagnozowane potrzeby uczniów i uczennic tych klas oraz musi wynikać z wcześniejszego wdrożenia Standardów I –III.
Moje Bambino Sp. z o.o. Sp. k., Łódź, ul. Gdańska 80, tel. (0-42) , fax (0-42) Nowe horyzonty edukacji Wniosek
Moje Bambino Sp. z o.o. Sp. k., Łódź, ul. Gdańska 80, tel. (0-42) , fax (0-42) Nowe horyzonty edukacji Obowiązki organu prowadzącego oszacowania łącznych potrzeb uczniów klas 1 – 3 szkół podstawowych - potrzeby wskazują szkoły poprzez uzupełnienie formularza zgłoszenia do projektu, informowania szkół o możliwości przystąpienia do projektu oraz przeprowadzenia naboru szkół do projektu, weryfikacji spełnienia przez szkoły Standardów I – III - pisemne oświadczenie dyrektora szkoły, przygotowanie wniosku o dofinansowanie projektu, zgodnie z ogólnymi zasadami obowiązującymi w PO KL oraz projektem modelowym a także do złożenia wniosku w IP w terminie określonym przez IP, rozliczenia projektu systemowego oraz jego monitowania, zapewnienia,że te same wydatki nie będą finansowane podwójnie zarówno ze środków EFS, jak też z innych źródeł.
Moje Bambino Sp. z o.o. Sp. k., Łódź, ul. Gdańska 80, tel. (0-42) , fax (0-42) Nowe horyzonty edukacji Budżet projektu konstruowany jest na zasadach ogólnych, zgodnie z Zasadami finansowania POKL oraz wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach POKL. jest budżetem zadaniowym i zawiera tylko koszty bezpośrednie (tj. koszty bezpośrednio związane z zadaniami): Budżet obejmuje finansowanie ZAJĘĆ DODATKOWYCH Budżet obejmuje DOPOSAŻENIE BAZY DYDAKTYCZNEJ
Moje Bambino Sp. z o.o. Sp. k., Łódź, ul. Gdańska 80, tel. (0-42) , fax (0-42) Nowe horyzonty edukacji Budżet projektu Nie są kosztami kwalifikowanymi w projekcie: koszty pośrednie; koszty zarządzania (koszty związane z wdrożeniem projektu) koszty związane z wdrożeniem Standardów I –III koszty związane z realizacja szerszego programu rozwojowego w danej szkole (wykraczające poza Standard IV – V)
Moje Bambino Sp. z o.o. Sp. k., Łódź, ul. Gdańska 80, tel. (0-42) , fax (0-42) Nowe horyzonty edukacji Efekty działań realizowanych w projekcie będą monitorowane w co najmniej dwojaki sposób: badania dotyczące efektywności kształcenia prowadzone przez Instytut Badań Edukacyjnych, raporty z badań oraz ewaluację na wybranej próbie organów prowadzących realizujących projekty systemowe w ramach Minister Edukacji Narodowej poprzez Kuratorów Oświaty w latach szkolnych 2011/2012 oraz 2012/2013 zamierza w ramach zakresu pedagogicznego przeprowadzić monitorowanie procesu indywidualizacji nauczania w szkołach. Projekty indywidualizacji będą wpisywały się w realizację wskaźnika Liczba szkół, które zrealizowały projekt dotyczący indywidualizacji nauczania. Ewaluacja realizacji projektów systemowych
Moje Bambino Sp. z o.o. Sp. k., Łódź, ul. Gdańska 80, tel. (0-42) , fax (0-42) Nowe horyzonty edukacji Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych Szanowni Państwo, Wszelkie niezbędne informacje są dostępne na stronie: w zakładce Indywidualizacja nauczania w klasach I-III oraz w Punkcie Informacyjnym EFS nr tel. (017) Wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach POKL Plan działania na rok 2010 dla Priorytetu IX Zasady finansowania PO KL Wniosek o dofinansowanie projektu POKL (Instrukcja)
Dziękujemy za udział w prezentacji