Porządek publiczny - stan bezpieczeństwa istniejący w społeczeństwie, stan niezakłóconego panowania porządku prawnego, a z punktu widzenia podmiotowego,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Advertisements

Polityka turystyczna państwa
Prowadzący: mgr Łukasz Stokłosa Autorzy: Sylwia Furtak Bożena Rodak Paweł Pelc
Międzynarodowa Federacja Kampingu i Karawaningu
Państwowa Inspekcja Sanitarna
Turystyka zdrowotna.
INSPEKCJA TRANSPORTU DROGOWEGO
Inspekcja Transportu Drogowego
Media i komunikowanie społeczne w systemie bezpieczeństwa wewnętrznego
Przedsiębiorstwa mają ogromny wpływ na środowisko. Dlatego muszą stosować się do przepisów UE dotyczących ochrony środowiska w wielu dziedzinach, takich.
ZADANIA ORGANU PROWADZĄCEGO SZKOŁY I PLACÓWKI OŚWIATOWE W KREOWANIU POLITYKI KADROWEJ W ŚWIETLE USTAWY O SYSTEMIE OŚWIATY.
Rola i zadania samorządu lokalnego w ochronie środowiska
PRAWNE PODSTAWY BEZPIECZEŃSTWA
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE ćwiczenia /art..13 UPE/
System Stypendialny W Gminie Żyraków. Podstawa prawna: Uchwała nr V/73/03 Rady Gminy w Żyrakowie z dnia 28 marca 2003 roku w sprawie: zasad udzielania.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich OŚ IV PROW Mariusz Bednarz Grudzień 2007.
Solina, 26 października 2009 roku Kompetentny urzędnik – silny samorząd Projekt finansowany jest, ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach.
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Po co nam samorz ą d ? XVIII Sesja Sejmu Dzieci i MłodzieżySZKO Ł A DEMOKRACJI.
20 lat wsp ó lnie Gmina Marklowice Marklowice w 1990r.
(4) Zapobieganie przestępczości i reakcja na przestępczość
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH
Badanie sprawozdań finansowych i kontrola wewnętrzna
Jest to ustrój polityczny, w którym źródło władzy stanowi wola większości obywateli (sprawują oni rządy bezpośrednio lub za pośrednictwem przedstawicieli).
Konteksty tworzenie programów nauczania. ZALECENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram.
Śląski Oddział Wojewódzki NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA z siedzibą w Katowicach Kształtowanie się nakładów finansowych na świadczenia zdrowotne w latach.
Regionalna Grupa Sterująca Ewaluacją Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007–2013 Urząd Marszałkowski Województwa.
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP
Kryteria wyboru formy prawnej. Działalność gospodarcza: Może dotyczyć: działalności wytwórczej, budowlanej, handlowej, usługowej oraz poszukiwania, rozpoznawania.
PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Warszawa, 17 sierpnia 2011 r.
1 Założenia ustawy implementującej dyrektywę 2006/123/WE Ministerstwo Gospodarki Departament Regulacji Gospodarczych Warszawa, 31 marca 2008 r.
Projekt Edukacja na rzecz ochrony środowiska jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu PL2003/ Phare 2003 Organizacje.
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Odpowiedzialność prawna rodziców i opiekunów. Przepisy Art PRD Dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła.
Jeżdżę z głową.
Władza lokalna w Polsce
Wiedza o społeczeństwie
Pojęcie i rodzaje doktryn politycznych
T44 Przepisy bhp podczas wytwarzania części maszyn.
Polskie cyfrowe miasto ? Marzenia a rzeczywistość. Maxymilian Bylicki - Zakopane, Polskie cyfrowe miasto - marzenia a rzeczywistość Maxymilian.
XVII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży 1 czerwca 2011 roku Warszawa.
Prof. dr hab. Halina Buk WSPARCIE FUNDUSZY EUROPEJSKICH W FINANSOWANIU INWESTYCJI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO Chorzów, 26- września 2008 r.
Bezpieczeństwo na drodze
Następstwa ODD ODD może przekształcić się w Zespół Zaburzenia Zachowania tj. CD (Conduct Disorder), Dzieci z tym zespołem to jednostki niedostosowane społecznie!
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
Mł. kpt. inż. Tomasz Kiełbasa Zastępca Kierownika Jednostki Certyfikującej Poznań, 27 kwietnia 2010 r. M IĘDZYNARODOWE TARGI OCHRONY PRACY, POŻARNICTWA.
1 Charakterystyka Województwa Wrocław wg stanu na dzień 31 października 2006 roku RAPORT O WYNIKACH RESTRUKTURYZACJI PROWADZONEJ W OPARCIU O USTAWE.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Zabezpieczenia należytego wykonania zobowiązań wynikających z.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Umowa o dofinansowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i.
SZKOLENIE STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP CZĘŚĆ I TEMAT 1 Organizacja ochotniczych straży pożarnych, ochrony ludności w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert.
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji Czym jest samorząd informacyjny i jaki powinien być?
Elektroniczna Legitymacja Studencka w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie dokumentacji przebiegu studiów Paweł Wołczkiewicz.
Prawo o aktach stanu cywilnego
Wielkopolski Oddział Wojewódzki NFZ 17 grudnia 2012.
STUDIA DOKTORANCKIE Szczecin 11 grudnia Zmiany w przepisach dotyczących studiów doktoranckich 2.
Propagowanie rozwoju Planu Działań na rzecz Zrównoważonego Wykorzystania Energii w Wielkopolsce, Poznań, października 2012r. Dlaczego warto wdrażać
Ocenianie. 6 Ocenę celującą otrzymuje uczeń wówczas, jeżeli posiadł wiedzę i umiejętności wykraczające poza program nauczania w danej klasie, samodzielnie.
SKUTECZNE SŁUŻBY NA EURO Człowiek – najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskie w ramach Europejskiego.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Specjalizacja pielęgniarek kluczem do kariery zawodowej.
Rozszerzenia granic miast w latach Adam Misiuwianiec Z-ca Dyrektora Departament Administracji Publicznej MSWiA.
Organizacja administracji d/s środowiska w Polsce kompetencje odnośnie ooś- właściwości i prowadzenie postępowań/ postępowania zezwoleniowego Marta Łakis.
Procedura zaskarżania aktów administracyjnych według prawa polskiego Jolanta Kochanowska – Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska Frankfurt nad Odrą,
Seminarium Naukowe Wzrost innowacyjności regionu jako efekt rozwijania i upowszechniania dobrych praktyk w zakresie strategicznego zarządzania.
Serwis informacyjny skupiający się na problematyce Unii Europejskiej, państw europejskich oraz kwestii dotyczących obywateli, interesariuszy i naukowców.
STRATEGIA OKRĘGOWEJ KOMISJI SPORTU SAMOCHODOWEGO NA LATA 2008 – 2012 ZO PZM w Warszawie.
Inspekcja Transportu Drogowego
1 Prawa dziecka niepełnosprawnego. 2 3 Dziecko niepełnosprawne ma prawo n Do wczesnego wspomagania rozwoju Art.. 71b ust. 2a, 2b, 3a Ustawy o systemie.
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
Analiza procesów metodą siatki jakości, badanie satysfakcji klienta, doskonalenie z wykorzystaniem analizy ryzyka 24 kwietnia IV Konferencja Analizy.
Zapis prezentacji:

Porządek publiczny - stan bezpieczeństwa istniejący w społeczeństwie, stan niezakłóconego panowania porządku prawnego, a z punktu widzenia podmiotowego, stan świadomości społeczeństwa o istnieniu tego stanu. Bezpieczeństwo publiczne - ogół warunków i instytucji chroniących życie, zdrowie, mienie obywateli oraz majątek ogólnonarodowy, ustrój i suwerenność państwa przed zjawiskami groźnymi dla ładu prawnego, a także przed zjawiskami mogącymi zakłócić normalne funkcjonowanie obywateli, godzącymi w ogólno-przyjęte normy postępowania.

- Rozporządzenie Prezydenta RP o Policji Państwowej z 1928 roku Policja wykonuje swoje zadania w różnych prawnych formach, nie tylko na podstawie ustawy o Policji, ale także dziesiątków innych aktów normatywnych. Można tu przykładowo wskazać takie dziedziny, jak: bezpieczeństwo i porządek w ruchu drogowym, przestrzeganie przepisów sanitarno-porządkowych, porządek w miejscach publicznych, prowadzenie akcji w czasie klęsk żywiołowych i katastrof. Akty prawne statuujące powstanie umundurowanych i uzbrojonych organizacji pełniących funkcje porządkowe oraz antykryminalne na terenie Polski przed powstaniem Policji: - Rozporządzenie Prezydenta RP o Policji Państwowej z 1928 roku - Dekret o Milicji Obywatelskiej z 7 października 1944

Ustawa z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji Rozdział 1 Przepisy ogólne Ustawa statuuje Policję jako umundurowaną i uzbrojoną formację służącą społeczeństwu i przeznaczoną do ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz do utrzymywania bezpieczeństwa i porządku publicznego.

Ustawa wymienia podstawowe zadania Policji:   ochrona życia i zdrowia ludzi oraz mienia przed bezprawnymi zamachami naruszającymi te dobra ochrona bezpieczeństwa i porządku publicznego, w tym zapewnienie spokoju w miejscach publicznych oraz w środkach publicznego transportu i komunikacji publicznej, w ruchu drogowym i na wodach przeznaczonych do powszechnego korzystania  inicjowanie i organizowanie działań mających na celu zapobieganie popełnianiu przestępstw i wykroczeń oraz zjawiskom kryminogennym i współdziałanie w tym zakresie z organami państwowymi, samorządowymi i organizacjami społecznymi

Ustawa wymienia podstawowe zadania Policji:   wykrywanie przestępstw i wykroczeń oraz ściganie ich sprawców nadzór nad strażami gminnymi (miejskimi) oraz nad specjalistycznymi uzbrojonymi formacjami ochronnymi w zakresie określonym w odrębnych przepisach kontrola przestrzegania przepisów porządkowych i administracyjnych związanych z działalnością publiczną lub obowiązujących w miejscach publicznych - współdziałanie z policjami innych państw oraz ich organizacjami międzynarodowymi na podstawie umów i porozumień międzynarodowych oraz odrębnych przepisów

Ustawa wymienia podstawowe zadania Policji:   - gromadzenie, przetwarzanie i przekazywanie informacji kryminalnych prowadzenie bazy danych zawierającej informacje o wynikach analizy kwasu dezoksyrybonukleinowego (DNA)  utworzenie, eksploatacja i utrzymanie systemu informacyjnego umożliwiającego organom administracji rządowej i organom sprawiedliwości przekazywanie oraz dostęp do danych gromadzonych w Systemie Informacyjnym Schengen (SIS), niezbędnych z punktu widzenia funkcjonowania obszaru Schengen

Rozdział 2 Organizacja Policji Ustawa statuuje podział służb policji na kryminalną, prewencyjną oraz wspomagającą działalność Policji w zakresie organizacyjnym, logistycznym i technicznym.   Policja sądowa - wchodząca w skład Policji państwowa służba mundurowa, której zadaniem jest zapewnianie prawidłowego przebiegu postępowania karnego. Policja sądowa działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji i rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 sierpnia 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu zadań i zasad organizacji policji sądowej. Policja sądowa została powołana rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 4 kwietnia 1996 r. w sprawie szczegółowego zakresu zadań i zasady organizacji policji sądowej.

Ustawa precyzuje podmioty wchodzące w skład Policji oraz określa sposób wybierania i odwołania oraz kompetencje i obowiązki centralnego organu administracji rządowej, właściwego w sprawach ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego, którym jest Komendant Główny Policji.   Komendant Stołeczny Policji wykonuje na obszarze, województwa mazowieckiego obszar m.st. Warszawy oraz powiatów: grodziskiego, legionowskiego, mińskiego, nowodworskiego, otwockiego, piaseczyńskiego, pruszkowskiego, warszawskiego zachodniego i wołomińskiego zadania i kompetencje odpowiadające zadaniom i kompetencjom komendanta wojewódzkiego Policji. Komendanta Stołecznego Policji powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw wewnętrznych na wniosek Komendanta Głównego Policji złożony po zasięgnięciu opinii wojewody oraz opinii Prezydenta m.st. Warszawy.

Ustawa wymienia organy właściwe w sprawach ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymania bezpieczeństwa i porządku publicznego na poziomie wojewódzkim i powiatowym oraz precyzuje ich kompetencje i obowiązki.   Reforma ustrojowa państwa, wprowadzona od 1 stycznia 1999r., usytuowała organy Policji jako organy administracji zespolonej: na stopniu wojewódzkim z wojewodą, na stopniu powiatowym – ze starostą wykonującym zadania z zakresu administracji ogólnej. Również określone uprawnienia w stosunku do Policji przyznane zostały radom powiatów i gmin.

- komendant powiatowy (miejski) Policji Organami administracji rządowej na obszarze województwa w sprawach ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego są:   - wojewoda przy pomocy komendanta wojewódzkiego Policji działającego w jego imieniu albo komendant wojewódzki Policji działający w imieniu własnym w sprawach: a) wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych, dochodzeniowo-śledczych i czynności z zakresu ścigania wykroczeń b) wydawania indywidualnych aktów administracyjnych, jeżeli ustawy tak stanowią - komendant powiatowy (miejski) Policji - komendant komisariatu Policji

organu działającego w imieniu wojewody   Takie rozwiązanie wskazuje na podwójną rolę komendanta wojewódzkiego Policji: organu działającego w imieniu wojewody organu działającego w imieniu własnym – przy wskazaniu tu zakresu przedmiotowego spraw Ustawa określa zasady finansowania Policji i rozporządzania przez nią środkami pieniężnymi.

Zakres uprawnień Policji Rozdział 3 Zakres uprawnień Policji Ustawa wyznacza cele działania Policji: rozpoznawanie, zapobieganie i wykrywanie przestępstw i wykroczeń oraz wykonywanie czynności: operacyjno-rozpoznawczych, dochodzeniowo-śledczych i administracyjno-porządkowych.   Ustawa precyzuje prawa i obowiązki funkcjonariuszy, a także określa ich kompetencje w zakresie wykonywania czynności służbowych (m.in. odnośnie zasad prowadzenia kontroli operacyjnej i stosowania środków przymusu bezpośredniego oraz używania broni palnej), a w przypadku zaistnienia zagrożenia dla bezpieczeństwa publicznego lub zakłócenia porządku publicznego reguluje ona zasady użycia uzbrojonych oddziałów lub pododdziałów Policji.

Bandera i znaki rozpoznawcze Rozdział 3a Bandera i znaki rozpoznawcze   Ustawa wskazuje, iż Jednostki pływające Policji podnoszą jako banderę flagę państwową z godłem Rzeczypospolitej Polskiej, określoną w odrębnych przepisach, a w czasie wykonywania zadań określonych w ustawie podnoszą, niezależnie od bandery, flagę Policji.

Rozdział 5 Służba w Policji   Ustawa przewiduje, iż Służbę w Policji może pełnić obywatel polski o nieposzlakowanej opinii, nie karany, korzystający z pełni praw publicznych, posiadający co najmniej średnie wykształcenie oraz zdolność fizyczną i psychiczną do służby w formacjach uzbrojonych, podległych szczególnej dyscyplinie służbowej, której gotów jest się podporządkować. Ustawa określa wymagania zdrowotne dla policjantów, statuuje stosunek służbowy policjanta jako stosunek administracyjnoprawny, nawiązany na podstawie mianowania oraz wyznacza czas pełnienia służby, zasady przenoszenia, delegowania, zwolnienia, przenoszenia na niższe stanowisko i zawieszania policjantów.

Korpusy i stopnie policyjne Rozdział 6 Korpusy i stopnie policyjne   Ustawa ustanawia korpusy Policji i stopnie policyjne oraz określa zasady mianowania, obniżenia, przywrócenia i utraty tych stopni.

Obowiązki i prawa policjanta   Rozdział 7 Obowiązki i prawa policjanta   Ustawa określa związanie policjanta rotą jego ślubowania oraz obowiązek niewykonania rozkazu lub polecenia które łączyłoby się z popełnieniem przestępstwa. Ustawa ustanawia zakaz podejmowania zajęcia zarobkowego przez policjanta poza służbą bez pisemnej zgody przełożonego, obowiązek złożenia oświadczenia o swoim stanie majątkowym oraz zakaz członkostwa w partii politycznej.

  Ustawa statuuje ochronę policjantów przewidzianą w Kodeksie karnym dla funkcjonariuszy publicznych w związku z pełnieniem obowiązków służbowych oraz przewiduje możliwość zrzeszania się w związku zawodowym policjantów. Ustawa wskazuje zasady przyznawania i wysokości emerytury policyjnej i policyjnej renty inwalidzkiej, precyzuje czas i zasady udzielania urlopu wypoczynkowego oraz określa zasady udzielania wyróżnień.

Mieszkania funkcjonariuszy Policji Rozdział 8 Mieszkania funkcjonariuszy Policji   Ustawa przyznaje policjantowi w służbie stałej prawo do lokalu mieszkalnego lub tymczasową kwaterę i określa zasady ich przyznawania oraz opróżniania. Rozdział 9 Uposażenie i inne świadczenia pieniężne policjantów Ustawa określa zasady otrzymywania i wysokości uposażenia policjanta składającego się z uposażenia zasadniczego i z dodatków do uposażenia.

Odpowiedzialność dyscyplinarna i karna policjantów  Rozdział 10 Odpowiedzialność dyscyplinarna i karna policjantów   Ustawa określa zasady odpowiedzialności dyscyplinarnej policjanta za popełnienie przewinienia dyscyplinarnego polegającego na naruszeniu dyscypliny służbowej lub nieprzestrzeganiu zasad etyki zawodowej, wskazuje katalog kar dyscyplinarnych i zasady ich wymierzania oraz określa zasady prowadzenia postępowania dyscyplinarnego. Ustawa wskazuje iż odpowiedzialność karną funkcjonariuszy Policji regulują przepisy Kodeksu Karnego z odpowiednim zastosowaniem art. 115 § 18 oraz art. 318 i 344 KK.

Rozdział 10a Kontyngenty policyjne wydzielone do realizacji zadań poza granicami państwa   Ustawa reguluje tworzenie i likwidację kontyngentów policyjnych do realizacji zadań poza granicami państwa, w szczególności zasady delegowania funkcjonariuszy, przepisy dyscyplinarne i porządkowe oraz wysokość uposażenia zasadniczego, dodatków do uposażenia i innych należności pieniężnych obowiązujących w kontyngencie.

Rozdział 10b Realizacja wspólnych działań na terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej   Ustawa stanowi, iż policjanci i pracownicy Policji są uprawnieni do wykonywania obowiązków służbowych na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, w celu realizacji zadań: - w formie wspólnych patroli lub innego rodzaju wspólnych operacji w celu ochrony porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz zapobiegania przestępczości, o których mowa w art. 17 decyzji Rady 2008/615/ WSiSW z dnia 23 czerwca 2008 r. w sprawie intensyfikacji współpracy transgranicznej, szczególnie w zwalczaniu terroryzmu i przestępczości transgranicznej

- w formie udzielania wsparcia w związku ze zgromadzeniami, imprezami masowymi lub podobnymi wydarzeniami, klęskami żywiołowymi oraz poważnymi wypadkami w celu ochrony porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz zapobiegania przestępczości, o którym mowa w art. 18 decyzji Rady 2008/615/WSiSW - w ramach udzielania pomocy przez specjalną jednostkę interwencyjną, o której mowa w decyzji Rady 2008/617/WSiSW z dnia 23 czerwca 2008 r. w sprawie usprawnienia współpracy pomiędzy specjalnymi jednostkami interwencyjnymi państw członkowskich Unii Europejskiej w sytuacjach kryzysowych   O wykonywaniu obowiązków służbowych przez policjantów lub pracowników Policji poza granicami Polski na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej oraz określenia warunków wykonywania tych obowiązków postanawia Komendant Główny Policji w drodze decyzji lub minister właściwy do spraw wewnętrznych – zarządzeniem.

Przepisy przejściowe i końcowe Rozdział 11 Przepisy przejściowe i końcowe   Ustawa statuuje rozwiązanie Milicji Obywatelskiej z chwilą utworzenia Policji oraz likwidację urzędów spraw wewnętrznych z chwilą zorganizowania Policji. Ustawa stanowi, iż z chwilą wejścia w życie niniejszej ustawy ustaje członkostwo w partiach politycznych tych policjantów, którzy do takich organizacji dotąd należeli.