Banki a wspieranie inwestycji jednostek samorządu terytorialnego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt współfinansowany częściowo przez Unię Europejską (Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego)
Advertisements

Zasady polityki regionalnej UE
Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Europejska Oferta Banku Ochrony Środowiska S.A.
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
NOWE INSTRUMENTY FINANSOWANIA PROJEKTÓW ZASILANYCH ZE ŚRODKÓW UNIJNYCH dr Irena Herbst Warszawa, 19 luty 2007.
1 Szansa dla banków Konferencja Polskie regiony w Europie – szanse rozwoju Warszawa, 6 kwietnia 2006 r.
1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.
Jak najlepiej wykorzystać ? środki finansowe z Unii Europejskiej? 6 kwietnia 2006.
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
Finansowanie innowacji w okresie – przegląd rozwiązań wspierających innowacyjność przedsiębiorstw zaplanowanych w Programach Operacyjnych Tomasz.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Banki w systemie wdrażania funduszy strukturalnych w latach
Wpływ i uwarunkowania rozwoju funduszy poręczeniowych w kontekście wyzwań związanych z realizacją RPO BGK, czerwiec 2008.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
System ewaluacji NPR i NSRO
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Narodowa Strategia Spójności
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata wersja druga Wstępnego projektu.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
EWALUACJA Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie warmińsko-mazurskim.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
1 Środowisko bankowe w systemie absorpcji funduszy unijnych Związek Banków Polskich XII Forum Bankowe Warszawa Fundusze: Polityki.
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
Seminaria magisterskie Studia stacjonarne II stopnia
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Komplementarność + POKL RPO Olsztyn, 2 i 9 marca 2012 r. Last Minute – ostatnia szansa! O dotacjach unijnych na kilka sposobów" =
Finansowanie w projektach PPP Marcin Bejm Adwokat 25 listopada 2010.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Informacja z realizacji działań Biura Ewaluacji RPO w 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
Perspektywy i bariery finansowania jednostek samorządu terytorialnego w latach 2014 – 2020 Doświadczenia perspektywy Zielona Góra, 21 listopada.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia – koncepcja.
1 Banki a wspieranie przedsiębiorczości Rola sektora bankowego w systemie absorpcji funduszy strukturalnych UE w latach Banki a wspieranie przedsiębiorczości.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Działalność Krajowej Grupy Poręczeniowej BGK Warszawa, październik 2009 r.
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Wsparcie dla rozwoju technologii
Państwowy bank rozwoju Współpraca BGK z regionami w perspektywie finansowej Radosław Stępień, Wiceprezes – Pierwszy Zastępca Prezesa Zarządu.
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Konferencja „Oddziaływanie polityki spójności na stabilność makroekonomiczną kraju” Elżbieta Bieńkowska Minister Rozwoju Regionalnego Warszawa, 11 lutego.
EFS – założenia na lata Warszawa, 19 lutego 2015 r.
Finansowanie projektów sektora publicznego Barbara Cendrowska, Dyrektor Biura Analiz i Finansowania Sektora Publicznego Kraków, 3 pażdziernika 2011.
OGÓLNOPOLSKI SYSTEM WSPARCIA DORADCZEGO DLA SEKTORA PUBLICZNEGO, MIESZKANIOWEGO ORAZ PRZEDSIĘBIORCÓW W ZAKRESIE EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ ORAZ OZE NA.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Stan wdrażania inicjatywy JEREMIE w Województwie Kujawsko-Pomorskim Przemysław Woliński Prezes Kujawsko-Pomorskiego Funduszu Pożyczkowego sp. z o.o.
Organizacja Funduszy Europejskich. Komitet Koordynacyjny NSS Komitet Koordynacyjny Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia i Strategię Rozwoju Kraju.
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
Współpraca banków z sektorem jednostek samorządu terytorialnego
Perspektywa Programu Uproszczenie procedur i ograniczenie wymagań tylko do unijnych bez dodatkowych krajowych Większa ilość szkoleń wysokiej jakości/ dostęp.
Rola i miejsce banku w procesie dystrybucji funduszy Unii Europejskiej
Zapis prezentacji:

Banki a wspieranie inwestycji jednostek samorządu terytorialnego „Rola sektora bankowego w systemie absorpcji funduszy strukturalnych UE w latach 2007-2013” Banki a wspieranie inwestycji jednostek samorządu terytorialnego Włodzimierz Grudziński Prezes Zarządu Banku BISE

Plan prezentacji Dotychczasowe doświadczenia Założenia nowej perspektywy finansowej 2007-2013 Postulowana rola banków w procesie absorpcji

Dotychczasowe doświadczenia Brak danych na temat faktycznego udziału banków w procesie finansowania projektów unijnych JST. Wzrost roli banków jako doradców przy skomplikowanych projektach sfery partnerstwa publiczno-prywatnego. Faworyzowanie Banku BGK w procesie prefinansowania działań JST. Brak ścisłej współpracy pomiędzy bankami i instytucjami zarządzającymi odpowiedzialnymi za programy dla JST.

Założenia nowej perspektywy finansowej Uproszczenie procedur aplikacyjnych Decentralizacja rozwoju regionalnego – 16 RPO Wyrównywanie różnic rozwojowych regionów – PO Rozwój Polski Wschodniej Zwiększenie kompetencji samorządów wojewódzkich – rola instytucji zarządzających RPO Wprowadzenie w latach 2007-2010 zasady n+3 jest szczególnie korzystne zwłaszcza w przypadku inwestycji samorządowych. Należy podkreślić, że te wszystkie kwestie są jak najbardziej pożądane. Zarówno uproszczenie i usprawnienie procedur aplikacyjnych, decentralizacja programów regionalnych, dbałość o wyrównanie różnic pomiędzy regionami, wzrost kompetencji samorządów wojewódzkich, jak też wydłużenie okresu rozliczania inwestycji, są z punktu widzenia beneficjentów korzystne. Niosą one za sobą jednak pewne ryzyko, które należy ograniczyć na samym początku procesu programowania.

Uproszczenie procedur aplikacyjnych Stworzenie sprawniejszego i prostszego systemu wdrażania przyczyni się do pełniejszego wykorzystania tych środków. PROBLEM: W celu uproszczenia procedur i zbliżenia do procedur bankowych, konieczne jest włączenie przedstawicieli banków do pracy nad przygotowywaniem systemu absorpcji. Konieczność zestandaryzowania procedur i dokumentacji aplikacyjnej w poszczególnych RPO.

Decentralizacja rozwoju regionalnego Stworzenie Regionalnych Programów Operacyjnych oraz PO Rozwój Polski Wschodniej pozwoli na lepsze ukierunkowanie pomocy strukturalnej w poszczególnych regionach. PROBLEM: Rozczarowuje wielkość przyznanych funduszy - zaledwie 26,8% całości środków zostanie przeznaczonych na RPO i 3,6% na PO Rozwój Polski Wschodniej. Wcześniej zapowiadano, że będzie to blisko 51% całości alokacji funduszy strukturalnych. W ramach założeń NSRO przyjętych przez Radę Ministrów 27 września 2005 roku na realizację programów regionalnych przeznaczonych było 51% całości środków.

Zwiększenie kompetencji samorządów wojewódzkich Przekazanie roli instytucji zarządzających samorządom wojewódzkim to kolejny pozytywny krok w stronę decentralizacji PROBLEM: Konieczność wyznaczenia w ramach RPO koordynatora dla instytucji zarządzających, w celu ujednolicenia procedur w poszczególnych województwach. - Jak do tej pory banki nawiązały współpracę z jedną tylko instytucją wdrażającą – PARPem w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw działanie 2.3 i było to w poprzedniej perspektywie finansowej (2004-2006) - Istnieje obawa, że 16 niezależnych programów operacyjnych doprowadzi do powstania 16 systemów rozdziału środków unijnych ze specyficznymi procedurami i specyficznymi wymaganiami względem beneficjentów

Rola BGK w prefinansowaniu Wprowadzenie przypisanego BGK prefinansowania projektów JST, w postaci zaliczek bądź etapowania wypłat, może całkowicie wykluczyć banki komercyjne z procesu absorpcji funduszy unijnych przez JST. W efekcie obowiązek dokonywania szczegółowej analizy finansowej zostanie przeniesiony na instytucje zarządzające, czyli samorządy wojewódzkie.

Zmiany w finansach publicznych Większa przejrzystość finansów samorządowych spowoduje wzrost dynamiki na rynku samorządowych papierów dłużnych. Nałożenie na samorządy limitów wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne wymusi uchwalanie takich programów, co wpłynie na lepsze postrzeganie samorządów przez instytucje finansujące, a tym samym większą dostępność do finansowania. Nierozstrzygnięta sprawa nowelizacji ustawy – Prawo zamówień publicznych.

Postulowana rola banków w procesie absorpcji

Współudział w procesie programowania Postulujemy włączenie przedstawicieli sektora bankowego do pracy nad przygotowywaniem systemu absorpcji funduszy unijnych.

Współpraca banków i instytucji zarządzających Konieczne jest wzmocnienie współpracy pomiędzy bankami, a samorządami wojewódzkimi w ramach RPO na wzór tej, która została wypracowana w SPO WKP 2.3 pomiędzy bankami i PARP.

Szkolenia systemowe dla środowiska bankowego Postulujemy przygotowanie w ramach pomocy technicznej, systemowych szkoleń dla przedstawicieli banków komercyjnych w celu podwyższenia kwalifikacji doradczych bankowców. Banki mogą zorganizować specjalne staże dla pracowników instytucji wdrażających w celu przedstawienia zasad stosowanych przy prefinansowaniu projektów.

Banki w systemie doradztwa Postulujemy włączenie banków do systemu doradztwa dla JST i przeznaczenie części środków z pomocy technicznej na finansowanie tych działań.