Rozbudowa infrastruktury ochrony środowiska w Bielsku Podlaskim Dofinansowano ze środków Funduszu Spójności, Projekt Pomoc Techniczna dla sektora środowiska,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pracownia Inżynierska Analiz Wykonalności
Advertisements

STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
UPORZĄDKOWANIE GOSPODARKI ŚCIEKOWEJ NA TERENIE AGLOMERACJI ŻAGAŃ
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Studium wykonalności – analiza możliwości realizacji i eksploatacji projektu inwestycyjnego Szymon Kawa.
PROW PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Projekt POIS /10 Modernizacja i rozbudowa systemu infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej Gminy Milanówek.
Województwo Mazowieckie JESSICA and Investment Funds Division
System wodociągowy miasta Mielca (2001r.) Długość sieci ogółem 256,4 km sieć magistralna i rozdzielcza - 168,2 km przyłącza.
Przyjazna Kłodnica.
Pkt. 3 Agendy spotkania Bieżące działania prowadzone w ramach KPOŚK.
Inwestycje budowlane ze środków publicznych Jerzy Jacek Rybiński 1 Inwestycje budowlane ze środków publicznych Strategia przygotowania inwestycji.
„Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej na terenie miasta Helu”
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r.1 INFRASTRUKTURA DROGOWA Szkolenie dla beneficjentów Regionalnego Programu Operacyjnego.
Urząd Marszałkowski Województwa DolnośląskiegoWrocław, 16 marca 2009 r.1 Szkolenie dla beneficjentów Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9 września 2008 r. Infrastruktura wodno-ściekowa Szkolenie dla beneficjentów Regionalnego Programu.
SPECJALNA STREFA EKONOMICZNA – PODSTREFA OŚWIĘCIM
CZYSTA INWESTYCJA – ROZWÓJ I EKOLOGIA
Ochrona środowiska, w tym środowiska ludzkiego poprzez m.in. redukcję zanieczyszczeń i promowanie odnawialnych źródeł energii Ochrona środowiska, ze szczególnym.
Fundusze ekologiczne narzędziem wsparcia działań sektora wodno-kanalizacyjnego Katowice, 13 października 2011 roku.
PRZESŁANKI KONKURENCYJNOŚCI
Koncepcja programowo - przestrzenna terenów położonych przy ulicach: Grudziądzka, Polna, Ugory.
Projekty zgłoszone do Funduszu Spójności z Dolnego Śląska – ich rola w kształtowaniu polityki regionalnej Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki.
PROJEKT NR 2005 PL 16 C PE 009 GOSPODARKA WODNO-ŚCIEKOWA W KRAKOWIE – ETAP I Projekt „Gospodarka wodno-ściekowa w Krakowie – Etap I” w 59% współfinansowany.
OCENA STANU GOSPODARKI WODNO-ŚCIEKOWEJ W GM. ŚWIĘTA KATARZYNA
GMINA ZIĘBICE Dla rozwoju infrastruktury i środowiska Dla rozwoju infrastruktury i środowiska.
Instytut Zaopatrzenia w Wodę i Ochrony Środowiska
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
SPOTKANIE POTENCJENYCH BENEFICJENTÓW Priorytet Środowiskowy Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Urząd Marszałkowski oraz Wojewódzki Fundusz.
Rozliczanie oraz dokumentowanie efektów ekologicznych
Sprawozdanie z działalności w 2009 roku Gminnego Przedsiębiorstwa Komunalnego Eko-Babice Sp. z o.o. Gminne Przedsiębiorstwo Komunalne Eko-Babice Sp. z.
Maria Bakalarczyk Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie”
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
,,Uporządkowanie gospodarki
RAZEM DLA ŚRODOWISKA Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracji Włocławek II etap.
Zidentyfikowane problemy brak usług publicznych online, brak zintegrowanego programu do elektronicznego obiegu dokumentów i archiwizacji danych, bazy.
Program Operacyjny „Infrastruktura i Środowisko”
Nasza wizyta w Oczyszczalni Ścieków Płaszów II
Unijny sukces Będzina Foto Borkowcy. Nie zostaliśmy wpuszczeni w... K A N A Ł
„Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracji Włocławek II etap”
   Praca dyplomowa inżynierska
Przychody z tytułu opłat i kar oraz wypłacone pożyczki i dotacje w latach 1994 – 2012 [mln zł]
Środowiskowa odpowiedzialność w polityce inwestycyjnej
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
„Rozbudowa i modernizacja systemu wodociągowo – kanalizacyjnego w Białymstoku i gminie Wasilków” Projekt POIS /08.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
KONSULTACJE SPOŁECZNE
Ocena projektów inwestycyjnych
„Woda – nie wolno powiedzieć, że jesteś niezbędna do życia, ty sama jesteś życiem” Antoine de Saint Exupery Expo Silesia HydroSilesia 4 – 6 listopada 2009.
Konferencja podsumowująca projekt „Rozbudowa infrastruktury sanitarnej w południowej i wschodniej części aglomeracji Chojnice” Chojnice, dn
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 18 grudnia 2015 r. Założenia konkursu dla działania Gospodarka Wodno-Ściekowa.
DOPROWADZENIE NIEZBĘDNEJ INFRASTRUKTURY TECHNICZNEJ DO STREF INWESTYCYJNYCH TRZEBUSZA I DUNIKOWA PRZEZNACZONYCH POD FUNKCJE PRZEMYSŁOWO SKŁADOWEJ.
Budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowości Lisi Ogon i Łochowo – etap III Nr POIS /12 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Program Zrównoważonego Rozwoju Gminy Przesmyki Przyjęty uchwałą Rady Gminy Przesmyki nr XXVII/145/02 z dnia r.
Kryteria wyboru projektów w ramach poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Do dnia 13 grudnia 2010 r. zostało podpisanych 1065 umów/decyzji/uchwał o dofinansowanie projektów na łączną kwotę ,29 PLN, w tym dofinansowanie.
„Wodociągi Krakowskie – inwestycje na miarę czasu”
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
Sprawozdanie okresowe z realizacji RPO WK- P za II półrocze 2014 roku Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata 2007.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Wiceprezes Zarządu NFOŚiGW
dr inż. Tadeusz Rzepecki
NA TERENIE GMIN POWIATU DZIERŻONIOWSKIEGO – ETAP II
Zapis prezentacji:

Rozbudowa infrastruktury ochrony środowiska w Bielsku Podlaskim Dofinansowano ze środków Funduszu Spójności, Projekt Pomoc Techniczna dla sektora środowiska, nr referencyjny projektu (CCI) 2002/PL/16/P/PA/013

Bielsk Podlaski – podstawowe dane Powierzchnia - 27 km 2 Liczba ludności (wg danych GUS na koniec 2006r.) – osób Gęstość zaludnienia – 989 os/km 2 Bielsk Podlaski jest ośrodkiem przemysłu rolno-spożywczego. Największymi zakładami pracy w mieście są zakłady HOOP S.A. Zakłady mięsne NETTER, Mlekowita Sp. zo.o. Na terenie miasta dużą rolę pełnią podmioty o charakterze budowlanym – Budimex Danwood Sp. z o.o, Unibud-BEP Sp. z o.o. POLBUD Sp. z o.o. Unihouse Sp. z o.o., Miasto stanowi lokalny ośrodek usługowo – handlowy. Bielsk Podlaski położony jest na skrzyżowaniu dróg prowadzących do takich miejscowości jak Zambrów, Siemiatycze, Hajnówka i Białystok.

Gospodarka wodno-ściekowa - stan aktualny Bielsk Podlaski Rozdzielczy i ogólnospławny system kanalizacji sanitarnej o łącznej długości 79,6 km Przyłącza kanalizacyjne do budynków o długości ok. 16,2 km, System grawitacyjnej kanalizacji sanitarnej obsługuje głównie zabudowę mieszkaniową wielorodzinną oraz zakłady produkcyjne i instytucje użyteczności publicznej. Mechaniczno – biologiczna oczyszczalnia ścieków o potencjalnej przepustowości 6000 m3/d, zmodernizowana w latach r. W 2007 roku średni przepływ ścieków wynosił Qdśr= 4 751,33 m3/d. Kanalizacja deszczowa na terenie Bielska Podlaskiego zlokalizowana jest głównie w drogach miejskich, powiatowych, wojewódzkich i krajowych. Istniejąca siec wodociągowa w Bielsku Podlaskim posiada łączną długość 147,91 km, Do sieci wodociągowej podłączone jest: – szt. gospodarstw domowych, – 225 szt. podmiotów gospodarczych, Miejskie ujęcie wody stanowią dwa ujęcia Norwida i Jagiellońska eksploatowane przez Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o.o. w Bielsku Podlaskim. Bielsk Podlaski zwodociągowany jest w ok. 94,8%, natomiast stopień skanalizowania wynosi 82%.

Analiza potrzeb Istotna dysproporcja pomiędzy stopniem skanalizowania i zwodociągowania: – Aglomeracja Bielsk podlaski zwodociągowana jest w ok. 94,8%, natomiast stopień skanalizowania wynosi 82%. – Oczyszczalnia ścieków wykorzystana jest pod względem zdolności przepustowej w ok. 79,2%. Konieczne jest wykonanie odwodnienia projektowanych jezdni planowanych do wykonania w nieutwardzonych ulicach i połączenia ich z istniejącym systemem kanałów deszczowych oraz odwodnienia terenów utwardzonych przy budynkach mieszkalnych, Ścieki dowożone wozami asenizacyjnymi - niosą zwykle nawet 5-krotnie wyższe ładunki zanieczyszczeń w porównaniu ze ściekami dopływającymi kanalizacją sanitarną, SUW - stan instalacji jest niezadowalający i wymaga wymiany i modernizacji, Konieczna jest poprawa zasilenia w wodę okolicznych miejscowości.

Cele projektu Zapewnienie spełnienia przez aglomerację Bielsk Podlaski wymagań zawartych w odpowiednich dyrektywach UE oraz prawie polskim odnośnie prowadzenia gospodarki wodno – ściekowej. Wykorzystanie pomocy finansowej Funduszu Spójności w celu stworzenia efektywnych ekonomicznie warunków funkcjonowania systemu gospodarki wodno – ściekowej w rejonie aglomeracji Bielsk Podlaski. Poprawa jakości środowiska naturalnego miasta i okolicznych terenów, stanowiących obszary cenne pod względem walorów przyrodniczych i rekreacyjnych. Poprawa jakości życia mieszkańców aglomeracji Bielsk Podlaski oraz zwiększenie perspektyw rozwoju gospodarczego dzięki poprawie stanu środowiska naturalnego. Podniesienie atrakcyjności miasta Bielsk Podlaski i okolicznych terenów dla mieszkańców oraz przyjezdnych. Stworzenie korzystniejszych warunków dla rozwoju przedsiębiorczości, poprzez zapewnienie podstawowej infrastruktury technicznej. Poprawa stanu zdrowia publicznego wynikająca z podniesienia jakości wód podziemnych i pośrednio z wzrostu jakości wody pitnej, a także z redukcji skażenia gleb.

Wnioskodawca, operator, Beneficjenci projektu Wnioskodawca, operator i Beneficjent końcowy: – Miasto Bielsk Podlaski - Beneficjent – Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. Z o.o. - Operator Przedmiot działalności Przedsiębiorstwa w zakresie związanym z Projektem: Świadczenie usług w zakresie produkcji i dostawy wody, a także odprowadzania i oczyszczania ścieków komunalnych, wykonywanie remontów i konserwacji oraz bieżące utrzymanie sieci i urządzeń służących wykonywaniu powyższych usług, wykonywanie inwestycji w zakresie wodociągów i kanalizacji sanitarnej. Pozostali Beneficjenci projektu: – mieszkańców aglomeracji Bielsk Podlaski podłączonych do infrastruktury kanalizacyjnej, – turyści odwiedzający obszar oddziaływania projektu, wykorzystujący jego rezultaty okresowo.

Opis projektu - rozpatrywane warianty W fazie przedinwestycyjnej przeanalizowano warianty rozwiązania problemów związanych z infrastrukturą ochrony środowiska w ulicach w Bielsku Podlaskim z podziałem na poszczególne zadania. Wybór wariantów do analizy dotyczył głównych aspektów realizacji projektu takich jak: – lokalizacja obiektów budowlanych, – zakres projektu (budowa nowych obiektów lub modernizacja istniejących), – technologia przyjętych rozwiązań. Analiza wariantów dotyczyła projektowanej sieci kanalizacji sanitarnej. Jako metodę wyboru optymalnego wariantu przyjęto analizę DGC (dynamicznego kosztu jednostkowego) jako metodę odpowiednią w przypadku projektów środowiskowych, w których możliwa jest kwantyfikacja rezultatów, a miarą rezultatu są efekty środowiskowe.

Opis projektu - wybrana opcja Koszty inwestycyjne – wariant nr 1 (inwestycyjny): ,78 PLN netto – Wariant nr 2 (alternatywny): ,78 PLN netto Zdyskontowany efekt ekologiczny taki sam dla obu rozpatrywanych wariantów: m 3 Zdyskontowane koszty całkowite: – Wariant inwestycyjny: PLN, – Wariant alternatywny: PLN. Wartość wskaźnika DGC: – Wariant inwestycyjny: 6,77 PLN/m 3, – Wariant alternatywny: 7,06 PLN/m 3. Na podstawie analizy DGC, wariant wybrany do realizacji charakteryzuje się mniejszym jednostkowym kosztem osiągnięcia efektu ekologicznego.

Harmonogram realizacji przedsięwzięcia

Koszty inwestycyjne oraz źródła finansowania projektu Projekt będzie finansowany z dwóch rodzajów źródeł: – własne środki Beneficjenta, tj. Miasta Bielsk Podlaski wynoszą ,00 PLN brutto (VAT jest kosztem kwalifikowanym dla Beneficjenta) – dotacja z Funduszu Spójności - 58,75 %. Struktura finansowania oraz wielkość kosztów całkowitych przedstawia poniższa tabela:

Analiza finansowo-ekonomiczna Analiza finansowa Projekt bez uwzględnienia dotacji generuje ujemne przepływy finansowe, a jego wewnętrzna stopa zwrotu jest wartością ujemną. Projekt z uwzględnieniem dotacji charakteryzuje się dodatnią wartością FRR (5,30%), natomiast przy przyjętej stopie dyskonta (8%) aktualna wartość przepływów pieniężnych przyjmuje wartość ujemną ( PLN). Ze względu na generowany dochód netto, efektywna stopa dofinansowania wyniesie 58,75%. Analiza przepływów finansowych pokazuje, że Podmiot z Projektem UE charakteryzuje się stabilnością finansową w całym okresie analizy. Analiza ekonomiczna Analizując projekt uzyskano dodatnią wartość ENPV wynoszącą PLN, świadczącą o tym, że inwestycja generuje korzyści społeczno – ekonomiczne prowadzące do wzrostu dobrobytu społeczeństwa. Powyższa sytuacja jest również potwierdzona przez wartość ERR, która jest wyższa od zakładanej stopy dyskonta (8%) wynosi 16,34%. Z ekonomicznego punktu widzenia realizacja projektu przyczyni się do wystąpienia korzyści społeczno – ekonomicznych wynikających przede wszystkim ze zmniejszenia opłat za odbiór i oczyszczanie ścieków oraz powstawania nowych miejsc pracy.

Analiza oddziaływania na środowisko Zarówno w świetle przepisów prawa polskiego jak i UE inwestycja w proponowanym zakresie należy do kategorii przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko dla których sporządzenie raportu może być wymagane (tzw. II grupa przedsięwzięć). Należy w trybie pilnym podjąć działania rozpoczynające procedurę ws. OOŚ dla ul. Szkolnej. Na obecnym etapie analizy, nie proponuje się dodatkowych działań w zakresie ochrony środowiska. Jednakże nie można wykluczyć, iż wymagane postępowanie w sprawie oceny oddziaływania na środowisko wykaże konieczność przeprowadzenia dodatkowych działań (np. specjalnego monitoringu środowiska). Inwestycja zaplanowana jest na terenie zagospodarowanym i przekształconym antropogenicznie Przy zastosowaniu przepisów branżowych oraz przepisów BHP realizacja przedsięwzięcia nie powinna stanowić zagrożenia dla środowiska i ludzi zarówno na etapie jego budowy, jak i podczas eksploatacji oraz likwidacji. Prawidłowo prowadzone prace budowlane pod stałym nadzorem budowlanym przy użyciu odpowiedniego sprzętu sprawnego technicznie nie będą stanowić zagrożenia dla środowiska gruntowo-wodnego. W trakcie realizacji i likwidacji przedsięwzięcia oddziaływanie w zakresie wpływu na stan czystości powietrza związane będzie głównie z pracą maszyn budowlanych oraz transportem materiałów i urządzeń dostarczanych na plac budowy.

Zarządzanie projektem 1. W związku z planowaną inwestycją Rozbudowa infrastruktury ochrony środowiska w ulicach w Bielsku Podlaskim nie planuje się żadnych znaczących zmian w strukturze organizacyjnej systemu. Zarówno właścicielem jak i operatorem majątku powstałego w ramach projektu będzie Miasto Bielsk Podlaski. 2. Struktura Jednostki Realizującej Projekt (JRP): Pełnomocnika ds. Realizacji Projektu (MAO) Koordynator JRPZespół Konsultantów Wewnętrznych Zespół Konsultantów Zewnętrznych Zespół ds. technicznych Zespół ds. rozliczeń finansowo – księgowych Zespół administracyjno – organizacyjny

Zarządzanie projektem Miasto Bielsk Podlaski Zakład budżetowy BENEFICJENT OPERATOR Referat Gospodarki Komunalnej, Handlu i Rolnictwa Utworzenie Przekazanie istniejącego oraz powstałego w wyniku realizacji Projektu FS majątku do eksploatacji

Zakładane efekty i oddziaływania projektu - podsumowanie 6,84 km nowej kanalizacji sanitarnej. 3,64 km nowej sieci kanalizacji deszczowej mieszkańców podłączonych do infrastruktury kanalizacyjnej. Zmniejszenie opłat dla odbiorców indywidualnych za odbiór i oczyszczanie ścieków komunalnych – łącznie ok. 7,5 mln PLN (wartość zdyskontowana na przestrzeni 26 – letniego okresu objętego analizą). Efekt ekologiczny w postaci 2,5 mln metrów sześciennych oczyszczonych ścieków w okresie 30 lat, dając istotne korzyści w postaci znacząco zmniejszonego ładunku zanieczyszczeń przedostających się do gleb i wód podziemnych.