Ewaluacja jako czynnik doskonalenia zarządzania strategicznego w administracji publicznej: projekt SAPER Jarosław Górniak Uniwersytet Jagielloński.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© SMWI, 2006 Konferencja UNDERSTAND, Poznań, czerwca 2006 Znaczenie badań nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w nowych regionach UE – perspektywa.
Advertisements

Założenia aktualizacji Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Małopolskiego.
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Zasady polityki regionalnej UE
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Po co ? Wprowadzenie standardów usług edukacyjno – szkoleniowych w Małopolsce jest niezbędne dla stworzenia spójnego i efektywnego systemu edukacji pozaformalnej.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
BENCHMARKING – NARZĘDZIE EFEKTYWNEJ KONTROLI ZARZĄDCZEJ
Znaczenie podręcznika
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Podsumowanie procesu ewaluacji polityki spójności w Polsce
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
System ewaluacji NPR i NSRO
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Badanie nt.: Wpływ interwencji z funduszy strukturalnych UE na zatrudnienie BDG-V MCH/2006 Zalecenia wynikające z badania.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
2009 O co możemy pytać i jakie odpowiedzi uzyskać? Warsztat ewaluacji. Doświadczenia PARP Jacek Pokorski Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości II Regionalna.
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
IV REGIONALNA KONFERENCJA EWALUACYJNA Rzeszów, listopada 2011 Jacek Woźniak Pełnomocnik Zarządu Województwa Małopolskiego ds. Planowania Strategicznego.
Ewaluacja i jej rola w ocenie działań realizowanych w ramach ZPORR
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
1 Małopolskie Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji Warszawa, 15 lutego 2007 r.
Doświadczenia Małopolskiej Szkoły Administracji Publicznej
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
- instrumenty ewaluacji i monitoringu RSI
Prezentacja wyników i przyjęcie rekomendacji wypływających z badania pn.: "Ewaluacja działań skierowanych na rzecz wsparcia systemu instytucjonalnego rynku.
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
KONFERENCJA: Województwo Świętokrzyskie wobec wyzwań rozwojowych w świetle Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego oraz strategii zintegrowanych Kielce,
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Czesław Noworol Narodowe Forum Doradztwa Kariery
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Prof. Aleksander Surdej
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Planowanie strategiczne w odniesieniu do Obszar u Rozwoju Społeczno- Gospodarczego Przysiek,
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka Dział Rozwoju Kadry Naukowej Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Organizacja szkoleń dla pracowników socjalnych i innych pracowników instytucji pomocy społecznej na podstawie innowacyjnej metody szkoleniowej opracowanej.
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Ocenianie holistyczne
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Ekonomia Społeczna w perspektywie Małopolski
Zasady tworzenia regionalnych strategii rozwoju Narzędzia zarządzania rozwojem regionalnym.
Możliwości finansowania innowacji w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój Warszawa, 27 maja 2015 r.
Stan spełnienia i termin realizacji Czy realizacja nastąpi w terminie
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku ul. Pogodna Białystok
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Struktura organizacyjna i zatrudnienie w jednostkach.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 4.2 Infrastruktura uczelni prowadzących kształcenie o profilu praktycznym Regionalny Program Operacyjny Województwa.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
POLITYKA TERYTORIALNA w Województwie Kujawsko-Pomorskim
Zapis prezentacji:

Ewaluacja jako czynnik doskonalenia zarządzania strategicznego w administracji publicznej: projekt SAPER Jarosław Górniak Uniwersytet Jagielloński

Co to jest ewaluacja? Przedsięwzięcie zmierzające do określenia w oparciu o właściwie zgromadzone i przetworzone informacje, w jakim stopniu interwencja publiczna spełnia ustalone kryteria, w tym w szczególności: w jakim stopniu osiągnęła cele dla których została podjęta i jakie są relacje pomiędzy nakładami i działaniami a wynikami tej interwencji

Funkcje ewaluacji funkcja rozliczenia i egzekwowania odpowiedzialności funkcja poznawczą funkcja stymulowania usprawnień i rozwoju organizacyjnego

Funkcja rozliczeniowa – pomiar wyników Ewaluacja wymaga dobrego pomiaru wyników Bez dobrego pomiaru wyników interwencji nie da się doprowadzić do tego, by publiczne środki były wydawane skutecznie i odpowiedzialnie Wskaźniki są źle używane w praktyce programowania, monitoringu i ewaluacji projektów i programów publicznych w Polsce Punktem wyjścia do dobrego systemu wskaźników jest jasne zdefiniowanie celów do których się zmierza Dobrze zdefiniowane i zoperacjonalizowane cele strategii, programów i projektów są warunkiem przeprowadzenia sensownej ewaluacji Kluczowe cechy dobrych wskaźników: Wskaźnik powinien identyfikować istotę problemu oraz mieć jasną i normatywnie akceptowalną interpretację; Wskaźnik powinien być reprezentatywny i statystycznie wiarygodny; Wskaźnik powinien reagować na interwencje lecz nie podlegać manipulacji

Funkcja poznawcza ewaluacji Zrozumienie związków przyczynowych pomiędzy działaniami a wynikami jest warunkiem skutecznej implementacji interwencji publicznych Jednym z kluczowych zadań ewaluacji jest ustalenie związków przyczynowo-skutkowych pomiędzy podejmowanymi interwencjami, a efektami społecznymi Po to, by ewaluacja mogła dobrze realizować swoją funkcję poznawczą konieczne jest zbudowanie zaplecza meta- ewaluacyjnego administracji publicznej Przez meta-ewaluację rozumie się: gromadzenie, analizowanie i syntezę wiedzy zawartej w wynikach większej liczby pokrewnych ewaluacji, jak i ewaluację ewaluacji, czyli weryfikację jakości przeprowadzonych ewaluacji z punktu widzenia przyjętych standardów profesjonalnych i wymogów metodologicznych

Funkcja rozwojowa Dobra metodycznie ewaluacja prowadzi z czasem – za pośrednictwem meta-ewaluacji – do zgromadzenia bazy wiedzy o zależnościach przyczynowo-skutkowych i dobrych praktykach Ewaluacja ułatwia programowanie i wdrażanie polityk publicznych Jednostki organizacyjne odpowiedzialne za meta-ewaluacje powinny być także zaangażowane w upowszechnianie standardów metodologicznych ewaluacji

System Analizy Polityk i Ewaluacji Regionalnej (SAPER) Potrzeba zbudowania potencjału meta-ewaluacyjnego na poziomie województwa – docelowo|: powstanie jednostki meta-ewaluacyjnej zdolność do oceny samych ewaluacji, ich poprawności metodologicznej i zgodności z przyjętymi zasadami; zdolność do analizy i syntezy wyników ewaluacji i przekształcania ich w przesłanki dla programowania w następnych okresach; zdolność do wspierania metodycznego innych jednostek samorządowych w regionie SAPER jako pilotaż bardziej uniwersalnych rozwiązań Powiązanie z procesem tworzenia i wdrażania wojewódzkiej strategii rozwoju Integralnym elementem projektu SAPER jest zbudowanie systemu wskaźników służących pomiarowi efektów polityk publicznych na szczeblu regionalnym Przykład: projekt badań nad systemem wskaźników społecznych w zakresie rynku pracy i wykluczenia społecznego w województwie małopolskim Docelowo należy dążyć do powołania w województwie małopolskim jednostki administracyjno-eksperckiej dedykowanej meta-ewaluacji

Wnioski Pomiar wyników jest warunkiem koniecznym, choć niewystarczającym, dobrej ewaluacji Badania ewaluacyjne powinny korzystać z wielu podejść metodologicznych i zmierzać do ustalenia lub zweryfikowania związków przyczynowych w obszarze analizowanej interwencji Po to, by poziom badań ewaluacyjnych się podnosił, niezbędne jest egzekwowanie wysokiego ich standardu przez jednostki zlecające i odbierające wyniki ewaluacji Aby umożliwić przekształcanie wyników ewaluacji w wiedzę użyteczną w projektowaniu polityk publicznych i podejmowaniu decyzji wdrożeniowych, trzeba zbudować w administracji publicznej potencjał meta-ewaluacyjny SAPER jest pomysłem na zbudowanie zdolności do meta- ewaluacji na poziomie regionalnym, z możliwością uogólnienia doświadczeń i dobrych praktyk

Małopolski system analiz i programowania polityk rynku pracy Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego na lata 2004 – 2006 Działanie 2.1 Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego w regionie (Badania i analizy)

Uzasadnienie realizacji projektu Rozwój metodologii programowania, monitoringu i ewaluacji programów regionalnych Wsparcie metodyczne i analityczne dla operacjonalizacji celów Strategii Rozwoju Województwa Małopolskiego Wprowadzenie do ewaluacji programów i projektów w zakresie rynku pracy i reintegracji społecznej wysokich standardów pomiaru wpływu tych interwencji Porównywalność wskaźników regionalnych w skali międzynarodowej Przezwyciężenie problemów z wykorzystaniem wskaźników w zarządzaniu programami rynku pracy i reintegracji społecznej Brak dostosowania wskaźników wykorzystywanych w UE do warunków polskich Trudności w porównywaniu istniejących wskaźników, Trudności w dotarciu do danych potrzebnych do budowy wskaźników, Brak ogólnodostępnej bazy wskaźników, Brak ujednoliconej społecznej definicji wskaźników.

Wymagania wobec wskaźników: Powinny: identyfikować istotę problemu i mieć jasną, akceptowalną interpretację; być możliwie odporne na arbitralne założenia i uzasadniony statystycznie; być wrażliwe na skutki polityki społecznej, jednakże nie może podlegać manipulacji; być porównywalne pomiędzy krajami członkowskimi UE oraz porównywalny, w miarę możliwości, ze standardami stosowanymi przez ONZ i OECD; być aktualne i możliwe do modyfikacji; obliczenie wskaźnika nie powinno nakładać zbyt dużych obciążeń na kraje członkowskie, na przedsiębiorstwa ani na obywateli Unii.

Rodzaj oraz charakter realizowanych badań Konceptualizacja i analiza danych zastanych (katalog dobrych praktyk) Przygotowanie narzędzi badawczych (foresight, pretesty, pilotaż) Badanie sondażowe gospodarstw domowych Badanie jakościowe znaczenia społecznego wskaźników Walidacja portfela wskaźników i opracowanie koncepcji jego stosowania w analizie regionalnych polityk publicznych

Najważniejsze produkty projektu Katalog dobrych praktyk w zakresie monitorowania i analizy rynku pracy i wykluczenia społecznego Diagnoza województwa małopolskiego w zakresie sytuacji na rynku pracy i wykluczenia społecznego System wskaźników dla potrzeb regionalnej polityki rynku pracy i reintegracji społecznej Założenia regionalnego systemu monitoringu rynku pracy i wykluczenia społecznego

AE-MSAP Koordynacja projektu, Zarządzanie finansowe projektem Monitorowanie i ewaluacja realizacji projektu Interpretacja wyników badań w części dotyczącej problematyki rynku pracy Gromadzenie danych do projektu Udział w Zespole zarządzającym Udział w promocji projektu Udział w organizacji seminariów i konferencji

UJ Koordynacja części merytorycznej projektu Opracowanie teoretycznej koncepcji projektu i założeń metodologicznych Udział w przeprowadzaniu badań do projektu Budowa wskaźników do projektu Konstrukcja narzędzi badawczych Analiza danych z badań Interpretacja wyników badań Redakcja naukowa opracowań Udział w Zespole zarządzającym Udział w promocji projektu Udział w organizacji seminariów i konferencji

WUP Udział przy budowie teoretycznych wskaźników do projektu Analiza zjawiska wykluczenia społecznego Udostępnianie istniejących danych dotyczących regionalnego rynku pracy Udział w Zespole zarządzającym

WUS w Krakowie Dostarczanie danych liczbowych na temat regionalnego rynku pracy Przeprowadzanie badań dotyczących aktywności na regionalnym rynku pracy i wykluczenia społecznego Przeprowadzanie badań statystycznych przewidzianych w harmonogramie projektu Udział w Zespole zarządzającym