w nauczaniu języka polskiego Anna Kondracka-Zielińska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Advertisements

Konstruowanie programu nauczania
Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Ścieżki przedmiotowe w edukacji
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
PUBLICZNE GIMNAZJUM W DRAWSKU
w nowej podstawie programowej
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Program wychowawczy szkoły
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
Zanim wybierzesz program nauczania
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Gotycki Toruń (wycieczka 1-dniowa) 20 października 2012
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Realizacja projektów edukacyjnych w świetle edukacji regionalnej Joanna Dembowa wrzesień 2007.
UPOWSZECHNIENIE EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ W ŚWIETLE REFORMY OŚWIATOWEJ
Roman Sowa Pedagogiczna Biblioteka Wojewódzka w Kielcach
Egzamin maturalny zmiany od 2009 roku. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 września 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków.
Międzyuczelniana konferencja naukowa
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I i II STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA.
szkół ponadgimnazjalnych
Spotkanie z Wójtami, Burmistrzami, Prezydentami i Starostami Małopolski Małopolski Kurator Oświaty Artur Dzigański.
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
Edward Krawczyński Nowa Podstawa Programowa z informatyki w rzeczywistości szkolnej RODN WOM Katowice 2012.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Wychowanie patriotyczne w Zespole Szkół Mechanicznych w Żaganiu
EDUKACJA W GMINIE PRZYWIDZ System edukacji w gminie Przywidz oczami rodzica.
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Indywidualne nauczanie
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
Animacja społeczno – kulturowa jako specjalność kształcenia studentów Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
w praktyce pedagogicznej
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
FORUM ANIMACJI MUZYCZNEJ Warszawa Kompetencje nauczyciela w kontekście animowania uczniów i społeczności lokalnej.
Projekt Comenius Regio
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Kształcenie Blokowe Prezentacja na radę szkoleniową obejmująca tematykę kształcenia blokowego, wykonana w programie MS Power Point. Wykonał : mgr Roman.
VIII Przeworskie Forum Wychowawcze 26 stycznia 2007 r.
EDUKACJA SEKSUALNA DLACZEGO WYRAZIĆ ZGODĘ NA UDZIAŁ DZIECKA W ZAJĘCIACH Z WYCHOWANIA DO ŻYCIA W RODZINIE Izabela Topińska.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
Regionalizm poprzez emocjonalny kontakt z „małą ojczyzną” pozwala zbliżać to co nasze i małe, ku temu, co wielkie...” (ks. Janusz St. Pasierb)
Dorobek zawodowy nauczyciela kontraktowego mgr Nataliya Hrynchyshyn Gościno, lipiec 2005.
Propozycje wyzwań, celów strategicznych i programów opracowanych w ramach obszaru USŁUGI SPOŁECZNE.
WYNIKI ANKIETY. CO TO JEST PATRIOTYZM? KTO TO JEST PATRIOTA?
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Dziecko romskie w szkole
Wejrowò, 21 czerwińca 2017 r..
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2017/
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kształcenie specjalne
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
Szkoła w Mieście Rodzaj innowacji: organizacyjno – metodyczna.
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

w nauczaniu języka polskiego Anna Kondracka-Zielińska Edukacja regionalna w nauczaniu języka polskiego i wiedzy o kulturze Anna Kondracka-Zielińska ZCDN Szczecin

Program konferencji: Informacja o grantach oświatowych (Dagmara Zakrzewska, Mirosława Piaskowska-Majzel). Edukacja regionalna w podstawie programowej z języka polskiego i wiedzy o kulturze (Anna Kondracka-Zielińska). Oferta edukacyjna portalu internetowego sedina.pl oraz Opery na Zamku (Kinga Konieczny). Oferta edukacyjna Instytutu Pamięci Narodowej (Katarzyna Rembacka). Rola muzeów w edukacji regionalnej (Krystyna Milewska). Propozycje Pleciugi dla uczniów i nauczycieli (Grażyna Wojtczak). Działalność Związku Literatów Polskich w Szczecinie (Róża Czerniawska-Karcz). Działalność Stowarzyszenia Nauczycieli Polonistów w Szczecinie, informacja o planowanych warsztatach/szkoleniach.

Pojęcie edukacji regionalnej Proces kształcenia i wychowania oraz kształtowania tożsamości człowieka związanego ze swoją ziemią i kulturą; Zintegrowany proces kształtujący i stabilizujący postawy wobec dziedzictwa przeszłości i problemów współczesnych własnego regionu.

Główne cele edukacji regionalnej Kształtowanie poczucia własnej tożsamości nie jako postawy separacji, ale jako fundamentu tworzenia postaw otwartych, liberalnych, nastawionych na pluralizm różnych ludzkich kultur i ich zrozumienie. Przeciwstawienie się źle pojętej globalizacji, uniformizmowi i dezorganizacji życia społecznego (prof. Jerzy Nikitorowicz, Uniwersytet w Białymstoku). Proces budzenia potrzeb i kształtowania umiejętności dostrzegania i odkrywania wartości tkwiących w otaczającej jednostkę przestrzeni w różnych okresach jej życia w zależności od stopnia zakorzenienia się w niej (Piotr Petrykowski, Instytut Pedagogiki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika).

Szczegółowe cele edukacji regionalnej (wybrane) Poznanie najbliższego środowiska i specyfiki swojego regionu; Rozwijanie wartości rodzinnych związanych z wartościami kulturowymi wspólnoty lokalnej; Rozwój postaw patriotycznych związanych z tożsamością kultury regionalnej; Rozwijanie wiedzy o kulturze własnego regionu i jej związkach z kulturą narodową; Kontakt ze środowiskiem lokalnym w celu wytworzenia bliskich więzi i zrozumienia różnorakich przynależności człowieka.

w Rozporządzeniach MEN Edukacja regionalna w Rozporządzeniach MEN Rozporządzenie MEN z dn. 15 lutego 1999 (Dz.U.1999 NR 14,poz. 129): problematyka regionalna częścią procesu dydaktyczno-wychowawczego, wprowadzenie ścieżek międzyprzedmiotowych.

w Rozporządzeniach MEN Edukacja regionalna w Rozporządzeniach MEN Rozporządzenie MEN z 2001 roku (Dz. U. Nr 61 z dn. 19.06.2001r. poz. 625): ścieżki edukacyjne (bloki przedmiotowe lub odrębne zajęcia) w GIM jako kontynuacja ścieżek ze SP.

w Rozporządzeniach MEN Edukacja regionalna w Rozporządzeniach MEN Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. Dz. U. Nr 4 poz. 17): środowisko lokalne w zadaniach szkoły (zad.12). Na poziomie III i IV etapu edukacji treści nauczania nie zawierają kwestii edukacji regionalnej (w niewielkim stopniu w treściach nauczania geografii i języka polskiego), mowa o kulturze regionalnej na wiedzy o kulturze.

Co ważne w regionalizmie? Wprowadzanie ucznia w świat wartości środowiska i pomoc w identyfikowaniu się z nimi. Podstawowa rola rodziny w procesie kształtowania tożsamości regionalnej.

Dwie drogi edukacji regionalnej Regionalizacja nauczania: nasycenie obowiązujących programów nauczania treściami związanymi z regionem, wymiana niektórych dotychczasowych treści na regionalne, dodanie treści specyficznych dla regionu; Nauczanie regionalne: specyficzny dobór wartości i treści regionalnych o charakterze ogólnoludzkim, dokonany przez samych zainteresowanych celem przekazania ich następnemu pokoleniu jako wartości kulturowych.

Przykładowa bibliografia: M. Kulwikowska, Elementy edukacji regionalnej. „Życie szkoły” 1997, nr 7. Edukacja regionalna, pod red. Z. Piwońskiej. Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, Rzeszów 2001. A. Zellma, Edukacja regionalna. „Wychowawca” 2000, nr 10. B. Boczukowa, Edukacja regionalna. „Nowa Szkoła” 2000, nr 3. P. Petrykowski, O edukacji regionalnej. „Wychowanie na co Dzień” 1997, nr 7-8. Edukacja regionalna, dziedzictwo kulturowe w zreformowanej szkole, pod red. S. Bednarka. Wydawnictwo DTSK Silesia, Wrocław 1999. „Turystyka Kulturowa” 2012, nr 6; www.turystykakulturowa.pl

Regionalizm na woku Rozbudzanie zainteresowania kulturą regionu i lokalnym życiem kulturalnym; Ok. 5000 lat działalności człowieka (historia sztuki); Prawo autorskie, ochrona zabytków; Ocena i interpretacja dzieła sztuki; Zbyt ambitny, rozbudowany program (10 miesięcy, 1 godz. tygodniowo); Zakres podst. i rozsz. Skromniejszy przedział czasowy (jedno stulecie - współczesność); Praktyki kulturowe z najbliższego otoczenia (klasa, szkoła, dom, podwórko, miasto); Wyłącznie zakres podst., tylko w kl. 1; Prezentacja własnych zainteresowań, tradycji lokalnej/regionalnej; Interpretacja praktyk kultury z najbliższego otoczenia; Wskazywanie relacji między kulturami (lokalną, regionalną, narodową, europejską w dziełach sztuki).

Badania na temat tożsamości regionalnej mieszkańców województwa zachodniopomorskiego Lipiec i sierpień 2011; 1066 respondentów z całego województwa; Wywiady telefoniczne (ok. 15 minut, najchętniej starsi, najgorzej – młodsi); Patronat Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego; Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Szczecinie dzięki projektowi finansowanemu przez Europejski Fundusz Społeczny.

Wyniki badań… Wybrane informacje… Badani czują się: Polakiem (40,9%), człowiekiem (8,7%), sporadyczne określenie – szczecinianin, mieszkaniec Kołobrzegu; Brak związku emocjonalnego z organizacjami/partiami. Pomimo identyfikacji z regionem brak związku emocjonalnego z województwem (37,2%); Najważniejsze wartości to: rodzina, zdrowie, miłość, czyste środowisko (ponad 90%); Tradycje/produkty: Dni Morza, paprykarz; Wydarzenie historyczne: odzyskanie ziem Pomorza Zach., strajki 1970 i 1980, Cedynia 972; Osoby – duma szczecinian: P. Zaremba, M. Pyrek (ur. Gdynia), M. Jurczyk, A. Kwaśniewski (ur. Białogard). Aleksander Wolszczan – na odległym miejscu.

Dziękuję za uwagę..........