Agata Zemska Zastępca Dyrektora Wydziału Gospodarki

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

Fundusze strukturalne UE. 2 Fundusze unijne na lata – nowy plan Marshala Wraz z wejściem do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. Polska stała się
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Ocena procesów zachodzących na obszarze Euroregionu
SZANSE ROZWOJOWE KIELC W KONTEKŚCIE NPR
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Perspektywa Finansowa
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
POTENCJAŁY, PROBLEMY I PROPONOWANE KIERUNKI ROZWOJU POWIATU ŚWIECKIEGO r.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
1 OPINIA WOJEWODY DOLNOŚLĄSKIEGO w sprawie zgodności Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego z celami Strategii Rozwoju Kraju 2007.
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Grudzień STRUKTURA STRATEGII A CHARAKTER PROPONOWANYCH ZMIAN STRUKTURA STRATEGII I. Wyodrębnienie a) czterech OBSZARÓW FUNKCJONALNYCH (OF), tj.:
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Programowanie perspektywy finansowej
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
jako czynnik rozwoju regionalnego i lokalnego
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Gdańsk, 29 maja 2015 PIERWSZE KONKURSY W REGIONALNYM PROGRAMIE OPERACYJNYM WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO NA LATA Regionalny Program Operacyjny dla.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Harmonogram prac nad RPO WD DziałanieTermin I projekt RPO WD października 2013 r. Konsultacje społeczne28 października - 2 grudnia 2013 r.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
STRATEGIE ROZWOJU GMIN POWIATU KARTUSKIEGO GŁÓWNE ZAŁOŻENIA.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
Strategia Rozwoju Poznania’ 2030
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Zapis prezentacji:

Agata Zemska Zastępca Dyrektora Wydziału Gospodarki SUBREGION LEGNICKO-GŁOGOWSKI W STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO 2020 Agata Zemska Zastępca Dyrektora Wydziału Gospodarki Legnica, 22 marca 2013 r.

CELE STRATEGII – WIZJA I CEL GŁÓWNY

CELE SZCZEGÓŁOWE STRATEGII CEL 1. Rozwój gospodarki opartej na wiedzy CEL 5. Zwiększenie dostępności technologii Komunikacyjno-informacyjnych CEL 2. Zrównoważony transport i poprawa dostępności TRANSPORTOWEJ CEL 6. Wzrost zatrudnienia i mobilności pracowników CEL 3. Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, zwłaszcza MŚP CEL 7. włączenie społeczne, podnoszenie Poziomu I JAKOŚCI życia CEL 4. Ochrona środowiska naturalnego, efektywne wykorzystanie zasobów ORAZ dostosowanie do zmian klimatu I poprawa poziomu bezpieczeństwa CEL 8. Podniesienie poziomu edukacji, kształcenie ustawiczne

TERYTORIALNY WYMIAR POLITYKI ROZWOJU – CZTERY GŁÓWNE OBSZARY INTEGRACJI B. Legnicko-głogowski Obszar Integracji – obejmuje obszar zagłębia miedziowego oraz jego zaplecza, którego rozwój jest silnie związany z przemysłem górniczym. Możliwy spadek popytu i cen miedzi na rynkach światowych, w obliczu dominacji wydobycia tego surowca w obszarze, może stanowić zagrożenie dla gospodarki regionu. Szansą na podtrzymanie rozwoju LGOI jest dzisiaj zapewnienie warunków dla przemysłu przetwórstwa miedzi i surowców towarzyszących oraz rozszerzenie wachlarza działalności gospodarczych. Natomiast w związku z nieuniknionym wyczerpaniem się złóż miedzi w przyszłości, konieczne jest podjęcie decyzji na szczeblu krajowym dotyczącej eksploatacji złóż węgla brunatnego w okolicach Legnicy. Jednocześnie wprowadza się zakaz eksploatacji złóż węgla brunatnego w okolicach Legnicy metodą odkrywkową. Obszary integracji na terenie województwa dolnośląskiego wg projektu Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa – WBU

TERYTORIALNY WYMIAR POLITYKI ROZWOJU – DWANAŚCIE OBSZARÓW INTERWENCJI Obszary interwencji na terenie województwa dolnośląskiego wg projektu Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa

TERYTORIALNY WYMIAR POLITYKI ROZWOJU – LGOP Legnicko-Głogowski Okręg Przemysłowy – obszar gospodarczy, którego siła ekonomiczna oparta jest na zasobach rudy miedzi i jej przetwórstwie. Obszar monokulturowy, o postępującym dużym stopniu urbanizacji i przekształceń środowiska. Szczególnej uwagi wymaga rozwinięcie nowych kompetencji tego subregionu w kontekście ograniczoności zasobów miedzi. Obszar występowania złóż węgla brunatnego, wymaga kierunkowych decyzji państwa. Legnicko-Głogowski Okręg Przemysłowy

TERYTORIALNY WYMIAR POLITYKI ROZWOJU – LGOP Autostrada Nowej Gospodarki – obszar dynamicznego rozwoju przemysłu opartego na najnowocześniejszych technologiach oraz nowoczesnych usługach, skupionych wokół istniejących i projektowanych ciągów komunikacyjnych (transportowych i teleinformatycznych). Obszar o docelowo najwyższej w regionie dostępności transportowej. Osadzony na istniejących i projektowanych ciągach autostrad i dróg szybkiego ruchu oraz integrujący transport kolejowy i wodny. Jest terenem o najwyższej atrakcyjności lokalizacji produkcji na Dolnym Śląsku. Wymaga wzmocnienia i wprowadzenia najwyższych standardów technologicznych w dziedzinie teleinformatycznej oraz szczególnie aktywnej obsługi prawnej i planistycznej, sprzyjającej powstawaniu i ukorzenianiu podmiotów gospodarczych, szczególnie tych o rodowodzie dolnośląskim. Obszar ten swym zasięgiem obejmuje również miasta, będące niegdyś fundamentem gospodarczej prosperity tego regionu, które dziś wymagają rewitalizacji i nowych miejsc pracy. Do tych ośrodków adresowana jest polityka przyciągania inwestorów, ich zakorzeniania i tworzenia trwałych miejsc pracy powiązanych z nowoczesną gospodarką. Obszar ten może stać się kołem zamachowym całego regionu, pod warunkiem racjonalnych decyzji lokalizacyjnych i inwestycyjnych. Autostrada Nowej Gospodarki

REALIZACJA CELÓW ROZWOJU W OBSZARACH INTERWENCJI Realizacja celów rozwoju w obszarach interwencji - wypracowana na podstawie ankiet rozesłanych do powiatów województw skala od 1 (najistotniejszy) do 8 OBSZARY INTERWENCJI Wrocławski Obszar Metropolitalny Legnicko-Głogowski Obszar Przemysłowy Ziemia Kłodzka Ziemia Dzierżoniowska Aglomeracja Wałbrzyska Jeleniogórska Worek Turoszowski Kraina Baryczy transgraniczny Obszar Autostrada Nowej Gospodarki Obszar rolniczy Dolina Odry CELE ROZWOJU 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 CEL 1 Rozwój gospodarki opartej na wiedzy CEL 2 Zrównoważony transport i poprawa dostępności transportowej CEL 3 Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, zwłaszcza MŚP CEL 4 Ochrona środowiska naturalnego, efektywne wykorzystanie zasobów oraz dostosowanie do zmian klimatu i poprawa poziomu bezpieczeństwa CEL 5 Zwiększenie dostępności technologii komunikacyjno- informacyjnych CEL6 Wzrost zatrudnienia i mobilności pracowników CEL7 Włączenie społeczne, podnoszenie poziomu i jakości życia CEL 8 Podniesienie poziomu edukacji, kształcenie ustawiczne

REALIZACJA CELÓW POPRZEZ MAKROSFERY Rozwój gospodarki opartej na wiedzy Zrównoważony transport i poprawa dostępności komunikacyjnej Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, zwłaszcza MŚP Ochrona środowiska naturalnego, efektywne wykorzystanie zasobów oraz dostosowanie do zmian klimatu i poprawa poziomu bezpieczeństwa Zwiększenie dostępności technologii komunikacyjno - informacyjnych Wzrost zatrudnienia i mobilności pracowników Włączenie społeczne i podnoszenie poziomu życia Podniesienie poziomu edukacji, kształcenie ustawiczne INFRASTRUKTURA ROZWÓJ  OBSZARÓW MIESKICH I WIEJSKICH ZASOBY TURYSTYKA ZDROWIE I BEZPIECZEŃSTWO EDUKACJA, NAUKA, KULTURA I INFORMACJA SPOŁECZEŃSTWO I PARTNERSTWO PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ I INNOWACYJNOŚĆ

PRZEDSIĘWZIECIA W SRWD2020– odniesienia do subregionu legnicko-głogowskiego Wybrane przedsięwzięcia odnoszące się do subregionu legnicko-głogowskiego: budowa drogi o znaczeniu ponadregionalnym w standardzie drogi ekspresowej w relacji Nowa Sól – Lubin – Legnica – Lubawka, Kontynuacja budowy przepraw przez Odrę wraz z ich powiązaniem z systemem infrastruktury drogowej Dostosowanie infrastruktury kolejowej do wymagań oraz wyzwań współczesności i przyszłości m. in. wzdłuż linii Zgorzelec – Legnica – Wrocław – Opole, Zielona Góra – Wrocław, Głogów – Lubin – Legnica – Jawor – Świdnica – Dzierżoniów – Kamieniec Ząbkowicki – Nysa, Kompleksowe remonty i modernizacje dróg wojewódzkich i powiatowych łączących miasta Dolnego Śląska, modernizacja lotniska w Lubinie, Podjęcie działań w celu utrzymania dotychczasowych zjazdów z autostrady A4 na odcinku Krzywa – Wrocław,

PRZEDSIĘWZIECIA W SRWD2020– odniesienia do subregionu legnicko-głogowskiego Wybrane przedsięwzięcia odnoszące się do subregionu legnicko-głogowskiego (c.d.): Lobbowanie na szczeblu centralnym na rzecz modernizacji dróg krajowych oraz realizacji obwodnic miejscowości w ciągach tych dróg, (obwodnica Głogowa w ciągu DK12 została wskazana przez ZWD wśród trzech najważniejszych inwestycji drogowych tego typu), Budowa nowego odcinka linii kolejowej Polkowice – Głogów, Lokalizacja infrastruktury energetycznej bez nadmiernej ingerencji w krajobraz, Ochrona zasobów surowców energetycznych Dolnego Śląska, Zapobieganie konfliktom wynikającym z eksploatacji surowców Budowa nowych szpitali lub modernizacja istniejących m.in. Wojewódzkiego Szpitala Specjalistycznego w Legnicy

WYZWANIA PROROZWOJOWE Integracja wewnętrzna obszaru poprzez sieć dróg i połączeń kolejowych (logistyka dla biznesu, czynnik lokalizacji nowych inwestycji, mobilność mieszkańców na rynku pracy) – propozycja projektu „Zintegrowany system powiązań miast w Legnicko-Głogowskim obszarze funkcjonalnym” Dywersyfikacja gospodarcza subregionu – tworzenie nowych firm z sektora MŚP związanych z przetwórstwem miedzi i surowców towarzyszących oraz na bazie współpracy w łańcuchu dostaw z firmami w Legnickiej SSE Wykorzystanie potencjału badawczo-naukowego KGHM na rzecz rozwoju dziedzin powiązanych Rozwój infrastruktury wspierającej tworzenie nowych firm, w szczególności firm innowacyjnych Edukacja - inwestycje w kapitał ludzki jako czynnik rozwoju GOW, dostosowana oferta edukacyjna do wymogów subregionalnego rynku pracy

Dziękuję za uwagę Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wybrzeże J.Słowackiego 12-14 50-411 Wrocław Tel. 71/776 90 00 www.umwd.pl