TANIEC IRLANDZKI.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wzmacniacz operacyjny
Advertisements

KLUB MIŁOŚNIKÓW HARREGO POTTERA
CZWOROKĄTY Prezentacja została wykonana przez Kacpra Jackiewicza.
Prąd elektryczny Paweł Gartych kl. 4aE.
1.
Sport Siatkówka Koszykówka.
Struna – rozwi ą zanie dAlemberta Ewa Jench WFiIS AGH.
Jak efektywnie współpracować z rodzicami
Święty Patryk.
Kujawiak !.
Prąd elektryczny Opór elektryczny.
Walk ę matematyczn ą prowadzi ł a z nami pani mgr El ż bieta Maciejewska.
NIKISZOWIEC.
Konkurs EKO-BIURO. Rok 2012 mija pod has ł em anga ż owania si ę naszej placówki w dzia ł ania skoncentrowane wokó ł promocji odnawialnych ź róde ł energii,
ROK KAROLA GODULI. Stowarzyszenia Przyjació ł Szkó ł im. Karola Goduli Rudzkie placówki o ś wiatowe, maj ą c na uwadze jak wa ż n ą rol ę odegra ł Karol.
Wyszukiwanie materiałów z różnych źródeł na temat wybranego zawodu
Dziedzictwo kulturowe
Od lepszej edukacji do lepszej przyszłości
WADY POSTAWY najprostsze sposoby pomocy wskazówki dla rodziców
Czynniki wpływające na kursy walut
Klasa 3F mia ł a przyjemno ść uczestniczy ć w zaj ę ciach prowadzonych przez Pani ą Magd ę Ko ł b ę, zorganizowanych przez.
Szkolne Rowerowe Ko ł o Krajoznawczo – Turystyczne PTTK KWADRANS SP – maja 2004 r. odby ł o si ę w naszej szkole uroczyste spotkanie z Prezesem Oddzia.
Ul. Kuźnicza Wrocław
PARK NARODOWY GÓR STOŁOWYCH
Mateusz Siuda klasa IVa
Jak można nauczyć korzystania z prawdopodobieństwa.
„ Wokół Świąt Bożego Narodzenia” Projekt edukacyjny w grupie 3- latki „KOTKI” Opracowała: Ewa Karcz.
Wielka Brytania Ania Jakowiecka.
Kacper Rysiewicz klasa V
PRZEWODNIK TURYSTYCZNY ULUBIONE MIEJSCA ANI SHIRLEY
Wiszące ogrody Semiramidy
Rozporz ą dzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i s ł uchaczy oraz przeprowadzania.
Podręczniki dla klas I – III Szkoła Podstawowa
Wycieczka W Góry Świętokrzyskie.
 Komunikacja – proces przekazywania (wymiany) informacji mi ę dzy jej uczestnikami.
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA.
 Komunikacja – proces przekazywania (wymiany) informacji mi ę dzy jej uczestnikami.
Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
ŚREDNIOWIECZE A DZISIEJSZE CZASY. PODZIAŁ NA GRUPY SPOŁECZNE KIEDYŚ DZISIAJ -chłopi -bezdomni -mieszczanie/rzemieślnicy -normalni ludzie -szlachta/duchowni.
W Wielkiej Brytanii.  Wielkanoc w Wielkiej Brytanii sięga swoim początkiem czasów przed nastaniem chrześcijaństwa, a swoją nazwę (Easter) zawdzięcza.
ŚRODOWISKO PONAD WSZYSTKO Mała bateria-duży problem.. Co roku w Polsce sprzedaje się około 300 mln baterii. Wyrzucanie ich do kosza negatywnie wpływa.
Występowanie, charakterystyka, rozmnażanie, wylęganie, zagrożenia, sposoby ochrony BOCIAN BIAŁY Opracowanie: Uczniowie Szkoły Podstawowej im. mjr. Henryka.
Wykonanie : Anna Czajka Aleksandra Czajka Kinga Zielonacka 1c.
Julia Jaworska 6c 2016r.. Stroje Dawne stroje angielskie wyglądały tak. Natomiast w dzisiejszych czasach ludzie ubierają się w bluzki, spodnie itp.
Niepewności pomiarowe. Pomiary fizyczne. Pomiar fizyczny polega na porównywaniu wielkości mierzonej z przyjętym wzorcem, czyli jednostką. Rodzaje pomiarów.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
Przemiany energii w ruchu harmonicznym. Rezonans mechaniczny Wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Pod tytu ł em „Nasze Nadle ś nictwo” Prezentacj ę nale ż y prze łą cza ć w ł asnor ę cznie ze wzgl ę du na ró ż norodn ą pr ę dko ść czytania.
Kucharz zajmuje się przyrządzaniem różnego rodzaju potraw, dań, itd. Od kilkunastu lat sztuka kulinarna przeżywa swoisty renesans. Często to nie sam lokal,
ENERGIA to podstawowa wielkość fizyczna, opisująca zdolność danego ciała do wykonania jakiejś pracy, ruchu.fizyczna Energię w równaniach fizycznych zapisuje.
Michał Nowiński 1D.  Czym jest komunikacja? Czym jest komunikacja?  Wybrane rodzaje komunikacji Wybrane rodzaje komunikacji  Komunikacja człowieka.
Algorytmy Informatyka Zakres rozszerzony
Kierunek studiów: Informatyka Specjalność: Systemy informatyczne Praca dyplomowa inżynierska: Multimedialna Witryna Internetowa Bielskiej Szkoły Tańca.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Woli Gimnazjum i co dalej?
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
„Cztery pory roku” PRZYKŁADY WEBQUESTÓW
Czym jest gramofon DJ-ski?. Gramofon DJ-ski posiada suwak Pitch służący do płynnego przyspieszania bądź zwalniania obrotów talerza, na którym umieszcza.
BLISKO NAS, czyli co znajdziesz w lasach otaczających nasze osiedle „Kokociniec”
Zapraszam na wycieczkę po Toruniu. Toruń jest jednym z najstarszych miast polskich.
Metody sztucznej inteligencji - Technologie rozmyte i neuronowe 2015/2016 Perceptrony proste nieliniowe i wielowarstwowe © Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab.
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
Rola książki w życiu człowieka
DLACZEGO CZŁOWIEK TAŃCZY?
Zapis prezentacji:

TANIEC IRLANDZKI

TANIEC IRLANDZKI – CO TO JEST? Taniec irlandzki jest grupą tradycyjnych form tanecznych mających swe pochodzenie w Irlandii, które można w szerokim znaczeniu podzielić na tańce towarzyskie i tańce pokazowe. Irlandzkie tańce towarzyskie dzielą się na céilí i tańce tzw. „set dances”. Irlandzkie „set dances” są kadrylami, tańczonymi przez 4 pary w układzie kwadratu podczas, gdy céilí są tańczone w różnych układach przez 2 do 16 ludzi. Oprócz samej formy tańca istnieją także znaczne różnice w stylu pomiędzy tymi dwoma formami tańca towarzyskiego. Irlandzki taniec towarzyski jest żywą tradycją i odmian w poszczególnych tańcach doszukać się można w całej irlandzkiej społeczności tanecznej; w niektórych miejscach tańce są celowo zmieniane, a nowe tańce dostają nowy układ taneczny. Taniec irlandzki, rozpowszechniony w 1994 roku przez światowej sławy show Riverdance, jest znany z szybkich ruchów nóg i stóp, podczas gdy ciało i ramiona utrzymywane są w większości w jednym miejscu. Najbardziej nadające się do współzawodnictwa tańce są tańczone solo, jednakże wielu tancerzy stepu używa także do pokazów i współzawodniczenia tańców céilí. Step tańczony solo jest ogólnie charakteryzuje się sztywnym tułowiem, ale pod kontrolą, prostymi ramionami oraz szybkimi, dokładnymi ruchami stóp. Tańce solo mogą być tańczone w butach „miękkich” lub „twardych/sztywnych”.

TradYCJE Tradycje taneczne Irlandii powstały prawdopodobnie w bliskiej relacji z tradycyjną muzyką irlandzką. Mimo, iż jego pochodzenie jest nieznane duży wpływ na taniec irlandzki miały później formy taneczne ze Starego Lądu, szczególnie kadryl. Przejezdni mistrzowie tańca nauczali go w całej Irlandii w późnym XVIII i we wczesnym XIX wieku. W tym czasie miejsca przeznaczone na zawody lub zabawy były zwykle małe, więc mistrzowie tańca mieli dość mało miejsca do pokazywania. Tańczyli więc na stołach, czasami nawet na małych beczkach! Z tego względu style taneczne były bardzo „powściągliwe”, ręce sztywno po bokach, brak jakiegokolwiek ruchu ramionami i poruszania się po scenie. Z upływem czasu znajdywano większe miejsca do zawodów i pokazów, więc i style powiększały się o nowe ruchy, było więcej poruszania się po scenie jak to możesz zaobserwować w Riverdance. Niektórzy przypisują zasadę sztywnych ramion w większości form tańca irlandzkiego zarówno klasom rządzącym w XVIII i XIX wieku w Irlandii, jak i księżom, którzy zabronili tańczenia uważając je za przykre dla zarządców ziemskich, którzy dążyli do wyniszczenia Irlandzkiej kultury, jak można to było zaobserwować w polityce zakazującej zawodów irlandzkich w irlandzkim futbolu i hurlingu, oraz wyjęciu spod prawa języka i tańca.

TANIEC SET Irlandzki taniec “set” (nazywany również “country set dancing" – taniec z układem) bazuje na francuskich kadrylach, które zostały zaadaptowane przez Irlandczyków poprzez połączenie kroków sean-nós z muzyką irlandzką. Rozpoznawalną cechą charakterystyczną tańca Set jest to, ze tańczą go 4 pary (ośmiu ludzi) w układzie kwadratu, oraz że zawiera on kilka „figur”, z których każda posiada pewna liczbę części. Inną rozpoznawalną cechą jest to, iż stopy spoczywają płasko na podłożu sunąc/”płynąc” po podłodze w trakcie tańca. Każda z części tego tańca (figura) jest tańczona na tempo, w większości reel, jig, polkas, oraz sliding. Układy pochodzą z różnych części Irlandii i zazwyczaj posiadają nazwy związane z ich miejscem pochodzenia; przykładami są the Corofin Plain Set, the South Galway Set oraz the Clare Lancers Set. Organizacja Comhaltas Ceoltóirí Éireann promuje i jest gospodarzem wielu wydarzeń związanych z tym tańcem.

IrLANDZKI STEP Step jako forma nowoczesna pochodzi bezpośrednio od starodawnego stepowania. Istnieje kilka różnych form stepu w Irlandii (włączając taniec sean-nós oraz staromodne stepowanie), ale stylem najbardziej bliskim większości publiki jest the Munster, lub południowiec, form, która została sformalizowana przez An Coimisiún le Rincí Gaelacha— Irlandzką Komisję Tańca. Irlandzki step wykonuje się na zawodach, występach dla publiczności lub innych ważnych okazjach.

UBIÓR Stroje noszone przez dzisiejszych tancerzy nawiązują do ubioru codziennego Irlandii, który to zwyczaj jest częścią ich kultury od XVIII wieku. Suknie noszone przez tancerki nawiązują do tradycyjnego ubioru irlandzkiej chłopki i są przyozdobione ręcznie haftowanymi wzorami celtyckimi, wziętymi z Księgi Kells, oraz irlandzkimi krzyżami, które są jakby nie było, całkiem sporą częścią Irlandzkiej historii. Imitacje sławnej broszki Tary znajdują się na ramionach, które przytrzymują powiewający szal, który opada na plecy. Początkowo modele na kostiumach były minimalne, prawie znikome, ale kiedy taniec irlandzki zyskał na popularności zadano sobie trudu aby unowocześnić stroje i tak stworzono wyróżniające się stroje. Obecność przeplatanych szwów oraz linii w projekcie nawiązywała do ciągłości procesu życia. Popularnymi kolorami, jeśli idzie o Irlandzkie kostiumy, to biel i zieleń. Czerwony był kolorem, którego unikano, ponieważ zbyt kojarzył się z Anglią jako, że wiadomo jest o długiej historii Irlandii próbującej się wyswobodzić z jarzma Brytyjskiego. Stroje męskie są proste, ponieważ nosi się kilt lub spodnie bez nadruku i wzorów, marynarki oraz płaszcz.

OBUWIE Początkowo tancerze w Irlandii nie nosily butów, ale z początkiem XX wieku zaczęli oni nosić miękkie buty podczas tańczenia jig, reel oraz slip jigs. Tancerze nosi skórzane buty, które nie były ciężkie i całkiem pasowały do tańca. Buty te można znaleźć na wyspach Aran, gdzie nazywa się je „Broga uirleathair”. Step ewoluował od pukania drewnianymi podeszwami, które nosili rybacy na zachodnim wybrzeżu, kiedy to zabroniono nauczania tradycyjnej muzyki, rytm tańca był przekazywany młodszym pokoleniom poprzez pukanie twardą podeszwą o bruk w kuchni. W dzisiejszych czasach buty te przekształciły się w buty twarde, które są specjalnie robione do stepu, oraz miękkie, podobne do balerinek, ubierane do tańczenia reels i jig. Ostatnimi czasy powstało wiele rodzajów butów, robionych przez różne szkoły tańca, które określają przynależność do danej szkoły.

EWOLUCJA I TYPY TAŃCÓW IRLANDZKICH Taniec w Irlandii ma swój początek w słowie Feisanna, które oznacza zebranie, które miało kilka wydarzeń komercyjnych, politycznych oraz rozrywkowych połączonych razem. Około XVIII wieku zostały wprowadzone „krzyżówki taneczne”, które były potępione przez Kościół Irlandzki, a tancerze mieli dawać pokaz w domach, nie na zewnątrz. W dzisiejszych czasach istnieją dwie podstawowe formy tańca w Irlandii: tańce towarzyskie i przedstawienie taneczne, do którego zalicza się inne tańce takie jak Céilí i taniec Set, które można nazwać częścią irlandzkich tańców towarzyskich podczas, gdy najsłynniejszy step lub Riverdance znajdują się pod kategorią „przedstawienie taneczne”. Jest tak, ponieważ pary tańczyły taniec towarzyski; zazwyczaj dwie lub cztery pary jednocześnie. Chodzi bardziej o bycie razem, nie tak jak w przypadku przedstawienia tanecznego, które jest tańcem bardziej pokazowym. Irlandzkie tańce towarzyskie istnieją po to, aby podtrzymać kulturę i tradycję Irlandii.

Dziękuję za obejrzenie mojej prezentacji!

BibliograFIA: *en.wikipedia.org *http://seedstar.net