„Nie wystarczy mieć cel – trzeba jeszcze wiedzieć, jak ten cel osiągnąć” Profesor Jerzy Regulski.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Advertisements

Związku Miast Polskich
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Ocena procesów zachodzących na obszarze Euroregionu
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Stan sektora w regionach
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Perspektywa Finansowa
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Ekonomia społeczna w sektorze NGO omówienie wyników pracy podczas seminarium w Krakowie.
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rynek pracy województwa podkarpackiego
Jak zwiększyć zatrudnienie w Polsce?
Ludność w wieku produkcyjnym Ogółem: , w tym: - Miasto Kościerzyna: Gminy wiejskie:
PRZESŁANKI KONKURENCYJNOŚCI
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Sektor badawczo-rozwojowy i poziom innowacyjności gospodarki Wielkopolski na tle kraju Wanda Maria Gaczek Poznań, 13 grudnia 2006 r.
STRATEGIA ROZWOJU KRAJU
Seminarium naukowe WSZiP w dniu Tendencje zmian w gospodarce w 2011 roku Polska na tle Europy Finanse państwa Prognozy na 2012 rok P relegenci:
WARSZTAT INAUGURACYJNY PROJEKTU Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy - MONITOROWANIE PLUS.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
DIAGNOZA ROZWOJOWA GMINY ZABIERZÓW
Wsparcie kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach MSP w perspektywie
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Specyfika regionalna i lokalna Czynniki warunkujące rozwój.
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat sierpecki otrzymał ponad.
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat gostyniński otrzymał.
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat żyrardowski otrzymał.
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat mławski otrzymał ponad.
jako czynnik rozwoju regionalnego i lokalnego
Struktura bezrobocia w okresie transformacji w Polsce
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Strategia Rozwoju Gminy Chrzanów na lata WYNIKI BADANIA ANKIETOWEGO WŚRÓD MIESZKAŃCÓW.
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Sprawozdanie z wykonania Budżetu Miasta za 2011 rok.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Czynniki lokalnego rozwoju gospodarczego w Polsce – znaczenie polityk miejskich dr Julita Łukomska Uniwersytet Warszawski Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej.
Wdrażanie EFS w Polsce w latach Całość wsparcia EFS w Polsce na lata Podział środków finansowych w ramach PO KL: Alokacja finansowa.
WYBRANE ASPEKTY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI I RYNKU PRACY W POWIECIE GORLICKIM GORLICE, 16 KWIETNIA 2009 R.
Jerzy Hausner Gospodarka, rozwój, państwo. Na początek: trochę optymizmu.
Rynek pracy i kształcenie zawodowe w województwie pomorskim wprowadzenie do dyskusji Wiesław BYCZKOWSKI Wicemarszałek Województwa Pomorskiego Sesja Sejmiku.
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
POWIATOWY URZĄD PRACY W SKARŻYSKU-KAMIENNEJ
Wyniki badania potencjału miast średnich w Polsce dla lokalizacji inwestycji z branży BPO/SSC/IT/R&D przeprowadzonego przez ABSL dla Ministerstwa Inwestycji.
Diagnoza społeczno-gospodarcza powiatu limanowskiego
Zapis prezentacji:

„Nie wystarczy mieć cel – trzeba jeszcze wiedzieć, jak ten cel osiągnąć” Profesor Jerzy Regulski

ANALIZA STATYSTYCZNA GMINY CHRZANÓW – GŁÓWNE CZYNNIKI ROZWOJU

Główne determinanty rozwoju Gminy Chrzanów: 1)Silne powiązania regionalne i międzyregionalne; 2)Niekorzystne procesy demograficzne; 3)Jakość edukacji 4)Względnie wysoka skala problemów społecznych; 5)Gospodarka i przedsiębiorczość; 6)Społeczeństwo obywatelskie; 7)Stabilne finanse samorządowe.

I. Silne powiązania regionalne i międzyregionalne Źródło: Strategia Rozwoju Województwa Małopolskiego na lata Źródło: Guzik R., Dostępność transportowa wybranych miast Małopolski , IGiGP UJ na zlecenie MORR UMWM, Kraków 2014

II. Niekorzystne procesy demograficzne (zmiana liczby mieszkańców i dynamika zmian)

II. Niekorzystne procesy demograficzne (przyrost naturalny w latach i wartość przeciętna)

II. Niekorzystne procesy demograficzne (procesy migracyjne w latach i wartość przeciętna [os.])

II. Niekorzystne procesy demograficzne (struktura ludności)

II. Niekorzystne procesy demograficzne Wskaźniki: Zmniejszająca się liczba mieszkańców gminy; Od roku 2011 dynamika spadku uległa nasileniu; Ujemny przyrost naturalny; Ujemne saldo migracji; Dominuje odpływ ludzi z miast, niższa skala spadku ludności na terenach wiejskich. Konsekwencje: Możliwe zachwianie systemu świadczenia usług publicznych; Postępujący niż demograficzny w grupie mieszkańców w wieku szkolnym; Ograniczenie podaży siły roboczej na terenie Gminy, spadek atrakcyjności inwestycyjnej; Obniżenie się wpływów z podatku od osób fizycznych; Postępujący proces starzenia się społeczeństwa.

II. Niekorzystne procesy demograficzne Wyzwania: Zapewnienie efektywności ekonomicznej systemu oświaty; Wspieranie procesów osadniczych (m.in. poprzez wykorzystanie dostępności komunikacyjnej); Dopasowanie oferty usług publicznych do zmieniającej się struktury społeczeństwa; Kompleksowa polityka prorodzinna, międzypokoleniowa i senioralna.

III. Jakość edukacji (szkoły podstawowe)

III. Jakość edukacji (gimnazja)

III. Jakość edukacji Konsekwencje i wyzwania: Podnoszenie jakości kształcenia w szkołach gminnych; Organizacja systemu usług sektora oświaty z uwzględnieniem zmian demograficznych; Konieczność optymalizacji kosztów w ramach systemu oświaty i wychowania. Wskaźniki: Spadająca liczba uczniów w szkołach podstawowych i gimnazjach (niż demograficzny) pomimo rosnącego udziału uczniów spoza terenu gminy; Przeciętne wyniki uczniów w szkołach podstawowych poniżej średniej wojewódzkiej i powiatowej; Wskaźniki edukacyjnej wartości dodanej zróżnicowane w zależności od typów szkół; Rosnące wydatki budżetu na oświatę i wychowanie.

IV. Względnie wysoka skala problemów społecznych Beneficjenci pomocy społecznej w roku 2014 (dane MPiPS/IOSS) Polska 8,0 % Małopolskie 6,8 % Powiat chrzanowski 5,9 % Alwernia 3,39 % Chrzanów 7,00 % Trzebinia 5,91 % Olkusz 3,49 % Oświęcim 9,04 %

IV. Względnie wysoka skala problemów społecznych Wskaźniki: Utrzymujący się względnie wysoki odsetek beneficjentów pomocy społecznej; Najwyższa skala udzielanej pomocy społecznej z powodu bezrobocia i ubóstwa; Rosnąca skala udzielanej pomocy z powodu bezradności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych; Rosnący poziom bezrobocia długookresowego powyżej 12 m-cy; Rosnące wydatki budżetu gminy na pomoc społeczną i pozostałe zadania z zakresu polityki społecznej.

IV. Względnie wysoka skala problemów społecznych (główne powody udzielania pomocy społecznej)

II. Względnie wysoka skala problemów społecznych (bezrobocie osób w wieku niemobilnym)

II. Względnie wysoka skala problemów społecznych (bezrobocie długookresowe)

IV. Względnie wysoka skala problemów społecznych (bezrobocie a wykształcenie)

IV. Względnie wysoka skala problemów społecznych Konsekwencje: Spadek atrakcyjności osadniczej; Rosnąca emigracja osób młodych poszukujących pracy; Wzrost obciążeń dla budżetów samorządowych (wzrost realnych wydatków budżetu gminy chrzanów na politykę społeczną o 13% w latach ); Mechanizm „błędnego koła”. Wyzwania: Wspieranie polityki zatrudnienia; Dopasowanie polityki kształcenia do wymagań rynku pracy; Działania rewitalizacyjne.

V. Gospodarka i przedsiębiorczość Wskaźniki: Rosnąca liczba podmiotów gospodarczych; Przeciętne wpływy z podatku od osób prawnych; Względnie wysoki odsetek średnich i dużych przedsiębiorstw; Dominujące gałęzie wg PKD: – Handel – Budownictwo – Przetwórstwo przemysłowe Odsetek podmiotów gospodarczych poniżej średniej wojewódzkiej; Wysoki potencjał inwestycyjny.

V. Gospodarka i przedsiębiorczość (dynamika rozwoju przedsiębiorczości)

V. Gospodarka i przedsiębiorczość (struktura podmiotów gospodarczych)

V. Gospodarka i przedsiębiorczość (gospodarka a dochody własne JST)

VI. Społeczeństwo obywatelskie Wskaźniki: Rozwój organizacji pozarządowych na poziomie niższym od średniej małopolskiej, lecz wyższym od przeciętnej w powiecie; Względnie niskie zaangażowanie w głosowaniach ogólnokrajowych, ale wysoka frekwencja w wyborach samorządowych; Wg badań NCK (na poziomie powiatowym) dostępność do kultury jest najwyższa spośród powiatów niebędących miastami na prawach powiatu.

VI. Społeczeństwo obywatelskie (frekwencja wyborcza)

VI. Społeczeństwo obywatelskie (frekwencja wyborcza)

VI. Społeczeństwo obywatelskie (uczestnictwo w kulturze) Liczba uczestników imprez na 1 mieszkańca Odwiedzający muzea na 10 tys. mieszkańców

VI. Społeczeństwo obywatelskie (dostępność do kultury) Konsekwencje: Wysoki kapitał społeczny wiążący, niski kapitał pomostowy; Możliwe niezadowolenie społeczne i potencjalne rozmijanie się polityk samorządowych z potrzebami i oczekiwaniami mieszkańców. Wyzwania: Podniesienie zaufania społecznego; Wzrost innowacyjności gospodarki; Wzrost współpracy terytorialnej, międzyorganizacyjnej, międzysektorowej; Wdrożenie partycypacyjnego modelu zarządzania publicznego.

VII. Stabilne finanse samorządowe Wskaźniki: Wysoki udział dochodów własnych w budżecie gminy; Wysoka skala wydatków majątkowych inwestycyjnych; Bezpieczne wskaźniki zadłużenia; Zdolność do samofinansowania inwestycji.

VII. Stabilne finanse samorządowe (udział wydatków inwestycyjnych w wydatkach ogółem)

VII. Stabilne finanse samorządowe (wskaźniki zadłużenia i obsługi zadłużenia)

VII. Stabilne finanse samorządowe (indywidualny wskaźnik zadłużenia wg art. 243 ufp)

VII. Stabilne finanse samorządowe (wskaźnik samofinansowania inwestycji)

VII. Stabilne finanse samorządowe Konsekwencje: Możliwość finansowania inwestycji rozwojowych; Stabilizacja polityki rozwoju dzięki wysokiemu udziałowi dochodów własnych; Relatywna swoboda prowadzenia samodzielnej polityki społecznej. Wyzwania: Rozwijanie partycypacyjnego modelu współdecydowania mieszkańców o kierunkach inwestycji publicznych i realizacji i polityk publicznych; Wykorzystanie mechanizmów i narzędzi w ramach nowej polityki finansowej UE do roku 2020.

Dziękujemy za uwagę