Informacje JST o stanie realizacji zadań oświatowych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
Advertisements

Województwo Podkarpackie
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
historia od dnia 21 czerwca 1996 r.
FORUM BIZNESU KONFERENCJA i SEMINARIUM BiznesKlaster – innowacyjna forma współpracy sektora biznesu, nauki i administracji Białystok r. KONFERENCJA.
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
Karta Nauczyciela - Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
URZĄD STATYSTYCZNY – CENTRUM WIEDZY WSPIERAJĄCE ZARZĄDZANIE W REGIONIE Wspólne budowanie przyszłości Mazowsza Warszawa, marzec 2011 r.
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
Podkarpacki program stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania oświatą w powiatach moderator: Zbigniew Czepelak Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach.
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania usługami oświatowymi w gminach wiejskich moderator: Wojciech Marchlewski Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Obniżanie wieku szkolnego Finansowanie zmian, korzyści płynące z wdrożenia reformy, wskazówki i porady Dla organów prowadzących szkoły podstawowe Luty.
Raport porównania organizacji szkół roku 2007/2008 i 2008/2009 Dane Arkusze Organizacyjne z dnia i Raport obejmuje szkoły. Nie obejmuje.
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Analiza porównawcza ZESPOŁÓW SZKÓŁ W POWIECIE EŁCKIM.
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
III Kongres Zarządzania Oświatą Panel Problemy szkół ponadgimnazjalnych i zawodowych OSKKO, Warszawa, września 2008 r
BEZ BARIER DO KARIER ! Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Diagnoza na podstawie badań organizacji pozarządowych, monitoringu samorządów i danych ze sprawozdań RB.
Alina Kozińska-Bałdyga Rymanów, 13 luty O czym będę mówiła? Małe Szkoły – inicjatywy obywatelskie na wsi Małe Przedszkole w Każdej Wsi – program.
Odsetek dzieci uczęszczających do przedszkoli publicznych i niepublicznych w Tychach w roku szkolnym 2009/2010.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Priorytet III, Działanie 3.2
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat płocki otrzymał ponad.
Województwo Zachodniopomorskie Urząd Miejski w Koszalinie
1 1 Tendencje w rozwoju pomorskiej edukacji na podstawie wybranych wyników egzaminów zewnętrznych II FORUM POMORSKIEJ EDUKACJI Gdańsk, 18 listopada 2013.
1 Analiza wyników sprawdzianu ‘2014 Zespół Szkolno-Przedszkolny w Krowiarkach – XI 2014 – XI 2014 Opracował: J. Pierzchała.
Projekt algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej na rok 2015 Warszawa, październik 2014 r.
Odpowiadać za słowo Przegląd edukacyjnych programów partii politycznych.
SIO źródło danych o kształceniu zawodowym i planowane zmiany.
Narzędzia wspomagające procesy zarządzania w gminach wiejskich Ossa, dnia września 2014 roku.
Nasza „mała” demokracja
Propozycje zmian 23 czerwca Proponujemy :  Określić oczekiwane przez MEN cechy i umiejętności nauczyciela – absolwenta wyższej uczelni i postulować.
Zwierzyn,  Placówki oświatowe:  Zespół Placówek Oświatowych w Zwierzynie:  - Publiczna Szkoła Podstawowa im. Wojska Polskiego,  - Publiczne.
Spotkanie z dyrektorami/ koordynatorami projektu w przedszkolach/szkołach Serdecznie witam w imieniu Zespołu Roboczego Katowice, dnia 4 lipca 2013 r.
PRIORYTETY W OBSZARZE OŚWIATY NA NOWY ROK SZKOLNY 2015/2016 PROGRAM MODERNIZACJI PRACOWNI KOMPUTEROWYCH W GDAŃSKICH PLACÓWKACH. KOMPLEKSOWY PROGRAM PROFILAKTYKI.
ANALIZA NIEPOKOJĄCEGO WZROSTU NAKŁADÓW NA OŚWIATĘ W GMINIE SZCZANIEC.
PORTAL EDUKACYJNY WOJEWÓDZTWA ZACHODNIOPOMORSKIEGO - KOSZALIN Koszalin, marzec 2010 UM Koszalin: Biuro Informatyki Wydział Edukacji Województwo Zachodniopomorskie.
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Kuratorium Oświaty w Lublinie Działania MEN. Kluczowe problemy edukacji 1 Lublin, r.
KONFERENCJA DLA PRZEWODNICZĄCYCH GMINNYCH KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH Danuta Janusz Ekspert Wojewódzki ds. Informacji o Narkotykach i.
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Wielka Wieś w roku szkolnym 2008/2009 Wielka Wieś, październik 2009.
Finansowe i organizacyjne uwarunkowania funkcjonowania przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjówsamorządowych Mariusz Tobor.
Wyniki przeprowadzonej ankiety dotyczącej organizacji zewnętrznego nadzoru pedagogicznego skierowanej do dyrektorów szkół i placówek oświatowych województwa.
System Wspierania Nauczycieli w Powiecie Bytowskim „Konsorcjum samorządowe” na rzecz edukacji Dariusz Glazik – Naczelnik Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu.
POMORSKA RADA OŚWIATOWA. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym I.Art Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych.
INFORMACJA o stanie realizacji zadań oświatowych w Gminie Kartuzy, w roku szkolnym 2015/2016 w tym o wynikach sprawdzianów i egzaminów w szkołach, których.
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych
Podstawowe dylematy oświaty w kontekście jej efektywności
Niektóre skutki zmian w oświacie
Sprawozdanie z wykonania budżetu
Jan Herczyński Uniwersytet Warszawski Warszawa 9 listopada 2010
Wyzwania w zakresie przygotowania nowej organizacji kształcenia, dostosowanie infrastruktury szkół i placówek oświatowych oraz wpływ wprowadzanych.
Przykładowy model podziału środków
INWESTYCJA W EDUKACJĘ POLSKICH DZIECI
KWOTA CZĘŚCI OŚWIATOWEJ SUBWENCJI OGÓLNEJ W 2019 R.
Zespół do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty
Jednostek Samorządu Terytorialnego a rosnące obciążenia finansowe
Dramat w dwóch aktach i z prologiem
Zapis prezentacji:

Informacje JST o stanie realizacji zadań oświatowych Jan Herczyński Uniwersytet Warszawski Warszawa 22 września 2010 V Kongres Zarządzania Oświatą, 22-24.09.2010 www.oskko.edu.pl/kongres/

Cel i zakres wykonanych prac Wsparcie JST w przygotowaniu Informacji Przygotowanie modeli Informacji Zakres: Analiza Informacji z roku 2009 Model Informacji dla gminy, powiatu, miasta na prawach powiatu Wskaźniki odniesienia i wskaźniki lokalne Jan Herczyński

Stan i plan prac Stan prac na dzisiaj: Przygotowana publikacja, analizowana obecnie przez ORE i MEN, Przygotowana lista wskaźników odniesienia Plany dalszej pracy: Konsultacje publikacji i listy wskaźników Druk i rozesłanie publikacji do wszystkich JST Obliczenie/udostępnienie wskaźników odniesienia Jan Herczyński

V Kongres Zarządzania Oświatą, 22-24.09.2010 www.oskko.edu.pl/kongres/ Adresaci Informacji JST musi uwzględniać potrzeby informacyjne różnych potencjalnych adresatów: Rada gminy i powiatu Szkoły prowadzone przez JST, zwłaszcza dyrektorzy szkół Rodzice uczniów Lokalne organizacje pozarządowe, lokalne i krajowe media, V Kongres Zarządzania Oświatą, 22-24.09.2010 www.oskko.edu.pl/kongres/ Jan Herczyński

Analiza Informacji z roku 2009 Sprawozdania z roku 2009: Bardzo zróżnicowana struktura i objętość Dużo danych statystycznych, mało finansowych Wskaźniki rzadko wykorzystywane Obszerne listy indywidualnych osiągnięć uczniów Nie uwzględniają potrzeb różnych adresatów Jan Herczyński

Średnia liczba stron Informacji Gmina wiejska 17,0 Gmina miejsko-wiejska 25,5 Gmina miejska 27,6 Powiat ziemski 32,3 Miasto na prawach powiatu 67,8 Jan Herczyński

Najczęściej poruszane tematy Zdawalność egzaminów zewnętrznych 98% Liczba uczniów i oddziałów 97% Liczba nauczycieli, etatów 85% Struktura awansu zawodowego nauczycieli 73% V Kongres Zarządzania Oświatą, 22-24.09.2010 www.oskko.edu.pl/kongres/ Jan Herczyński

Tematy wrażliwe, rzadko poruszane Średnie wynagrodzenia nauczycieli są omawiane w 7% Informacji, najczęściej w gminach wiejskich (11%) i powiatach (10%) Wydatki bieżące w przeliczeniu na jednego ucznia są omawiane w 10% Informacji, od 3% w powiatach do 18% w gminach wiejskich Frekwencja uczniów w szkołach omawiana w 8% Informacji, najczęściej w gminach wiejskich 14%, pomijana w miastach na prawach powiatu Jan Herczyński

Inne tematy Informacji Opieka przedszkolna, w tym odsetek dzieci objętych, to jeden z priorytetów MEN. Omawiana jest w Informacjach około 20% gmin, w tym w 33% miast i tylko 7% gmin wiejskich Wydatki oświatowe w stosunku do otrzymanej subwencji oświatowej, średnio omawiana przez 26% JST, od 10% powiatów do 40% miast na prawach powiatu Jan Herczyński

Modele Informacji Zaproponowano model Informacji, składający się z ośmiu części, Każda część zawiera przykładowe pytania – razem 58 pytań przykładowe tabele – razem 48 tabel w modelu gminnym, nieco więcej w modelu powiatowym Celem obszernego zestawu pytań i tabel jest zarysowanie tematyki i sugestia możliwego formatu podawania danych i wskaźników Jan Herczyński

Części modelu Informacji Metryczka JST Podstawowe decyzje prawne i strategiczne Demografia Sieć szkół i placówek Kadra nauczycielska Warunki kształcenia i zarządzanie mieniem Proces nauczania, wyrównywanie szans Finansowanie oświaty Jan Herczyński

Od danych do wskaźników Sprawozdania Oświatowe z roku 2009 bardzo często podawały dane statystyczne, rzadziej dane budżetowe Konieczne jest przejście do wskaźników, które świadczą o lokalnej polityce oświatowej Wskaźniki pozwalają na porównania: Między podobnymi gminami W kolejnych latach dla danej gminy Jan Herczyński

Przykłady wskaźników oświatowych Średnia wielkość oddziału, Liczba etatów nauczycielskich w przeliczeniu na oddział, Wydatki bieżące w przeliczeniu na ucznia i w przeliczeniu na oddział Zmianowość, czyli liczba oddziałów klasowych w stosunku do liczby izb klasowych Jan Herczyński

Wskaźniki odniesienia Wskaźniki odniesienia = wskaźniki oświatowe, które można obliczyć na podstawie dziś dostępnych ogólnopolskich baz danych (np. SIO) Przygotowano zestaw około 80 wskaźników odniesienia, dla różnych poziomów agregacji (kraj, regiony, grupy gmin i powiatów). Po obliczeniu wskaźniki powinny zostać publicznie udostępnione (strona internetowa) Pytanie o wskaźniki dla indywidualnych JST Jan Herczyński

Wskaźniki lokalne Wskaźniki lokalne = wskaźniki oświatowe, dostępne dzisiaj tylko na poziomie lokalnym Zaproponowano listę około 20 wskaźników lokalnych, do samodzielnego liczenia przez JST Przykłady wskaźników lokalnych: frekwencja i promocja uczniów, przepływ uczniów między obwodami szkolnymi, rotacja nauczycieli, wyposażenie szkół i placówek. Jan Herczyński

V Kongres Zarządzania Oświatą, 22-24.09.2010 www.oskko.edu.pl/kongres/ Wyzwanie dla JST Przedstawienie przez JST wybranych wskaźników oświatowych zwiększy popyt na dane i wskaźniki ze strony wszystkich adresatów Informacji Powszechnie dostępne wskaźniki odniesienia mogą stać się instrumentem krytycznej oceny funkcjonowania lokalnych systemów oświatowych, a także działań samorządów V Kongres Zarządzania Oświatą, 22-24.09.2010 www.oskko.edu.pl/kongres/ Jan Herczyński

Potrzeba dialogu Decentralizacja oświaty to zaproszenie do różnorodności Konieczna jest dyskusja i wybór optymalnej polityki spośród wielu możliwych rozwiązań Wskaźniki i modele Informacji to propozycja języka do prowadzenia lokalnych dyskusji o oświacie Szeroki zakres wskaźników daje nadzieję na ich przydatność w różnych warunkach lokalnych Jan Herczyński

V Kongres Zarządzania Oświatą, 22-24.09.2010 www.oskko.edu.pl/kongres/ Dziękuję za uwagę. V Kongres Zarządzania Oświatą, 22-24.09.2010 www.oskko.edu.pl/kongres/ Jan Herczyński