Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
innowacyjna wielkopolska
Advertisements

II Europejska Konferencja Samorządowych Specjalistów do spraw Energii Warszawa, 5-6 październik 2006.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Fundusze strukturalne dla rozwoju – najlepsze praktyki
Wieloaspektowe podejście do efektywności energetycznej na przykładzie wybranych projektów Dalkii w Poznaniu 24/03/2017.
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
WSPARCIE INFRASTRUKTURY ENERGETYCZNEJ PRZYJAZNEJ ŚRODOWISKU
Polityka działań wykonawczych na lata Zespół doradców Ministra Gospodarki Łódź luty 2009 Załącznik do polityki energetycznej Polski do 2030 Działania.
EFEKTYWNOŚĆ WYTWARZANIA ENERGII I Międzynarodowe Forum Efektywności Energetycznej Marian Babiuch Prezes Zarządu PTEZ Warszawa, 27 października 2009.
Rozwój kogeneracji w Polsce w świetle badania analizy
Marian Babiuch Prezes PTEZ
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Instytut Paliw i Energii Odnawialnej Warszawa, I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program.
Rozwój odnawialnych źródeł energii w programach na lata
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Narzędzia pomagające zwiększyć efektywność energetyczną
Grupa Wymiany Doświadczeń : efektywność energetyczna miast moderator : Zbigniew Michniowski Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Energetyka samorządowa w świetle prawa.
Opracowanie ekspertyzy dotyczącej zagadnień ekonomicznych energetyki w Polsce na tle UE i świata w horyzoncie czasowym do roku czerwiec 2009r.
Zespół ds. Energetyki WFOŚiGW w Gdańsku
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Plan Działania KSOW dla województwa lubuskiego na lata
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
20 listopada 2008 Lokalny plan działań na rzecz efektywności energetycznej – nowy obowiązek czy realna korzyść Szymon Liszka
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
1 Konferencja Czysta energia – zdrowe powietrze. Zrównoważony Rozwój Energetyczny Miasta Częstochowa. Częstochowa 12 czerwiec 2007 Sławomir Pasierb Fundacja.
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
Serwis komunikacji miasta ze społeczeństwem Poznać się lepiej mgr inż. Mariusz Bogacki Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii ul. Wierzbowa.
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
Konferencja współfinansowana ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego Konferencja.
„Bioenergia w rolnictwie” Podstawowe założenia regulacji dotyczących energetyki odnawialnej - projekt ustawy o OZE Maciej Kapalski Wydział Odnawialnych.
Sebastian Stępnicki, Departament Energii Odnawialnej
Wsparcie dla rozwoju technologii
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Informacja dotycząca spełnienia warunku ex ante 4.1 i 4.2
Efektywność energetyczna budynków. Zobowiązania Francji Chęć dawania przykładu innym krajom Protokół z Kioto i Pakiet Klimatyczny „Grenelle Środowisko”
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Założenia konkursu dla poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Projekt pn. „Założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru Gminy Wrocław” na lata Wrocław, styczeń.
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Zapis prezentacji:

Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego Departament Infrastruktury Racjonalizacja zużycia energii i optymalizacja kosztów w obiektach publicznych na przykładzie województwa kujawsko-pomorskiego Wydział Infrastruktury Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko - Pomorskiego Gdańsk, 29 października 2008 r.

Część 1 Prawny aspekt efektywności energetycznej Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego Departament Infrastruktury Część 1 Prawny aspekt efektywności energetycznej

Karta Energetyczna. Protokół Karty Energetycznej Karta Energetyczna Protokół Karty Energetycznej o efektywności energetycznej i odnośnych aspektach środowiska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego Departament Infrastruktury Polska ratyfikowała Traktat Karty Energetycznej (TKE) oraz Protokół Karty Energetycznej o Efektywności Energetycznej i Odnośnych Aspektach Ochrony Środowiska (PEEREA) w 2000 roku. Zapisy TKE zobowiązują umawiające się strony do sformułowania polityki efektywności energetycznej wraz z odpowiednimi unormowaniami prawnymi i regulacyjnymi, obejmującymi m.in. efektywne funkcjonowanie mechanizmów rynkowych, łagodzenie barier dla efektywności energetycznej, mechanizmy finansowania inwestycji energetycznych, przejrzystość struktury prawnej i regulacyjnej, działania wspierające transfer technologii oraz rozwój wiedzy i świadomości społecznej w tej dziedzinie. Cele strategiczne powinny być sformułowane w kategoriach mierzalnych.

Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego Departament Infrastruktury Plan działania w celu poprawy efektywności energetycznej we Wspólnocie Europejskiej Dokument zainspirowany został głównie dążeniem do wypełnienia zobowiązań zawartych w protokole z Kioto. Nakreśla cele dodatkowe - zwiększenie ochrony środowiska, prowadzenie zrównoważonej polityki energetycznej i wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego. Action Plan prezentuje zasady i środki, które pomogą usunąć bariery wykorzystania potencjału efektywności energetycznej. Zaproponowano: środki pozwalające zaprojektować zintegrowanie działań w zakresie efektywności energetycznej oraz polityk i programów nie energetycznych takich jak polityka transportowa, polityka przedsiębiorstw, polityka regionalna i miejska, polityka podatkowa i taryfowa, współpraca międzynarodowa, polityka i mechanizmy poszczególnych krajów Unii Europejskiej. środki pozwalające wzmocnić i poszerzyć obecną politykę i mechanizmy służące efektywności energetycznej, np. poprawa wydajności w transporcie, schematy etykietowania, umowy negocjowane i minimalne standardy efektywności energetycznej, dobrowolne zobowiązania w przemyśle, kogeneracja, upowszechnianie nowych technologii i badań naukowych, finansowanie przez trzecią stronę (TPF), rozpowszechnianie informacji, monitorowanie i ocena wyników. nowe reguły i mechanizmy w zakresie efektywności energetycznej, np. publiczne upowszechnianie nowych technologii energooszczędnych w sektorach transportowym i mieszkaniowym, wdrażanie programów audytów energetycznych w przemyśle i budownictwie, rozpowszechnianie i wprowadzanie zasad wymiany dobrych praktyk.

Program Zapobiegający Zmianie Klimatu Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego Departament Infrastruktury Program Zapobiegający Zmianie Klimatu Dla realizacji zainicjowanego w 2000 roku programu zaproponowano trzy grupy przedsięwzięć. Do pierwszej grupy zaliczają się : dyrektywa wdrażająca schemat handlu emisjami, dyrektywa w sprawie efektywności energetycznej budynków, dyrektywa w sprawie biopaliw, dyrektywa w sprawie przetargów publicznych związanych z efektywnością energetyczną. Drugą grupę przedsięwzięć, stanowią uregulowania prawne w postaci dyrektyw: o kogeneracji, o usługach energetycznych i minimalnych standardach wydajności energetycznej dla sprzętu elektrycznego; nowelizacja przepisów z zakresu efektywności energetycznej; wspieranie inicjatyw z zakresu technologii; inicjatywa programu silnikowego; wsparcie poprawy infrastruktury badań nad projektami z zakresu zmian klimatycznych. Trzecia kategoria to środki zaliczane jako potrzebne w przyszłych przedsięwzięciach. Do tej grupy zaliczają się: promocja ciepła wytwarzanego z odnawialnych źródeł energii, dobrowolne umowy w przemyśle, zachęty podatkowe dla użytkowników samochodów oraz dalsza poprawa technologii paliw i pojazdów.

Zielona księga europejskiej strategii bezpieczeństwa energetycznego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego Departament Infrastruktury Zielona księga europejskiej strategii bezpieczeństwa energetycznego Celem tego dokumentu było zainicjowanie debaty o bezpieczeństwie energetycznym, które zostało uznane za najważniejszy element niezależności polityczno-ekonomicznej UE. Debata powinna uwzględniać, fakt że aktualne zapotrzebowanie na energię pokrywane jest w: 41% przez ropę naftową, 22 % gaz, 16 % węgiel (kamienny, brunatny i torf), 15 % energię jądrową i w 6 % przez odnawialne źródła energii. Jeżeli nie zostaną podjęte zdecydowane kroki, to całościowy obraz energetyki w roku 2030 zdominowany będzie nadal przez paliwa kopalne: ropę naftową (38 %), gaz (29 %), paliwa stałe (19 %), odnawialne źródła energii (8 %) i energię jądrową (zaledwie 6 %).

Krajowy Plan Działań dotyczący efektywności energetycznej (EEAP) Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego Departament Infrastruktury Krajowy Plan Działań dotyczący efektywności energetycznej (EEAP) Dokument przyjęty w czerwcu 2007 r. przez Ministerstwo Gospodarki stanowi realizację zapisu art. 14 ust. 2 Dyrektywy 2006/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 kwietnia 2006 r. w sprawie efektywności końcowego wykorzystania energii i usług energetycznych. Zaproponowane w ramach Krajowego Planu Działań środki i działania mają za zadanie: osiągnięcie celu indykatywnego oszczędności energii na poziomie 9% w roku 2016, osiągnięcie celu pośredniego oszczędności energii na poziomie 2% w roku 2010.

Środki służące poprawie efektywności energetycznej Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego Departament Infrastruktury Środki służące poprawie efektywności energetycznej w sektorze mieszkalnictwa, Środki służące poprawie efektywności energetycznej w sektorze usług, Środki służące poprawie efektywności energetycznej w sektorze przemysłu*, Środki służące poprawie efektywności energetycznej w sektorze transportu**. * z wyłączeniem instalacji objętych wspólnotowym systemem handlu emisjami, ** z wyłączeniem lotnictwa i żeglugi.

Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego Departament Infrastruktury Środki służące poprawie efektywności energetycznej w sektorze mieszkalnictwa Lp Planowane środki poprawy efektywności energetycznej Działanie w celu poprawy u odbiorcy końcowego Lata 1. Wprowadzenie systemu oceny energetycznej budynków Certyfikacja nowych i istniejących budynków mieszkalnych realizowana w wyniku wdrażania Dyrektywy 2002/91/WE 2009 do 2016 – proces ciągły 2. Fundusz Termomodernizacji Prowadzenie przedsięwzięć termomodernizacyjnych dla budynków mieszkalnych 1998 do 2016 - 3. Promowanie racjonalnego wykorzystania energii w gospodarstwach domowych Ogólnopolska kampania informacyjna na temat celowości i opłacalności stosowania wyrobów najbardziej efektywnych energetycznie 2008 do 2016 –

Środki służące poprawie efektywności energetycznej w sektorze usług Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego Departament Infrastruktury Środki służące poprawie efektywności energetycznej w sektorze usług Lp Planowane środki poprawy efektywności energetycznej Działanie w celu poprawy u odbiorcy końcowego Lata 1. Zwiększenie udziału w rynku energooszczędnych produktów zużywających energię Określenie min. wymagań dla nowych produktów zużywających energię wprowadzanych do obrotu (wdrażanie Dyrektywy 2005/32/WE) 2008 do 2016 – proces ciągły 2. Program oszczędnego gospodarowania energią w sektorze publicznym Zobowiązanie administracji rządowej do podejmowania działań energooszczędnych w ramach pełnienia przez nią wzorcowej roli 3. Promocja usług energetycznych wykonywanych przez ESCO Pobudzenie rynku dla firm usług energetycznych (ESCO) 2009 do 2016 4. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 oraz Regionalne Programy Operacyjne Wsparcie finansowe działań dotyczących obniżenia energochłonności sektora publicznego 2008 do 2013 5. Grant z Globalnego Funduszu Ochrony Środowiska (GEF) – Projekt Efektywności Energetycznej Wsparcie finansowe przedsięwzięć w zakresie termomodernizacji budynków, miejskich systemów grzewczych i sieci cieplnych 2005 do 2011

Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego Departament Infrastruktury Środki służące poprawie efektywności energetycznej w sektorze transportu Lp. Planowane środki poprawy efektywności energetycznej Działanie w celu poprawy u odbiorcy końcowego Lata 1. Wprowadzenie systemów zarządzania ruchem i infrastrukturą transportową Działania mające na celu wzrost efektywności energetycznej w transporcie poprzez planowanie i koordynację zarządzania ruchem i infrastrukturą transportową. 2008 do 2016 – proces ciągły 2. Promowanie systemów transportu zrównoważonego oraz efektywnego wykorzystania paliw w transporcie Działania promujące wprowadzenie energooszczędnych środków transportu oraz ekologicznego sposobu jazdy.

Krajowy Plan Działań dotyczący efektywności energetycznej (EEAP) Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego Departament Infrastruktury określenie podmiotów objętych regulacją, krajowe cele w zakresie oszczędności energii, obliczanie oszczędności energii, wzorcową rolę sektora publicznego, obowiązki dostawców energii, obowiązki dostawców urządzeń zużywających energię, system białych certyfikatów, system dobrowolnych zobowiązań, system nadzoru i monitorowania, krajowe plany działania na rzecz efektywności energetycznej.

Wzorcowa rola sektora publicznego Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego Departament Infrastruktury Wzorcowa rola sektora publicznego Rada Ministrów określi katalog działań obowiązkowych do przeprowadzenia przez jednostki sektora publicznego przy realizacji krajowego celu oszczędności energii. Wzmocniona zostanie rola gminnych planów energetycznych. W przepisach o zamówieniach publicznych zostaną wprowadzone regulacje dotyczące zakupów urządzeń o najwyższej uzasadnionej ekonomicznie klasie efektywności energetycznej oraz uwzględniania w realizowanych inwestycjach kryterium maksymalnej efektywności energetycznej przy założonym poziomie kosztów. Zostanie wskazany organ administracji rządowej odpowiedzialny za wymianę najlepszych praktyk w powyższym zakresie pomiędzy jednostkami sektora publicznego. Jednostki sektora publicznego o podejmowanych działaniach w zakresie oszczędnego gospodarowania energią będą informować społeczeństwo. Krajowy organ nadzorujący (URE) będzie monitorował wypełnianie obowiązku na podstawie kryterium wyznaczonym w krajowych celach oszczędności energii

Część 2 Ekonomiczny aspekt efektywności energetycznej Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego Departament Infrastruktury Część 2 Ekonomiczny aspekt efektywności energetycznej

Ustawa o finansach publicznych Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego Departament Infrastruktury Ustawa o finansach publicznych Art. 35. 3. Wydatki publiczne powinny być dokonywane: w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów;

Zarządzanie energią Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego Departament Infrastruktury Zarządzanie energią

Zarządzanie energią Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego Departament Infrastruktury Zarządzanie energią

64 jednostki Finansowanie Zarządzanie Zarządzanie energią Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego Departament Infrastruktury Zarządzanie energią Finansowanie Zarządzanie 64 jednostki

Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego Departament Infrastruktury Zarządzanie energią Problem zarządzania i finansowania energetyki w rozproszeniu jest problemem także samorządu powiatowego, miejskiego, miejsko-gminnego i gminnego. Racjonalizacja w samorządowym zarządzaniu energią musi oprzeć się na jego scentralizowaniu, które będzie gwarantowało: ekonomizację energetyki, racjonalizację zużycia energii, wymuszanie dbałości o środowisko naturalne, realizację energetycznych potrzeb, wprowadzanie nowych technologii, bezpieczeństwo energetyczne, energetyczną edukację społeczną.

Proces zmian Analiza Audyt Przetarg Zarządzanie energią Terminarz Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego Departament Infrastruktury Zarządzanie energią Terminarz Zadanie Maj 2008 Analiza wewnętrzna koncepcji Początek Czerwca 2008 Akceptacja koncepcji Koniec Czerwca 2008 Opracowanie procedury Czerwiec/ Lipiec 2008 Uruchomienie procedur Trwa Zebranie materiału analitycznego Opracowanie danych Listopad 2008 Decyzja o przeprowadzeniu audytów i sporządzeniu SIWZ dla procedury przetargowej Proces zmian Analiza Audyt Przetarg

Analiza elektroenergetyczna Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego Departament Infrastruktury Analiza elektroenergetyczna Średnie możliwe ograniczenie kosztów z przeprowadzonych analiz elektroenergetycznych dla jednostki publicznej w województwie kujawsko-pomorskim wynosi 6.400 zł, co stanowi 11 % kosztów energii. Szacowany wynik finansowy dla wszystkich jednostek wynosi 410.000 zł *Analiza obejmuje rozwiązania bezinwestycyjne.

Analiza elektroenergetyczna Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego Departament Infrastruktury Analiza elektroenergetyczna Średnie możliwe ograniczenie kosztów z przeprowadzonych analiz elektroenergetycznych dla jednostki publicznej w województwie kujawsko-pomorskim wynosi 11.000 zł, co stanowi 20 % kosztów energii. Szacowany wynik finansowy dla wszystkich jednostek wynosi 704.000 zł *Analiza obejmuje rozwiązania gdzie konieczna jest inwestycja (bez określenia stopy zwrotu).

Szacowany wynik finansowy dla wszystkich jednostek wynosi 1.550.000 zł Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego Departament Infrastruktury Analiza energetyczna Średnie możliwe ograniczenie kosztów z przeprowadzonych analiz energetycznych dla jednostki publicznej w województwie kujawsko-pomorskim wynosi 24.300 zł, co stanowi 28 % kosztów energii. Szacowany wynik finansowy dla wszystkich jednostek wynosi 1.550.000 zł *Analiza obejmuje rozwiązania gdzie konieczna jest inwestycja (bez określenia stopy zwrotu).

Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego Departament Infrastruktury Oszczędności Szacunkowa suma możliwych oszczędności w obiektach województwa kujawsko-pomorskiego wynosi około: 2.660.000 zł

Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego Departament Infrastruktury Przewidywany wynik finansowy dla działań bezinwestycyjnych w elektroenergetyce Rok Oszczędność [zł] 2009 410.000 2010 656.000 2011 720.000 Rok Oszczędność [zł] 2012 800.000 2013 880.000 2014 960.000 Narastająco 4.426.000 zł

Szacowany wynik finansowy - ogółem Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego Departament Infrastruktury Rok Oszczędność [zł] 2009 2.260.000 2010 3.400.000 2011 4.000.000 Rok Oszczędność [zł] 2012 4.400.000 2013 5.000.000 2014 5.500.000 Narastająco 24.560.000 zł

Część 3 Planowanie energetyczne Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego Departament Infrastruktury Część 3 Planowanie energetyczne

Gminne planowanie energetyczne Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego Departament Infrastruktury Gminne planowanie energetyczne

Kujawsko – Pomorskie na tle Polski Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego Departament Infrastruktury Kujawsko – Pomorskie na tle Polski Wyszczególnienie Udział   % Podkarpackie 6% Lubelskie 8% Podlaskie 14% Lubuskie 17% Mazowieckie 20% Dolnośląskie 21% Wielkopolskie 23% Małopolskie Łódzkie 28% Warmińsko-Mazurskie 34% Zachodniopomorskie 35% Świętokrzyskie 37% Śląskie 48% Kujawsko-Pomorskie 49% Opolskie Pomorskie 98% Polska Źródło: AM PREDA

Planowanie energetyczne Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego Departament Infrastruktury Planowanie energetyczne Polska Wojewódzki Program Rozwoju Energetyki Województwo Powiat Gmina

Dziękuję za uwagę KONTAKT Tomasz Moraczewski Dyrektor Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego Departament Infrastruktury Dziękuję za uwagę KONTAKT Tomasz Moraczewski Dyrektor Departamentu Infrastruktury Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego 87-100 Toruń ul. M. Skłodowskiej-Curie 73 tel. +48 56 656 11 90 gsm +48 693 160 813 fax +48 56 656 11 31 t.moraczewski@kujawsko-pomorskie.pl