Wyniki ewaluacji okresowej projektu pn. Wsparcie osób z zaburzeniami psychicznymi na rynku pracy II 23 maja 2012 r. Warszawa II Konferencja realizowana.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt systemowy Rynek Pracy pod Lupą - realizacja zadań w 2011 i I kwartale 2012 r. Spotkanie robocze z pracownikami PUP odpowiedzialnymi za realizację.
Advertisements

Procedury współpracy gimnazjów z Biurem Projektu e-Akademia Przyszłości. Warszawa r.
NOWA JAKOŚĆ NOWE MOŻLIWOŚCI III
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Znaczenie podręcznika
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
1 Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki i Pracy Założenia Planu Oceny Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój.
2009 O co możemy pytać i jakie odpowiedzi uzyskać? Warsztat ewaluacji. Doświadczenia PARP Jacek Pokorski Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości II Regionalna.
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
EWALUACJA PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH W RAMACH PODDZIAŁANIA
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Animacja grup zadaniowych Agnieszka Leśny. Odpowiedź na pytanie czy i jak udało nam się osiągnąć zamierzone cele oraz w jaki sposób udało nam się je osiągnąć?
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CENTRUM INTEGRACJI UCHODŹCÓW Fundacja Edukacji i Twórczości.
Badanie projektów pilotażowych PO KL Planowane zmiany w Zasadach dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CZŁOWIEK - NAJLEPSZA INWESTYCJA.
Projekt Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój dla uczniów klas I-VI w 3 szkołach podstawowych z terenów wiejskich Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój. Udział w projekcie.
OCENA wykonania zadań przez Europejski Trybunał Obrachunkowy
- instrumenty ewaluacji i monitoringu RSI
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Konferencja inaugurująca projekty realizowane przez Ośrodek Wsparcia w Lipniaku: „Stworzenie i wsparcie funkcjonowania Zakładu Aktywności Zawodowej w.
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
Przedsięwzięcie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego ZASADA RÓWNOŚCI SZANS K I M W PLANOWANIU I OCENIE PROJEKTÓW.
1 Podsumowanie realizacji projektu Czas nowych możliwości na koniec 2011 roku Projekt Czas nowych możliwości współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Wsparcie osób niepełnosprawnych w komponencie regionalnym w ramach PO KL.
Badanie ewaluacyjne projektu Ścieżka aktywności zawodowej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego.
ZADANIA KOORDYNATORÓW
POZNAĆ, ZROZUMIEĆ, WZMOCNIĆ PRZEZ AKTYWNOŚĆ DO INTEGRACJI PROJEKT SYSTEMOWY ( kontynuacja ) POWIATOWEGO CENTRUM POMOCY RODZINIE W CHOJNICACH CHOJNICE 2010.
Projekt systemowy Na dobrej drodze – aktywizacja osób bezrobotnych miasta Rejowiec Fabryczny współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Aktywni zawodowo Aktywni zawodowo projekt realizowany na podstawie.
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Spotkanie Grupy Sterującej Ewaluacją RPO Toruń, r. Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Od kompleksowej diagnozy sytuacji osób niepełnosprawnych w Polsce do nowego modelu polityki społecznej wobec niepełnosprawności Projekt badawczy Prof.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VI PO KL na 2013 rok.
Upowszechnianie rezultatów projektów mobilności instytucjonalnej
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
1 Podsumowanie realizacji projektu „Czas nowych możliwości” na koniec 2013 roku Projekt „Czas nowych możliwości” współfinansowany przez Unię Europejską.
SPOTKANIE KADRY KIEROWNICZEJ OPS, PCPR I PUP Z TERENU WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO- MAZURSKIEGO Olsztyn, 16. czerwca 2010 ELBLĄSKIE STOWARZYSZENIE WSPIERANIA.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Realizowany przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Iławie Projekt „Masz Okazję – Pomóż Sobie”
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Seminaria nt. komitetów monitorujących na lata
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Analiza wyników ewaluacji form doskonalenia realizowanych przez CEN w Gdańsku w okresie I-VII 2016
Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach
Równościowe zarządzanie projektem
Dla Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie
Aktualizacja Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata czerwca 2018 r.
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w 2017 roku
Zapis prezentacji:

Wyniki ewaluacji okresowej projektu pn. Wsparcie osób z zaburzeniami psychicznymi na rynku pracy II 23 maja 2012 r. Warszawa II Konferencja realizowana w ramach projektu pn. Wsparcie osób z zaburzeniami psychicznymi na rynku pracy II

Informacje wstępne Ewaluacja okresowa o charakterze wewnętrznym Obejmująca okres od do (data graniczna ewaluacji) Zakres ewaluacji: - działania o charakterze zarządczym (aspekt administracyjny, finansowy, rzeczowy) - działania o charakterze merytorycznym (warsztaty kompetencji, aktywizujące, dla otoczenia OZP, szkolenia zawodowe) - proces rekrutacji i promocji projektu

Cele ewaluacji oszacowanie wartości projektu pod kątem adekwatności, trafności, skuteczności, efektywności oraz użyteczności identyfikacja słabych oraz mocnych stron projektu (w tym dobrych praktyk) sformułowanie zaleceń dotyczących sposobu realizacji projektu, zarówno w odniesieniu do obecnej, jak i kolejnych edycji tego przedsięwzięcia

Kryteria ewaluacyjne adekwatność – stopień dostosowania projektu do potrzeb OZP oraz ich otoczenia trafność przyjętych metod rekrutacji oraz form promocji projektu skuteczność – stopień osiągnięcia zaplanowanych celów i rezultatów projektu użyteczność – stopień przydatności projektu dla OZP oraz ich otoczenia efektywność – sprawność we wdrażaniu projektu ( czynniki ułatwiające/utrudniające realizację projektu)

Pytania badawcze 1. Czy program wsparcia dla OZP oraz osób z ich otoczenia zostały sformułowane adekwatnie do potrzeb i oczekiwań tych grup docelowych? (adekwatność) 2. Czy sposób realizacji danych form wsparcia sprzyjał osiągnięciu celów? (jw.) 3. Czy sposób organizacji przyjętych form wsparcia był odpowiedni do możliwości oraz potrzeb uczestników? (jw.) 4. Czy w projekcie uwzględniono specjalne potrzeby BO OZP? (jw.) 5. W jakim stopniu działania promocyjne i rekrutacja dotarły do odbiorców i miały wpływ na ich udział w projekcie? (trafność) 6. Jakie czynniki wpływały na podjęcie tej decyzji? (jw.) 7. Czy założone rezultaty są osiągane zgodnie z harmonogramem? Czy i ew. które cele mogą być zagrożone? (skuteczność) 8. W jakim stopniu zostały zrealizowane założone wskaźniki? (jw.) 9. Czy wskaźniki produktów i rezultatów są osiągane zgodnie z harmonogramem? (jw) 10. Czy rokuje to pełnemu ich osiągnięciu? (jw.) 11. Jaki jest poziom satysfakcji i zadowolenia BO z udziału w projekcie? (użyteczność) 12. Jakie czynniki wpływały na poziom satysfakcji BO? (jw.) 13. Jaką wiedzę i umiejętności uzyskali BO? (jw.) 14. Jakie czynniki ułatwiały/utrudniały osiąganie celów i rezultatów? (efektywność)

Kwestie metodologiczne (1) Koncepcja badania została zaplanowana z dużym wyprzedzeniem czasowym i opisana w dokumencie pn. Strategia ewaluacji i monitoringu w projekcie Wsparcie osób z zaburzeniami psychicznymi na rynku pracy II W badaniu ewaluacyjnym wykorzystano metody: jakościowe - analizę dokumentacji i danych zastanych ilościowe - ankiety papierowe

Kwestie metodologiczne (2) Analiza dokumentacji i danych zastanych obejmowała: - wniosek o dofinansowanie projektu - raporty z ewaluacji mid-term oraz ex-post I edycji projektu - raport podsumowujący I edycję projektu - raport z ewaluacji ex-ante ewaluowanego projektu - dane z monitoringu - protokoły z posiedzeń Komitetu Sterującego - informacje dotyczące wydatkowania środków - rejestr wypracowanych produktów - ankiety zarządcze i opracowane na ich podstawie raporty za okres VI-IX i X-XII 2011

Kwestie metodologiczne (3) Sondaż zrealizowany przy pomocy ankiet papierowych odnoszących się do poszczególnych form wsparcia: - kwestionariusze ankiet dot. warsztatów aktywizujących, warsztatów kompetencji oraz szkoleń zawodowych - kwestionariusze ankiet dot. oceny projektu przez OZP oraz ich otoczenie (tj. ankiety samooceniającej wypełnianej przed i po zakończeniu udziału w projekcie w celu dokonania pomiaru rezultatów miękkich) - kwestionariusze ankiet o charakterze ogólnym dla OZP oraz ich otoczenia

Dane z monitoringu Do dnia r. udział w projekcie rozpoczęło 700 osób (58%), w tym 430 to OZP (72%) a 270 to osoby z ich otoczenia (45%) Kobiety stanowią 47% wśród OZP i 75% ich otoczenia oraz 58% ogółu BO 176 osób zakończyło, 17 przerwało, zaś 507 kontynuuje swój udział w projekcie

Struktura grupy docelowej (1)

Struktura grupy docelowej (2)

Struktura grupy docelowej (3)

1.Opracowanie ID 2.Warsztaty kompetencji 3.Warsztaty aktywizujące 4.Konsultacje specjalistyczne 5.Opracowanie IPD/IŚZ 6.Badania lekarskie 7.Szkolenia zawodowe 8.Szkolenia BHP 9.Staże rehabilitacyjne 10.Zatrudnienie 11.Podjęcie nauki 12.Warsztaty dla otoczenia OZP 13.Indywidualne konsultacje

Obszar I: postęp finansowy i rzeczowy Zdiagnozowane problemy: opóźnienie w wydatkowaniu środków (34%). Kwota wniosków zaakceptowanych przez IW stanowi ok. 17% budżetu projektu niedostateczny poziom realizacji 10 spośród 13 wskaźników zróżnicowany udział Partnerów w osiąganiu ww. rezultatów: - największy wkład Partnera z Gorzowa (9 wskaźników zrealizowanych na najwyższym poziomie) - największą ilość wskaźników na poziomie 3% wykazują Partnerzy z Gdańska (8), Bydgoszczy (7), Poznania (7) Skutki : ryzyko niezrealizowania projektu w zaplanowanym terminie, nieosiągnięcia 6-ciu założonych wskaźników, nadmierne obciążenie niektórych Partnerów kosztem niewywiązywania się innych z podjętych zobowiązań

Rekomendacje: zmiana harmonogramu projektu (wydłużenie czasu wdrażania) zwiększenie poziomu wydatkowania środków o około 20% modyfikacja wskaźników (uelastycznienie zapisów) zintensyfikowanie wymiany doświadczeń pomiędzy Partnerami (dobre praktyki): - Partner z Gorzowa; wskaźnik zatrudnienia BO OZP 187%, konsultacji specjalistycznych 96%, konsultacji indywidualnych 83%, badań lekarskich 70% - Partner z Gdańska; opracowanie ID 73%, podjęcie/kontynuacja nauki przez BO OZP 67% - Partner z Łodzi; wskaźnik badań lekarskich oraz szkoleń BHP po 70%, warsztatów kompetencji 63% - Partner z Poznania; wskaźnik zatrudnienia BO OZP 80%

Obszar II: zarządzanie i komunikacja Zdiagnozowane problemy: trudności o charakterze zarządczym: - absencja na posiedzeniach KS przedstawicieli niektórych Partnerów, nadużywanie upoważnień do udziału w KS - brak terminowości w przekazywaniu przez Partnerów wymaganych dokumentów (w tym ankiet zarządczych) - trudności we współpracy i komunikowaniu się Lidera z niektórymi Partnerami oraz pomiędzy samymi Partnerami (funkcjonowanie niektórych z nich w oderwaniu od pozostałych, mniejsze zaangażowanie, wyłączenie z procesów decyzyjnych) trudności merytoryczne (problem z rekrutacją osób z otoczenia OZP oraz pracodawców, identyfikacją osób zainteresowanych podjęciem/kontynuacją nauki) długi czas oczekiwania na decyzje/informacje z IW (CRZL)

Skutki - utrudnione zarządzanie projektem, powstawanie barier i opóźnień, słabsza jakość współpracy, opóźnienia w składaniu wniosków o płatność, w przypadku niektórych Partnerów brak rzetelnych informacji zbieranych przy pomocy ankiet zarządczych Rekomendacje: wprowadzenie działań o charakterze dyscyplinującym, mających na celu zwiększenie zaangażowania części członków KS oraz zachowania terminowości w przekazywaniu dokumentacji (np. określenie w umowie warunków uczestnictwa/obecności na KS) zacieśnienie współpracy pomiędzy Partnerami poprzez podjęcie działań służących integracji, wymianie doświadczeń oraz dobrych praktyk (np. organizowanie wizyt studyjnych) uczulenie Partnerów na konieczność sumiennego wypełniania ankiet zarządczych, wyjaśnienie celu w jakim gromadzone są te informacje

Obszar III: rekrutacja i promocja Zdiagnozowane problemy: główne źródło informacji o projekcie stanowią dla 54% BO OZP ulotki i plakaty, a dla ich otoczenia sami OZP (53%), mniej więcej co trzecia osoba z obu tych grup wskazała znajomych i rodzinę (kolejno 36% i 29%) - z portali dla ON korzystało 22% BO OZP i 5% osób z ich otoczenia - z informacji prasowych po 14% osób z obu tych grup - ze strony Internetowej projektu 12% osób z otoczenia i 4% OZP (radio wskazało 5%, zaś audycje TV 2% Partnerzy nie dostarczają na bieżąco Liderowi projektu materiałów promocyjnych, które mają być zamieszczane na stronie Internetowej projektu Skutki – Internet, prasa, radio i TV mają nikłe znaczenie w procesie rekrutacji, niedostateczna promocja projektu, szczególnie na poziomie regionalnym

Rekomendacje: intensywne angażowanie OZP w proces rekrutacji otoczenia: - przekonywanie OZP o celowości i znaczeniu uczestnictwa osób z ich otoczenia w projekcie, pokazywanie przykładów i dobrych praktyk - zachęcanie do włączania do udziału w projekcie osób spoza kręgu rodziny (przyjaciół, kolegów) - próba dotarcia do terapeutów i psychologów mających kontakt z OZP podjęcie działań służących: - zbadaniu potrzeb Partnerów w zakresie promocji projektu na poziomie regionalnym oraz intensyfikacja danych form promocji - uświadomieniu Partnerom celowości oraz korzyści wynikających z zamieszczania materiałów promocyjnych na stronie projektu, - aktualizacji informacji nt. promocji na poziomie regionalnym (na podstawie danych z miesięcznych sprawozdań) - zintensyfikowaniu promocji projektu na portalach dla ON

Mocne strony projektu (1) doświadczenie Lidera oraz 2-ch Partnerów w realizacji pilotażu wdrażanie projektu zgodnie z zasadą równości szans ze względu na płeć, wiek oraz wykształcenie zarządzanie projektem zgodnie z PCM oraz elementami metodyki PRINCE 2 bieżące wyjaśnianie nieścisłości i nieporozumień, demokratyczny sposób podejmowania decyzji w Partnerstwie, w oparciu o wypracowany konsensus stopniowa poprawa współpracy Partnerów z Liderem projektu, a także pomiędzy poszczególnymi Partnerami satysfakcja Partnerów z uczestnictwa w projekcie oraz odnoszone przez nich korzyści (wzmocnienie organizacji poprzez nabywanie wiedzy i doświadczeń, nawiązywanie nowych kontaktów, autopromocja, większa rozpoznawalność)

Mocne strony projektu (2) dostosowanie projektu do potrzeb prawie wszystkich BO OZP oraz osób z ich otoczenia, wysoki stopień spełnienia oczekiwań wobec projektu (98% i 95%), bardzo wysokie odsetki pozytywnych ocen uzyskiwanego wsparcia (98% i 100%) spełnienie oczekiwań ogromnej większości uczestników warsztatów aktywizacyjnych oraz kompetencji, szkoleń zawodowych i warsztatów dla otoczenia OZP wysoka ocena ww. form wsparcia przyznana przez ogromną część uczestników (87-93%) gł. przygotowanie prowadzących, tematyka i forma zajęć, otrzymane materiały przydatność zdobytej podczas warsztatów wiedzy i umiejętności (88% OZP i 94% otoczenia OZP) wszyscy uczestnicy szkoleń zawodowych wskazują na osiągnięte korzyści (100%)

Mocne strony projektu (3) postrzeganie udziału w projekcie w kategoriach sukcesu przez 96% BO OZP (ze względu na wzrost samodzielności, aktywności społeczno-zawodowej, poczucia własnej wartości), wzrost wiary w siebie (77%) zadowolenie niemal wszystkich BO OZP z wykonywanej pracy (poprawa sytuacji materialnej, wzrost kontaktów społecznych, zwiększenie stabilności i komfortu psychicznego, odzyskanie poczucia własnej wartości oraz wzrost aktywności) w większości przypadków bardzo dobra współpraca z pracodawcą/pracownikami zmiany w funkcjonowaniu społecznym OZP zaobserwowane przez 94% osób z ich otoczenia wzrost świadomości osób z otoczenia OZP w zakresie możliwości ich wspierania (88%), zmiana sposobu postrzegania OZP, lepsze zrozumienie i uświadomienie sobie dotychczasowych błędów, uwrażliwienie, większa cierpliwość

Mocne strony projektu (4) wysoki poziom kompetencji miękkich po zakończeniu udziału w projekcie większości BO OZP: - motywacji do poszukiwania pracy, mobilności zawodowej, komunikowania się, pracy w zespole, autoprezentacji, pisania cv i LM oraz samooceny (dane zebrane przez 4-ch Partnerów) jw. w odniesieniu do osób z otoczenia OZP: - wiedzy nt. możliwości społeczno-zawodowych OZP, radzenia sobie z chorobą, komunikowania się z OZP, interweniowania w sytuacji kryzysowej, motywacji do wspierania OZP, umiejętności jej kontrolowania i dyscyplinowania, społecznego funkcjonowania (dane zebrane przez 5 Partnerów) brak różnic w ww. zakresie pomiędzy poszczególnymi Partnerstwami

Dziękuję za uwagę II Konferencja realizowana w ramach projektu pn. Wsparcie osób z zaburzeniami psychicznymi na rynku pracy II