Tomasz Otko Regionalny Ośrodek EFS w Krakowie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
16 décembre 2013 Slide N° 1 5 mars 2009 Slide N° 1 Urbact Secretariat URBACT II Europejski Program Współpracy Terytorialnej dla Zrównoważonego.
Advertisements

Standard minimum realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL Gdańsk, 26 listopada 2010.
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
FORUM BIZNESU KONFERENCJA i SEMINARIUM BiznesKlaster – innowacyjna forma współpracy sektora biznesu, nauki i administracji Białystok r. KONFERENCJA.
Regionalne Ośrodki Europejskiego Funduszu Społecznego w Województwie Warmińsko-Mazurskim.
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
Badanie efektywności pomocy dla grup szczególnego ryzyka
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Migracje zarobkowe i ich wpływ na lokalny rozwój i rynek pracy – możliwości i wyzwania dla instytucji rynku pracy Biała Podlaska,
Kompleksowy program podnoszenia kwalifikacji zawodowych uczniów Technikum Urządzeń Sanitarnych w ZSP Nr 3 w Łodzi we współpracy z MSG sp. z o.o. Łódź,
Sonia Rzeczkowska Katowice, r. Witam Państwa.
Zarządzanie projektami partnerskimi
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Plan komunikacji PO KL - założenia
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
PROGRAM BUDOWY SIECI „ROSzEFS”
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
KRYTERIA DODATKOWE W RAMACH OCENY PROJEKTÓW PRIORYTETU 2 ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
1 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Sektorowy Program.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Jedyna taka sieć w Europie Sieć Regionalnych Ośrodków EFS Mirella Szeremeta Krajowy Ośrodek EFS Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości 4 grudnia 2007r.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Regionalny Ośrodek EFS w Olsztynie prowadzony jest przez Elbląskie Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Pozarządowych ul. Staromiejska 16/7, Olsztyn.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Usługi dostępne w ramach Regionalnego Ośrodka Europejskiego.
Regionalny Ośrodek EFS w Elblągu prowadzony jest przez Elbląskie Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Pozarządowych ul. Związku Jaszczurczego 17,
Konkurs 01/POKL/7.2.1/2008 (Ogłoszony w dniu 31 stycznia 2008 r.) Typy projektów. w ramach podziałania możliwa będzie realizacja następujących projektów:
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
Projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich Słupski Regionalny.
Spójność logiczna projektu.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Schemat przygotowywania wniosku o dofinansowanie zgodnie z założeniami metodyki Zarządzania Cyklem Projektu Metodyka Zarządzania Cyklem Projektu pozwala.
15 kwietnia 2011 r. Alicja Kuźniar, Biuro Projektów Transferu Wiedzy
WEKTOR ZMIAN – Koszaliński Program Wspierania Wychodzenia z Bezdomności Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII – Promocja Integracji Społecznej.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
DIAGNOZA DOSTOSOWANIA UMIEJĘTNOŚCI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH DO WYMOGÓW LUBUSKIEGO RYNKU PRACY ZAŁOŻENIA PROJEKTU Projekt jest współfinansowany przez Unię
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Podstawowe informacje o tegorocznym konkursie. Celem programu jest aktywizowanie mieszkańców na rzecz działań o charakterze dobra wspólnego. Zależy nam.
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Regionalna Platforma Współpracy - Pilotaż
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Małopolskie założenia Gwarancji dla młodzieży
Podstawy zarządzania projektami Karta projektu
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego przy Zachodniopomorskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. w Szczecinie.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Spotkanie informacyjne FIO 2016 – logika projektu Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Realizowany przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Iławie Projekt „Masz Okazję – Pomóż Sobie”
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Zdefiniować problem Jaki jest problem? Jakie są główne założenia? Jak chcesz śledzić przebieg funkcjonowania projektu ? metody ewaluacji Budżet Jakie źródła.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Konferencja współfinansowan a ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Kompleksowy Program Rozwoju Szkolnictwa Zawodowego.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
„Metodologia Zarządzania Cyklem Projektu (PCM) — klucz do sukcesu
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego.
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Zapis prezentacji:

Regionalny Ośrodek Europejskiego Funduszu Społecznego pomoc w zasięgu ręki Tomasz Otko Regionalny Ośrodek EFS w Krakowie Fundacja Instytut Studiów Strategicznych

Nasza oferta INFORMACJA punkt informacyjny seminaria informacyjne aktualności EFS dobre praktyki

Nasza oferta SZKOLENIA w zakresie EFS w latach 2007-2013 szkolenia specjalistyczne wzmacniające umiejętności przygotowania i realizacji projektów miękkich

Nasza oferta DORADZTWO w zakresie przygotowania i wdrażania projektów EFS specjalistyczne (księgowość w EFS, prawo zamówień publicznych)

Nasza oferta ANIMACJA WSPÓŁPRACY PARTNERSKIEJ - inicjowanie współpracy na rzecz rozwiązywania problemów lokalnych (budowanie grup partnerskich, koalicji) targi partnerów spotkania instytucji i organizacji działających na danym obszarze zainteresowanych współpracą identyfikacji obszarów współpracy i pomysłów na projekty partnerskie w zakresie rozwoju zasobów ludzkich pomoc w przygotowaniu projektów partnerskich pomoc doradcza w zakresie opracowania projektu konsultacja umów partnerskich

Wspieramy projektodawców z powiatów: chrzanowskiego, wielickiego, proszowickiego, myślenickiego, miechowskiego, olkuskiego, oświęcimskiego, wadowickiego, krakowskiego i miasta Krakowa

Regionalne Ośrodki EFS w Małopolsce Kraków – Fundacja Instytut Studiów Strategicznych, ul. Mikołajska 4, I piętro, tel. (0-12) 421 80 66 Tarnów – Fundacja im. Hetmana Jana Tarnowskiego, ul. Sikorskiego 4, tel. (0-14) 655 69 86 Nowy Sącz – Fundacja Wiedza i Rozwój, ul. Długosza 9, tel. (0-18) 442-01-99

METODOLOGIA BUDOWANIA PROJEKTU EUROPEJSKIEGO

Czym jest projekt? Projekt to zorganizowany i ułożony w czasie (z określonym początkiem i końcem) ciąg wielu działań, zmierzający do osiągnięcia konkretnych wyników, adresowany do wybranych grup odbiorców, wymagający zaangażowania określonych zasobów ludzkich, rzeczowych i finansowych.

Wniosek Formularz za pomocą, którego instytucja ubiegająca się o wsparcie opisuje siebie i swój pomył na projekt Zapamiętaj ! Jakość wniosku aplikacyjnego prawie w całości zależy od jakości przygotowanego projektu

Jakie są etapy przygotowania projektu? Analiza zainteresowanych (interesariuszy) Analiza problemu Określenie celów Wyznaczenie planowanych rezultatów Dobór odpowiednich działań Przygotowanie harmonogramu działań Opracowanie budżetu

Rodzaje interesariuszy Interesariusze Wszystkie osoby grupy osób, instytucje lub przedsiębiorstwa, na które realizowany projekt ma potencjalny wpływ Intereariusze bezpośredni osoby lub instytucje, które będą bezpośrednio korzystać z projektu i produktów przez niego wytworzonych, np. realizator projektu, uczestnik projektu Interesariusze pośredni Osoby lub instytucje na które projekt ma wpływ sposób długofalowy, otoczenie projektu (współpracujące, neutralne, z konfliktem interesów) np. rodzina, mieszkańcy obszaru na którym realizowany jest projekt, instytucje samorządowe, instytucje działające w obszarze realizacji projektu

Analiza interesariuszy Identyfikacja wszystkich grup, które mogą mieć znaczenie dla projektu Określenie przyczyny i sposobu zaangażowania Określenie możliwego zakresu kooperacji lub konfliktu w projekcie

Nie ma problemu nie ma projektu! Punktem wyjścia do budowy projektu jest zawsze moment zdefiniowania problemu, którego będzie on dotyczył. Jeśli nie potrafisz znaleźć problemu to znaczy, że nie jest potrzebna realizacja żadnego projektu

Analiza problemów Analiza problemu ma za zadanie określić negatywne aspekty sytuacji w jakiej znajdują się potencjalni interesariusze projektu. Można więc powiedzieć, że jest to pesymistyczne spojrzenie na aktualną sytuację 1. Co jest istotą problemu, którym się zajmujemy? np. rośnie liczba osób kończących szkoły średnie nie wchodzących na rynek pracy. 2. Jaki jest zasięg i skala problemu? np. ponad 30% zeszłorocznych absolwentów nie weszło na rynek pracy (dane). 3. Dlaczego jest to takie ważne? przedstawić skutki społeczne tego zjawiska. 4. Na jakiej podstawie jakich źródeł został określony problem?

Rola projektu CEL – pozytywny, oczekiwany stan w przyszłości PROJEKT PROBLEM – negatywny obraz rzeczywistości

Hierarchia celów projektu Cel ogólny/główny/nadrzędny- cel strategiczny nie zostanie osiągnięty w wyniku realizacji pojedynczego projektu, jednak osiągnięcie celów projektowych przybliży nas do celu ogólnego Cel ogólny => oddziaływanie => efekt długofalowy Cel ogólny projektu najczęściej wynika z celu PROGRAMU/PRIORYTETU np: cele ogólne projektu EFS: Cel Programu Operacyjnego PO KL- Wyrost poziomu zatrudnienia i spójności społecznej Cel działania 9.1 PO KL – Tworzenie warunków równych szans edukacyjnych

Hierarchia celów projektu Cel/e szczegółowy/we (bezpośredni/e) projektu odnosi się do kluczowego, zidentyfikowanego problemu, którym chcemy się zająć. Cel bezpośredni projektu: powstaje w wyniku realizacji projektu lub w niedługim czasie po jego zakończeniu przynosi trwałą korzyść (zmianę) uczestnikom projektu bezpośrednio wynika z wypracowanych rezultatów np. cel szczegółowy projektu EFS - podniesienie wiedzy i umiejętności uczniów ze szkoły X

Cele szczegółowe projektu Cele projektu powinny być SMART (bystre, mądre): S pecific - konkretne, szczegółowe M easurable - mierzalne A ffirmative - akceptowane, doceniane (obiektywne) R ealistic - realistyczne T imeframed - określone w czasie

Rezultaty Bezpośrednie i natychmiastowe efekty projektu Rezultaty liczbowe (twarde): Produkty - wszystkie produkty materialne i usługi, które otrzymuje beneficjent w trakcie realizacji projektu przy wykorzystaniu zaangażowanych zasobów np. szkolenie, certyfikat Rezultaty, które można określić liczbą lub procentem np. % osób (kobiet i mężczyzn), które z sukcesem ukończyły działanie, liczba osób, które znalazły pracę

Rezultaty jakościowe (miękkie) - określają zmiany jakie nastąpiły w wyniku wdrożenia projektu u beneficjentów pomocy np. zmiany postaw, kompetencji, umiejętności i innych cech, których istnienie może być stwierdzone jedynie w wyniku specyficznych badań czy obserwacji.

Działania poszczególne zadania i czynności do wykonania w projekcie pokazują za pomocą jakich kroków osiągane będą rezultaty np. promocja, rekrutacja, szkolenia, monitoring, ewaluacja, badania, konferencja

Harmonogram realizacji projektu Harmonogram projektu to metoda przedstawienia działań podejmowanych w czasie trwania projektu wraz z ich podziałem na etapy i czynności, która pozwala na zidentyfikowanie ich logicznej kolejności. Harmonogram pozwala również na przedstawienie wszelkich zależności pomiędzy czynnościami oraz stanowi bazę do przydzielenia odpowiedzialności za ukończenie każdego działania i przydzielenia niezbędnych zasobów

Jak zrobić harmonogram? Zrobić listę głównych zadań w projekcie Podzielić zadania na etapy Ustalić kolejność i zależność pomiędzy działaniami/etapami Ustalić czas rozpoczęcia i zakończenia działań/zadań Przydzielić zadania członkom zespołu

Budżet Koszty muszą być spójne z planowanymi działaniami (budżet zadaniowy) Tylko koszty kwalifikowane Realistyczny (ceny rynkowe) Staramy się nie zapomnieć o żadnych kosztach Bierzemy poprawkę na czas przepływów finansowych (rozsądnie rozkładajmy wydatki) Wkład własny rośnie wraz z budżetem W pracy nad budżetem powinna brać udział osoba, która będzie podejmowała zobowiązania finansowe

Dziękuję za uwagę ! Tomasz Otko t.otko@iss.krakow.pl tel. 12 421 83 40