Rola Instytucji Pośredniczącej w realizacji ZPORR w Małopolsce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski.
Advertisements

Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi Monitorowanie ZPORR - Sprawozdawczość grudzień 2004 Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki.
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Raportowanie, monitorowanie oraz przepływy finansowe Szwajcarsko-Polski Program Współpracy Muszyna opracowanie JEMS Architekci.
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
Działanie 9.3 – wybór projektów do dofinansowania i co dalej?
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
1 Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Dla rozwoju Mazowsza Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Wsparcie promocji i rozwoju markowych produktów wniosek o płatność w ramach Działania 5.5 RPO WK-P. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko Pomorskiego.
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
1 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Nieprawidłowości w ZPORR – przypadki nadużyć, obszary ryzyka, działania Instytucji Zarządzającej.
Funkcja kontrolno-sprawdzająca Instytucji Certyfikującej
Rola Instytucji Audytowej
Dyrektor Departamentu Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie POMOC TECHNICZNA Warszawa,
POMOC TECHNICZNA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Spotkanie informacyjne dla Beneficjentów realizujących projekty w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet IX Działanie 9.5 Kraków, 23 kwietnia.
1 1 System zarządzania i wdrażania projektów. Prezentacja przygotowana przez Zespół ds. Kontroli EFS Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Rzeszowie LucjanKozioł
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Monitoring i sprawozdawczość ZPORR
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Przepływy finansowe w regionalnych programach operacyjnych - Kontrakt Wojewódzki i dotacja rozwojowa Stała Konferencja Współpracy Olsztyn, 29 listopada.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Podpisywanie umów o dofinansowanie projektów pomiędzy Instytucją Pośredniczącą a Beneficjentem Końcowym Olsztyn, grudzień 2004 r.
Warmińsko – Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi PRIORYTET 3 ZPORR Rozwój lokalny Działanie 3.1: Obszary wiejskie;
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE NIERPAWIDŁOWOŚCI W TRAKCIE REALIZACJI PROJEKTÓW Kielce, 9 lipca 2007 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1Wrocław, 21 październik 2008 r. Umowa.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
2009 System zaliczkowy w ramach działań PO IG Dorota SzczytowiczWarszawa, 8 czerwca 2009 r.
1 PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka 2007 – 2013 Szkolenie z zakresu realizacji i raportowania mikroprojektów.
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego 1 MINISTERSTWO GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ ZINTEGROWANY PROGRAM OPERACYJNY ROZWOJU REGIONALNEGO.
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Rola i doświadczenia Wojewody Małopolskiego w obecnym i przyszłym okresie programowania Stanisław.
Beata Rudzka Departament Instytucji Płatniczej Ministerstwo Finansów
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1Wrocław, 26 marca 2008 r. Wzór Umowy.
KONTROLA PROJEKTÓW 1.4 NCBR.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
LUBUSKA SZKOŁA RÓWNYCH SZANS Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Umowa o dofinansowanie projektu.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKU O PŁATNOŚC Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH PROGRAMU INTERREG IIIA CZECHY - POLSKA USTROŃ - 28.X.2005.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
FUNDUSZ AZYLU, MIGRACJI I INTEGRACJI SZKOLENIE DLA BENEFICJENTÓW Warszawa, 26 października 2015 r.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
System wdrażania RPO Warmia i Mazury na lata Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89)
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
ZINTEGROWANY PROGRAM OPERACYJNY ROZWOJU REGIONALNEGO stan realizacji w woj. podlaskim Białystok, 13 stycznia 2005 r.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach
Umowa o przyznaniu pomocy
SPOTKANIE PARTNERSTW NA RZECZ ROZWOJU WARSZAWA 24 LISTOPADA 2004
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
spotkanie informacyjne
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Zapis prezentacji:

Rola Instytucji Pośredniczącej w realizacji ZPORR w Małopolsce Iwona Stąsiek Dyrektor Biura Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie Kraków, 9 marca 2005 r.

System instytucjonalny ZPORR Instytucja Zarządzająca Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR Instytucja Płatnicza Ministerstwo Finansów Instytucje Pośredniczące Urzędy Wojewódzkie Komitety Sterujące komponent wojewódzki Podkomitety Monitorujące komponent regionalny ZPORR Instytucje Wdrażające Urzędy Marszałkowskie Wojewódzkie Urzędy Pracy Panele Ekspertów/ Komisje Oceny Projektów Beneficjenci

Instytucja Pośrednicząca w województwie małopolskim jest odpowiedzialna za stworzenie i wdrożenie systemu zarządzania i kontroli gwarantującego prawidłowość wdrażania projektów oraz wykonywanych operacji finansowych w ramach ZPORR

Instytucja Pośrednicząca w województwie małopolskim Instytucja Pośrednicząca działa na podstawie następujących aktów prawnych i dokumentów: ◄ Rozporządzenie Rady Nr 1260/1999 wprowadzające ogólne przepisy dotyczące funduszy strukturalnych ◄ Rozporządzenie Komisji Nr 438/2001 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady Nr 1260/1999 dotyczącego systemów zarządzania i kontroli pomocy udzielanej w ramach Funduszy Strukturalnych ◄ Ustawa o Narodowym Planie Rozwoju z dnia 20 kwietnia 2004r. ◄ Narodowy Plan Rozwoju 2004-2006 – dokument przyjęty przez RM w dniu 14 stycznia 2004r. ◄ Podstawy Wsparcia Wspólnoty „Promowanie rozwoju gospodarczego i warunków sprzyjających wzrostowi zatrudnienia” – Grudzień 2003 ◄ Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego 2004-2006 – Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z 1 lipca 2004r. ◄ Uzupełnienie ZPORR – RozporządzenieMinistra Gospodarki i Pracy z dnia 25 sierpnia 2004r

Instytucja Pośrednicząca w województwie małopolskim Rolę Instytucji Pośredniczącej w zarządzaniu ZPORR w województwie małopolskim pełni Małopolski Urząd Wojewódzki na mocy Porozumienia Trójstronnego w sprawie zarządzania finansowania ZPORR 2004-2006 zawartego pomiędzy Ministrem Finansów, Ministrem Gospodarki i Pracy a Wojewodą Małopolskim z dnia 15 czerwca 2004r.

Instytucja Pośrednicząca w województwie małopolskim Porozumienie w sprawie podziału kompetencji w procesie wdrażania ZPORR 2004-2006 w województwie małopolskim zawarte pomiędzy Ministrem Gospodarki i Pracy Samorządem Województwa a Wojewodą Małopolskim podpisane w dniu 17 maja 2004r.

Instytucja Pośrednicząca w województwie małopolskim W zakresie zawierania umów ◘ Przygotowuje i zawiera umowy, oraz aneksy do nich, o dofinansowanie projektów w ramach Priorytetu I i III (z wyłączeniem działania 3.4.) z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego z Beneficjentami ◘ Przygotowuje i podpisuje na podstawie Ramowego Planu Realizacji Działania umowy finansowania działania z Instytucją Wdrażającą działań 2.1 – 2.6 (EFS) oraz działania 3.4 (EFRR)

Instytucja Pośrednicząca w województwie małopolskim W zakresie czynności kontrolnych ◘ Odpowiada za zagwarantowanie zgodności z politykami Wspólnoty operacji podejmowanych na terenie województwa w kontekście stosowania wspólnotowych zasad zawierania kontraktów publicznych oraz przekazywania o nich informacji ◘ Przeprowadza kontrolę projektów umów i aneksów z wykonawcami ◘ Przeprowadza kontrole finansowe i rzeczowe realizowanych projektów na miejscu ◘ Prowadzi kontrole systemu zarządzania i kontroli Instytucji Wdrażających

Instytucja Pośrednicząca w województwie małopolskim W zakresie monitoringu ◘ Prowadzi bieżący monitoring realizacji komponentu wojewódzkiego ZPORR w Województwie Małopolskim ◘ Zbiera i weryfikuje sprawozdania monitoringowe od Beneficjentów końcowych, w tym Instytucji Wdrażających poszczególne działania w ramach ZPORR ◘ Sporządza na podstawie otrzymanych sprawozdań od Beneficjentów Końcowych: - kwartalne sprawozdania z wdrażania komponentu wojewódzkiego ZPORR, - roczne sprawozdania z realizacji komponentu wojewódzkiego ZPORR, - sprawozdania na zakończenie realizacji komponentu wojewódzkiego ZPORR

Instytucja Pośrednicząca w województwie małopolskim W zakresie monitoringu ◘ Przygotowuje roczne i wieloletnie prognozy wydatków w komponencie wojewódzkim ZPORR przy współudziale Urzędu Marszałkowskiego ◘ Przekazuje sprawozdania do Instytucji Zarządzającej ZPORR ◘ Zapewnia niezbędną obsługę techniczno-administracyjną Podkomitetu Monitorującego Komponent Wojewódzki ZPORR, którego Przewodniczącym jest Wojewoda Małopolski

Instytucja Pośrednicząca w województwie małopolskim W zakresie weryfikacji i potwierdzania płatności ◘ Weryfikuje oraz potwierdza wnioski o refundację ze środków funduszy strukturalnych składane przez Beneficjentów oraz Beneficjentów Końcowych pełniących rolę Instytucji Wdrażającej ◘ Na podstawie zweryfikowanych i potwierdzonych wniosków o refundację przekazuje środki ◘ W oparciu o wystąpienie składane przez Beneficjentów oraz Instytucje Wdrażające, występuje z wnioskiem o przekazanie środków budżetu państwa na współfinansowanie projektu lub Działania, zgodnie z obowiązującą procedurą uruchamiania środków rezerwy celowej

Instytucja Pośrednicząca w województwie małopolskim W zakresie przepływów finansowych ◘ Obsługuje konta ZPORR na poziomie wojewódzkim, na których gromadzone są środki EFRR i EFS, w tym obsługa płatności z funduszy strukturalnych na rzecz Beneficjentów i Instytucji Wdrażających W zakresie informacji i promocji ◘ Upowszechnia informacje o procedurach finansowych, monitoringu i raportowaniu związane z wdrażaniem ZPORR. ◘ Nadzoruje przestrzeganie zasad dotyczących stosowania środków informacyjnych i promocyjnych przez beneficjentów

Instytucja Pośrednicząca w województwie małopolskim W zakresie dokonywania oceny i wyboru projektów ◘ Deleguje swoich przedstawicieli do prac w Panelu Ekspertów oraz Komisji Oceny Projektów W zakresie archiwizacji dokumentów ◘ Przechowuje dokumenty związane z wdrażaniem programu, oceną i wyborem projektów oraz płatnościami przez okres 3 lat od dokonania przez Komisję Europejską ostatniej płatności na rzecz Programu Obsługuje System Informatyczny Monitoringu i Kontroli Finansowej Funduszy Strukturalnych i Funduszu Spójności (SIMIK)

Schemat organizacyjny Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie Wojewoda Małopolski Kolegium Doradcze I Wicewojewoda Małopolski Dyrektor Generalny MUW II Wicewojewoda Małopolski Samodzielne Stanowisko Pracy – Zespół Audytu Wewnętrznego Zakład Obsługi MUW Zakład Działalności Socjalnej MUW Samodzielne Stanowisko Pracy do spraw BHP Samodzielne Stanowisko – Koordynator do Spraw Opracowywania i Wdrożenia SZJ Zespoły opiniodawczo-doradcze Służby, Inspekcje i Straże Wojewódzkie Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi Jednostki podległe Wydział Skarbu Państwa i Przekształceń Własnościowych Wydział Finansów i Budżetu Wydział Spraw Obywatelskich i Migracji Wydział Prawny i Nadzoru Wydział Zarządzania Kryzysowego Gabinet Wojewody Biuro Dyrektora Generalnego Wydział Rozwoju Regionalnego Biuro do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych Wydział Polityki Społecznej PLACÓWKI ZAMIEJSCOWE W TARNOWIE I NOWYM SĄCZU Wydział Środowiska i Rolnictwa

Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi Jednostka odpowiedzialna za prowadzenie spraw związanych z wdrażaniem ZPORR w Małopolskim Urzędzie Wojewódzkim Za wdrażanie ZPORR są odpowiedzialne: - Oddział Kontroli i Realizacji Projektów Oddział Weryfikacji i Potwierdzania Płatności Oddział Monitoringu i Raportowania Za prowadzenie spraw związanych z realizacją Planu Działań Komunikacyjnych ZPORR odpowiedzialny jest Referat Promocji i Szkolenia

Schemat organizacyjny Biura Zarządzania Funduszami Europejskimi Dyrektor Biura Oddział Monitoringu i Raportowania Zastępca Dyrektora Oddział Kontroli i Realizacji Projektów Referat Promocji i Szkolenia Oddział Funduszy Przedakcesyjnych i Kontraktu Wojewódzkiego Oddział Weryfikacji i Potwierdzania Płatności Samodzielne Stanowisko Pracy do Spraw Organizacji

Umowa dofinansowania Projektu Instytucja Pośrednicząca Beneficjent Marszałek Województwa Małopolskiego Wojewoda Małopolski 3 jednobrzmiące egzemplarze podpisanej umowy Instytucja Pośrednicząca Instytucja Zarządzająca Beneficjent

Każda umowa zawiera określone indywidualnie elementy: Umowa w ramach Priorytetu 1 – Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów Instytucja Pośrednicząca przyznaje Beneficjentowi dofinansowanie, stanowiące określony % wydatków kwalifikowalnych na realizację Projektu ze środków EFRR Każda umowa zawiera określone indywidualnie elementy: ● całkowitą wartość Projektu ● całkowite wydatki kwalifikowalne w ramach Projektu ● zobowiązanie Beneficjenta do wydatkowania na realizację Projektu wkładu własnego w określonej wysokości ● okres realizacji Projektu Projekt będzie realizowany zgodnie z harmonogramem rzeczowym realizacji Projektu oraz z zestawieniem planowanych wydatków w ramach Projektu, określonymi we wniosku

Umowa w ramach Priorytetu 3 – Rozwój lokalny Instytucja Pośrednicząca przyznaje Beneficjentowi dofinansowanie, stanowiące określony % wydatków kwalifikowalnych na realizację Projektu ze środków EFRR, w tym: - środki Funduszu - współfinansowanie z budżetu państwa, nie więcej niż 10% wydatków kwalifikowalnych

Beneficjent jest zobowiązany w umowie do: ● wydatkowania na realizację Projektu wkładu własnego w określonej wysokości ● pokrycia ze środków własnych wszelkich wydatków niekwalifikowalnych w ramach Projektu ● przekazywania do Instytucji Pośredniczącej, nie później niż do 5 dnia każdego miesiąca, harmonogramu płatności na dwa kolejne kwartały ● przekazywania prognozy wydatków na bieżący rok budżetowy oraz na rok następny nie później niż do dnia 28 lutego każdego roku

Beneficjent jest zobowiązany w umowie do:  wniesienia zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy w dwóch wybranych następujących formach: - weksel in blanco wraz z deklaracją wekslową lub z poręczeniem wekslowym (awal), - cesja praw z polisy ubezpieczeniowej, - notarialne oświadczenie o dobrowolnym poddaniu się egzekucji, - przewłaszczenie rzeczy ruchomych na zabezpieczenie, - hipoteka, - poręczenie, - gwarancja bankowa, - gwarancja ubezpieczeniowa, - zastaw rejestrowy, zastaw na prawach  zwrotu środków pochodzących z dofinansowanie wraz z odsetkami, przypadku gdy zostanie stwierdzone, że wykorzystał on całość lub część dofinansowania niezgodnie z przeznaczeniem, bez zachowania obowiązujących procedur, lub pobrał środki w sposób nienależny albo w nadmiernej wysokości

Beneficjent jest zobowiązany w umowie do: ● niekorzystania z pomocy innych funduszy pomocowych Unii Europejskiej w przypadku przedmiotowego Projektu ● poinformowania Instytucji Pośredniczącej o wszystkich realizowanych przez siebie projektach finansowanych z funduszy strukturalnych lub Funduszu Spójności w dniu podpisania niniejszej umowy ● złożenia oświadczenia o użytkowaniu sprzętu ruchomego zgodnie z celem i na obszarze geograficznym określonym we wniosku oraz do umożliwienia jego kontroli ● systematycznego monitorowania przebiegu realizacji Projektu oraz niezwłocznego informowania Instytucji Pośredniczącej o zaistniałych nieprawidłowościach lub o zamiarze zaprzestania realizacji Projektu

Beneficjent jest zobowiązany w umowie do: ● pomiaru wskaźników produktów, rezultatów i oddziaływania osiągniętych dzięki realizacji Projektu, zgodnie ze wskaźnikami monitoringowymi zamieszczonymi we wniosku ● corocznego pomiaru oddziaływania przez 5 lat od dnia zakończenia realizacji Projektu ● przygotowywania i przekazywania do Instytucji Pośredniczącej sprawozdań okresowych, rocznych oraz końcowego z realizacji Projektu ● przekazywania do Instytucji Pośredniczącej wszystkich dokumentów i informacji związanych z realizacją Projektu, których Instytucja Pośrednicząca zażąda w czasie obowiązywania niniejszej umowy

Beneficjent jest zobowiązany w umowie do: ● poddania się kontroli w zakresie prawidłowości realizacji projektu dokonywanej przez Instytucję Pośredniczącą, Instytucję Zarządzającą oraz inne podmioty uprawnione do jej przeprowadzenia ● prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej dotyczącej realizacji Projektu ● przechowywania dokumentacji związanej z realizacją Projektu do dnia 31 grudnia 2013 r ● przechowywania dokumentów dotyczących pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom przez okres 10 lat od dnia zawarcia umowy

Beneficjent jest zobowiązany w umowie do: ● przedstawiania na żądanie Instytucji Pośredniczącej wszelkich informacji i wyjaśnień związanych z realizacją Projektu w wyznaczonym przez nią terminie ● zapewnienia informowania społeczeństwa o finansowaniu realizacji Projektu przez Unię Europejską ● zamieszczenia we wszystkich umowach, które zawiera w związku z realizacją Projektu, informacji o udziale Funduszu we współfinansowaniu Projektu oraz logo Programu ● nie wykorzystywania dofinansowania w celu zaniżania w sposób nieuzasadniony stosowanych przez siebie cen oraz podejmować działań zmierzających do wyeliminowania z rynku przedsiębiorstw konkurencyjnych przez oferowanie korzyści nadmiernych w stosunku do przyjętych zwyczajowo

Zamówienia publiczne – zobowiązania Beneficjenta ● stosowanie przepisów o zamówieniach publicznych, także w przypadku, gdy udział środków publicznych w finansowaniu Projektu jest mniejszy niż 50%; ● udostępnianie dowodów stosowania procedur dotyczących udzielania zamówień publicznych oraz regulaminu komisji przetargowej na żądanie Instytucji Zarządzającej, Instytucji Pośredniczącej lub innych upoważnionych organów ● przekazywanie do Instytucji Pośredniczącej treści ogłoszenia o zamówieniu publicznym, a także, na pisemne żądanie Instytucji Pośredniczącej, specyfikacji istotnych warunków zamówienia

Zamówienia publiczne – zobowiązania Beneficjenta ● przekazywanie do Instytucji Pośredniczącej informacji o wyniku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego przed zawarciem umowy z wykonawcą ● przekazywanie do Instytucji Pośredniczącej projektów umów z wykonawcą i aneksów do nich ● stosowanie się do zaleceń zawartych w opinii Instytucji Pośredniczącej dotyczącej zgodności dokumentów, takich jak regulamin komisji przetargowej czy treść ogłoszenia o zamówieniu publicznym z zakresem podmiotowym i przedmiotowym wniosku aplikacyjnego ● stosowanie się do zaleceń zawartych w opinii Instytucji Pośredniczącej dotyczącej zgodności umowy, zawieranej przez Beneficjenta z wykonawcą, z zakresem podmiotowym i przedmiotowym wniosku aplikacyjnego

Zamówienia publiczne – zobowiązania Beneficjenta ● stosowanie się do zaleceń zawartych w opinii Instytucji Pośredniczącej dotyczącej zgodności aneksów do umowy z zakresem podmiotowym i przedmiotowym wniosku aplikacyjnego ● w przypadku, gdy wartość zamówienia na roboty przekracza równowartość w złotych 10 mln euro, lub gdy wartość zamówienia na dostawy lub usługi przekracza równowartość w złotych 5 mln euro, Beneficjent jest zobowiązany do przekazania Instytucji Pośredniczącej informacji o wynikach kontroli oraz zaleceniach pokontrolnych Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych ● niezwłoczne przekazanie Instytucji Pośredniczącej informacji o wynikach ewentualnych kontroli przeprowadzonych przez Prezesa UZP

Instytucja Pośrednicząca jest uprawniona do opiniowania: Zamówienia publiczne Instytucja Pośrednicząca jest uprawniona do opiniowania: ● dokumentów – regulamin komisji przetargowej, treść ogłoszenia o zamówieniu publicznym w zakresie zgodności podmiotowej i przedmiotowej z wnioskiem aplikacyjnym w terminie umożliwiającym wniesienie zmian w SIWZ ● projektu umowy, przed jej podpisaniem, zawieranej przez Beneficjenta z wykonawcą, pod względem podmiotowej i przedmiotowej zgodności z wnioskiem aplikacyjnym i z SIWZ ● aneksów do powyższej umowy pod względem zgodności z zakresem podmiotowym i przedmiotowym wniosku aplikacyjnym i z SIWZ W przypadku negatywnej opinii Instytucja Pośrednicząca wstrzymuje dofinansowanie do czasu usunięcia przez Beneficjenta stwierdzonych niezgodności

Warunkiem przekazania Beneficjentowi dofinansowania jest: Dofinansowanie Jest przekazywane Beneficjentowi przez Instytucję Pośredniczącą w formie refundacji poniesionych przez niego wydatków kwalifikowalnych na realizację Projektu w postaci płatności okresowych i płatności końcowej. Warunkiem przekazania Beneficjentowi dofinansowania jest: ● złożenie przez Beneficjenta do Instytucji Pośredniczącej spełniającego wymogi formalne wniosku o płatność wraz z załącznikami ● wykazanie we wniosku o płatność uzyskanych przychodów, w przypadku, gdy Projekt w trakcie realizacji przynosi przychody; ● przedstawienie szczegółowego zestawienia poniesionych wydatków, z wyszczególnieniem kosztów kwalifikowalnych; ● poświadczenie faktycznego i prawidłowego poniesienia wydatków oraz ich kwalifikowalności przez Instytucję Pośredniczącą; ● dostępność środków na rachunku Instytucji Pośredniczącej

Dofinansowanie Płatność końcowa w wysokości co najmniej 5% całkowitej wartości Projektu zostanie przekazana Beneficjentowi po: ● poświadczeniu przez Instytucję Pośredniczącą ostatniego wniosku o płatność; ● akceptacji przez Instytucję Pośredniczącą sprawozdania końcowego z realizacji Projektu; ● przeprowadzeniu przez Instytucję Pośredniczącą kontroli na miejscu realizacji Projektu w celu zbadania czy Projekt został zrealizowany zgodnie z wnioskiem aplikacyjnym oraz czy zakładane rezultaty realizacji projektu zostały osiągnięte; ● potwierdzeniu przez Instytucję Pośredniczącą w informacji pokontrolnej prawidłowej realizacji Projektu lub usunięcia nieprawidłowości.

Rozwiązanie umowy Instytucja Pośrednicząca może rozwiązać niniejszą umowę z zachowaniem jednomiesięcznego terminu wypowiedzenia, jeżeli Beneficjent: ● nie rozpoczął faktycznej realizacji Projektu w terminie 3 miesięcy od podanego w umowie dnia realizacji Projektu, z przyczyn przez siebie zawinionych; ● zaprzestał realizacji Projektu lub realizuje go w sposób niezgodny z umową; ● wykorzystał dofinansowanie niezgodnie z umową; ● odmówił poddania się kontroli uprawnionych instytucji; ● w terminie określonym przez Instytucję Pośredniczącą nie usunął stwierdzonych nieprawidłowości; ● nie przedłożył, pomimo pisemnego wezwania przez Instytucję Pośredniczącą, sprawozdania z realizacji Projektu; ● nie przestrzegał procedur udzielania zamówień publicznych

Rozwiązanie umowy Instytucja Pośrednicząca może rozwiązać umowę bez wypowiedzenia, jeżeli Beneficjent: ● nie poinformował Instytucji Pośredniczącej o wszystkich realizowanych przez siebie projektach finansowanych z funduszy strukturalnych lub Funduszu Spójności w dniu podpisania niniejszej umowy ● nie usunął, po powtórnym wezwaniu Instytucji Pośredniczącej, niezgodności, które były przyczyną negatywnej opinii Instytucji Pośredniczącej W przypadku rozwiązania umowy z powodów, Beneficjent jest zobowiązany do zwrotu otrzymanego dofinansowania wraz z odsetkami w wysokości określonej, jak dla zaległości podatkowych w terminie wyznaczonym przez Instytucję Pośredniczącą na rachunek przez nią wskazany.

Rozwiązanie umowy Umowa może zostać rozwiązana w wyniku zgodnej woli Stron bądź w wyniku wystąpienia okoliczności, które uniemożliwiają dalsze wykonywanie obowiązków w niej zawartych. Umowa może zostać rozwiązana na wniosek Beneficjenta, jeżeli zwróci on otrzymane dofinansowanie wraz z odsetkami w wysokości, jak dla zaległości podatkowych w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku o rozwiązanie umowy. Do zwrotu dofinansowania stosuje się przepisy o finansach publicznych dotyczące zwrotu dotacji.

Dziękuję Państwu za uwagę