Motoryzacja Historia i rozwój AUTORZY - Tomasz Zdrach - Krzysztof Przybylski - Michał Raszewski - Dawid Zub - Patryk Nitecki - Jakub Fossa
HISTORIA Początki Ludzie od zawsze dążyli do ułatwienia sobie życia. Jedną z jego dziedzin jest niewątpliwie przemieszczanie się i transport. Pierwszym przełomem było wynalezienie koła, które datuje się na 4.000 lat p.n.e. Pozwoliło to na przenoszenie większych obciążeń na wszelkiej maści wozach i wózkach. Siłą pociągową bywały konie, osły, woły a często nawet sami ludzie. Niestety nie było to zbyt wydajne. Poszukiwano więc innych, wydajniejszych sposobów transportu. Transport morski i żegluga śródlądowa w części rozwiązywała ten problem. Ale potrzebne było jeszcze „coś”, co będzie w stanie w miarę szybko transportować ładunki po lądzie.
Pierwsi wizjonerzy Pierwszym teoretykiem, który próbował skonstruować pojazd samobieżny był Leonardo da Vinci. Zaprojektował on pojazd poruszający się dzięki sprężynie. Niestety jego projektu nie wykorzystano za jego czasów. Pierwsze próby praktyczne z pojazdami samobieżnymi polegały na najzwyklejszym przeniesieniu na ląd rozwiązań zastosowanych w transporcie wodnym – w 1600 roku zaprezentowano w Brukseli pojazd lądowy napędzany żaglem. Nie zrobił on jednak kariery, wynalazcy mogli, więc szukać innych rozwiązań. Pierwsze podejścia do poważniejszego wykorzystania urządzeń mechanicznych, jako siły pociągowej datujemy na wiek siedemnasty. W drugiej połowie tego stulecia, w 1678 r. Ferdinand Verbiest podobno zaprezentował cesarzowi Chin pojazd o napędzie parowym. Niestety nie ma praktycznie żadnych dowodów, że to zdarzenie rzeczywiście miało miejsce. Pierwszym udokumentowanym pojazdem samobieżnym był parowy ciągnik artyleryjski skonstruowany w 1769 r. przez francuskiego inżyniera wojskowego, Nicolasa Josepha Cugnot.
Cugnot i jego naśladowcy Nicolas Joseph Cugnot skonstruował pojazd, który potrafił poruszać się z prędkością 4 km/h. Budując ten rewolucyjny na owe czasy wynalazek Cugnot zrobił pierwszy duży krok w kierunku skonstruowania samochodu choć jego konstrukcja była bardzo daleka od dzisiejszych samochodów. Ścieżką przetartą przez francuskiego inżyniera ruszyli kolejni wizjonerzy. Już w 1785 r. angielski konstruktor, Wiliam Murdock, zbudował zabawkę napędzaną pompą parową. Zabawka nie doczekała się rozwinięcia w poważniejszą konstrukcję, ponieważ podczas pierwszej próby doprowadziła do śmierci miejscowego księdza – duchowny, który ujrzał jadącą ulicą zabawkę, której nikt nie popycha ani nie ciągnie uznał prawdopodobnie, że pojazd napędzają moce piekielne i zmarł na zawał serca. Po tym wydarzeniu pechowy konstruktor zaprzestał eksperymentów. Oczywiście nie zatrzymało to postępu prac innych wynalazców pracujących nad udoskonalaniem pojazdów parowych. Kolejny przełom miał miejsce w 1804 r. w Anglii. Wtedy to Richard Trevithick zbudował lokomotywę drogową. Na bazie pojazdu anglika szybko zaczęły powstawać coraz to doskonalsze wersje lokomotyw drogowych. W 1831 r. w Anglii powstała pierwsza regularna linia, na której przewożono ludzi omnibusami napędzanymi parą. Rozwój pojazdów parowych w Anglii utrudniła ustawa o czerwonej fladze, która powstałą w 1865 r. Na jej mocy parowe omnibusy mogły się poruszać tylko gdy przed pojazdem biegł człowiek ostrzegający o niebezpieczeństwie potrącenia. Do ostrzegania służyła mu czerwona chorągiewka, stąd też nazwa ustawy. Dopuszczalna prędkość w mieście to 2 mile na godzinę, poza miastem były to 4 mile na godzinę. W 1873 r. francuz Amade Bolle zbudował pojazd ważący pięć ton wyposażony w ogumione koła, resory piórowe oraz najnowocześniejszą odmianę silnika parowego. Poruszał się on z prędkością 42 km/h. Pojazdy parowe nie miały przyszłości ze względów praktycznych i bezpieczeństwa. Kotły parowe wymagały palenia pod nimi, aby wyprodukować parę niezbędną do jazdy oraz miały skłonność do wybuchania, co mogło doprowadzić do śmierci. Dlatego zaczęto szukać innych sposobów napędzania
Jeśli nie parowy, to jaki ? W 1835 r. Amerykanin Tomas Davenport zbudował pojazd z silnikiem elektrycznym. W 1860 r. Francuz Etienne Lenoir skonstruował silnik spalinowy. Dwa lata później jego rodak Alphonse Beau de Rohas opracował założenia konstrukcyjne silnika czterosuwowego. Zaś jego prototyp wykonał Wiedeńczyk Siegfried Marcus. Osadził on owy silnik na kołach i tym samym zbudował pierwszy samochód spalinowy poruszający się z prędkością około 8 km/h. Doskonalsze wersje pojazdu wiedeńczyka powstały dwadzieścia lat później w warsztatach niemieckich pionierów motoryzacji – Gottlieba Daimlera i Carla Benza. Obaj niemieccy konstruktorzy konkurowali ze sobą, co niewątpliwie miało pozytywny wpływ na szybkość i jakość ich pracy. W 1885 r. Daimler zbudował motocykl, zaś Benz skonstruował trójkołowy pojazd z czterosuwowym silnikiem spalinowym. Odpowiedzią Daimlera był pojazd o czterosuwowym silniku spalinowym, lecz miał on cztery koła. To właśnie ten projekt stał się wzorem dla innych konstruktorów.
Co dalej ? W kolejnych latach konstruktorzy ulepszali pojazd Daimlera. W 1888 r. Irlandczyk Johm Dunlop pokazał światu pneumatyczne ogumienie. W 1891 r. przełożono napęd na przednie koła. W 1892 r. Daimler z Maybachem opracowali konstrukcję dwucylindrowego silnika rzędowego. W 1897 r. Diesel skonstruował silnik wysokoprężny. Zaś w 1905 r. powstał pierwszy zadaszony samochód. Te wszystkie wynalazki poprawiły osiągnięcia samochodów. Gdy w 1913 r. Henry Ford zastosował pierwszą na świecie linię produkcyjną do masowej produkcji, wiadome było, że samochody zawojują świat oraz, że z produktu luksusowego staną się dobrem ogólnodostępnym. Barierę 200 km/h pierwsze przekroczyło auto Benza w 1922 r.
ROZWÓJ MOTORYZACJI JAPOŃSKIEJ Koncern Honda założył Soichiro Honda, który bardzo interesował się samochodami. Jako 15-latek opuścił dom rodzinny i udał się na praktyki w warsztacie samochodowym pracując m.in. przy budowie sportowego auta Art Daimler.
PIERWSZY SAMOCHÓD MARKI HONDA W 1953 Honda wprowadził pierwszy samochód – lekkiego dostawczaka – Hondę T360 oraz seryjnie produkowany dwusuwowy, jednocylindrowy silnik typu H o mocy 1KM. Rok później powstał czterosuwowy silnik typu T o pojemności 130 cm3 i mocy 2,5 KM. Skonstruowano go tak, aby znalazł zastosowanie w małych ciągnikach czy pompach wodnych.
PIERWSZY MOTOCYKL HONDY W 1971 wprowadzono do produkcji Hondę Gold Wing – pierwszy motocykl z biegiem wstecznym oraz silnikiem na ładunek uwarstwiony CVCC. Dzięki temu silnikowi spaliny nie są katalicznie oczyszczane, ale od razu produkowane są czystsze. Przeznaczony on był do spalania bardziej ubogich mieszanek.
PIERWSZE SERYJNY MODEL W 1972 korporacja postanowiła wprowadzić na rynek, pierwsze seryjnie produkowane kompaktowe auto pod marką Honda. Był to model Civic. Spełniał on amerykańskie normy czystości spalin bez użycia dodatkowych systemów poprawiających ich jakość oraz uzyskał najniższe spalanie wśród aut sprzedawanych za oceanem.
SILNIKI VTEC Jako pierwszy producent na świecie, Honda skonstruowała w 1988 roku silnik z układem elektronicznie sterowanych faz rozrządu i skoków zaworów – VTEC. Silnik ten odznacza się doskonałymi osiągami, bardzo niskim zużyciem paliwa i niższą emisją spalin. Zapewnia on maksymalną ochronę nad skokiem i fazą zaworów dolotowych w zależności od warunków jazdy, osiągając bardziej wydajne napełnianie cylindrów i zwiększenie momentu obrotowego przy wszystkich prędkościach obrotowych wału silnika.
ROBOT HONDY W 2000 roku wydano pierwszego robota konstruowanego od 12 lat – ASIMO.
HYBRYDOWA HONDA CR-Z W 2010 koncern rozpoczął produkcję pierwszego sportowego coupé napędzanego silnikiem spalinowo- elektrycznym – Hondę CR-Z.
HONDA JET Honda HA-420 HondaJet to pierwszy samolot opracowany przez koncern Honda Motor Company. Odrzutowiec jest w fazie budowy. Koszt jednego samolotu opiewa na około 3,9 mln USD
TOYOTA Firma Toyota została założona przez Sakichiego Toyode, a później dalej rozwijana przez jego syna, Ki’ichiro Toyodę. Na początku swojego istnienia produkowała krosna przędzalnicze. Jednak już w 1933r. powstał dział mający zajmować się produkcją samochodów.
PIERWSZE MODELE W 1935 powstał prototyp Toyota A1, a w roku 1936 rozpoczęła się produkcja modelu Toyota AA.
Land Cruiser W 1951 powstał prototyp Toyota BJ, inspirowany konstrukcją Jeepa MB , dając początek serii Land Cruiser.
Najpopularniejsze W 1966 pojawiła się pierwsza generacja Corolli, najpopularniejszego modelu firmy.
Współpraca W 2009 Toyota, wspólnie z Astonem Martinem, stworzyła limitowaną serię iQ, produkowaną pod marką Aston Martin, projekt nosił nazwę Cygnet.
Samochody koncepcyjne A-BAT za sprawą ogromnej popularności pick-upów na rynku amerykańskim Toyota pokusiła się o stworzenie futurystycznej wizji takiego pojazdu. A-BAT miał skończyć z wyobrażeniem pick-upa jako prymitywnej, wielkiej ciężarówki o absurdalnym spalaniu.
Przyszłość Toyoty Jednym z możliwych napędów przyszłości są wodorowe ogniwa paliwowe. Właśnie taki napęd zastosowano do Fine-T.
Kultowe Model 2000GT Bez wątpienia miano pierwszego japońskiego supersamochodu przypada modelowi 2000GT. Nazwany roboczo Gran Turismo miał pokazać możliwości techniczne Toyoty
Terenówka Toyoty Land Cruiser Wszechstronność i odporność tego modelu na ekstremalne warunki nie ma sobie równych - na całym świecie wykorzystywane są jako pojazdy zdolne pokonać najgorsze bezdroża
KILKA NOWOCZESNYCH AUT MITSHUBISHI LANCER EVOLUTION IX
MITSUBISHI TRITON
MITSUBISHI LANCER EVOLUTION X
MITSUBISHI LANCER 5
MITSUBISHI I-MIE
BIBLIOGRAFIA ŹRÓDŁA : http://www.fanklubtoyota.pl/dziedzictwo/kultowe-modele.html http://www.moto24.tv/ http://www.autoinformator.pl/baza.php?mod=articles&op=pokaz&id=23 http://en.wikipedia.org/wiki/Honda
KONIEC DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ