Wnioski z konferencji Polskie Biblioteki Akademickie w Unii Europejskiej zorganizowanej przez Bibliotekę Główną Politechniki Łódzkiej w dniach 23-25.06.2004.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© SMWI, 2006 Konferencja UNDERSTAND, Poznań, czerwca 2006 Znaczenie badań nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w nowych regionach UE – perspektywa.
Advertisements

Strategia rozwoju Uniwersytetu Opolskiego w latach
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
URZĄD STATYSTYCZNY – CENTRUM WIEDZY WSPIERAJĄCE ZARZĄDZANIE W REGIONIE Wspólne budowanie przyszłości Mazowsza Warszawa, marzec 2011 r.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
SIEĆ LLL Uniwersytet gdański,
Z a s o b y m e d y c z n e w p o l s k i c h b i b l i o t e k a c h c y f r o w y c h Anna Ajdukiewicz-Tarkowska Paweł Tarkowski Warszawski.
Nowoczesna biblioteka – kluczem do sukcesu użytkowników i edukacji społeczeństwa Konferencja Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich Konstancin-Jeziorna,
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Ewa Dobrzyńska-Lankosz BG AGH
Jakość kształcenia zawodowego w Unii Europejskiej
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
1.Prezentacja zadań UZZJK zgodnie z zaleceniami PKA. 2.Przedstawienie bieżącej sytuacji dotyczącej przeprowadzonych hospitacji i ankietyzacji na poszczególnych.
Działalność wydawnicza Politechniki Lubelskiej
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Departament Higieny Środowiska
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Strategia rozwoju SBP na lata Sprawozdanie Maria Burchard ZG SBP.
Fundacja Regionalnej Agencji Promocji Zatrudnienia Przedsiębiorstwo Telekomunikacyjne Optoland S.A Biuro Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego w.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Publiczne Gimnazjum im. św. Jadwigi Królowej w Annopolu
Planowanie Rozwoju Instytucjonalnego
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, Rola biblioteki uczelnianej w procesie internacjonalizacji kształcenia Tomasz Saryusz-Wolski.
Doświadczenie Politechniki Rzeszowskiej w zakresie współpracy z przemysłem Konferencja inaugurująca działalność Preinkubatora Akademickiego Podkarpackiego.
Warszawa, 23 listopada 2007 r. Ocena działalności bibliotek węgierskich wnioski i problemy Ilona HEGYKÖZI Dyrektor Biblioteki Naukowej Bibliotekarstwa,
Czy nowa struktura zwiększy popularność biblioteki?
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Model hybrydowy współczesnej polskiej biblioteki akademickiej
Polskie biblioteki akademickie w Europie opartej na wiedzy Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademii Rolniczej w Lublinie ŁÓDŹ czerwca 2004.
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Biblioteka publiczna w regionie jako interfejs między organami władzy samorządowej a obywatelem. Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 28 maja 2008 r. w sprawie programu Kreator innowacyjności – wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości.
Marek Litwin, Warszawa r.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Renata Malesa Instytut Informacji Naukowej I Bibliotekoznawstwa UMCS
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Konsorcja a polityka gromadzenia czasopism w bibliotekach Jolanta Stępniak Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie.
Biblioteka publiczna w regionie jako dystrybutor informacji Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu informacyjnemu. - w drodze ku otwartemu.
Nowe trudności i nowe wyzwania dla bibliotek Jacek Przygodzki Politechnika Warszawska Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa Instytut Techniki Cieplnej.
Komunikacja w bibliotece uczelnianej na tle rozwoju technologii informatycznych. Z doświadczeń BG UMCS Ogólnopolska Konferencja Naukowa Nowoczesna Biblioteka.
Dr Artur Jazdon Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu Problematyka organizacji zasobów w nowoczesnej bibliotece akademickiej.
Wydział Rolnictwa i Biologii Wydział Zastosowań Informatyki i Matematyki Centrum Informatyczne Centrum Edukacji Multimedialnej Szkoły Głównej Gospodarstwa.
Nowoczesna Biblioteka Akademicka The Association of College and Research Libraries “GUIDELINES FOR DISTANCE LEARNING LIBRARY SERVICE” [“Wytyczne.
Biblioteki XXI wieku. Czy przetrwamy? Łódź, czerwca 2006 Komisja wnioskowa w składzie: Halina Ganińska – Przewodnicząca Elżbieta Rożniakowska Lidia.
REKOMENDACJE WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY DOTYCZĄCE PLANOWANIA NADZORU PEDAGOGICZNEGO NA NASTĘPNY ROK SZKOLNY: Podsumowanie nadzoru pedagogicznego.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Organizacja przestrzeni bibliotecznej (jak kino stało się biblioteką)
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Monika Zawadzka Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Partner Konferencji.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
PLAN ROZWOJU Miejskiej Biblioteki w Pieniężnie na lata
PAŹDZIERNIK  INDYWIDUALNY – samodzielna lub zaprojektowana dla pracownika ścieżka rozwoju kompetencji  ZESPOŁOWY – inicjowana przez menedżera.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Zapis prezentacji:

Wnioski z konferencji Polskie Biblioteki Akademickie w Unii Europejskiej zorganizowanej przez Bibliotekę Główną Politechniki Łódzkiej w dniach r. Polskie biblioteki akademickie nie odróżniają się od bibliotekarstwa europejskiego w zakresie świadczonych usług, dążeniu do modelu hybrydowego oraz struktury budżetów. Dzielący je od książnic zachodnich dystans jest wynikiem m. in. sytuacji na rynku wydawnictw, kondycji finansowej kraju i uczelni, krajowej polityki informacyjnej oraz tempa implementowania dyrektyw europejskich w prawie polskim.

Do najważniejszych zadań, które przybliżyć mogą poziom polskich bibliotek do bibliotek europejskich należą: 1.Zaktywizowanie działalności w zakresie rozwoju bibliotek. Powieszenie unijnej flagi na uniwersytecie nie zmieni w żadnym wypadku sytuacji polskich bibliotek. Skarbnice wiedzy w Unii nie są zorganizowane według jednych i tych samych zasad, próżno więc szukać w dokumentach wspólnotowych zapisów regulujących ich funkcjonowanie 2.Rozwój normalizacji i jej wdrożenie w bibliotekach. Przy wdrażaniu norm dotyczących poziomu usług należy brać pod uwagę ich opłacalność i zwracać uwagę na zróżnicowanie bibliotek.

3.Opracowanie norm i zaleceń krajowych oraz wynikających z nich zestawów danych statystycznych i/lub wskaźników efektywności, które byłyby zbierane każdego roku w celu opracowywania zbiorczych analiz lub badań porównawczych. 4.Uwzględnianie idei prezentowanych w Strategii rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce do roku 2010 i założeń Deklaracji Bolońskiej i Strategii Lizbońskiej Przejście od treningu i zapamiętywania informacji, do rozwijania zdolności samodzielnego uczenia się, wyszukiwania i selekcjonowania informacji, a także posługiwania się nowymi technikami informacyjnymi i komunikacyjnymi.

5.Wspieranie EBLIDA i lobbing na rzecz korzystniejszego dla bibliotek zharmonizowania autorskiego prawa europejskiego, które z powodu wprowadzenia korzystnych wyjątków dla użytkowników dzieł, zachwiały równowagę między prawami właścicieli praw autorskich a użytkowników dzieł. 6. Dążenie do wypracowania konsorcyjnego modelu rozwoju sieciowych zasobów informacyjnych w Polsce. Zalety: oszczędności finansowe zrzeszonych bibliotek, efektywne wykorzystanie zasobów, zwiększenie liczby dostępnych tytułów, optymalne zarządzanie informacją o czasopismach. Warunek: zapewnienie prawa dostępu do opłaconych źródeł elektronicznych po wygaśnięciu umowy.

7.Podejmowanie działań w kierunku zdobywania grantów z funduszy UE, mimo że jest to procedura skomplikowana i wymagająca wiedzy o funduszach i projektach unijnych. Postuluje się powołanie ogólnopolskiego zespołu bibliotekarzy posiadających doświadczenie w tym zakresie. 8.Zorganizowanie w bibliotece miejsca na informację o Unii Europejskiej. 9.Lobbing na rzecz zwiększenia aktywności uczelni w planowaniu strategicznym i zarządzaniu finansami biblioteki oraz na rzecz lepszej współpracy biblioteki z uczelnią, dzięki wprowadzeniu przejrzystych zasad, modeli i formuł.

10.Nie należy oczekiwać zmiany w sposobie finansowania bibliotek akademickich w Polsce, nawet pod wpływem polityki finansowej wobec bibliotek akademickich w krajach UE. 11.Bibliotekarze powinni realizować nowe projekty razem z zachodnimi partnerami, budować pola współpracy, inicjować nowego typu szkolenia dla bibliotekarzy - szkolenia zdalne, stosować najnowsze technologie, likwidować braki w wykształceniu (np. w zarządzaniu projektami, językach obcych). 12.W bibliotekach potrzebna jest elastyczność w zatrudnianiu

13.Lobbing na rzecz dobrej, nowoczesnej ustawy o bibliotekach i wsparcia państwa, które nie wykazuje zainteresowania rozwojem bibliotek. 14.Wprowadzenie modelu hybrydowego - wykorzystanie przestrzeni wirtualnej, jak i fizycznej, dostęp do szeregu drukowanych i elektronicznych źródeł. 15.Biblioteki powinny w swoim rozwoju uwzględniać transformację z ośrodka informacji w ośrodek wiedzy. 16.Biblioteki akademickie powinny uwzględnić znacznie szerzej potrzeby użytkowników niepełnosprawnych.

17.Powinno się rozważyć zasadność i możliwości skorzystania z doświadczeń europejskich w zakresie tworzenia uczelnianych centrów komputerowo- informacyjnych łączących w jedną agendę dotychczasowe centra komputerowe i Biblioteki. 18.Wskazane jest ciągłe analizowanie potrzeb użytkowników i szersze ich uwzględnianie ze szczególnym zwróceniem uwagi na potrzeby wynikające z internacjonalizacji kształcenia. 19.Uczestnicy konferencji, wyrazili zaniepokojenie z powodu nieustannie rosnących cen materiałów bibliotecznych i zagrożeniom dla nauki jakie powstają z tego powodu.