Planowane przez MEN działania w nowej perspektywie finansowej na lata 2014 – 2020 w ramach celu tematycznego nr 10 Inwestowanie w edukację, umiejętności.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Województwo Podkarpackie
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
Sześciolatek idzie do szkoły
Realizacja programów rządowych Radosna Szkoła i Wyprawka szkolna.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna
Wczesna interwencja i wsparcie edukacji małego dziecka.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Informacja o stanie realizacji Programu polityki oświatowej Miasta Olsztyna na lata
Inwestowanie w rozwój instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 Departament Polityki Rodzinnej Wspieranie rozwoju usług opieki nad dziećmi w wieku.
Z-ca Dyrektora Kamila Siwak
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
OŚRODKI PRZEDSZKOLNE – szansa na dobry start
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Obniżanie wieku szkolnego Finansowanie zmian, korzyści płynące z wdrożenia reformy, wskazówki i porady Dla organów prowadzących szkoły podstawowe Luty.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
UPOWSZECHNIENIE EDUKACJI PRZEDSZKOLNEJ W ŚWIETLE REFORMY OŚWIATOWEJ
Obniżenie wieku obowiązku szkolnego Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna.
Sześciolatek idzie do szkoły. Filozofia zmiany Wyrównywanie szans edukacyjnych upowszechnienie wychowania przedszkolnego obniżenie wieku obowiązku szkolnego.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Kuratorium Oświaty w Warszawie 1 Sześciolatek idzie do szkoły.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Więcej miejsc w przedszkolach 90 % 2015 Dotacja przedszkolna to Cele ustawy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Szkoła Równych Szans.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
1 KONFERENCJA DYREKTORÓW SZKÓŁ I PLACÓWEK WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO Uwagi Gdańsk, sierpnia 2010 roku KURATORIUM OŚWIATY W GDAŃSKU.
EDUKACJA W GMINIE PRZYWIDZ System edukacji w gminie Przywidz oczami rodzica.
Alina Kozińska-Bałdyga Rymanów, 13 luty O czym będę mówiła? Małe Szkoły – inicjatywy obywatelskie na wsi Małe Przedszkole w Każdej Wsi – program.
EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA Warszawa 2009 Ministerstwo Edukacji Narodowej Reforma systemu oświaty.
PROGRAM EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA- - OD PRZEDSZKOLA DO MATURY jest częścią Projektu Doskonalenie podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Słoneczne Okienka Przedszkolne - założenia projektu -
PO KL sukcesy i wyzwania oraz dobre praktyki w rozwiązywaniu problemów woj. podlaskiego Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
II Ogólnopolska Debata Łódź, 10 kwietnia 2014 r. Efektywne kształcenie osób z niepełnosprawnościami szansą na ich sukces zawodowo-społeczny.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka. II. DLA TWOJEGO DZIECKA OD WRZEŚNIA W SZKOLE … III. POWINIENEŚ WIEDZIEĆ, ŻE … I. JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkoły podstawowej w kontekście wdrażania nowej podstawy kształcenia ogólnego Projekt.
Partycypacja w tworzeniu i wdrażaniu Strategii Rozwoju Edukacji Elementarnej w Gminie Głuchów.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
SZKOŁA PODSTAWOWA NR1 IM. BRONISŁAWA MALINOWSKIEGO W WOLI.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Finansowe i organizacyjne uwarunkowania funkcjonowania przedszkoli, szkół podstawowych i gimnazjówsamorządowych Mariusz Tobor.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
w części dotyczącej wydatków
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
rekrutacja Rok szkolny 2019/2020
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Programu polityki oświatowej Miasta Olsztyna na lata
Zapis prezentacji:

Planowane przez MEN działania w nowej perspektywie finansowej na lata 2014 – 2020 w ramach celu tematycznego nr 10 Inwestowanie w edukację, umiejętności i uczenie się przez całe życie Departament Kształcenia Ogólnego i Wychowania

Główne cele: upowszechnienie wychowania przedszkolnego dzieci w wieku 3-5, zapewnienie wszystkim dzieciom w wieku 3 i 4 lat prawa do korzystania z prawa do edukacji przedszkolnej, wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci, osiągnięcie najpóźniej do 2020 roku co najmniej 90% upowszechnienia wychowania przedszkolnego dzieci w wieku od 4 lat do wieku obowiązkowego kształcenia. Wsparcie systemu edukacji przedszkolnej, w tym głównie dla obszarów/środowisk defaworyzowanych

Dotychczasowe działania: rozwój sieci przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych; stworzenie możliwości uzupełnienia sieci placówek wychowania przedszkolnego innymi formami wychowania przedszkolnego; promowanie wczesnej edukacji; wsparcie pedagogiczne oraz pomoc w rozwiązywaniu problemów dla rodziców wychowujących małe dzieci, w tym prowadzenie różnych formy edukacji rodziców; zapewnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalistycznej mającej na celu wspieranie rozwoju i edukacji dzieci, wyrównywanie opóźnień i dysharmonii rozwojowych oraz terapię zaburzeń wsparcie oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych w ramach projektów systemowych realizowanych w tramach PO KL, w celu podnoszenia jakości edukacji przedszkolnej. Wsparcie systemu edukacji przedszkolnej, w tym głównie dla obszarów/środowisk defaworyzowanych

w Ministerstwie Edukacji Narodowej przygotowano projekt zmian w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty jego celem jest systematyczne zwiększanie dostępności wychowania przedszkolnego zakończone zapewnieniem wszystkim dzieciom w wieku od 3 do 5 lat miejsca realizacji wychowania przedszkolnego w przedszkolach i innych formach wychowania przedszkolnego. Dotychczasowe działania:

Wsparcie systemu edukacji przedszkolnej, w tym głównie dla obszarów/środowisk defaworyzowanych W projekcie wprowadza się: ustawowe ograniczenie wysokości opłat pobieranych od rodziców za korzystanie przez ich dzieci z wychowania przedszkolnego, przyznanie dzieciom czteroletnim, a także dzieciom trzyletnim, prawa do wychowania przedszkolnego, wsparcie finansowe dla gmin w realizacji zadań dotyczących wychowania przedszkolnego, a jednocześnie zmniejszenie obciążeń finansowych dla rodziców. Skutkiem tych zamierzeń ma być zwiększeniem liczby miejsc wychowania przedszkolnego i podniesienie jakości wychowania przedszkolnego.

Wsparcie systemu edukacji przedszkolnej, w tym głównie dla obszarów/środowisk defaworyzowanych Od roku 2008 liczba przedszkoli (publicznych i niepublicznych) zwiększyła się o Obecnie jest ich ogółem (w tym na wsi 3 213). W tym samym czasie zwiększyła się o liczba oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych jest ich ogółem (w tym na wsi 9 304). Od roku 2008 powstało publicznych i niepublicznych punktów przedszkolnych oraz zespołów wychowania przedszkolnego (w tym na wsi 1 085). Dotychczasowe działania:

Liczba dzieci w placówkach wychowania przedszkolnego (w tys.) Wsparcie systemu edukacji przedszkolnej, w tym głównie dla obszarów/środowisk defaworyzowanych Rok szkolny OgółemMiastoWieś 2005/ ,0590,4249,6 2006/ ,7610,7252,0 2007/ ,9622,6249,3 2008/ ,1652,3266,8 2009/ ,1693,2301,0 2010/ ,3733,1326,1 2011/ ,5787,2373,3 2012/ ,4824,7391,6

Wsparcie systemu edukacji przedszkolnej, w tym głównie dla obszarów/środowisk defaworyzowanych

Główne bariery w upowszechnianiu wychowania przedszkolnego: ciągle jeszcze w niektórych środowiskach niedostateczna wiedza na temat znaczenia edukacji przedszkolnej dla rozwoju dziecka; białe plamy w sieci placówek wychowania przedszkolnego; nierównomierna siec placówek wychowania przedszkolnego; wysokie opłaty ponoszone przez rodziców za korzystanie przez ich dzieci z wychowania przedszkolnego; niesatysfakcjonująca jakość edukacji przedszkolnej; brak dostatecznych środków finansowych na realizację przez gminy zadań z zakresu wychowania przedszkolnego. Wsparcie systemu edukacji przedszkolnej, w tym głównie dla obszarów/środowisk defaworyzowanych

Od roku szkolnego 2008/2009 do roku szkolnego 2012/2013 w szkołach dla dzieci i młodzieży (bez szkół policealnych) liczba uczniów zmalała o 582 tys. Z danych Systemu Informacji Oświatowej wynika, że liczba likwidowanych szkół dla dzieci i młodzieży (bez szkół policealnych) w ostatnich latach zmniejszała się: 2008/2009 – 587, 2009/2010 – 540, 2010/2011 – 261, 2011/2012 – 300, 2012/2013 – 349. W stosunku do roku szkolnego 2008/2009 liczba szkół dla dzieci i młodzieży (bez szkół policealnych) zmniejszyła się o

Wsparcie systemu edukacji przedszkolnej, w tym głównie dla obszarów/środowisk defaworyzowanych Z analizy danych z Systemu Informacji Oświatowej (SIO) wynika, że powodu niżu demograficznego w szkołach podstawowych w roku szkolnym 2011/2012 znajdowało się pomieszczeń dydaktycznych, w których nie uczyli się uczniowie.

Wsparcie systemu edukacji przedszkolnej, w tym głównie dla obszarów/środowisk defaworyzowanych Nie planuje się działań systemowych na poziomie kraju – w rozumieniu funduszy unijnych. Działania systemowe wynikać będą w reform dotyczących obszaru wychowania przedszkolnego wprowadzanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Wsparcie systemu edukacji przedszkolnej, w tym głównie dla obszarów/środowisk defaworyzowanych Przewiduje się, że znaczącym wsparciem działań systemowych będzie realizacja Działania: Upowszechnienie systemu edukacji przedszkolnej, w tym głównie dla obszarów/środowisk defaworyzowanych. Będzie ono polegało na: tworzeniu nowych miejsc wychowania przedszkolnego, wyrównywaniu szans edukacyjnych dzieci poprzez organizowanie i prowadzenie dodatkowych zajęć wspierających w placówkach wychowania przedszkolnego (np. logopedycznych, wsparcia psychologiczno-pedagogicznego itp.), szczególnie w środowiskach wiejskich.

Wsparcie systemu edukacji przedszkolnej, w tym głównie dla obszarów/środowisk defaworyzowanych Tworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego: w celu likwidacji białych plam na mapie wychowania przedszkolnego, poprzez wykorzystywanie istniejącej bazy oświatowej – budynków likwidowanych szkół, części budynków wyludniających się szkół, poprzez dostosowywanie do potrzeb małych dzieci innych budynków gminnych. Środki finansowe będą przeznaczane na adaptację i remonty, nie zaś na inwestycje.

D Wsparcie systemu edukacji przedszkolnej, w tym głównie dla obszarów/środowisk defaworyzowanych Dziecko powinno mieć możliwość korzystania z wychowania przedszkolnego najbliżej miejsca swego zamieszkania. W miejscowościach, w których jest mało dzieci powinny być tworzone punkty przedszkolne lub zespoły wychowania przedszkolnego.

Konkluzje Wsparcie systemu edukacji przedszkolnej pozwoli na: zmniejszenie dysproporcji w dostępie do edukacji przedszkolnej między miastem a wsią, wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci, podniesienie poziomu edukacji przedszkolnej, osiągnięcie zakładanego wskaźnika ponad 90% upowszechnienia wychowania przedszkolnego. Wsparcie systemu edukacji przedszkolnej, w tym głównie dla obszarów/środowisk defaworyzowanych

Dziękuję za uwagę