Strategia dla NCBiR Leszek Rychlewski.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© SMWI, 2006 Konferencja UNDERSTAND, Poznań, czerwca 2006 Znaczenie badań nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w nowych regionach UE – perspektywa.
Advertisements

Leszek Skalny Kraków, dnia 29 marca 2007 r.
W POLITECHNICE ŁÓDZKIEJ
Standard minimum realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL Gdańsk, 26 listopada 2010.
innowacyjna wielkopolska
Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
projekty stypendialne Centrum Studiów Zaawansowanych PW
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 sierpnia 2008 r. w sprawie programu Patent Plus – wsparcie patentowania wynalazków Patrycja.
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
Transakcje kompensacyjne
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Propozycje zmiany zatwierdzonych kryteriów wyboru projektów dla Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Danuta Sokołowska Warszawa, 20.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
„Narodowy program przebudowy dróg lokalnych Etap II Bezpieczeństwo – Dostępność – Rozwój edycja 2013 Małopolski Urząd Wojewódzki.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Programy Fundacji na rzecz Nauki Polskiej finansowane z funduszy strukturalnych Działanie 1.2 Wzmocnienie potencjału kadrowego nauki Program Operacyjny.
Ośrodek Przetwarzania Informacji Poznań,
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego RADA NAUKI przy Ministrze Nauki i Szkolnictwa Wyższego Cele i warunki reformowania systemu badań naukowych w.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Być ekspertem Komisji Europejskiej - ogólne doświadczenia Berenika M. Marciniec Poznański Park Naukowo - Technologiczny Zostań ekspertem Komisji Europejskiej!
Wzmacnianie ochrony praw własności intelektualnej i przemysłowej Warsztaty szkoleniowe, Akademia Górniczo – Hutnicza w Krakowie, września 2007.
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Zadanie Badawcze nr 3 pt.: „Opracowanie technologii zgazowania węgla dla wysokoefektywnej produkcji paliw i energii elektrycznej” - realizowane w ramach.
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A. Krajowy Punkt Kontaktowy Programu IEE Program ramowy na rzecz konkurencyjności i innowacji ( ) CIP Antonina.
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
NARODOWY PROGRAM FORESIGHT Idea * Metodologia * Działania MINISTERSTWO NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO Iwona Nowicka Katowice, 24 października 2006 r. Iwona.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Seminarium zadania badawczego nr 3 strategicznego projektu badawczego
Doświadczenie Politechniki Rzeszowskiej w zakresie współpracy z przemysłem Konferencja inaugurująca działalność Preinkubatora Akademickiego Podkarpackiego.
Systemowe rozwiązania z zakresu innowacyjności
Prezentacja inicjatyw Śląskiego Klastra ICT
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Polska w Programach Ramowych UE
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Programy Fundacji na rzecz Nauki Polskiej finansowane z funduszy strukturalnych Dr Beata Frączak Kraków 15 kwietnia 2008.
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 28 maja 2008 r. w sprawie programu Kreator innowacyjności – wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości.
STRATEGICZNY PROGRAM BADAWCZY PPT – BPP
Wspólnie na Zamojszczyźnie Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
mgr Marta Mularczyk Kierownik projektu
Wsparcie dla rozwoju technologii
Kick-off meeting PROJEKT „Poprawa zdolności administracyjnych
Możliwości finansowania współpracy nauki i biznesu
„AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób w wieku 50+” Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu.
Informacja o stanie prac nad wnioskiem o ustanowienie programu sektorowego INNOCAST, dedykowanego polskiej branży odlewniczej Ogólnopolski Dzień Odlewnika.
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Regranting – Bon na aktywność Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Zadanie „Pomorski aktywator społeczny –
Justyna Wieczorkiewicz-Molendo Biuro ZIT WrOF Urząd Miejski Wrocławia Mechanizm Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych /ZIT/ jako nowe rozwiązania dla.
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
OŚRODEK TRANSFERU TECHNOLOGII
NARODOWE CENTRUM BADAŃ I ROZWOJU
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
DOFINANSOWANIE DLA FIRM W RAMACH NOWEJ PERSPEKTYWY
Zapis prezentacji:

Strategia dla NCBiR Leszek Rychlewski

Ustawa o NCBiR Art. 31. Centrum prowadzi systematyczną ewaluację realizowanych strategicznych programów badań naukowych i prac rozwojowych oraz innych zadań Centrum, w tym ocenę ich wpływu na rozwój nauki i gospodarki. Dyrektor przedstawia Ministrowi plan ewaluacji, o której mowa w ust. 1, oraz informację o jej wynikach. Do tej pory: Brak rzetelnej oceny wpływu na rozwój Brak rzetelnej oceny efektywności inwestycji

Sprawozdanie 2008 [Uzupełnienie MNiSzW] Ustawa o Narodowym Centrum Badań i Rozwoju w art. 5 ust. 1, nie wyróżnia „zadań własnych”. Brak ustawowego upoważnienia do ogłaszania własnych konkursów na projekty z zakresu badań stosowanych powoduje, że dominującą formą realizacji zadań statutowych w tym zakresie są zadania zlecone przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W tej sytuacji twierdzenie, że prowadzenie całości działań związanych z zawieraniem umów, zarządzaniem finansowaniem i rozliczaniem 157 projektów Inicjatywy Technologicznej I o wartości łącznej 215 456 842 zł (na lata 2008-2013), których wyniki badań, zgodnie z założeniem Przedsięwzięcia Ministra NiSW, będą komercjalizowane, nie stanowiło działania w zakresie wspierania komercjalizacji wyników badań naukowych i prac rozwojowych do gospodarki, jest niezrozumiałe. Pomimo nawiązania wielu kontaktów i podejmowania wielu rozmów na temat możliwości wykorzystania tworzonego potencjału NCBiR w zarządzaniu programami badań naukowych i prac rozwojowych finansowanych przez inne podmioty, Centrum nie uzyskało żadnej realnej oferty ze strony podmiotów zewnętrznych w tym zakresie

Sprawozdanie 2008 [Uzupełnienie MNiSzW] Niektóre programy są mało efektywne

Sprawozdanie 2009 Niektóre programy są mało efektywne

Sprawozdanie 2009 Przykłady efektów uzyskanych w ramach realizacji projektów Inicjatywy Technologicznej I Branżowy Ośrodek Badawczo – Rozwojowy Maszyn Elektrycznych KOMEL wykonał projekt Elektryczny napęd statku powietrznego – paralotnia. Uzyskane dofinansowanie: 1 263 700 zł.  Uzyskane rezultaty zostaną wykorzystane do opracowania w przyszłości napędów elektrycznych ultralekkich samolotów treningowych (ULM) Instytut Nafty i Gazu wykonał projekt Opracowanie systemu oceny stanu technicznego i analiza ryzyka dla dystrybucji sieci gazowych. Uzyskane dofinansowanie: 338 060 zł  Wdrożenie do praktyki eksploatacyjnej, opracowanego systemu przyczyni się do podniesienia efektywności i konkurencyjności oraz jakości zarządzania bezpieczeństwem dystrybucyjnych sieci gazowych w Polsce. Wydział Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej wykonał projekt Nowoczesny serwonapęd z silnikiem synchronicznym prądu przemiennego PMSM ze sterowaniem adaptacyjnym. Uzyskane dofinansowanie: 335 300 zł  Wyniki przedstawione w raporcie końcowym z realizacji projektu wskazują na możliwości wdrożenia opracowanego sterownika do produkcji. Laboratorium Badań Materiałów dla Przemysłu Lotniczego Politechniki Rzeszowskiej wykonało projekt Opracowanie i wdrożenie procedur określonych wymogami akredytacyjnymi uznanymi przez światowy przemysł lotniczy w Laboratorium Badań Materiałów dla Przemysłu Lotniczego w ramach Inicjatywy Technologicznej I. Uzyskane dofinansowanie: 454 500 zł  Laboratorium Badań Materiałów dla Przemysłu Lotniczego uzyskało akredytację wymaganą przez światowy przemysł lotniczy Brak rzetelnej oceny wpływu na rozwój nauki i gospodarki Brak rzetelnej oceny efektywności inwestycji

Sprawozdanie 2009 Przykłady efektów uzyskanych w ramach realizacji projektów badawczych zamawianych Instytut Maszyn Przepływowych PAN Gdańsk wykonał projekt Zintegrowany dynamiczny system oceny ryzyka, diagnostyki oraz sterowania dla obiektów i procesów technicznych. Uzyskane dofinansowanie: 4 200 000 zł  Wyniki mają wysoką wartość naukową i istotne znaczenie dla rozwoju nauki. Prezentowane wyniki prowadzonych badań pozwalają na ich dalszą kontynuację przez inne zespoły badawcze. Wojskowa Akademia Techniczna wykonała projekt Modele zagrożeń aglomeracji miejskiej wraz z systemem zarządzania kryzysowego na przykładzie m. st. Warszawy. Uzyskane dofinansowanie: 6 500 000 zł  Uzyskane wyniki będą bardzo przydatne w dalszych pracach nad poprawą bezpieczeństwa i tworzenia ogólnokrajowego systemu zarządzania kryzysowego. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu wykonał projekt Związki metaloorganiczne i koordynacyjne w syntezie chemikaliów i materiałów o specjalnych zastosowaniach. Uzyskane dofinansowanie: 4 000 000 zł  W wyniku realizacji projektu uzyskano potencjalnie technicznie użyteczne rozwiązania. Instytut Katalizy i Fizykochemii Powierzchni PAN wykonał projekt Nowe materiały kataliczne jako podstawa procesów chemicznych przyjaznych dla środowiska. Uzyskane dofinansowanie: 4 500 000 zł  Uzyskane wyniki mają duże szanse na wdrożenie w zakładach przemysłowych ze względu na szeroki wachlarz zastosowań. Instytut Biochemii i Biofizyki PAN wykonał projekt Genomika funkcjonalna modelowych mikroorganizmów w badaniach molekularnych podłoża ludzkiego chorób genetycznych i patogenności. Uzyskane dofinansowanie: 3 000 000 zł  W ramach projektu zgłoszono do Urzędu patentowego szczep drożdżowy przeznaczony do biologicznej walidacji inhibitorów szlaku kwasu mewalonowego (P-386922) jak i nowe fungicydy (P-385165). Brak rzetelnej oceny wpływu na rozwój nauki i gospodarki Brak rzetelnej oceny efektywności inwestycji

Kontrola 2009-09-24 Projekty strategiczne Unikanie konfliktu interesów w związku z pracami Centrum nad uszczegółowieniem programów oraz konkursem ofert. W ramach programu „Interdyscyplinarny system interaktywnej informacji naukowej i naukowo technicznej" wpłynęły 3 oferty z czego dla ofert nr 77065 oraz nr 77219 można stwierdzić przypadki wystąpienia konfliktu interesów. W ramach programu „Zaawansowane technologie pozyskiwania energii" wybór oferty (czyli pozytywnej oceny każdej z ofert w ramach zadań 1-3) i jej finansowanie będzie oznaczało potencjalne wystąpienie konfliktu interesów z uwagi na uczestnictwo w pracach zespołu i potencjalny wpływ na kształt uszczegółowienia przedstawicieli oferentów. Problem występowania konfliktu interesów można zauważyć w związku z realizacją strategicznego projektu badawczego „Zintegrowany system zmniejszenia eksploatacyjnej energochłonności budynków". Dwie oferty na wykonanie zadań badawczych złożyła Politechnika Śląska, której prorektor ds. nauki i współpracy z przemysłem, dr hab. JKŚ jest członkiem Komitetu Sterującego Projektu.

Kontrola 2009-09-24 Projekty strategiczne Konkursy na wykonanie zadań badawczych Efektem niedostatecznych działali informacyjno promocyjnych podejmowanych przez Centrum jest złożenie 3 ofert w ramach programu Interdyscyplinarny system interaktywnej informacji naukowej i naukowo-technicznej, z których 2 dotyczą podmiotów, dla których występuje potencjalny konflikt interesów, o którym wspomniano wyżej. Natomiast w przypadku programu Zaawansowane technologie pozyskiwania energii wystąpiła sytuacja złożenia pojedynczych ofert dotyczących realizacji 3 z 4 zadań badawczych programu, przez konsorcja współtworzone przez podmioty, których przedstawiciele uczestniczyli w procesie uszczegółowienia programu. Sytuacja ta oznacza, że na etapie oceny wniosku nie występuje element konkurencyjności ofert.

Kontrola 2009-09-24 Projekty strategiczne Merytoryczna ocena ofert na wykonanie zadań badawczych w ramach programów strategicznych W ramach kontroli stwierdzono, iż dobór członków zespołów ekspertów oceniających oferty w ramach programów strategicznych, nie był powiązany z zaproponowanymi kandydatami przedstawionymi, zgodnie z obowiązującą w Centrum procedurą, przez koordynatorów zespołów. W opinii kontrolującego w tym przypadku mogło dojść do sytuacji wyboru przez p.o. Dyrektora Centrum członków zespołów ekspertów, których uczestnictwo powoduje występowanie konfliktów interesów, pomimo iż koordynator programu przedstawił listę kandydatów w przypadku, których nie występują oczywiste powiązania z oferentami. W sytuacji zbliżającego się terminu rozstrzygnięcia konkursów, których budżet stanowi blisko 400 mln zł istotne jest wyjaśnienie wątpliwości, które pojawiły się po przeprowadzeniu przez kontrolującego czynności w ramach kontroli kompleksowej NCBiR. Realizacja programów strategicznych w sposób pozostawiający wątpliwości co do rzetelności przyjętego trybu realizacji programów, mogłaby podważyć wiarygodność Narodowego Centrum Badań i Rozwoju jako instytucji, której zadaniem jest prawidłowa realizacja programów badań naukowych i prac rozwojowych ważnych z punku widzenia interesów państwa.

Kontrola 2009-09-24 23 Zalecenia Powołania dyrektorów programów strategicznych Określenia procedury wyboru ekspertów do zespołów ds. Uszczegółowienia programów, przewidującej mechanizmy unikania możliwego konfliktu interesów Wdrożenia procedur unikania możliwości powstania konfliktu interesów w projektach konkursowych finansowanych przez Centrum Wdrożenia procedury oceny ryzyka dla programów własnych Zlecania w ramach umów cywilno-prawnych tylko tych działań, których realizacja jest niemożliwa przez pracowników Centrum oraz stosowania powszechnie przyjętych standardów uwzględniających określenie i uzasadnienie potrzeb, protokólarny odbiór przez zlecającego oraz ocenę przydatności opracowań Wdrożenia audytu wewnętrznego jako działalności planowej opartej o analizę ryzyka, mającego na celu usprawnienie systemu zarządzania, Delegowania uprawnień – dokładnego określenia zakresów obowiązków i uprawnień pracowników, Stosowania się do przyjętych i zatwierdzonych procedur rekrutacji

Polityka Informacyjna Kogo reprezentuje NCBiR? 2010-05-17 BioInfoBank występuje o dostęp do wniosków IniTech w ramach podpisanych umów 2010-05-28 BioInfoBank przypomina o wniosku 2010-06-01 NCBiR pisze że będzie konsultować z organem nadzoru kwestie udostępnienia informacji 2010-06-02 skarga do Sądu Administracyjnego za pośrednictwem NCBiR, które nie przekazuje skargi do sądu 2010-07-05 skarga do Sądu Administracyjnego na nieprzekazenie skargi z dn. 2010-06-02 2010-07-06 NCBiR wysyła formularze do beneficjentów z sugestią zastrzeżenia części informacji 2010-10-14 NCBiR odmawia udzielenia jakiejkolwiek informacji o treści wniosków NCBiR nie ocenia wpływu projektów na rozwój nauki lub gospodarki NCBiR uniemożliwia ocenę przez podatnika

Wizerunek NCBiR na podstawie informacji publicznej Niektóre programy mają bardzo wysokie koszty obsługi (Era-Net) Strategiczne programy badawcze są realizowane w sposób rodzący podejrzenia co do ich strategicznego znaczenia Brak zastosowania procedur unikania konfliktu interesów Informacje o faktycznych pracach badawczych finansowanych ze środków publicznych są ukrywane* Brak prób oceny wpływu wielomilionowych inwestycji na rozwój nauki lub gospodarki  fatalny wizerunek marnotrawienia pieniędzy publicznych

Strategia rozwoju NCBiR Analiza dotychczasowych efektów prac badawczych w celu wypracowania procedur przewidywania efektów nowych inwestycji Prowadzenie otwartej polityki informacyjnej w celu przedstawiania przewidywanych i faktycznych wyników finansowanych prac badawczych Unikanie konfliktów interesów poprzez przejrzysty proces oceny wniosków Wprowadzenie nowych modeli oceny inwestycji gwarantującą szybką i niezależną rynkową ewaluację

1. Analiza dotychczasowych efektów prac badawczych Analiza efektywności na poziomie jednostki [ankiety jednostek] Analiza efektywności na poziomie laboratorium Budowanie kredytu zaufania poprzez pozytywne rozliczanie rezultatów z dotychczasowych dotacji w celu zwiększenia „linii kredytowej”

2. Otwarta polityka informacyjna Ustanowienie publicznych i poufnych punktów we wnioskach o dofinansowanie Automatyczne publikowanie wszystkich publicznych dokumentów w biuletynie informacji publicznych Regularne sporządzanie i publikowanie analiz i raportów dotyczących efektywności finansowania badań

3. Unikanie konfliktów interesów Obiektywizacja oceny poprzez wskaźniki Zwiększenie ilości recenzentów Niezależna ocena różnych elementów wniosków Publiczna ocena publicznych części wniosków* Upublicznianie informacji o kierownikach, głównych wykonawcach wniosku*

Rynkowa ocena inwestycji Fundusz inwestycji naukowych Inwestowanie w objęcie udziałów w przedsiębiorstwach innowacyjne we wczesnej fazie rozwoju, które w ciągu 2 lat będą notowane na giełdzie Dofinansowanie projektów badawczych w celu komercjalizacja dotychczasowej wartości intelektualnej lub stworzenia nowej Maksymalnie 50% wkładu w gotówce Momentalna wycena wartości inwestycji Prosta wycena wartości po zakończeniu projektu Potencjalny zysk, który może być ponownie wykorzystany