Rynek pracy a szkolnictwo zawodowe

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Mgr inż. Zdzisław Szczepkowski
Advertisements

Prognoza zatrudnienia na lubuskim rynku pracy
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
Rynek pracy w województwie zachodniopomorskim
Jaki personel zatrudniamy a jaki byśmy chcieli?
Zawody przyszłości.
Migracje zarobkowe i ich wpływ na lokalny rozwój i rynek pracy – możliwości i wyzwania dla instytucji rynku pracy Biała Podlaska,
MSP WOBEC OSŁABIENIA GOSPODARCZEGO Kto będzie zwalniał, a kto będzie zatrudniał? Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Warszawa,
ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA OSÓB ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM - realizacja projektów współfinansowanych przez Europejski.
EFEKTYWNOŚĆ AKTYWNYCH FORM POMOCY
Sytuacja na rynku pracy
SYTUACJA NA RYNKU PRACY W POLSCE
Dane informacyjne Nazwa szkoły: ZSO nr 1 I Liceum Ogólnokształcące im. ppor. Emilii Gierczak w Nowogardzie ID grupy: 97_6_G_P1 Opiekun: Barbara Papuszka.
Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Doradztwo metodyczne.
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
Projekt Zachodniopomorskie Obserwatorium Rynku Pracy współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa w ramach Poddziałania.
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
1 1.
Powiatowe zróżnicowanie sytuacji na podkarpackim rynku pracy w kontekście zawodów nadwyżkowych i deficytowych. Tomasz Soliński Zakład Public Relations.
DLACZEGO ABSOLWENCI MAJĄ KŁOPOTY ZE ZNALEZIENIEM PRACY?
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE WOBEC OCZEKIWAŃ LOKALNEGO RYNKU PRACY – KLUCZBORK POWIATOWY URZĄD PRACY UL. SIENKIEWICZA 22, 46 – 200 KLUCZBORK
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Projekt współfinansowany Przez Unię Europejską W ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Katarzyna Hudyma Powiatowy Urząd Pracy w Bolesławcu 7 września.
Sytuacja na lokalnym rynku pracy
Monitoring Plus Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy Priorytet 2 - Wzmocnienie rozwoju zasobów.
MOBILNE CENTRUM INFORMACJI ZAWODOWEJ w Koninie
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
Sytuacja na warmińsko – mazurskim rynku pracy Zdzisław Szczepkowski Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Olsztynie 27 marca 2007 r.
Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
„Rynek pracy w powiecie trzebnickim: struktura bezrobocia i miejsca pracy.”
1 Sytuacja na małopolskim rynku pracy w kontekście dostosowania kompetencji mieszkańców do potrzeb pracodawców Kierunki rozwoju kształcenia i wychowania.
Monitoring zawodów deficytowych i nadwyżkowych w powiecie radziejowskim – raport powiatowy za I półrocze 2010 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską
1 ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ZA ROK 2004 ORAZ PORÓWNANIE Z LATAMI.
Podstawy prawne polityki rynku pracy
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
RYNEK PRACY I JEGO OCZEKIWANIA A SZKOLNICTWO ZAWODOWE mgr Mariusz Wacławek Dyrektor PCE w Chrzanowie.
Człowiek - najlepsza inwestycja 18 listopada 2009 r. Człowiek – najlepsza inwestycja Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
„Lokalny rynek pracy” MODUŁ Klasa I.
Bezrobocie Suwałki 24 luty 2014 rok.
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
Bezrobocie w moim regionie i województwie. Sposoby poszukiwania pracy.
PO KL sukcesy i wyzwania oraz dobre praktyki w rozwiązywaniu problemów woj. podlaskiego Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
POWIATOWY URZĄD PRACY W RACIBORZU
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
Poradnictwo zawodowe dla osób bezrobotnych oraz uczniów szkół ponadgimnazjalnych Cieszyn, r.
Dynamika zmian istniejących na rynku pracy zawodów jest ściśle związana z tendencjami społeczno-gospodarczymi Europy i świata. Co kilka miesięcy pojawiają.
Planowane działania w zakresie polityki rynku pracy na rok 2013 Zielona Góra, listopad 2012 roku.
Monitoring zawodów - zalety i ograniczenia - Zielona Góra, 18 kwietnia 2013 roku.
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
Konferencja Prasowa Warszawa, 2 września 2015 r..
Analiza rynku pracy Stan faktyczny
“ Wymagania rynku pracy XXI wieku ” Wymogi naszego wieku, niezależne od zawodu jaki posiadamy !
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Opracowanie: mgr Dorota Ściślewska Doradca zawodowy Gimnazjum nr 10 w Gliwicach.
Rynek Pracy Województwa Lubelskiego Urszula Żolińska Kierownik Wydziału Badań i Analiz WUP w Lublinie Lublin, grudzień 2007 r. Wojewódzki Urząd Pracy w.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE A RYNEK PRACY W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM Wydział Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Lublin, grudzień 2007 Kuratorium Oświaty w Lublinie.
Popyt Na rynku pracy reprezentowany jest przez pracodawców, którzy są gotowi do zatrudnienia pracowników. Podaż Kształtują osoby chętne do podjęcia pracy,
POWIATOWY URZĄD PRACY W KONINIE Konferencja „Po pierwsze praca …” Konin, 18 września 2014 r. Wiesława Matusiak Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Koninie.
Uwarunkowania oraz czynniki zmian na dolnośląskim rynku pracy WOJEWÓDZKA RADA DIALOGU SPOŁECZNEGO WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO WROCŁAW, 20 LIPCA 2016 R.
Sytuacja na rynku pracy w województwie podkarpackim
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
POWIATOWY URZĄD PRACY W SKARŻYSKU-KAMIENNEJ
Zapis prezentacji:

Rynek pracy a szkolnictwo zawodowe Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach Rynek pracy a szkolnictwo zawodowe Kuratorium Oświaty - Konferencja „Szanse i zagrożenia rozwoju szkolnictwa zawodowego w województwie świętokrzyskim”. Kielce, 03.07.2013 r. Andrzej Lato Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Kielcach

Wojewódzki Urząd Pracy realizując zadania samorządu województwa w zakresie polityki rynku pracy wspólnie z Powiatowymi Urzędami Pracy, przywiązuje dużą wagę do współdziałania z właściwymi organami oświatowymi, szkołami i szkołami wyższymi w harmonizowaniu kształcenia i szkolenia zawodowego z potrzebami rynku pracy

LICZBA BEZROBOTNYCH W WOJ. ŚWIĘTOKRZYSKIM W LATACH 1999 - 2013

Liczba bezrobotnych w kraju LICZBA BEZROBOTNYCH ORAZ STOPA BEZROBOCIA Województwa Liczba bezrobotnych (w tys.) Liczba bezrobotnych w kraju 2.176,3 1 Mazowieckie 287,5 2 Śląskie 214,5 3 Małopolskie 165,9 4 Dolnośląskie 159,1 5 Łódzkie 156,2 6 Wielkopolskie 151,2 7 Kujawsko – Pomorskie 150,6 8 Podkarpackie 150,4 9 Lubelskie 132,7 10 Pomorskie 118,0 11 Warmińsko – Mazurskie 111,6 12 Zachodniopomorskie 109,6 13 Świętokrzyskie 86,2 14 Podlaskie 69,7 15 Lubuskie 60,2 16 Opolskie 53,0 LICZBA BEZROBOTNYCH ORAZ STOPA BEZROBOCIA NA KONIEC MAJA 2013 ROKU WG WOJEWÓDZTW POLSKA - 13,5% Stopa bezrobocia to: wyrażony w procentach udział liczby bezrobotnych do liczby ludności aktywnej zawodowo

Liczba bezrobotnych maj 2013 r. Liczba bezrobotnych w województwie Powiaty Liczba bezrobotnych maj 2013 r. Liczba bezrobotnych w województwie 86.160 1 kielecki 14.358 2 m. Kielce 11.873 3 ostrowiecki 8.928 4 skarżyski 7.495 5 starachowicki 7.283 6 konecki 7.259 7 jędrzejowski 5.346 8 opatowski 5.288 9 sandomierski 4.658 10 staszowski 3.767 11 buski 3.004 12 włoszczowski 2.997 13 kazimierski 2.072 14 pińczowski 1.832 LICZBA BEZROBOTNYCH W MAJU 2013 ROKU ORAZ STOPA BEZROBOCIA NA KONIEC MAJA 2013 ROKU WEDŁUG POWIATÓW KRAJ - 13,5% WOJEWÓDZTWO - 15,7 % (stopa o 2,2 p.p. wyższa niż w kraju)

CHARAKTERYSTYCZNE CECHY BEZROBOCIA W MAJU 2013 ROKU WYSOKI UDZIAŁ BEZROBOTNYCH POWRACAJĄCYCH DO REJESTRÓW PO RAZ KOLEJNY województwo 82,8% - kraj 79,6% WYSOKI POZIOM BEZROBOCIA NA TERENACH WIEJSKICH województwo 55,3% - kraj 43,0% WYSOKI UDZIAŁ OSÓB DŁUGOTRWALE BEZROBOTNYCH województwo 52,5% - kraj 50,5% BEZROBOTNI BEZ ZAWODU województwo 24,0% - kraj 19,2% (grudzień 2012 r.) ZNACZNY UDZIAŁ WŚRÓD BEZROBOTNYCH LUDZI MŁODYCH W WIEKU 18-24 LATA województwo 19,6% - kraj 19,1% (marzec 2013 r.)

CHARAKTERYSTYCZNE CECHY BEZROBOCIA W MAJU 2013 ROKU NIŻSZY POZIOM BEZROBOCIA WŚRÓD KOBIET województwo 47,2% - kraj 50,0% NIŻSZY UDZIAŁ WŚRÓD BEZROBOTNYCH OSÓB POWYŻEJ 50 ROKU ŻYCIA województwo 21,6% - kraj 23,1% NISKI POZIOM WYKSZTAŁCENIA OSÓB BEZROBOTNYCH (wykształcenie zasadnicze zawodowe bądź gimnazjalne) województwo 50,1% - kraj 56,1% (marzec 2013 r.) BEZ KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH województwo 25,0% - kraj 29,8%

Zmiany w strukturze bezrobotnych według wykształcenia od 2002 roku do marca 2013 roku   gimnazjalne i poniżej zasadnicze zawodowe średnie ogólnokształcące policealne i średnie zawodowe wyższe 2002 26,2% 37,0% 6,8% 24,3% 5,7% 2003 36,9% 7,0% 23,7% 6,2% 2004 25,3% 35,0% 7,7% 24,7% 7,3% 2005 25,6% 33,3% 8,6% 7,8% 2006 25,9% 31,9% 9,3% 8,2% 2007 30,8% 10,0% 24,2% 8,8% 2008 24,6% 29,3% 11,1% 10,4% 2009 22,8% 29,5% 11,3% 11,7% 2010 21,8% 28,8% 11,2% 24,9% 13,3% 2011 21,1% 28,2% 25,2% 14,3% 2012 21,0% 28,4% 10,8% 14,5% marzec 2013 21,3% 10,6% 25,1% 14,2%

(w kraju - 29,9%)

Bezrobotni do 25 roku życia według powiatów na koniec maja 2013 roku Lp. Powiaty osoby udział % 1 kazimierski 683 33,0 2 pińczowski 496 27,1 3 opatowski 1 362 25,8 4 staszowski 931 24,7 5 buski 740 24,6 6 włoszczowski 733 24,5 7 sandomierski 1 109 23,8 8 jędrzejowski 1 215 22,7 9 kielecki 3 111 21,7   Województwo 16 834 19,5 Kraj 403 002 18,5 10 konecki 1 299 17,9 11 starachowicki 1 269 17,4 12 ostrowiecki 1 543 17,3 13 skarżyski 1 039 13,9 14 m. Kielce 1 304 11,0

Bezrobotni do 25 roku życia według województw na koniec maja 2013 roku Lp. Województwa osoby udział % 1 Małopolskie 37 541 22,6 2 Lubelskie 28 102 21,2 3 Podkarpackie 31 556 21,0 4 Wielkopolskie 31 641 20,9 5 Podlaskie 13 964 20,0 6 Kujawsko - Pomorskie 29 400 19,5 7 Świętokrzyskie 16 834 8 Warmińsko - Mazurskie 21 367 19,1 9 Pomorskie 22 438 19,0   KRAJ 403 002 18,5 10 Opolskie 9 457 17,8 11 Mazowieckie 49 345 17,2 12 Lubuskie 10 079 16,8 13 Łódzkie 25 754 16,5 14 Śląskie 34 319 16,0 15 Zachodniopomorskie 17 238 15,7 16 Dolnośląskie 23 967 15,1

Stopa bezrobocia w wieku 15-24 lata w I kwartale 2013 roku według BAEL Lp. Województwa Stopa bezrobocia (w %) 1 Wielkopolskie 20,6 2 Mazowieckie 21,0 UE 27 23,5 3 Opolskie 23,7 4 Warmińsko-Mazurskie 26,7 5 Podlaskie 26,8 6 Śląskie 27,9 7 Lubuskie 28,6 POLSKA 29,2 8 Kujawsko-Pomorskie 29,6 9 Pomorskie 30,5 10 Dolnośląskie 32,3 11 Łódzkie 32,7 12 Małopolskie 34,0 13 Lubelskie 34,1 14 Zachodniopomorskie 35,1 15 Świętokrzyskie 38,9 16 Podkarpackie 42,2

Stopa bezrobocia wśród młodych (do 25 roku życia) w krajach Unii Europejskiej Źródło: EUROSTAT Dane: kwiecień 2013 Kraje UE 27 - 23,5% Polska - 27,6% BAEL - Badanie Aktywności Ekonomicznej Ludności zgodne z metodologią Międzynarodowej Organizacji Pracy, opierające się na innej niż w statystykach urzędów pracy definicji bezrobotnego. Osoba bezrobotna wg BAEL spełnia łącznie kryteria: jest w wieku 15-74 lata, nie pracowała w okresie tygodnia objętego badaniem, aktywnie poszukuje pracy , jest gotowa do podjęcia pracy w ciągu dwóch tygodni po przeprowadzeniu badania.

Polska przed wstąpieniem do UE miała najwyższą stopę bezrobocia: kwiecień 2004 roku - 18,9%

Wolne miejsca pracy Do urzędów pracy zgłaszana jest tylko część zapotrzebowania na pracowników. Pracodawcy najczęściej do urzędów pracy kierują informacje o wakatach (30 – 20% ofert występujących na rynku), które wiążą się z funkcjonowaniem wtórnego rynku pracy, na którym występują zawody nie wymagające wysokich specjalistycznych umiejętności i kwalifikacji natomiast oferty z pierwotnego rynku pracy są realizowane przez nich samych (80–70% miejsc pracy) albo zlecane są wyspecjalizowanym agencjom zatrudnienia. Analizując zapotrzebowanie rynku pracy w odniesieniu do wykształcenia obserwuje się zwyżkową tendencję ofert pracy dla osób z wykształceniem zawodowym oraz malejąca liczbę ofert dla osób z wykształceniem średnim i wyższym.

STRUKTURA WOLNYCH MIEJSC PRACY WEDŁUG ZAWODÓW W OKRESIE 5 MIESIĘCY 2013 ROKU

WOLNE MIEJSCA PRACY WEDŁUG SEKTORÓW W WOJEWÓDZTWIE I KRAJU Województwo Kraj 5 miesięcy 2012 % 2013 Sektor publiczny 4.240 36,1 5.331 36,8 90.267 26,1 109.490 27,6 prywatny 7.496 63,9 9.150 63,2 255.396 73,9 287.736 72,4 Ogółem 11.736 *14.481 345.663 397.226 *73,9% - 10.701 wolnych miejsc pracy to miejsca pracy subsydiowanej finansowane ze środków FP, EFS i PFRON Udział ofert z sektora prywatnego pozostaje niższy o 9,2 p.p. w porównaniu do kraju.

Odsetek pracodawców oferujących pracę młodym osobom Źródło: Badanie Pracodawców 2012 „Bilans Kapitału Ludzkiego”

Praca oferowana młodym Do młodych adresowane jest 8% ogółu stanowisk oferowanych przez pracodawców. Źródło: Badanie Pracodawców 2012 „Bilans Kapitału Ludzkiego”

Stanowiska, na które pracodawcy z regionu świętokrzyskiego zgłaszali największe zapotrzebowanie w 2012 roku Źródło: Badanie własne WUP

Popyt na pracę w krajach Unii Europejskiej/ Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii Wybrane rekrutacje prowadzone dla pracodawców z zagranicy w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Kielcach w ramach EURES wg zawodów specjaliści z wykształceniem technicznym: technik elektryk, elektromonter, operator maszyn, monter instalacji, mechanik pojazdów/maszyn pracownicy branży maszynowej: spawacz, tokarz/frezer/operator CNC pracownicy hoteli i obsługi gastronomicznej: kucharz, kelner, pokojówka, animator czasu wolnego kierowcy: kierowca samochodu ciężarowego, kierowca autobusu pracownicy przetwórstwa mięsnego: rzeźnik, wykrawacz personel medyczny: opiekun osób starszych, fizjoterapeuta, pielęgniarka, technik stomatolog pracownicy do spraw finansowych i handlowych: księgowi, agenci ds. sprzedaży, przedstawiciele handlowi wykwalifikowani inżynierowie: inżynier telekomunikacji, inżynier elektryk, informatyk/programista pracownicy niewykwalifikowani do prac sezonowych/prostych: w rolnictwie, sadownictwie, leśnictwie, produkcji zwierzęcej Oferty pracy kierowane są do osób posługujących się głównie językiem angielskim lub niemieckim minimum w stopniu podstawowym i posiadających jednocześnie odpowiednie kwalifikacje zawodowe, certyfikaty z danej specjalności-poparte udokumentowanym stażem pracy.

Kwalifikacje i kompetencje zawodowe a rynek pracy Niedostosowanie systemu kształcenia do potrzeb rynku pracy powoduje powstawanie zawodów, na które jest duże lub zbyt małe zapotrzebowanie ze strony pracodawców, tzw. zawodów „nadwyżkowych” – w których liczba zarejestrowanych bezrobotnych oraz poszukujących pracy jest wyższa niż zgłaszane zapotrzebowanie przez pracodawców w postaci proponowanych miejsc pracy (ofert pracy) oraz zawodów „deficytowych” – w których liczba bezrobotnych i poszukujących pracy nie zaspakaja potrzeb pracodawców, tzn. występuje przewaga ofert pracy nad możliwością zatrudnienia pracownika z odpowiednimi kwalifikacjami.

Kwalifikacje i kompetencje zawodowe a rynek pracy Zachodzące zmiany na rynku pracy stawiają przed szkolnictwem zawodowym wymagania znacznie większego dostosowania kształcenia młodzieży do potrzeb zgłaszanych przez pracodawców, jeśli absolwenci tych szkół mają uzyskać zatrudnienie, a nie rejestrować się w powiatowych urzędach pracy jako osoby bezrobotne. Część pracodawców (szczególnie MŚP) oczekuje, aby szkolnictwo zawodowe dostarczało im pracowników w pełni przygotowanych do konkretnych stanowisk pracy, posiadających określone kwalifikacje, umiejętności i kompetencje zawodowe. Pracodawców interesują efekty nauczania i uczenia się, tj. co faktycznie absolwent szkoły, uczelni potrafi.

Kwalifikacje i kompetencje zawodowe a rynek pracy W niektórych grupach zawodów występują obecnie u nas nadwyżki podaży w stosunku do zapotrzebowania a nawet w rezultacie przejściowe bezrobocie. Zapotrzebowanie przyszłe nie musi się bowiem pokrywać z zapotrzebowaniem obecnym, przykładem jest budownictwo. Nie wolno dopuścić do przedwczesnego likwidowania szkół kształcących w zawodach, na które obecnie przejściowo zmniejsza się zapotrzebowanie w związku z procesami restrukturyzacji czy kryzysu gospodarczego, ale które mają szanse na wzrost popytu w przyszłości, jak np. budownictwo mieszkaniowe, transport, motoryzacja, branża odzieżowa.

CHWIEJNE, WZNOSZĄCE SIĘ CZY GASNĄCE? Grupy zawodów wg zmian liczby uczniów w ostatnich 3 latach 1. Zawody „wznoszące się”: Technik: przeróbki kopalin stałych, górnictwa odkrywkowego, górnictwa podziemnego, pszczelarz, organizacji reklamy, cyfrowych procesów graficznych, gazownictwa, eksploatacji portów i terminali, rachunkowości, turystyki wiejskiej, monter izolacji przemysłowych, górnik eksploatacji podziemnej, mechanik maszyn i urządzeń drogowych, florysta, opiekun medyczny i dziecięcy, higienistka stomatologiczna. 2. Zawody „stabilne”: Technik: geolog, górnictwa otworowego, elektroradiolog, BHP, księgarstwa, robót wykończeniowych w budownictwie, terapeuta zajęciowy, opiekun w domu pomocy społecznej, opiekunka środowiskowa, fotograf, kaletnik dietetyk. 3. Zawody „chwiejne”: Technik transportu drogowego, opiekun osoby starszej, renowator zabytków architektury, pracownik pomocniczy obsługi hotelowej. 4. Zawody „gasnące”: Animator kultury, technik usług pocztowych i telekomunikacyjnych (kształcenie wygasło w 2012 r.), ogrodnik, rolnik, introligator, krawiec, obuwnik. Źródło: Badanie Pracodawców 2012 „Bilans Kapitału Ludzkiego”

Kwalifikacje i kompetencje zawodowe a rynek pracy Szczególnego podejścia wymagają: zawody robotnicze (poza budownictwem), obok zawodów nadwyżkowych, bardzo często i bardzo blisko występują również zawody deficytowe. Samorządy powiatów powinny przy podejmowaniu działań zmierzających do likwidacji szkół zawodowych o wąskich profilach kształcenia zachować dużą ostrożność, aby nie dopuścić do przedwczesnej likwidacji niektórych szkół szkolących w zawodach robotniczych. Będzie zmniejszać się zapotrzebowanie na zawody tradycyjne, które wykazują stagnację lub spadek zapotrzebowania np. w górnictwie węglowym, hutnictwie, transporcie kolejowym, motoryzacji, w przemyśle stoczniowym, w rolnictwie. Należy pamiętać , że restrukturyzacje w gospodarce pociągać za sobą będą zawsze restrukturyzacje zatrudnienia i redukcje etatów.

Kwalifikacje i kompetencje zawodowe a rynek pracy Będzie zwiększać się zapotrzebowanie w kategorii zawodów nowoczesnych związanych z funkcjonowaniem nowoczesnej gospodarki rynkowej bądź obsługą nowoczesnych technologii, charakteryzujących się z reguły najwyższą dynamiką zatrudnienia, zarówno w krajach UE, jak i u nas: najwięcej potencjalnych nowych miejsc pracy może powstawać w zawodach związanych z prowadzeniem i obsługą firm oraz biznesu, będzie wzrastać zapotrzebowanie na personel obsługi technicznej komputerów i informatyków, domowej służby zdrowia, pracowników opieki społecznej (pielęgniarki i fizykoterapeuci), personel obsługi gospodarczej budynków, pracowników ochrony. coraz bardziej popularne będą takie zawody, jak: grafik komputerowy i administrator baz danych.

Kwalifikacje i kompetencje zawodowe a rynek pracy Powodzenie na rynku pracy zależeć będzie od dodatkowych kwalifikacji pracowników np. języki obce, kompetencje informatyczne, przedsiębiorczość. Zwiększy się zapotrzebowanie na pracowników posiadających wykształcenie techniczne. Kluczowe znaczenie mieć będzie zapewnienie podaży pracowników o zawodach i specjalnościach, na które popyt kreują bezpośrednie inwestycje zagraniczne i firmy na polskim rynku. Rozwój wymagań kwalifikacyjnych i kompetencyjnych na rynku pracy spowoduje wzrost zapotrzebowania na pracowników elastycznych, mobilnych, łatwo poddających się szkoleniu, z umiejętnościami, które nie zestarzeją się wraz ze zmianami technologicznymi.

Kwalifikacje i kompetencje zawodowe a rynek pracy Nowe specjalności i zawody będą powstawać zwłaszcza w obszarach: - informatyki - usług osobistych - usług biznesowych - opieki zdrowotnej i pracy socjalnej - ochrony środowiska - szeroko rozumianego przemysłu rozrywkowego, kultury masowej, zagospodarowania czasu wolnego i wypoczynku. Planując zapewnienie zawodów dla potrzeb polskiego rynku pracy (lokalnego, regionalnego i krajowego) w programach kształcenia należy uwzględniać możliwości szans związanych z międzynarodową koniunkturą na niektóre zawody, np. zawody budowlane, personel służby zdrowia, informatycy. Istniejący niezaspokojony popyt zewnętrzny (zasoby siły roboczej w krajach UE ulegać będą coraz większemu zmniejszeniu) może zwiększać atrakcyjność podejmowania pracy poza granicami kraju przez absolwentów naszych szkół i pracowników.

Kwalifikacje i kompetencje zawodowe a rynek pracy Dziś potrzebny jest zawód szerokoprofilowy czyli taki zawód, który stwarza podstawę do wielokierunkowej specjalizacji w toku pracy zawodowej i umożliwiający przekwalifikowanie się w obrębie tego zawodu oraz zdobywanie specjalizacji dodatkowych. Pracodawcy coraz powszechniej żądają, aby w nauczaniu kształtować określone kompetencje, tzn. aby zdobywający je młody człowiek lub dorosły w procesie przekwalifikowania, mógł bezpośrednio po ich osiągnięciu wykonywać zadania zawodowe zgodnie ze standardami wymaganymi na danym stanowisku pracy, np. z zachowaniem przepisów bezpieczeństwa, norm czasowych, kryteriów jakości itp. Rosnąć będzie też zapotrzebowanie na pracowników w różnych zawodach, którzy wraz z ukończeniem nauki posiadać będą także niezbędne minimum praktyki zawodowej dla przejmowania obowiązków w firmie szczególnie MŚP.

Przyszłością pracy nie jest zawód Dzisiejsi absolwenci szkół w ciągu swojego życia zawodowego będą prawdopodobnie zmuszeni zmieniać swój zawód co najmniej trzy razy. Będą zmieniać zawód a nie pracę, którą zmieniać będą jeszcze częściej. Według prognoz niektórych niezależnych instytutów badawczych, nawet 12 razy. Sukcesami zawodowymi w przyszłości będą cieszyć się ci pracownicy, którzy zmienią swoje nastawienie z „mieć etat” na „mieć pracę do wykonania”. Są podstawy do twierdzenia, że w przyszłości pojawią się nowe zawody, których dzisiaj nie jesteśmy w stanie przewidzieć. W literaturze ocenia się, że w ciągu 20 lat powstanie co najmniej 10-20% nowych zawodów uprzednio nie zidentyfikowanych.

UMIEJĘTNOŚCI WYMAGANE W XXI WIEKU Osoby młode rozpoczynające karierę zawodową, by móc dobrze radzić sobie na rynku pracy, powinny: znać języki obce (globalizacja, umiędzynarodowienie), posługiwać się sprawnie komputerem (rozwój technologii informacyjnych), być mobilne i elastyczne (nastawione na zmianę miejsca pracy i zawodu), śledzić rynek pracy i dokształcać się, być przygotowane na okresy bezrobocia, które mogą nastąpić w ich życiu, rozwijać umiejętności pracy z ludźmi i organizatorskie, umieć liczyć! (w sensie dosłownym, ale i przenośnie) - głównie na siebie, ponieważ państwa wycofują się coraz bardziej z roli opiekuna.

Kwalifikacje i kompetencje zawodowe a rynek pracy Mówiąc o „zawodach przyszłości” należy myśleć o możliwie szerokich grupach zawodów obejmujących całe zbiory umiejętności, które mogą pomóc pracownikowi, gdy np. zatrudniająca go firma zmieni profil produkcji lub usług oraz gdy w innej firmie pracownik stwierdzi dla siebie perspektywy rozwoju. Połączenie odpowiedniego wykształcenia, doświadczenia (praktyki), szczegółowych umiejętności zawodowych, kompetencji ogólnych i cech osobowościowych spełni dopiero oczekiwania pracodawców. Problem prognozowania i rozwoju zawodów odpowiednio do wymogów rynku pracy oraz skutecznych czyli elastycznych programów kształcenia zawodowego w szkołach zawodowych pozostaje otwarty.

Publikacje Wojewódzkiego Urzędu Pracy Analiza i ocena sytuacji na rynku pracy w województwie świętokrzyskim Ranking zawodów deficytowych i nadwyżkowych w województwie świętokrzyskim Młodzież na rynku pracy w województwie świętokrzyskim Badanie zapotrzebowania na zawody i kwalifikacje w województwie świętokrzyskim Aktywny na rynku pracy. Poradnik dla poszukujących pracy Wyznaczaj, planuj, działaj, o skutecznym osiąganiu celów zawodowych Kształcenie ustawiczne i jego rola w rozwoju zawodowym człowieka Ulotki tematyczne dla osób poszukujących pracy

Oferta Wojewódzkiego Urzędu Pracy dla szkół ponadgimnazjalnych Prowadzimy zajęcia warsztatowe dla młodzieży szkolnej dotyczące wyboru zawodu zgodnego z predyspozycjami i zainteresowaniami. Dla uczniów ostatnich klas szkół ponadgimnazjalnych organizujemy zajęcia m.in. z zakresu metod poszukiwania pracy, redagowania dokumentów aplikacyjnych, przygotowania się do rozmowy kwalifikacyjnej z pracodawcą oraz autoprezentacji w pierwszej pracy. Z myślą o młodych - w ramach współpracy ze szkołami ponadgimnazjalnymi organizujemy także spotkania informacyjne, dyskusje panelowe, debaty oksfordzkie i inne przedsięwzięcia mające na celu propagowanie wiedzy o rynku pracy i zawodach oraz promowanie idei świadomego planowania własnej drogi zawodowej.

Oferta Wojewódzkiego Urzędu Pracy dla szkół ponadgimnazjalnych Indywidualne konsultacje z doradcą zawodowym lub psychologiem to nasza propozycja dla osób, które pragną dowiedzieć się więcej o sobie, potrzebują wsparcia w zakresie wyboru szkoły, kierunku studiów czy zawodu, chcą skonsultować plany na przyszłość lub myślą o założeniu własnej firmy. Podczas rozmowy indywidualnej z naszym doradcą zawodowym młody człowiek może określić osobiste preferencje i predyspozycje zawodowe, odkryć talenty, możliwości i cechy osobowości oraz opracować indywidualny plan działania uwzględniający kierunek dalszego kształcenia i wybór zawodu. Osobom pełnoletnim doradca zawodowy - psycholog może zaproponować wykonanie testów. Młodym stawiającym pierwsze kroki na rynku pracy pomagamy w zredagowaniu życiorysu zawodowego i listu motywacyjnego. Korzystając z pomocy doradcy zawodowego młoda osoba uczy się, jak stworzyć poprawne, profesjonalne i interesujące dla pracodawcy dokumenty aplikacyjne.

Wojewódzki Urząd Pracy Wydział Badań i Analiz Rynku Pracy tel. (41) 36-41-612 Wydział Polityki Rynku Pracy tel. (41) 36-41-621 / 620 Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej tel. (41) 36-41-638 Wydział Obsługi Rynku Pracy tel. (41) 36-41-609

Dziękuję za uwagę Andrzej Lato Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Kielcach

adres: ul. Witosa 86, 25-561 Kielce, WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY W KIELCACH adres: ul. Witosa 86, 25-561 Kielce, tel. (41) 36-41-600, fax. (41) 36-41-666 e-mail: wup@wup.kielce.pl www: http://www.wup.kielce.pl