„Uczeń zdolny – wyzwanie dla szkoły i środowiska”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

Teresa Grąziewicz - Jóźwik
Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Program wychowawczy szkoły
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Istnieje coś rzadszego od talentu - talent do tego, by dostrzec talent. … Elbert Hubbart.
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ
SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ październik 2003r. autor: mgr inż. B. Leszczyńska.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
STRATEGIA ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 29 IM
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Koncepcja rozwoju Szkoły Podstawowej nr 6 im. W. Chotomskiej w Dzierżoniowie na lata 2008 – 2013.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Opracował J. Stryjkowski
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
Nauczyciele prowadzący zajęcia:
KLASY INTEGRACYJNE TO TWÓJ WYBÓR, NIE PRZYMUS! TO PRZYWILEJ!
„Nie wszyscy mamy te same zdolności, ale wszyscy powinniśmy mieć te same możliwości , aby swe zdolności rozwijać.” J.F Kennedy.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
GIMNAZJUM NR 21 we Wrocławiu
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Dydaktyka ogólna.
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Szkoła Współpracy.
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Podsumowanie ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2014/2015, w Szkole Podstawowej nr 1 w Jaworzu Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
WITAMY W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 51 z Oddziałami Integracyjnymi im. Fryderyka Chopina w Katowicach.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
ZESPÓŁ SZKÓŁ SPECJALNYCH NR 6 W ŁODZI. Szkoła mieści się w pięknej, secesyjnej kamienicy w samym sercu miasta. Usytuowanie:
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Praca z uczniem zdolnym w Zespole Szkół nr 8 we Włocławku
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

„Uczeń zdolny – wyzwanie dla szkoły i środowiska” Konferencja regionalna na temat podniesienia jakości kształcenia Tuchola, 6 marca 2013 r.

KIM JEST DZIECKO ZDOLNE?

Działalność uczniów zdolnych charakteryzuje się specyficznymi właściwościami, związanymi nie tylko z funkcjonowaniem poznawczym, ale i osobowościowym.

Perfekcjonizm Dążenie do doskonałości i osiągnięcia pełnej kontroli nad sobą. Samorozwój, osiągnięcie wyższego poziomu świadomości, zdolności i integracji osobowości.

Perfekcjonizm Prowadzi do ciągłego stresu, który towarzyszy nierealistycznym planom, Perfekcjoniści tego rodzaju prezentują sposób myślenia typu: wszystko albo nic.

Problemy Zdolności twórcze nie zawsze są jednak cechą oczekiwaną przez nauczycieli i użyteczną w procesie kształcenia.

Uczniowie twórczy sprawiają często więcej problemów wychowawczych, niż ich rówieśnicy.

Stereotypowe przekonanie, że osoby zdolne nie potrzebują wsparcia, wydaje się być pozbawione podstaw.

Ucznia zdolnego charakteryzuje: wysoki iloraz inteligencji, kreatywność, twórczość, innowacyjna, oryginalność myślenia, otwartość, podejmowanie ryzyka,

Ucznia zdolnego charakteryzuje: wrażliwość i bogata emocjonalność, łatwość osiągania sukcesów, skuteczność rozwiązywania problemów, zdolność analizy i syntezy, posiadanie pasji, konsekwencja w realizowaniu określonych celów,

Ucznia zdolnego charakteryzuje: perfekcjonizm doskonała pamięć szybkie przetwarzanie informacji dociekliwość, ciekawość świata umiejętność dostrzegania zależności przyczynowo-skutkowych logiczne myślenie

Ucznia zdolnego charakteryzuje: trudności w dostrzeganiu stanów pośrednich, cynizm, skłonność do dominacji, niska lub wysoka samoocena, Indywidualizm.

ZADANIA SZKOŁY 1.Identyfikacja uczniów zdolnych. 2.Zdiagnozowanie rodzaju inteligencji. 3.Kierowanie harmonijnym rozwojem. 4.Motywowanie ucznia zdolnego. 5.Stwarzanie warunków do optymalnego rozwoju uczniów.

ZADANIA SZKOŁY 6. Indywidualizacja nauczania. 7. Pomoc w rozwiązywaniu problemów emocjonalnych. 9. Organizowanie zajęć pozalekcyjnych, kół przedmiotowych i zainteresowań. 10. Wskazywanie form wypoczynku. 11. Ścisła współpraca z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi.

ZADANIA SZKOŁY 12.Różnicowanie treści programowych. 13.Włączenie do współpracy instytucji działających na rzecz uczniów zdolnych. 14. Wspieranie twórczego i innowacyjnego myślenia wśród nauczycieli. 15.Stosowanie profilaktyki problemów związanych z występowaniem wybitnych zdolności.

Jakie zadania powinien podjąć nauczyciel ucznia zdolnego? 1.Opracowanie indywidualnych planów pracy. 2.Dobór skutecznych form i metod pracy. 3.Motywowanie, aktywizowanie uczniów. 4.Wykorzystanie intelektualnego potencjału ucznia zdolnego (asystentura).

Jakie zadania powinien podjąć nauczyciel ucznia zdolnego? 5.Analizowanie osiągnięć uczniów. 6.Dzielenie się uwagami, doświadczeniami, spostrzeżeniami z innymi nauczycielami. 7.Wspieranie uczniów zdolnych do samorealizacji. 8.Opracowanie narzędzi badawczych uczniów uzdolnionych.

Na co zwracać uwagę w pracy indywidualnej z uczniem zdolnym? 1.Przeprowadzenie wywiadu rodzinnego. 2.Uświadamianie rodzicom rodzaju uzdolnień dziecka. 3.Podkreślanie znaczenia pracy w osiąganiu sukcesu. 4.Ukierunkowanie procesu wychowawczego.

Idea powstania Gimnazjum Akademickiego Zespół Szkół Uniwersytetu Mikołaja Kopernika Gimnazjum i Liceum Akademickie utworzony z inicjatywy środowiska uniwersyteckiego i oświatowego Torunia, przy współdziałaniu administracji rządowej i samorządowej, kształci uczniów szczególnie zdolnych z całej Polski i wychowuje ich w poczuciu odpowiedzialności za uzdolnienia, którymi zostali obdarzeni.

Zmiany struktury szkoły 1998-2006 2007 Klasa 3 Klasa 5 Klasa 2 Klasa 4 Klasa 1 Klasa 3 Klasa 3 Klasa 2 Klasa 2 Klasa 1 Klasa 1

Specyfika kształcenia Istota kształcenia w GILA: - uczeń nabywa wiedzę i odpowiednie umiejętności z poszczególnych dziedzin nauki indywidualizacja w ramach wybranych przez ucznia przedmiotów poprzez zajęcia seminaryjne i fakultatywne oraz zajęcia na UMK podstawy niezbędne do uzyskania bardzo dobrych wyników na egzaminie gimnazjalnym oraz na egzaminie maturalnym rozwijanie pasji i zainteresowań przyjazna, twórcza atmosfera panująca w szkole

Specyfika kształcenia Uczeń wraz ze swoimi potrzebami i zainteresowaniami jest w centrum systemu.

Uczeń zdolny – z naszych doświadczeń Wczesne rozpoznawanie potrzeb uczniów.

Jak współpracować z uczniem zdolnym? Z naszych obserwacji i rozmów prowadzonych z rodzicami uczniów zdolnych wynika, że poważnym problemem ich dzieci jest: Brak akceptacji ze strony innych uczniów, co w konsekwencji prowadzi do izolowania się w stosunku do grupy. Uczniowie bardzo często żywią głęboką obawę poniesienia porażki i wstydu. Niekiedy mają trudności w nawiązywaniu głębszych znajomości co może hamować postępy na polu naukowym.

Kim jest uczeń zdolny? Doświadczenia GiLA Cechą osobowości wyraźnie wyróżniającą uczniów zdolnych jest indywidualność.

Współpraca z UMK Współtwórca Gimnazjum Akademickiego. Organ Prowadzący. Zajęcia na UMK (ok. 300 w latach 2001-2012). Specjalne wykłady w GiLA „Profesorowie UMK proponują”. Aktywny udział w Festiwalu Nauki i Sztuki. Możliwość korzystania z Biblioteki Głównej UMK. Udział w zajęciach dedykowanych uczniom GiLA (m.in.: chemia, matematyka, fizyka, język łaciński, biologia).

UMK i GiLA

Internat – cenne wsparcie Obecnie 150 uczniów mieszka w internacie. Młodzież nic nie traci przebywając w internacie, co potwierdzają badania (EWD i wyniki w konkursach i olimpiadach). Wsparcie instytucjonalne (dostęp do internetu, bibliotek, życia kulturalnego Torunia). Pomoc w rozwiązywaniu problemów wychowawczych (ścisła współpraca szkoły, rodziców i internatu). Bardzo dobra baza lokalowa – sprzyja nauce i wypoczynkowi.

Pedagog i psycholog Badania psychologiczne „na wejściu”. Współpraca z UMK w badaniach psychologicznych i pedagogicznych w trakcie nauki. Monitoring rozwoju uczniów. Współpraca z internatem, rodzicami i nauczycielami (przepływ informacji). Inicjatywy wychowawcze.

Czym jest sukces? Badania wskazują, iż uczniowie zdolni oczekują sukcesów, a ich brak generuje często syndrom nieadekwatnych osiągnięć. uczeń zdolny ≠ wysoka średnia ocen Uczniowie odnoszą sukcesy na różnych polach: artystycznym, naukowym, organizacyjnym, sportowym, towarzyskim.

wyjątkowa szkoła dla wyjątkowych ludzi

Sukcesy w konkursach i olimpiadach nie są celem samym w sobie Sukcesy w konkursach i olimpiadach nie są celem samym w sobie. Raczej są dowodem, iż proces kształcenia przebiega prawidłowo. Dla uczniów udział w rywalizacji ma być także przygodą i nabywaniem nowych doświadczeń, a nie tylko rywalizacją. Sukcesy nie za wszelką cenę!

Współpraca z rodzicami Ścisła współpraca w tworzeniu i wdrażaniu przedsięwzięć edukacyjnych w życie! Zrozumienie specyfiki szkoły, elastyczność w działaniu!

Współpraca z innymi szkołami tego typu WSPÓŁPRACA a nie jedynie RYWALIZACJA!

Dziękuję za uwagę!