Omówienie zasad rozliczania projektów w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka 2007-2013 Rzeszów, 17.11.2011.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Proces zatwierdzania i certyfikacji wydatków w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Koordynacji.
Advertisements

Umowy o dofinansowanie projektów
WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Wniosek o płatność Karolina Bakalarska Olsztyn,
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA ZASADY WYPEŁNIANIA WNIOSKU O PŁATNOŚĆ W RAMACH POIiŚ Ewa Proniewicz Departament.
Raportowanie, monitorowanie oraz przepływy finansowe Szwajcarsko-Polski Program Współpracy Muszyna opracowanie JEMS Architekci.
SCHEMAT II. PILOTAŻOWY PROGRAM LEADER +
1 Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Dla rozwoju Mazowsza Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013
Wsparcie promocji i rozwoju markowych produktów wniosek o płatność w ramach Działania 5.5 RPO WK-P. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko Pomorskiego.
Ryczałtowa metoda rozliczania kosztów ogólnych w ramach projektów w Działaniu 1.4 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Dział Finansowy.
Rozliczanie finansowe projektów w ramach działania 2.3 Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego – przygotowanie wniosków o płatność,
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Wniosek beneficjenta o płatność w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 – 2013 oś priorytetowa I Konkurencyjna.
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata osie priorytetowe II-VII Urząd.
Opis dokumentów finansowych
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Wymagania w zakresie sporządzania załączników
Wymagania w zakresie sporządzania załączników do wniosku beneficjenta o płatność w ramach priorytetu 1, 3 i 4 ZPORR Białystok, 29 czerwca 2005 r.
Warmińsko – Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi PRIORYTET 3 ZPORR Rozwój lokalny Działanie 3.1: Obszary wiejskie;
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE NIERPAWIDŁOWOŚCI W TRAKCIE REALIZACJI PROJEKTÓW Kielce, 9 lipca 2007 r.
ROZLICZENIE JEDNORAZOWEJ DOTACJI NA ROZWÓJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Wniosek beneficjenta o płatność w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 – 2013 oś priorytetowa I Konkurencyjna.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Załączniki do wniosku o płatność Toruń, 12 kwietnia 2006 r.
Procedury finansowe Toruń, grudzień 2005 r.. Wniosek o płatność podstawą ubiegania się o refundację poniesionych wydatków Wzór określony Rozporządzeniem.
6. Sprawozdawczość w projekcie Anna Broniarek Zespół Instrumentów Szkoleniowych Warszawa, dnia 23 kwietnia 2008 roku.
1 PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka 2007 – 2013 Szkolenie z zakresu realizacji i raportowania mikroprojektów.
Raport z postępu realizacji mikroprojektu
1 PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka 2007 – 2013 Szkolenie z zakresu realizacji i raportowania mikroprojektów.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Anna Lewandowska r. 1 Ministerstwo Środowiska Departament Ekonomiczny.
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
LUBUSKA SZKOŁA RÓWNYCH SZANS Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Zasady finansowania Programu Operacyjnego.
Kraków, listopad 2005r. Oddział Weryfikacji i Potwierdzania Płatności Realizacja wniosków o płatność
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko Zasady.
Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich SZKOLENIE w zakresie rozliczania projektów w ramach PROW
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Dotacje działalność pożytku publicznego
1Warszawa, 27 lutego 2014 Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Działanie 2.3 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Departament Systemów Informatycznych.
LUBUSKA SZKOŁA RÓWNYCH SZANS Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Umowa o dofinansowanie projektu.
Rozliczanie operacji PROW Stęszew 6 listopada 2012r Ireneusz Witkowski.
Gorzów Wlkp r. Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Współpracy.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
1. Działanie 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007 – 2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania.
PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ POLSKA-BIAŁORUŚ-UKRAINA Projekty parasolowe RAPORTOWANIE Rzeszów, r.
Finansowanie projektów z EFS w ramach Działań 1.1, 1.5, 1.6 SPO RZL Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKU O PŁATNOŚC Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH PROGRAMU INTERREG IIIA CZECHY - POLSKA USTROŃ - 28.X.2005.
Zasady prawidłowego rozliczania otrzymanego wsparcia w ramach „ Z pracy do pracy” POKL /14.
Rozliczanie projektów realizowanych w ramach
FUNDUSZ AZYLU, MIGRACJI I INTEGRACJI SZKOLENIE DLA BENEFICJENTÓW Warszawa, 26 października 2015 r.
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Departament Ochrony Klimatu Warszawa, 12 października 2015.
Fundusz Współpracy 1 Jachranka, 25 stycznia 2005 Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL WNIOSEK O PŁATNOŚĆ.
Najczęściej popełniane błędy we wnioskach o płatność Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89)
Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości Rozliczanie projektów w ramach schematu 2.2 A – wydatkowanie zaliczki 24 października 2013 r. Fundusze europejskie.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Działanie 1.1. POPC Instrukcja przygotowania Harmonogramu rzeczowo-finansowego realizacji projektu.
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Rozliczenie projektu.
Beneficjenci projektów finansowanych w ramach PO WER
Omówienie zasad sporządzania sprawozdania/rozliczanie wydatków
WPROWADZANIE ZMIAN W PROJEKCIE
Zapis prezentacji:

Omówienie zasad rozliczania projektów w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka Rzeszów,

Charakterystyka Wniosku o płatność Wniosek o płatność spełnia dwie podstawowe funkcje: rozliczeniową - na podstawie wniosku o płatność beneficjenci otrzymują środki na współfinansowanie projektów, w formie refundacji poniesionych wydatków, sprawozdawczą - Beneficjenci przedstawiają we wniosku informacje o postępie rzeczowym i finansowym projektu. Wniosek pokazuje, na jakim etapie wdrażania jest projekt, które z założonych we wniosku o dofinansowanie działań udało się już zrealizować, jak przełożyło się to na poniesione wydatki i które z przewidzianych wskaźników udało się osiągnąć.

Terminy składania Raportów z postępu realizacji projektu Beneficjent składa do biura Euroregionu raporty z postępu realizacji mikroprojektu wraz z zestawieniem faktur i dokumentów o równoważnej wartości dowodowej, obejmujące dany kwartał: w terminie do 5 dni kalendarzowych po zakończeniu kwartału w przypadku raportów pośrednich; w terminie do 30 dni kalendarzowych od daty zakończenia realizacji rzeczowej mikroprojektu w przypadku raportu końcowego. Termin zakończenia mikroprojektu jest określony w umowie o dofinansowanie jako zakończenie rzeczowe i oznacza przewidywaną datę zakończenia tematycznych działań związanych z projektem (ostatnie działanie podjęte w ramach projektu),np: data odbioru prac, dostaw lub usług; data wystawienia ostatniego dokumentu księgowego; Po zakończeniu rzeczowym beneficjent ma 30 dni kalendarzowych na zakończenie finansowe projektu (opłacenie wszystkich faktur) i przygotowanie raportu końcowego.

Procedura składania Raportów z postępu realizacji projektu Raport z postępu realizacji mikroprojektu składa się z 2 części: części rzeczowej – raport z postępu realizacji działań w mikroprojekcie; części finansowej – stanowiącej wniosek o płatność (zestawienia wydatków, którego dotyczy raport). Beneficjent jest zobowiązany do składania zarówno części rzeczowej jak i finansowej Raportu. Części finansowej nie składa się jedynie w sytuacji, gdy w danym okresie sprawozdawczym nie zostały dokonane płatności związane z realizacją projektu. Informację w tym zakresie należy umieścić w pkt 27 raportu.

Forma składania Raportu z postępu realizacji projektu Raport przekazywany jest do biura Euroregionu : - w formie papierowej, - w formie elektronicznej (częściowo w formacie Word, częściowo w formacie Excel), Papierową wersję raportu należy opatrzyć podpisem i pieczęcią osoby uprawnionej do występowania z raportem w imieniu Beneficjenta. Ponadto tabele finansowe powinny być opatrzone pieczęcią imienną i podpisem osoby lub osób, które podpisały umowę z Euroregionem lub są upoważnione w imieniu Beneficjenta do podpisania raportu. Do składanego raportu należy dołączyć między innymi: - kserokopie list obecności oraz dokumentację fotograficzną ze spotkań, konferencji, szkoleń, itp. - materiały promocyjne i informacyjne wydane lub zakupione w ramach projektu.

Części Raportu z postępu realizacji projektu Raport z postępu realizacji projektu składa się z następujących części: 1 - Część Informacyjna, w której podaje się informacje dotyczące: realizowanego projektu (tytuł i numer projektu, kwoty dofinansowania projektu w podziale na źródła finansowania, okres jego realizacji, poziom dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, data podpisania umowy o dofinansowanie oraz jej numer) danych teleadresowych Beneficjenta; rachunków bankowych Beneficjenta, na które będą przekazywane refundacje; danych osoby wyznaczonej do kontaktu z Euroregionem, 2 – Część rzeczowa, w której opisuje się: działania jakie zostały zaplanowane (zgodnie z Harmonogramem działań ujętym we wniosku o dofinansowanie mikroprojektu) oraz postęp w realizacji mikroprojektu w okresie objętym raportem, problemy napotkane w czasie realizacji projektu; wskaźniki osiągnięte w trakcie realizacji projektu,

Części Raportu z postępu realizacji projektu 3 część – Zgodność projektu z zasadami polityk wspólnotowych, w tej części podaje się informację dotyczącą realizacji projektu zgodnie z zasadami: zrównoważonego rozwoju, równych szans, społeczeństwa informacyjnego oraz wolnej konkurencji; 4 – Część finansowa: Część finansową stanowią załączniki w arkuszu kalkulacyjnym Excel: Załącznik 1 - Wydatki poniesione/przychody uzyskane w trakcie realizacji projektu w EUR. Wydatki w tej tabeli przedstawia się w podziale na kategorie i podkategorie budżetowe, uwzględniając: - wydatki poniesione w okresie sprawozdawczym, - wydatki poniesione od początku realizacji projektu do końca okresu sprawozdawczego, - wydatki zaplanowane w budżecie projektu, - procentowy postęp wykonania budżetu.

Część finansowa Raportu z postępu realizacji projektu Załącznik 2 - Lista wydatków poniesionych przez beneficjenta/partnera projektu przedłożonych do zatwierdzenia W tabeli należy wykazać wszystkie faktury i inne dokumenty o równoważnej wartości dowodowej, które potwierdzają wydatki ponoszone przez Beneficjenta podczas realizacji mikroprojektu. Wydatki należy sumować w głównych podkategoriach i kategoriach budżetowych. Przy przeliczeniu wydatków z PLN na EUR należy stosować kurs przeliczeniowy Europejskiego Banku Centralnego, obowiązujący w ostatnim miesiącu okresu sprawozdawczego, który jest publikowany na stronie internetowej Komisji Europejskiej Wszystkie wartości podaje się z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku, zgodnie z zasadami matematyki (nie dotyczy wartości kursu przeliczeniowego, który podaje się z dokładnością do czterech miejsc po przecinku).

Część finansowa Raportu z postępu realizacji projektu Podczas przygotowania załącznika należy stosować formułę zaokrąglającą dostępną w arkuszu kalkulacyjnym Excel: (ZAOKR(liczba;liczba_cyfr)). Kwoty należy wprowadzać do tabeli bez kropek i spacji uwzględniając jedynie przecinek jako oddzielenie pełnych złotych od groszy. Wprowadzanie kwot w innym formacie powoduje błędy przeliczenia i sumowania. Ponadto tabele powinny być opatrzone pieczęcią imienną osoby lub osób, które podpisały umowę z Euroregionem lub są upoważnione do składania raportu w imieniu Beneficjenta.

Części Raportu z postępu realizacji projektu 5 część – Oświadczenia – w tej części podaje się informacje dotyczące: składanych wraz z raportem załączników; miejsca przechowywania dokumentacji projektowej; wnioskowanej w raporcie kwoty dofinansowania z EFRR oraz z budżetu państwa oraz sumy tych kwot, W tej części znajduje się również pole przewidziane do podpisu Raportu przez Beneficjenta.

Najczęściej popełniane błędy związane ze składaniem wniosków o płatność złożenie raportu po terminie określonym w umowie o dofinansowanie projektu; nie wszystkie pola raportu zostały wypełnione; niewłaściwie określenie okresu sprawozdawczego, którego dotyczy raport; niewłaściwe określenie rodzaju składanego raportu (pośredni lub końcowy); podanie niewłaściwych danych dotyczących projektu lub danych Beneficjenta; niedokładnie zapisane nazwy działań w części rzeczowej raportu; do wniosku nie dołączono kopii faktur lub innych dokumentów o równoważnej wartości dowodowej potwierdzających poniesienie wydatków przedstawionych w załączniku nr 2;

Najczęściej popełniane błędy związane ze składaniem wniosków o płatność do wniosku nie dołączono kopii dokumentów potwierdzających odbiór urządzeń lub wykonanych prac w okresie sprawozdawczym; kopie dokumentów dołączone do wniosku nie zostały potwierdzone za zgodność z oryginałem przez osobę upoważnioną do reprezentowania Beneficjenta; w przypadku nabycia środka trwałego, do wniosku nie dołączono oświadczenia Beneficjenta o włączeniu środka trwałego w rejestr środków trwałych (OT); do wniosku nie dołączono oświadczenia Beneficjenta o kwalifikowalności podatku VAT oraz oświadczeń dotyczących przelewów do ZUS i US; brak dokumentacji potwierdzającej dokonanie rozpoznania rynku na zakup towarów lub usług; wniosek nie został podpisany przez osobę upoważnioną do reprezentowania Beneficjenta; do wniosku nie dołączono wersji elektronicznej raportu; brak podpisów upoważnionych osób w częściach dotyczących kontroli merytorycznej i formalno-rachunkowej;

Najczęściej popełniane błędy związane ze składaniem wniosków o płatność faktury oraz inne dokumenty o równoważnej wartości dowodowej nie zostały opisane zgodnie z obowiązującym wzorem; faktury oraz inne dokumenty o równoważnej wartości dowodowej nie są opatrzone numerem wyodrębnionej ewidencji księgowej; wydatki nie zostały poniesione w okresie realizacji projektu, wskazanym w umowie o dofinansowanie; wysokość wydatków przekracza kwoty zaplanowane w budżecie projektu; przedstawienie do rozliczenia wydatków z okresu następującego po okresie, za który został złożony raport; nie rozdzielenie wydatków z różnymi składkami podatku VAT; błędy rachunkowe, zastosowanie niewłaściwego kursu EUR do przeliczenia wydatków z PLN na EUR; niewłaściwie przypisane wydatki do określonych pozycji budżetowych w załączniku nr 2;

Dziękuję za uwagę W razie pytań proszę o kontakt: Łukasz Grabowski Stowarzyszenie Euroregion Karpacki Polska Rynek Rzeszów Tel: W razie pytań proszę o kontakt: Łukasz Grabowski Stowarzyszenie Euroregion Karpacki Polska Rynek Rzeszów Tel: