Długookresowe prognozowanie makroekonomiczne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Advertisements

Izokwanty.
Ryzyko walutowe Rynek walutowy
Model IS, LM, BP dla gospodarki otwartej w warunkach zmiennych kursów walutowych;
Rynek pieniężny, kursy walutowe i ceny w długim okresie
Cykl koniunkturalny: mechanizm i teorie wyjaśniające
Sytuacja gospodarcza w Polsce i w regionie
Znaczenie podręcznika
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
INDEKS BIZNESU PKPP Lipiec INDEKS BIZNESU PKPP Czerwiec 04 – Lipiec 04.
Rozwój szkolnictwa zawodowego w Warszawie a potrzeby rynku pracy- diagnoza i prognoza. Projekt jest realizowany przez Biuro Edukacji Urzędu Miasta Stołecznego.
Prezentacja wyników badania nt
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Polska w strefie euro.
Wzrost gospodarczy: modele wzrostu
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
Ekonomia bezrobocie dr Robert Pater.
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Zatrudnienie w Polsce w 2005
SYTUACJA NA RYNKU PRACY W POLSCE
Jak zwiększyć zatrudnienie w Polsce?
OPIS PLANU FINANSOWEGO
Rafał Dolecki Adam Doliński
Polityka makroekonomiczna i stałe kursy walutowe.
Produkcja i polityka ekonomiczna w gospodarce otwartej: model Mudella - Fleminga.
Źródła wzrostu gospodarczego
Demografia na świecie – osoby w wieku lata – prognozy ONZ
Opracowanie ekspertyzy dotyczącej zagadnień ekonomicznych energetyki w Polsce na tle UE i świata w horyzoncie czasowym do roku czerwiec 2009r.
Seminarium naukowe WSZiP w dniu Tendencje zmian w gospodarce w 2011 roku Polska na tle Europy Finanse państwa Prognozy na 2012 rok P relegenci:
WYZWANIA STOJĄCE PRZED SYSTEMEM UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH
Wpływ systemu ubezpieczeń społecznych na gospodarkę.
Obecne i prognozowane tendencje na polskim rynku pracy
Narodowy Plan Rozwoju – stan prac
PROGNOZA WPŁYWÓW I WYDATKÓW FUNDUSZU UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH
Obecne i prognozowane tendencje na polskim rynku pracy Diversity Index Głos Biznesu. Różnorodność Procentuje Łódź 25 stycznia 2012 r. dr Grzegorz Baczewski,
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Raport makroekonomiczny o Polsce.
TEORIA WZROSTU (ROZWOJU) GOSPODARCZEGO RICARDO
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
„AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób w wieku 50+” Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu.
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
ZAKŁAD UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH
 Ekonometria – dziedzina zajmująca się wykorzystaniem specyficznych metod statystycznych dostosowanych do badań nieeksperymentalnych.  Ekonometria to.
Model gospodarki otwartej w pełni zintegrowanej z gospodarką światową
Popyt na pracę Poziom płacy realnej (w)
Struktura bezrobocia w okresie transformacji w Polsce
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
Inflacja i bezrobocie.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
CELE POLITYKI PIENIĘŻNEJ
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Wybrane zagadnienia dot. planu ewaluacji Umowy Partnerstwa - badania wpływu makroekonomicznego PS Kielce, stycznia 2016 r.
Czy zostanie wprowadzone MTBF? Wnioski wypływające z analizy przejrzystości polityki fiskalnej w Polsce Rafał Benecki.
2016 Warszawa, I konkurs na realizację projektów mających na celu powołanie i funkcjonowanie Sektorowych Rad ds. Kompetencji, Działanie 2.12.
3. A NALIZA MAKROEKONOMICZNA SEKTORA BANKOWEGO Analiza ekonomiczna instytucji finansowych; M.Olszak WZ UW 1.
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Partycypacyjny model ewaluacji w perspektywie finansowej Andrzej Regulski Toruń, 22 czerwca 2016 r.
Konsekwencje starzenia się ludności dla polskiego systemu emerytalnego FUNDUSZ REZERWY DEMOGRAFICZNEJ dr Piotr Obidziński Instytut Finansów Katedra Ubezpieczeń.
Bezrobocie.
ZAKŁAD UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH
CELE POLITYKI PIENIĘŻNEJ
Polityka gospodarcza Wykład 2: Model IS-LM.
mgr Małgorzata J. Januszewska
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Przedmiot obieralny ekonomiczny
Wskaźniki ekonomiczno-społeczne 2. WSKAŹNIKI EKONOMICZNE
Uwarunkowania gospodarcze polityki gospodarczej w Polsce
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
Zapis prezentacji:

Długookresowe prognozowanie makroekonomiczne Ministerstwo Finansów, Polska Seminarium, Analiza Uwarunkowań Niezbędnych do Sporządzania Długoterminowych prognoz Aktuarialnych, ZUS

Motywacja 1. Brak centralnej wspólnej prognozy długookresowej w ramach szeroko pojętej administracji publicznej Rosnące zapotrzebowanie na prognozy długookresowe w związku z wymogami krajowymi, jak również zobowiązaniami wynikającymi z członkowstwa w organizacjach międzynarodowych (UE, OECD, IMF…) Duże znaczenie wiarygodnych scenariuszy rozwoju długookresowego w procesie przygotowywania odpowiednich zmian instytucjonalnych (np. systemy emerytalne, CO2, stabilność finansów publicznych, …) Here we can see that Poland is not a country with the strong conservative fiscal cultures. For the whole period covered by the appropriate set of the data our public finances registered a deficit amounted to about 4% of GDP on average. There has been a significant weakening in Poland’s fiscal position over the past two years. The increase in deficit in this period was mainly due to the structural factors but the operation of automatic stabilisers was strong in 2009 in historical perspective.

Plan prezentacji Harmonogram prognoz przygotowywanych w Ministerstwie Finansów Dostępne prognozy długookresowe Metodologia tworzenia prognozy długookresowej Propozycje zmian instytucjonalnych Here we can see that Poland is not a country with the strong conservative fiscal cultures. For the whole period covered by the appropriate set of the data our public finances registered a deficit amounted to about 4% of GDP on average. There has been a significant weakening in Poland’s fiscal position over the past two years. The increase in deficit in this period was mainly due to the structural factors but the operation of automatic stabilisers was strong in 2009 in historical perspective.

Harmonogram prognoz przygotowywanych w Ministerstwie Finansów Here we can see that Poland is not a country with the strong conservative fiscal cultures. For the whole period covered by the appropriate set of the data our public finances registered a deficit amounted to about 4% of GDP on average. There has been a significant weakening in Poland’s fiscal position over the past two years. The increase in deficit in this period was mainly due to the structural factors but the operation of automatic stabilisers was strong in 2009 in historical perspective.

Harmonogram prognoz przygotowywanych w Ministerstwie Finansów Prognozy o horyzoncie nie przekraczającym 4 lat – krótki okres wymóg ustawowy W długim okresie jedynie wytyczne dotyczące kształtowania się wybranych wskaźników makroekonomicznych (PKB, CPI, kurs) – na razie nie obligatoryjne brak formalnego wymogu przygotowywania i współpracy w procesie przygotowywania długookresowych wytycznych Here we can see that Poland is not a country with the strong conservative fiscal cultures. For the whole period covered by the appropriate set of the data our public finances registered a deficit amounted to about 4% of GDP on average. There has been a significant weakening in Poland’s fiscal position over the past two years. The increase in deficit in this period was mainly due to the structural factors but the operation of automatic stabilisers was strong in 2009 in historical perspective.

Dostępne prognozy długookresowe dla Polski Źródła krajowe: różne strategie rządowe, horyzont maksymalnie do 2030 r., MRR, MG, współpraca: Instytut Badań Strukturalnych, Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, prognozy nieregularne wytyczne przygotowywane w MF na potrzeby samorządów oraz ZUS – horyzont do 2060 r. Źródła zagraniczne: Komisja Europejska – AWG, horyzont do 2060 r., konsultowane z przedstawicielami PL, co 3 lata Komisja Europejska – prognozy długookresowe w ramach przygotowywanych projektów, nieregularne – obecnie do 2020 r. OECD: prognozy długookresowe w ramach przygotowywanych projektów, nieregularne, ostatnie do 2025 r Here we can see that Poland is not a country with the strong conservative fiscal cultures. For the whole period covered by the appropriate set of the data our public finances registered a deficit amounted to about 4% of GDP on average. There has been a significant weakening in Poland’s fiscal position over the past two years. The increase in deficit in this period was mainly due to the structural factors but the operation of automatic stabilisers was strong in 2009 in historical perspective.

Metodologia prognoz długookresowych Modele strukturalne, CGE, DSGE Praktyka (KE, OECD, IMF) przygotowywania scenariuszy długookresowych wskazuje, że w większości oparte są one na neo-klasycznej teorii wzrostu, gdzie czynnikami produkcji są praca (L), akumulacja kapitału (K) i produktywność (A). Zwykle przyjmuje się prostą funkcję produkcji typu Cobb-Douglasa PKB = A × Lα × K1-α Here we can see that Poland is not a country with the strong conservative fiscal cultures. For the whole period covered by the appropriate set of the data our public finances registered a deficit amounted to about 4% of GDP on average. There has been a significant weakening in Poland’s fiscal position over the past two years. The increase in deficit in this period was mainly due to the structural factors but the operation of automatic stabilisers was strong in 2009 in historical perspective.

Metodologia prognoz długookresowych 1. Produktywność: konwergencja do wartości dla krajów rozwiniętych (np. model Nelsona-Phelpsa, Lucasa, inne) 2. Kapitał: - utrzymanie na założonej relacji względem PKB, ewentualnie w średnim okresie konwergencja do założonej relacji Here we can see that Poland is not a country with the strong conservative fiscal cultures. For the whole period covered by the appropriate set of the data our public finances registered a deficit amounted to about 4% of GDP on average. There has been a significant weakening in Poland’s fiscal position over the past two years. The increase in deficit in this period was mainly due to the structural factors but the operation of automatic stabilisers was strong in 2009 in historical perspective.

Metodologia prognoz długookresowych 3. Praca: L = (1-stopa bezrobocia) × stopa aktywności zawodowej × ludność w wieku produkcyjnym - kluczowa rola założeń dotyczących demografii i czynników strukturalnych wpływających na kształtowanie się aktywności zawodowej stopa bezrobocia na poziomie stopy równowagi (aktywni zawodowo, klin podatkowy, kapitał, produktywność…) konwergencja stóp aktywności zawodowej w ramach grup wiekowych do poziomów obserwowanych w krajach rozwiniętych Here we can see that Poland is not a country with the strong conservative fiscal cultures. For the whole period covered by the appropriate set of the data our public finances registered a deficit amounted to about 4% of GDP on average. There has been a significant weakening in Poland’s fiscal position over the past two years. The increase in deficit in this period was mainly due to the structural factors but the operation of automatic stabilisers was strong in 2009 in historical perspective.

Problemy z prognozami demograficznymi Kluczowe znaczenie prognoz demograficznych dla kształtowania się w długim okresie najważniejszego czynnika produkcji – pracy Problem ze źródłem prognoz demograficznych: - GUS: do 2035 r. - Eurostat: do 2060 r. - ZUS: na bazie GUS do 2060 - teoretycznie prognoza Eurostatu jest konsultowana z GUS - praktycznie: istotne różnice - problem „punktu startowego” Here we can see that Poland is not a country with the strong conservative fiscal cultures. For the whole period covered by the appropriate set of the data our public finances registered a deficit amounted to about 4% of GDP on average. There has been a significant weakening in Poland’s fiscal position over the past two years. The increase in deficit in this period was mainly due to the structural factors but the operation of automatic stabilisers was strong in 2009 in historical perspective.

Brak aktualizacji prognoz demograficznych – punkt startowy Here we can see that Poland is not a country with the strong conservative fiscal cultures. For the whole period covered by the appropriate set of the data our public finances registered a deficit amounted to about 4% of GDP on average. There has been a significant weakening in Poland’s fiscal position over the past two years. The increase in deficit in this period was mainly due to the structural factors but the operation of automatic stabilisers was strong in 2009 in historical perspective.

Wybrane różnice w prognozach GUS i Eurostat Here we can see that Poland is not a country with the strong conservative fiscal cultures. For the whole period covered by the appropriate set of the data our public finances registered a deficit amounted to about 4% of GDP on average. There has been a significant weakening in Poland’s fiscal position over the past two years. The increase in deficit in this period was mainly due to the structural factors but the operation of automatic stabilisers was strong in 2009 in historical perspective.

Metodologia prognoz długookresowych - wnioski Scenariusz vs. Prognoza; dla podstawowych zmiennych realnych W przypadku zmiennych nominalnych – zwykle na stałym poziomie, np. celu inflacyjnego Duże znaczenie przyjętych założeń egzogenicznych i tempa konwergencji do wybranych celów Konieczna analiza wrażliwości Here we can see that Poland is not a country with the strong conservative fiscal cultures. For the whole period covered by the appropriate set of the data our public finances registered a deficit amounted to about 4% of GDP on average. There has been a significant weakening in Poland’s fiscal position over the past two years. The increase in deficit in this period was mainly due to the structural factors but the operation of automatic stabilisers was strong in 2009 in historical perspective.

Potencjalne konsekwencje przyjęcia różnych założeń dla czynników produkcji Here we can see that Poland is not a country with the strong conservative fiscal cultures. For the whole period covered by the appropriate set of the data our public finances registered a deficit amounted to about 4% of GDP on average. There has been a significant weakening in Poland’s fiscal position over the past two years. The increase in deficit in this period was mainly due to the structural factors but the operation of automatic stabilisers was strong in 2009 in historical perspective.

Pytania Czy można, czy celowe jest przygotowanie jednej prognozy długookresowej do różnych celów? >>> CO2 / projekcje fiskalne / projekcje emerytalne Czy przygotowana przez administrację czy jednostki zewnętrzne? Jakie instytucje zaangażowane? >>> GUS, ZUS, MG, MF Kto wiodący? Jaki horyzont? >>> 20 / 60 lat Jakie zmienne? Czy kwestie prognozowania długookresowego uregulować formalnie? >>> kompetencje, zakres, zatwierdzanie, terminy >>> w ustawie? Jak często aktualizowana prognoza długookresowa, czy spójna z prognozami krótkookresowymi (np. WPFP, UB, APK)? >>> raz do roku / raz na 2 lata / …. Kto powinien przygotowywać prognozę demograficzną? (GUS/ZUS/EUROSTAT). Czy powinna też być konsultowana w kraju? Jaki horyzont? Czy może się różnić od Eurostat’u? Here we can see that Poland is not a country with the strong conservative fiscal cultures. For the whole period covered by the appropriate set of the data our public finances registered a deficit amounted to about 4% of GDP on average. There has been a significant weakening in Poland’s fiscal position over the past two years. The increase in deficit in this period was mainly due to the structural factors but the operation of automatic stabilisers was strong in 2009 in historical perspective.

Podsumowanie Konieczność opracowania i aktualizacji spójnego scenariusza długookresowego dla Polski w ramach szerokiej współpracy ośrodków krajowych Jedna spójna prognoza demograficzna dla Polski GUS/Eurostat/ZUS Dostosowanie harmonogramu prognoz w celu uniknięcia problemu aktualizacji danych (Eurostat-KE vs. GUS-ZUS) Wypracowanie wspólnych założeń dla kształtowania się czynników produkcji wraz z przygotowaniem szczegółowego uzasadnienia - pilne: obecnie powstaje prognoza AWG Here we can see that Poland is not a country with the strong conservative fiscal cultures. For the whole period covered by the appropriate set of the data our public finances registered a deficit amounted to about 4% of GDP on average. There has been a significant weakening in Poland’s fiscal position over the past two years. The increase in deficit in this period was mainly due to the structural factors but the operation of automatic stabilisers was strong in 2009 in historical perspective.