Konferencja „Świat różnorodnych kultur, doświadczeń i możliwości”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZSKU Krosno, 22 listopada 2010 r.
Advertisements

Standard minimum realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL Gdańsk, 26 listopada 2010.
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego – platformą współpracy na rzecz rozwoju i promocji kształcenia przez całe życie Luty 2010.
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Otoczenie polityki społecznej
Tworzenie nowego międzynarodowego porozumienia EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Zmiany klimatu.
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Równość płci i rozwój ekonomiczny
RÓWNOŚĆ PŁCI I ROZWÓJ EKONOMICZNY.
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
1 Akademia Orange dla bibliotek. 2 Akademia Orange dla bibliotek wprowadzenie Na mocy porozumienia w sprawie utworzenia programu internetyzacji polskich.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Europejskie standardy w zakresie zwalczania przemocy wobec kobiet.
Polska współpraca na rzecz rozwoju Raport roczny 2005.
FAKTY. FAKTY DZIECI UMIERA CODZIENNIE Z GŁODU.
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
Robert Łuczak Warszawa, 14 września 2013 r.
Jakość kształcenia zawodowego w Unii Europejskiej
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Nowoczesne technologie w edukacji Andrzej Matuła
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY GIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 2, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
Cechy charakterystyczne państw rozwijających się
Specjalna kolumna w Biuletynie Mam Prawo Rok 2009.
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.

LOKALNY SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W TYCHACH
EDUKACJA Upowszechnienie edukacji wśród dzieci, działanie na rzecz równego dostępu do edukacji dziewczynek i chłopców OCHRONA Ochrona dzieci.
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Intergracyjnymi Nr 8 Sopot
Punkt Kontaktowy Polskich Regionów na Ukrainie Projekt finansowany przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych w ramach dotacji na realizację zadań w zakresie.
Zaproszenie do programu Projekt jest realizowany dzięki pomocy finansowej Unii Europejskiej. Poglądy i opinie wyrażone w tym materiale są wyłącznie poglądami.
The Global Road Safety Partnership is hosted by Rola GRSP w realizacji Dekady Działań BRD Barbara Król Global Road Safety Partnership (GRSP)
PROGRAM MŁODZIEŻ W DZIAŁANIU Program Młodzież w Działaniu Cele Programu Aktywne uczestnictwo młodzieży w życiu społecznym Europy Budowanie.
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
OGRANICZENIE UMIERALNOŚCI
Współpraca z innymi szkołami Gimnazjum nr 12 w Tychach.
Szkolenie przygotowujące pracowników PIS do wprowadzenia programu edukacyjnego pt. Trzymaj Formę! listopada 2006 roku. Wprowadzenie programu edukacyjnego.
Postrzeganie edukacji globalnej przez nauczycieli i nauczycielki
Degradacja środowiska a świadomość społeczna.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
POLSKA AKCJA HUMANITARNA
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
Projekt Comenius Regio
Projekt „Dla wszystkich starczy miejsca
Sprawiedliwy Handel (Fair trade) – międzynarodowy ruch konsumentów, organizacji pozarządowych, firm importerskich i handlowych oraz spółdzielni drobnych.
Aktywne szkoły na rzecz globalnej odpowiedzialności Polska Akcja Humanitarna.
Europejski Rok na rzecz Rozwoju 2015
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
KONWENCJA O PRAWACH DZIECKA. Czy wiesz, że masz prawa zagwarantowane przez Państwo, które są spisane w dokumencie nazwanym Konwencją o prawach dziecka?
Rozwój obszarów wiejskich w działaniach UNDP Anna Darska Szefowa Przedstawicielstwa UNDP w Polsce Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju.
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Prawa człowieka w krajach rozwijających się
edukacja na rzecz Zrównoważonego Rozwoju
Cel: Zmniejszyć nierówność w krajach i między krajami
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Konferencja „Świat różnorodnych kultur, doświadczeń i możliwości” Wszechnica Polska Szkoła Wyższa TWP w Warszawie, Kuratorium Oświaty w Warszawie Warszawa, 25 maja 2011 r.

Edukacja globalna, pomoc rozwojowa, Milenijne Cele Rozwoju dr Ewa Pogorzała, Instytut Humanistyczny, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Szymona Szymonowica w Zamościu

Co to jest edukacja globalna? Istnieje wiele definicji edukacji globalnej Centrum Północ-Południe, działające przy Radzie Europy posługuje się następującą definicją: „Edukacja globalna to edukacja, która otwiera oczy i umysły ludzi na rzeczywistość, uświadamia potrzebę stworzenia świata, w którym będzie więcej sprawiedliwości, równości i będą przestrzegane prawa człowieka.” „Największym grzechem ludzkości jest nie gniew, ale obojętność. Bo jest nieludzka”.  

Czy „nasz” Sposób postrzegania świata jest uniwersalny?

Komponenty edukacji globalnej Edukacja globalna obejmuje: Edukację rozwojową Edukację o  prawach  człowieka Edukację dla społeczności zrównoważonej Edukację dla pokoju i zapobiegania konfliktom Edukację międzykulturową, które są globalnym wymiarem edukacji obywatelskiej.

TYDZIEŃ EDUKACJI GLOBALNEJ 2010 W 2010 roku po raz dwunasty na świecie obchodzony był Tydzień Edukacji Globalnej (13- 21 listopada 2010 r.) ideą przewodnią w 2010 r. było hasło: “PEACE AND NON-VIOLENCE FOR THE CHILDREN OF THE WORLD” (Pokój i niestosowanie przemocy wobec dzieci).

Deklaracja z MAAStricht w sprawie edukacji globalnej Ramowa struktura europejskiej strategii na rzecz poprawy jakości i wzmocnienia edukacji globalnej w Europie do roku 2015. Od roku 2009 treści z zakresu edukacji globalnej zawarte zostały w nowej podstawie programowej kształcenia ogólnego. Edukacja globalna w Polsce. Europejski proces partnerskiego przeglądu edukacji globalnej. Krajowy raport na temat edukacji globalnej w Polsce,GENE Global Education Network Europe, Warszawa 2009. Raport z procesu międzysektorowego na temat edukacji globalnej, Warszawa, maj 2011.

Edukacja rozwojowa Jest komponentem edukacji globalnej. Jest skierowana do polskiego społeczeństwa. U podstaw edukacji rozwojowej leży przekonanie, że ludzi żyjących w różnych krajach i na różnych kontynentach łączą wzajemne zależności, a współczesne problemy międzynarodowe dotyczą nas wszystkich, ponieważ każdy ma wpływ na to, w jakim świecie żyjemy.

Według definicji Ministerstwa Spraw Zagranicznych – edukacja rozwojowa to edukacja, która ma na celu: podniesienie świadomości i poszerzenie wiedzy polskiego społeczeństwa na temat międzynarodowego rozwoju, ułatwia zrozumienie globalnych współzależności pomiędzy społeczeństwami krajów rozwiniętych a społeczeństwami krajów rozwijających się i przechodzących transformację ustrojową, skłania do krytycznej refleksji nad odpowiedzialnością za rozwój międzynarodowy, prowadzi do osobistego zaangażowania i świadomego działania na rzecz walki z ubóstwem na świecie i realizacji Milenijnych Celów Rozwoju.

Milenijne Cele Rozwoju (ang. Millennium Development Goals, MDGs) cele przyjęte przez przywódców 189 państw na szczycie Organizacji Narodów Zjednoczonych w 2000 roku, dotyczą redukcji ubóstwa i głodu, zapewnienia równego statusu kobiet i mężczyzn, poprawy stanu zdrowia, poprawy stanu edukacji, walki z AIDS, ochrony środowiska naturalnego oraz zbudowania globalnego partnerstwa między narodami na rzecz rozwoju.

Cel 1 Wyeliminować skrajne ubóstwo i głód Zmniejszyć o połowę liczbę ludzi, których dochód nie przekracza 1 dolara dziennie Zmniejszyć o połowę liczbę ludzi, którzy cierpią głód

Cel 2 Zapewnić powszechne nauczanie na poziomie podstawowym Zapewnić wszystkim chłopcom i dziewczętom możliwość ukończenia pełnego cyklu nauki na poziomie podstawowym

Cel 3 Promować równość płci i awans społeczny kobiet Wyeliminować nierówny dostęp płci do pierwszego i drugiego szczebla edukacyjnego do 2005 roku, a na wszystkich szczeblach do 2015 roku

Cel 4 Ograniczyć umieralność dzieci Zmniejszyć o 2/3 wskaźnik umieralności dzieci w wieku do lat 5

Cel 5 Poprawić opiekę zdrowotną nad matkami Zmniejszyć o 3/4 wskaźnik umieralności matek

Cel 6 Ograniczyć rozprzestrzenianie się HIV/AIDS, malarii i innych chorób Powstrzymać rozprzestrzenianie się HIV/AIDS i ograniczyć ilość nowych zakażeń Powstrzymać rozprzestrzenianie się malarii i innych groźnych chorób i ograniczyć ilość zachorowań

Cel 7 Stosować zrównoważone metody gospodarowania zasobami naturalnymi Uwzględnić zasady zrównoważonego rozwoju w krajowych strategiach i programach; stosować metody hamujące zubożenie zasobów środowiska naturalnego Zmniejszyć o połowę liczbę ludzi pozbawionych stałego dostępu do czystej pitnej wody Do 2020 roku osiągnąć znaczącą poprawę warunków życia przynajmniej 100 milionów mieszkańców slumsów

Cel 8 Stworzyć globalne partnerskie porozumienie na rzecz rozwoju

„Łatwiej powiedzieć, niż zmierzyć” Czy rozwój da się skwantyfikować?, jak go zmierzyć? PKB per capita, HDI – Human Development Index (wskaźnik rozwoju społecznego z uwzględnieniem PKB per capita), HPI – Human Poverty Index (dobrostan społeczeństwa niezależnie od dochodu), GDI – Gender-related Development Index (rozwój społeczny w kontekście płci), HPI – Happy Planet Index (Wskaźnik Szczęśliwiej Planety), Gini Index (rozwarstwienie dochodów), http://www.gapminder.org

THE BASIC CAPABILITIES INDEX: miara „godności dla wszystkich” BCI jest wyznaczany przez 3 wskaźniki : 1) odsetek dzieci, które skończyły 5 klas w systemie edukacji 2) odsetek dzieci, które dożyły piątego roku życia (wyliczany w oparciu o wskaźnik umieralności dzieci poniżej piątego roku życia), 3) odsetek porodów odebranych przez wykwalifikowany personel medyczny. Basic Capabilities Index 2008 „Zbyt wolno!” Milenijne Cele Rozwoju nie zostaną osiągnięte do roku 2015, przy tym tempie rozwoju.

POMOC ROZWOJOWA Wg polskiego MSZ: Pomoc rozwojowa stanowi odpowiedź ze strony krajów rozwiniętych na problem ubóstwa, z którym w XXI wieku boryka się wiele krajów. Kraje biedne nie są w stanie rozwijać się wyłącznie własnymi siłami, dlatego korzystają z pomocy innych państw i instytucji międzynarodowych. Przezwyciężenie globalnej luki rozwojowej stanowi wyzwanie dzisiejszych czasów. Problemy głodu i ubóstwa wymagają z jednej strony rozwiązań ogólnoświatowych, z drugiej zaś konieczne jest zaangażowanie każdego państwa z osobna. www.polskapomoc.gov.pl

Formy i rodzaje pomocy Podstawowymi formami pomocy rozwojowej są: pomoc finansowa, rzeczowa i techniczna. Pomoc dwustronna jest kierowana bezpośrednio do instytucji, organizacji i osób w kraju-biorcy. Pomoc trójstronna polega na udzielaniu pomocy rozwojowej wspólnie z innym krajem-donatorem. Pomoc wielostronna jest udzielana za pośrednictwem instytucji międzynarodowych.

Pomoc rozwojowa a pomoc humanitarna Pomoc humanitarna (ang. humanitarian aid, assistance) - pomoc doraźna, zaspokajająca najbardziej podstawowe potrzeby zachowania życia i godności ofiar sytuacji nadzwyczajnych, takich jak kataklizmy, katastrofy, konflikty zbrojne.

ODA – Oficjalna Pomoc rozwojowa Oficjalna Pomoc Rozwojowa (ang. Official Development Assistance, ODA) - darowizny i pożyczki przekazane krajom rozwijającym się przez oficjalne instytucje rządowe państw- dawców lub organizacje międzynarodowe, mające na celu wsparcie rozwoju gospodarczego i dobrobytu w tych krajach. Pożyczki są liczone jako Oficjalna Pomoc Rozwojowa tylko wtedy, gdy zawierają element darowizny o wartości przynajmniej 25% wartości pomocy.

Dlaczego pomoc rozwojowa jest potrzebna? Załóżmy, że świat jest wioską liczącą 100 mieszkańców... 51 kobiet, 49 mężczyzn (odwrotne proporcje w niektórych krajach azjatyckich z uwagi na preferowanie narodzin chłopców), 50 osób jest poniżej 25 roku życia, 20 mężczyzn jest właścicielami 80% wioski i jej majątku,

1 kobieta posiada na własność kawałek ziemi, 1 osoba jest właścicielem 50% wioski i jej majątku, 5-6 kobiet jest ofiarami gwałtu, 42 osoby nigdy nie piją wody zdatnej do picia, 50 osób mieszka w wiosce, pozostali są rozproszeni poza nią,

33 mieszkańców, w tym 23 kobiety, żyje w warunkach konfliktu zbrojnego, 5 mężczyzn i 1 kobieta są żołnierzami, policjantami lub żandarmami, 5 dzieci pracuje w warunkach niewolniczych, 60 osób, z czego 40 mężczyzn, umie czytać i liczyć, 50 mieszkańców korzysta ze świadczeń służby medycznej, 8 osób ma dostęp do komputera, z czego 6 posiada dostęp do Internetu,

80 osób wyznaje jakąś religię, z czego 40 jest zmuszane do jej praktykowania, 20 kolejnych nie praktykuje wcale, zaś 5 praktykuje z narażeniem życia, do wioskowej biblioteki mają dostęp tylko 24 osoby, do kina chodzi jedna osoba, ciągle ta sama, elektryczność jest odcięta przez połowę doby, z braku środków, 30 osób wykorzystuje 90% zasobów naturalnych i energetycznych wioski, 5 osób już kiedyś było na wakacjach, 10 osób wyjedzie na wakacje w okresie najbliższych 5 lat. Źródło: http://www.polskapomoc.gov.pl/Materialy,edukacyjne,227.html

Gdzie szukać materiałów edukacyjnych dotyczących edukacji globalnej? „Edukacja globalna w każdej szkole" – publikacja przygotowana przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Polską Akcję Humanitarną. Dostępna w formacie pdf na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej: http://www.men.gov.pl/images/stories/pdf/ceo_edukacj a_globalna_2011_www.pdf Publikacja skierowana jest do nauczycieli. Porusza zagadnienia związane z migracjami, zmianami klimatu, prawami człowieka, zrównoważonym rozwojem, dostępem do edukacji w krajach rozwijających się oraz ubóstwem. Podzielona jest na część teoretyczną oraz zestaw ćwiczeń do wykorzystania podczas lekcji.

Ośrodek Rozwoju Edukacji Projekt „Odkrywamy Prawo Humanitarne”. projekty: „Pomagamy innym – edukacja rozwojowa w szkole", „Regionalne partnerstwo szkół w promocji TEG", „Wiem, rozumiem, działam – edukacja rozwojowa w polskiej szkole” http://www.edukacjaglobalna-codn.pl Gimnazjalne projekty edukacyjne z zakresu edukacji globalnej. www.polskapomoc.gov.pl - portal poświęcony programowi polskiej pomocy zagranicznej.

Kampania społeczna Programu Narodów Zjednoczonych ds Kampania społeczna Programu Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP) i Ministerstwa Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej http://www.un.org.pl/rozwoj/ Materiały edukacyjne http://www.un.org.pl/rozwoj/mdg/

Kiedy możemy promować w szkole treści z zakresu edukacji globalnej? 27 stycznia – Dzień Dialogu z Islamem 21 marca – Międzynarodowy Dzień Eliminacji Dyskryminacji Rasowej 8 maja – Światowy Dzień Czerwonego Krzyża i Czerwonego Półksiężyca 14 maja – Dzień Sprawiedliwego Handlu 21 maja – Dzień Różnorodności Kulturowej 25 maja – Dzień Afryki 20 czerwca – Światowy Dzień Uchodźcy 9 sierpnia – Międzynarodowy Dzień Ludności Tubylczej 8 września – Miedzynarodowy Dzień Przeciw Analfabetyzmowi 17 października – Międzynarodowy Dzień Walki z Ubóstwem 18 grudnia – Międzynarodowy Dzień Imigranta

Projekt edukacyjny „Szkoła humanitarna” www. pah. org Projekt edukacyjny „Szkoła humanitarna” www.pah.org.pl/szkola_humanitarna.pl Polska Akcja Humanitarna szkoły gimnazjalne i ponadgimnazjalne z miejscowości do 500 tys. mieszkańców roczny projekt edukacyjny „Szkoła Humanitarna”, edycja 2011/2012.

Konferencja „Rozwój globalny a nowe państwa członkowskie UE – czas na nowe otwarcie?” 26-28 maja 2011, Warszawa, SWPS, PKiN Polska Akcja Humanitarna

W trakcie konferencji podpisane zostanie porozumienie w sprawie wspierania rozwoju edukacji globalnej w Polsce, pomiędzy Ministerstwem Spraw Zagranicznych, Ministerstwem Edukacji Narodowej oraz Grupą Zagranica. Defincja edukacji globalnej, wypracowana w trakcie procesu międzysektorowego: Edukacja globalna to część kształcenia obywatelskiego i wychowania, która rozszerza ich zakres przez uświadamianie istnienia zjawisk i współzalezności globalnych. Jej głównym celem jest przygotowanie odbiorców do stawiania czoła wyzwaniom dotyczącym całej ludzkości.

Wizja rozwoju edukacji globalnej w Polsce: Rozszerzenie współpracy instytucji zaangażowanych w działania w zakresie edukacji globalnej. Upowszechnienie oraz promowanie wypracowanej definicji edukacji globalnej. Wypracowanie standardów jakości edukacji globalnej. Stworzenie ogólnodostępnego katalogu dobrych praktyk (działań i narzędzi), które mogą stanowić inspirację dla osób zajmujacych się edukacją globalną. Stworzenie systemu rekomendacji materiałów z zakresu edukacji globalnej. Wzmacnianie potencjału instytucji zajmujących się edukacją globalną. Zwiększenie zainteresowania nowych grantodawców edukacją globalną i umożliwienie udziału w konkursach grantowych możliwie dużej liczbie aktorów edukacji globalnej. Źródło: Raport z procesu międzysektorowego na temat edukacji globalnej, Warszawa, maj 2011.

„zobacz, dotknij, poczuj” www.parkedukacji.swm.pl Projekt „Park Edukacji Rozwojowej. Zobacz, dotknij, poczuj – nowoczesne narzędzia w edukacji rozwojowej” Salezjański Wolontariat Misyjny MŁODZI ŚWIATU. Park Edukacji Rozwojowej to obszar, na którym znajdują się osady z różnych regionów świata (wioska arktyczna, wioska ghańska, wioska peruwiańska, wioska papuaska, wioska mongolska, wioska indiańska). Park otwarty jest od pn. – pt. w godz. 9.00-16.00, Kraków, ul. Tyniecka 39. Grupy od 10-25 osób należy zgłaszać z dwutygodniowym wyprzedzeniem e-mail: parkedukacji@swm.pl.