Biała Podlaska r.
Źródło: GUS
2 mln Polaków wyemigrowało
W gospodarce przyszłości pracownicy z kwalifikacjami na poziomie trzeciego świata będą otrzymywali płace na poziomie trzeciego świata, nawet jeśli będą mieszkali w pierwszym świecie ( Lester C. Thurow )
Współczesne przekształcenia przyczyniły się do powstania swoistego śmietnika, produkcji ludzi-odpadów, ludzi- odrzutów, ludzi na przemiał. Dawniej istniała perspektywa powrotu do czynnej służby, a obecnie coraz powszechniejszym zjawiskiem, wręcz przeznaczeniem, jest swoisty społeczny śmietnik, społeczne wysypisko śmieci, ludzie ci są bowiem zbędni – jako producenci i jako konsumenci. (Zygmunt Bauman, Życie na przemiał, Wydawnictow Literackie, Kraków 2004 s.25)
(Angora nr 37, 11 września 2011 r.)
(Polityka nr 36, r.)
(Polityka nr 38, r.)
Od 1996 r. z mapy Polski zniknęła co piąta szkoła podstawowa i większość ówczesnych przedszkoli. A także 90% wszystkich szkół zawodowych. (Polityka nr 38, r.)
(Angora nr 38, 18 września 2011 r.)
(według ówczesnych publikacji MEN) podniesienie poziomu edukacji społeczeństwa poprzez upowszechnienie wykształcenia średniego i wyższego, wyrównaniu szans edukacyjnych i poprawie jakości edukacji rozumianej jako integralny proces wychowania i kształcenia (Angora nr 38, 18 września 2011 r.)
Niedawny sondaż Grupy IQS pokazał, że 56% Polaków chciałoby powrotu ośmioletnich podstawówek, a tylko 28% jest przeciwne takiej decyzji. Na Facebooku stronę Tak dla ośmioletniej szkoły podstawowej! Nie dla szkół gimnazjalnych popiera ponad 10 tyś. osób. Sprzeciw deklaruje półtora tysiąca. (Angora nr 38, 18 września 2011 r.)
Mam poczucie, że gimnazjaliści, kończący szkołę, wiedzą mniej i są mniej dojrzali niż ich poprzednicy z ośmioletnich podstawówek. Mimo że są o rok starsi – zauważa Honorata Chojnacka, polonistka, wicedyrektor III Gimnazjum w Skierniewicach. (Angora nr 38, 18 września 2011 r.)
Mirosław Handke podał się do dymisji w 2000 r., po pomyłce w szacowaniu kosztów podwyżki dla nauczycieli. Brakowało, bagatela, 700 mln zł. (Angora nr 38, 18 września 2011 r.)
(Polityka nr 37, r.)
(Uważam Rze nr 33/2011, września 2011 r.)
Brak systemowych rozwiązań w zakresie doradztwa zawodowego w szkołach i propagowania informacji na temat rynku pracy na każdym etapie kształcenia. Niska ranga w świadomości społecznej kształcenia zawodowego. Niedostosowanie kierunków kształcenia do zmieniających się wymogów rynku pracy
Źródło: Raport z badań Oczekiwanie przedsiębiorców wobec uczelni wyższych, Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym, Warszawa 2010
Lubelskie otrzymało na realizację programu Kapitał Ludzki na lata ponad 2 miliardy złotych. (Wspólnota Bialska nr 16, kwietnia 2011 r.)
Jednym z głównych czynników decydujących o rozwoju społeczno-gospodarczym, jest kapitał ludzki. Polska 2025, Długookresowa strategia trwałego i zrównoważonego rozwoju. Rządowe Centrum Studiów Strategicznych, Warszawa 2000, s. 48