Ubóstwo i wykluczenie społeczne w Unii Europejskiej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Advertisements

Wykorzystanie środków europejskich w latach w województwie dolnośląskim
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Europejska Federacja Rodzin –
Perspektywa Finansowa
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
Inwestowanie w regiony oraz kraje członkowskie UE
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej po 2013 a obecny stan negocjacji
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Narodowa Strategia Spójności
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Jak zwiększyć zatrudnienie w Polsce?
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
REFORMA SIECI EURES WDRAŻANIE ROK 2014
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Rola i wpływ organizacji obywatelskich na kształt krajowej i europejskiej polityki społecznej PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO.
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Polski Komitet EAPN - korzyści z sieciowania organizacji.
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ MIEJSCE PRZEDSIĘBIORCZOŚCI SPOŁECZNEJ W PERSPEKTYWIE FINANSOWEJ
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Szkoła Równych Szans.
Rekomendacje zmian prawnych Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej w zadaniu (nr 4) w zakresie standaryzacji pracy z bezdomnymi.
MINISTRY OF AGRICULTURE AND RURAL DEVELOPMENT POROZUMIENIE w Radzie UE ds. Rolnictwa i Rybołówstwa z 25 czerwca 2013 r. WPR na lata 2014 – 2020.
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Szkolenie Wojewoda Świętokrzyski PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY.
Projekt systemowy współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjny Kapitał Ludzki
Dr hab. Ryszard Szarfenberg Warszawa,
European Commission, DG Employment, Social Affairs and Inclusion Unit F4 Poland, Slovakia, Czech Republic 1 Europejski Fundusz Społeczny w nowym okresie.
Efektywne programowanie Bruksela, 3 kwietnia 2014 Dyrekcja Generalna do spraw Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Prof. Danuta Hübner Bruksela, 30 Maja 2007
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
I. Działania Stałej konferencji ds. konsultacji funduszy europejskich
Programy pomocy publicznej - element strategii wspierania innowacyjności i rozwoju przedsiębiorczości.
SPRAWOZDANIE FINANSOWE GMINY JEDLNIA
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Aktywna integracja, jako narzędzie przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu Kraków,
Małopolskie założenia Gwarancji dla młodzieży
Unit D2: Social Inclusion and Poverty Reduction
Anna Gałązka, Monika Chaba, Jarosław Hawrysz,
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Europejski Fundusz Społeczny projekt rozporządzenia
Opracowano na danych Polskiego FADN
Zapis prezentacji:

Ubóstwo i wykluczenie społeczne w Unii Europejskiej Debata realizowana w ramach projektu „EAPN Polska – wspólnie budujemy Europę Socjalną” PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ

Przeciwdziałanie ubóstwu jako cel EWG-UE W EWG pierwsze programy wspólnotowe w obszarze przeciwdziałania ubóstwu zaczęto realizować w drugiej połowie lat 70. Trzy programy zrealizowano do wczesnych lat 90. ale czwarty został zaskarżony do ETS jako wkraczający w kompetencje krajów członkowskich Dopiero Traktat Amsterdamski, który wszedł w życie pod koniec lat 90. dał bardziej pewne podstawy prawne do działania UE w tym obszarze Strategia Lizbońska nie zawierała bezpośrednio celu ograniczenia ubóstwa W Strategii Europa 2020 już taki cel zapisano i to konkretnie: liczba osób ubogich lub wykluczonych społecznie powinna się zmniejszyć o 20 milionów

Instrumenty UE – zalecenie w sprawie aktywnej integracji (2008) Trzy podstawowe filary systemu aktywnej integracji Minimalny dochód gwarantowany (pieniężna pomoc społeczna o charakterze prawa obywatelskiego) Włączający rynek pracy (instrumenty aktywizacji zawodowej dla osób długotrwale bezrobotnych lub nieaktywnych zawodowo w wieku produkcyjnym) Usługi prointegracyjne wysokiej jakości (usługi wspierające gotowość do zatrudnienia, np. motywacyjne, rehabilitacyjne) Zintegrowany system trzech wymienionych filarów z zapewnieniem ich spójności wewnątrz i pomiędzy nimi

Instrumenty UE - Pakiet Inwestycji Społecznych (2013) Środki motywujące do finansowania inwestycji społecznych -instrumenty finansowe dla przedsiębiorczości społecznej Wspieranie źródeł utrzymania na odpowiednim poziomie / poprawa znajomości praw socjalnych – adekwatność pieniężnej pomocy społecznej, jedno okienko dla usług socjalnych, włączenie finansowe, przeciwdziałanie ubóstwu energetycznemu, ochrona przed nadmiernym zadłużeniem, zwiększenie dostępu do informacji Inwestowanie w dzieci / wczesna edukacja i opieka nad dzieckiem – zalecenie KE Inwestowanie w dzieci: przerwanie cyklu marginalizacji Dostęp do odpowiednich zasobów Dostęp do usług wysokiej jakości i po przystępnych cenach Prawo dzieci do udziału w różnych zajęciach.

Instrumenty UE - fundusze europejskie przeciwdziałanie ubóstwu 2014-2020 Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój Wsparcie dla systemów i struktur Regionalne programy operacyjne Wsparcie dla osób i społeczności

Ubóstwo lub wykluczenie społeczne, czyli konstrukcja wskaźnika dla UE Dla wyznaczenia obszaru oddziaływania przyjęto trzy kryteria Dochody gospodarstwa domowego niższe niż 60% mediany dochodów gospodarstw ogółem w danym kraju – ubóstwo relatywne Gospodarstwo wskazuje, że nie może z powodów finansowych zaspokoić co najmniej 4 z 9 potrzeb (początkowo były to co najmniej 3 z 9) – pogłębiona deprywacja materialna Osoby w wieku produkcyjnym w gospodarstwie domowym pracowały nie więcej niż 20% pełnego rocznego czasu pracy – bardzo niska intensywność pracy Konsekwencją przyjęcia trzech kryteriów jest możliwość zachodzenia na siebie zbiorowości przez nie wyznaczonych Spełniający rozłącznie te trzy kryteria są liczeni jako ubodzy lub wykluczeni społecznie – główny wskaźnik

Zbiorowości wyznaczone przez trzy kryteria Ubóstwo relatywne A – tylko ubodzy relatywnie B – ubodzy relatywnie i bez pracy przez większość część roku C – ubodzy relatywnie i podlegający deprywacji materialnej D – jednocześnie ubodzy relatywnie, bez pracy przez większość roku i podlegający deprywacji materialnej E – tylko bez pracy przez większą część roku F – bez pracy przez większość roku i podlegający deprywacji materialnej G – tylko pogłębiona deprywacja materialna H – niespełniający żadnego z kryteriów, czyli nieubodzy A B C D Pogłębiona deprywacja materialna E F G Niska intensywność pracy H

Ubóstwo i wykluczenie społeczne w UE-27 (2011, w mln) Ubodzy relatywnie Podlegający pogłębionej deprywacji Niska intensywność pracy European social statistics, 2013 edition 9.8 % 1.6 % 2.8 % 4.0 % 2.9 % 2.6 % 0.5 % Łącznie 119,8 mln i 24,2% ludności UE-27 ogółem

Ubóstwo lub wykluczenie w UE w stosunku do ogółu ludności (2005-2011) Odsetek ludności (%)

Ubóstwo lub wykluczenie społeczne w liczbach bezwzględnych (2005-2012) Cel UE: 2008 – 20 milionów 115 694 – 20 000 = 95 694 tys. W 2012 było 124 390 tys. W tysiącach (1000)

Spełniający wszystkie trzy kryteria w stosunku do ogółu ludności (2005-2012) Odsetek ludności (%)

Spełniający trzy kryteria w liczbach bezwzględnych (2005-2012) W tysiącach (1000)

Obraz sytuacji w różnych krajach (2010, w %) Polska Niemcy Ubodzy relatywnie Nieubodzy Ubodzy relatywnie Nieubodzy 4.3 mln 5.3 mln 0.8 mln Łącznie 19,7%, 16,0 mln Łącznie 27,8%, 10,4 mln Pogłębiona deprywacja materialna 0.6 mln 1.7 mln 4.1 mln 0.8 mln 1.2 mln 1.3 mln 0.3 mln 1.0 mln 0.1 mln Niska intensywność pracy 2.9 mln 2.0 mln Niska intensywność pracy Podlegający pogłębionej deprywacji M. Kainu, Social assistance and EU 2020 poverty target, 2012

Cele krajowe w obszarze ograniczenia ubóstwa – Polska a Niemcy Polska – zmniejszenie w stosunku do roku 2008 liczby osób ubogich lub wykluczonych społecznie o 1,5 miliona, czyli z 11,5 mln do 10 mln. Większość tego celu została osiągnięta w latach 2008-2012, w roku 2012 poziom wskaźnika wynosił 10,1 mln. Niemcy – zmniejszenie w stosunku do roku 2008 stopy bezrobocia długoterminowego o 20%, czyli z 1,63 mln do 1,3 mln (mniej o 330 tys.). Cel już został osiągnięty, gdyż stopa bezrobocia długoterminowego zmniejszyła się w Niemczech z 4% w 2008 do 2,5% w 2012

Ubóstwo i wykluczenie społeczne w Polsce, wskaźniki UE 2005-2012

Wnioski Dotyczące przeciwdziałania ubóstwu w polityce UE Bezpośrednia uwzględniono ubóstwo i wykluczenie społeczne w celach UE Przyjęto wielokryterialne podejście do pomiaru problemu Skonkretyzowano cel - o ile ubóstwo i wykluczenie społeczne powinny się zmniejszyć do 2020 r. Zaproponowano instrumenty przeciwdziałania ubóstwu (w tym EFS) Dotyczące osiągnięć Biorąc pod uwagę UE-27 Oddalamy się od celu. W latach 2008-2012 zamiast zmniejszenia ubóstwa i wykluczenia zanotowano wzrost w tym obszarze o 8,7 miliona (większość w UE-15) Najbardziej niepokojące skumulowane ubóstwo i wykluczenie społeczne wzrosło w UE-27 o 2 miliony w latach 2008-2012 (większość w UE-15) W Polsce cel zostanie osiągnięty prawdopodobnie już w 2013 lub 2014 r.

Załączniki

Potrzeby uwzględniane w kryterium materialnej deprywacji Brak możliwości ze względów finansowych: opłacenia czynszu, rat kredytu lub opłat za media; utrzymania w mieszkaniu odpowiedniej temperatury; pokrycia nieoczekiwanych wydatków; regularnego jedzenia mięsa i białka; wyjazdu na wakacje; telewizora kolorowego; lodówki; samochodu; telefonu.

Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu – cele operacyjne

Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu – cel 1

Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu – cel 2

Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu – cel 3

Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu – cel 4

Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu – cel 5

Dziękuję za uwagę. Dr hab. Ryszard Szarfenberg Instytut Polityki społecznej Polski Komitet EAPN PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ Wspólnota Robocza Związków Organizacji Socjalnych ul. Nowy Świat 49, 00-042 Warszawa tel.: (22) 826 52 46 e-mail: wrzos@wrzos.org.pl