Dziecko dyslektyczne w szkole.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2009/2010 ZSM - NYSA 2009.
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
WARSZTATY PRACA Z UCZNIEM
Praca z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
ZABURZENIA UWAGI A dyskalkulia
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
EGZAMIN MATURALNY 2012 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
1 ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 ZSM - NYSA 2010.
Specyficzne trudności w uczeniu się
Opracowała mgr Maria Różańska
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidulnych potrzeb
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Jak pracować z uczniem z dysleksją rozwojową
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Nauczyciel a szczególne potrzeby edukacyjne uczniów
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
UCZE Ń Z DYSLEKSJ Ą ROZWOJOW Ą ZNA PRAWA UCZNIA DYSLEKTYCZNEGO I MO Ż E Z NICH KORZYSTA Ć ! §
Objawy DYSLEKSJI.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
INTERPRETACJA OPINII PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu 1) z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Szkolenie Rady Pedagogicznej ZSM 2006/2007
PEDAGOG SZKOLNY.
Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z elementami terapii pedagogicznej
Opracowała: Bożena Bełkot
Dysleksja i trudności szkolne
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
EGZAMIN MATURALNY ’2015 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Dostosowanie warunków i form przeprowadzania w roku szk
MATURA Podstawa prawna Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
EGZAMIN MATURALNY ’2016 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Model edukacyjny Wyzwania w pracy z dziećmi mającymi trudności w czytaniu autor: Anna Kilian Projekt: Praktyka czyni mistrza Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania.
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2016/17 NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego w 2018 roku
Zmiany w prawie oświatowym
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu gimnazjalnego Opracowane na podstawie Komunikatu dyrektora Centralnej.
Dysleksja- problem znany czy nieznany?
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Dziecko dyslektyczne w szkole. Spotkanie z Rodzicami.

Rozporządzenia MEN. W sprawie udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w placówkach kształcenia publicznego z dnia 17.11.2011. Wcześniejsze z 21.03.2001 w sprawie warunków i sposobu klasyfikowania, oceniania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych oraz 24.04.2002 i 7.01.2003 w sprawie zasad udzielania i organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom i nauczycielom dzieci z trudnościami w uczeniu się.

Formy pomocy dziecku dyslektycznemu w szkole. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych ucznia. Dostosowanie organizacji i form pracy dydaktycznej do zaleceń zawartych w opinii poradni psychologiczno- pedagogicznej. Umożliwienie korzystania z zajęć korekcyjno- terapeutycznych na terenie szkoły. Dostosowanie form przeprowadzenia sprawdzianu w klasie VI do potrzeb i możliwości ucznia. Udzielenie dziecku i jego rodzicom wsparcia w pokonywaniu trudności i niepowodzeń szkolnych.

Opinia poradni psychologicznej. Poradnia wydaje opinię na wniosek rodziców. Według najnowszych rozporządzeń powinna być wydana nie później niż do końca III klasy szkoły podstawowej. W opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej zawarte są informacje na temat obszarów, w których dziecko ma zaburzenia oraz propozycje pracy w domu, a także wskazówki dla nauczyciela, w jaki sposób powinien oceniać i czego może wymagać od ucznia dyslektycznego. Opinia powinna zawierać informację na temat form dostosowania warunków egzaminów i sprawdzianów do potrzeb ucznia.

Dziecko dyslektyczne w szkole. Niepowodzenia szkolne przyczyniają się do niskiego poczucia własnej wartości i frustracji. Doświadczenie niepowodzeń szkolnych przez dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się prowadzi do negatywnych konsekwencji natury psychicznej.

Dziecko dyslektyczne w szkole. Utrudniony kontakt z otoczeniem, grupą rówieśniczą Brak umiejętności życiowych Zaburzenia emocjonalne Nieprzystosowanie społeczne: zachowania destruktywne, antyspołeczne, buntownicze, kłamstwa, nadpobudliwość psychoruchowa, stereotypy ruchowe, ekscentryczne nawyki lub zamykanie się w sobie i izolacja Wrażliwość na swoim punkcie

Jak pomóc dziecku dyslektycznemu? Pomagaj budować jego pozytywny wizerunek własnej osoby Dbaj, by nie tracił poczucia własnej wartości Unikaj porównywania do innych dzieci Podkreślaj jego sukcesy Dawaj szansę na wyróżnienie się w jakiejś dziedzinie

Trudności dzieci dyslektycznych na poszczególnych przedmiotach. JĘZYK POLSKI Wolne tempo czytania i pisania, Trudności z zapamiętaniem i zrozumieniem tekstu czytanego, Niekształtne nieczytelne pismo, Trudności z uczeniem się tekstów na pamięć, Błędy ortograficzne mimo znajomości zasad pisowni Trudności z organizacją tekstu, Błędy gramatyczne.

Trudności dzieci dyslektycznych na poszczególnych przedmiotach. JĘZYKI OBCE Trudności z wymawianiem i zapamiętywaniem słów, Nieprawidłowa wymowa, Trudności z rozumieniem i zapamiętaniem tekstu mówionego lub nagranego na taśmie, Trudności z zapisem wyrazów, które mają obraz graficzny odrębny od wyrazu słyszanego, Kłopoty z zapisem wyrazów w poprawnej formie gramatycznej.

Trudności dzieci dyslektycznych na poszczególnych przedmiotach. MATEMATYKA Błędne zapisywanie i odczytywanie liczb wielocyfrowych, Przestawianie cyfr, Trudności z liczeniem w pamięci, Niemożność opanowania tabliczki mnożenia, Problemy z rysowaniem wykresów, rzutów figur, Trudności w posługiwaniu się schematami, diagramami, wykresami, Problem z zapisem liczb dziesiętnych, Trudności z zapamiętywaniem definicji matematycznych

Trudności dzieci dyslektycznych na poszczególnych przedmiotach. MATEMATYKA Problemy z rozwiązywaniem zadań tekstowych, Mylenie indeksów dolnych i górnych, Trudności w obliczaniu objętości i powierzchni brył figur złożonych, Trudności w obliczaniu dłuższych równań i układów, pomyłki w zapisie obliczeń, pomijanie części działania, mylenie linijek, opuszczanie danego składnika, Chaotyczny zapis działań, błędy w przepisywaniu.

Trudności dzieci dyslektycznych na poszczególnych przedmiotach. HISTORIA I WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE Trudności z zapamiętaniem nazw, nazwisk, dat, chronologii, Problemy z analizowaniem i czytaniem map i wykresów, Utrudnione czytanie tekstów źródłowych, Trudności ze zrozumieniem dłuższego tekstu.

Trudności dzieci dyslektycznych na poszczególnych przedmiotach. BIOLOGIA Trudności z opanowaniem terminologii, Problemy z organizacją przestrzenną, schematów rysunków, trudności z zapamiętaniem i zapisem łańcuchów reakcji biochemicznych, Trudności z zapamiętaniem systematyki.

Trudności dzieci dyslektycznych na poszczególnych przedmiotach CHEMIA Mylenie pojęć, Trudności z zapamiętywaniem symboli, wzorów reakcji chemicznych, Nieprawidłowe zapisywanie łańcuchów reakcji, Mylenie indeksów dolnych i górnych, Trudności z rysowaniem wzorów strukturalnych.

Trudności dzieci dyslektycznych na poszczególnych przedmiotach GEOGRAFIA Trudności z posługiwaniem się mapą i skalą, Kłopoty z orientacją na mapie, trudności z określaniem kierunków geograficznych, mylenie kierunków, Mylenie pojęć i nazw geograficznych, zwłaszcza podobnie brzmiących, Trudności w obliczaniu współrzędnych, Problemy z zapisywaniem jednostek.

Trudności dzieci dyslektycznych na poszczególnych przedmiotach FIZYKA Trudności z zapamiętywaniem definicji, Trudności z zapamiętywaniem wzorów i ich przekształcaniem, Kłopoty w rozwiązywaniu zadań z treścią, Problemy z zapisywaniem jednostek, Problemy z zapisem indeksów.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ. Aleksandra Nogaś