Uczeń niepełnosprawny

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI IM. TWÓRCÓW LITERATURY DZIECIĘCEJ
Konferencja psychologów/pedagogów szkolnych w Rudzie Śląskiej
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
INDYWIDUALIZACJA PROCESU NAUCZANIA I WYCHOWANIA
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Konferencja dla Dyrektorów - Bydgoszcz 29. marca 2012r.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 6 IM. JANINY MAJKOWSKIEJ W SIERADZU NA LATA KONCEPCJA FUNKCJONOWANIA I ROZWOJU SZKOŁY.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
STRATEGIA ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 29 IM
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Autoewaluacja Szko ł a Promuj ą ca Zdrowie rok szkolny 2010 rok szkolny 2013 Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 w Krakowie.
Sześciolatek w szkole ZESPÓŁ SZKÓŁ W TUŁAWKACH. Zagadnienia: I. Działania organizacyjne związane z przyjęciem sześciolatków do szkoły II. Wzbogacenie.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Szkoła Podstawowa im. Kazimierza Wielkiego w Słomnikach
Osiągnięcie przez szkoły i placówki warunków do pełnej realizacji kształcenia ogólnotechnicznego, zawodowego i wychowania komunikacyjnego. Cele szczegółowe:
NASZE DZIECI W NASZEJ SZKOLE
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
J AK SZKOŁY POWIATU LUBAŃSKIEGO PRZYGOTOWAŁY SIĘ NA PRZYJĘCIE SZEŚCIOLATKÓW ? Analiza ankiet dyrektorów szkół podstawowych.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
RODZICE W SZKOLE.
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Najczęściej powtarzające się mocne strony i problemy do rozwiązania:
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Ul. Lipska 2, Radom Tel: (48) W Zespole Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych w Radomiu funkcjonują: Zespół Wczesnego Wspomagania.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 28 im. Adama Mickiewicza w Radomiu Publiczna Szkoła Podstawowa nr 28 im. Adama Mickiewicza w Radomiu położona jest w cichym.
Człowiek najlepsza inwestycja Konferencja inaugurująca projekt ”Większa wiedza – Skuteczna praktyka - Doskonalenie kadr oświaty powiatu zgierskiego” 11.
XLIV Liceum Ogólnokształcące w Łodzi ul. Wacława 22/24 93 – 118 Łódź tel. do sekretariatu
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
ZESPÓŁ SZKÓŁ SPECJALNYCH NR 6 W ŁODZI. Szkoła mieści się w pięknej, secesyjnej kamienicy w samym sercu miasta. Usytuowanie:
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zespół Szkół Szkoła Podstawowa i Gimnazjum im
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Programu polityki oświatowej Miasta Olsztyna na lata
Zapis prezentacji:

Promocja kształcenia integracyjnego dzieci w środowisku lokalnym Beata Biała-Grzędzicka

Uczeń niepełnosprawny szkoła powszechna szkoła specjalna szkoła integracyjna ośrodek szkolno-wychowawczy Kształcenie włączające – zapewnienie uczniowi niepełnosprawnemu kompleksowego systemu kształcenia, wychowania i opieki, dostosowanego do jego indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych

MOŻESZ Pomóc niepełnosprawnym?!!!!

Zespół Publicznego Gimnazjum i Szkoły Podstawowej im Zespół Publicznego Gimnazjum i Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Leźnie Miejsce: Leźno Ilość uczniów: 331 Ilość oddziałów: 17 (w tym 7 oddziałów integracyjnych) Kadra pedagogiczna: 43 nauczycieli Pracownicy obsługi i administracji: 10 Obiekt: 18 sal lekcyjnych w tym 4 sale z zapleczem, szatnie, boisko szkolne, zewnętrzny plac zabaw, sala gimnastyczna, sala do gimnastyki korekcyjnej, świetlica szkolna, gabinet rewalidacji, gabinet psychologiczno-pedagogiczny, gabinet terapeutyczny, biblioteka i czytelnia.

CEL INTEGRACJA W EDUKACJI Promocja kształcenia integracyjnego w środowisku lokalnym Coroczny nabór do klas integracyjnych (ilość chętnych znacznie przekracza ilość miejsc) Kształcenie integracyjne na wysokim poziomie Rozszerzona opieka specjalistyczna Dostosowana baza lokalowa

Źródło problemów lęk stereotypy Obawa przed nieznanym Opór wobec zmian stereotypy Integracja = kształcenie na niskim poziomie Klasa integracyjna to miejsce dla dzieci z trudnościami edukacyjnymi

Obszary działań promujących kształcenie integracyjne Rozwiązanie problemu Obszary działań promujących kształcenie integracyjne uczniowie rodzice nauczyciele instytucje

Zmiany organizacyjne w placówce Powołanie zespołu ds. kształcenia integracyjnego Planowe doskonalenie zawodowe nauczycieli (szkolenia rady pedagogicznej, konferencje, WDN) Opracowanie zasad funkcjonowania klas integracyjnych Zmiany w statucie szkoły Zatrudnienie specjalistów Próba dostosowania bazy lokalowej do potrzeb uczniów niepełnosprawnych (klasy z zapleczem, środki dydaktyczne) Pozyskiwanie funduszy na zakup pomocy dydaktycznych Zmiany w rozkładzie zajęć lekcyjnych Zmiana oznaczania klas (a, nie c) Nadzór pedagogiczny nad klasami integracyjnymi, sprawozdania Praca zespołowa

Zespół ds. kształcenia integracyjnego Delegowanie uprawnień na zespół ds. kształcenia integracyjnego (zasady współpracy, podział ról i zadań) Opracowanie zasad funkcjonowania klas integracyjnych Opracowanie zasad rekrutacji uczniów do klas integracyjnych (świadomy wybór rodziców) Współpraca z instytucjami i innymi szkołami integracyjnymi Planowanie i realizacja działań promujących klasy integracyjne Organizacja konkursów, festynów, prowadzenie działań integrujących Współpraca z samorządem uczniowskim Wymiana doświadczeń, opracowywanie programów autorskich, rehabilitacji, rewalidacji, IPET, zasad dostosowania metod i treści programowych do indywidualnych potrzeb edukacyjnych uczniów niepełnosprawnych

Motywowanie pracowników Narzędzia finansowe Narzędzia pozafinansowe Dofinansowanie udziału nauczycieli w szkoleniach, kursach Dodatek motywacyjny Nagrody pieniężne Wynagrodzenie za nadgodziny (zajęcia nauczania indywidualnego, rewalidacja, rehabilitacja) Możliwość rozwoju i podnoszenia kwalifikacji zawodowych Dbałość o dobre warunki pracy (pomoce, klasy z zapleczem) Pomoc nauczyciela wspomagającego , specjalistów, wsparcie wolontariuszy Uzyskiwanie stopni awansu zawodowego Wysoki status nauczyciela wspomagającego Realizacja programów autorskich Jasny podział ról i zadań

Analiza działań skierowanych do nauczycieli Motywowanie najlepszych nauczycieli Wdrażanie standardów kształcenia integracyjnego Wysoki poziom kształcenia w klasach integracyjnych Pozytywna opinia dotycząca klas integracyjnych Wzrost statusu nauczyciela klasy integracyjnej

Działania skierowane do uczniów Możliwość tworzenia programów autorskich dla klas integracyjnych Wzbogacenie szkolnego programu profilaktyki oraz programu wychowawczego o tematykę związaną z kształceniem uczniów niepełnosprawnych (obszar „Kształcenie kompetencji społecznych oraz postaw prospołecznych”) Programy wychowawcze realizowane w zespołach klasowych Udział uczniów w zajęciach integracyjnych Udział klas integracyjnych w konkursach Udział uczniów z klas integracyjnych w przedstawieniach szkolnych, apelach, uroczystościach na skalę województwa, kraju i Europy Aktywność uczniów z klas integracyjnych w samorządzie uczniowskim Opieka psychologiczno-pedagogiczna i logopedyczna Realizacja IPET oraz programów rewalidacji indywidualnej

V Wojewódzki konkurs klas integracyjnych „Kolędujmy razem”

Działania skierowane do rodziców Mechanizmy komunikacji marketingowej (produkt podstawowy a produkt rozszerzony) Rzetelne przedstawianie idei integracji podczas grupowych spotkań z rodzicami Artykuły dotyczące kształcenia integracyjnego w prasie lokalnej Ulotki dotyczące rekrutacji do klasy I integracyjnej Strona internetowa z artykułami o działalności klas integracyjnych Artykuł na temat stereotypów dotyczących kształcenia integracyjnego Program wychowawczy skierowany na uczniów niepełnosprawnych Organizacja przedstawień dla rodziców Uroczystości szkolne z udziałem uczniów klas integracyjnych Wielki Festyn Rodzinny z udziałem ucz. niepełnosprawnych Informowanie o wynikach uzyskiwanych przez uczniów w konkursach, zewnętrznych sprawdzianach, egzaminach Zasady rekrutacji do klasy integracyjnej, wczesne terminy rekrutacji Indywidualne konsultacje ze szkolnymi specjalistami

Współpraca z instytucjami ppp orzecznictwo szkolenia sp wymiana doświadczeń konkursy p-la akcje informacyjne festyny

Analiza podejmowanych działań Zmiana postaw Wysokie wyniki klasyfikacji w klasach integracyjnych Przestrzeganie zasad rekrutacji dzieci do klas integracyjnych Stała komunikacja szkoły z rodzicami

Zalety i wady kształcenia integracyjnego Wymaga nakładów, elastyczności i otwartości Nie dla wszystkich uczniów zalety Innowacyjność Aspekt wychowawczy Praca zespołowa

Integracja w edukacji - plany 2 klasy integracyjne na każdym poziomie Utrzymanie wysokich standardów kształcenia Świetlica dla uczniów niepełnosprawnych Wzbogacenie oferty zajęć pozalekcyjnych dla uczniów niepełnosprawnych Dostosowanie w pełni bazy szkolnej Organizacja konferencji dotyczących integracji Współpraca z uczelniami wyższymi (staże studenckie) Wolontariat

Dziękuję Państwu Dziękuję Państwuza Dziękuję za uwagę Beata Biała-Grzędzicka