STRATEGIA OŚWIATOWA MIASTA TYCHY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Projekty realizowane w ZSP nr 2 w Siedlcach współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
Informacja o stanie realizacji Programu polityki oświatowej Miasta Olsztyna na lata
Z-ca Dyrektora Kamila Siwak
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
Podkarpacki program stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki Wsparcie dla edukacji z Europejskiego Funduszu.
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Możliwości dofinansowania działań edukacyjnych w województwie.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Projekty systemowe i konkursowe, realizowane.
Województwa Pomorskiego 2020 a jakość edukacji w regionie
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, WIEDZA SPEŁNIA MARZENIA Projekt Unii Europejskiej.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
PO KL sukcesy i wyzwania oraz dobre praktyki w rozwiązywaniu problemów woj. podlaskiego Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament.
Wsparcie systemu edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie lubuskim.
Warszawa, 14/15 listopada 2012 r. EFS dla oświaty w województwie lubelskim Agnieszka Pidek-Klepacz Zespół Zarządzania Komponentem Regionalnym PO KL Departamentu.
Pomiędzy I a II Forum Pomorskiej Edukacji
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Nauka kluczem do sukcesu program rozwojowy liceów ogólnokształcących Miasta Opola.
Wsparcie dla rozwoju technologii
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Biblioteka publiczna w regionie jako dystrybutor informacji Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu informacyjnemu. - w drodze ku otwartemu.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Kuratorium Oświaty w Kielcach
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
MOŻLIWOŚCI WSPARCIA EDUKACJI
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
PRIORYTET IX PO KL ROZWÓJ WYKSZTAŁCENIA I KOMPETENCJI W REGIONACH.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych
Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Projekty edukacyjne na terenie subregionu ciechanowskiego
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Programu polityki oświatowej Miasta Olsztyna na lata
Zapis prezentacji:

STRATEGIA OŚWIATOWA MIASTA TYCHY na lata 2008 - 2013

Powołanie zespołu ds. opracowania strategii oświatowej 3 września 2007 roku Prezydent Miasta Tychy powołał zespół merytoryczny ds. opracowania Strategii Oświatowej Miasta Tychy na lata 2008-2013. W pracach 25-osobowego zespołu wzięły udział osoby reprezentujące lokalny samorząd, wydziały Urzędu Miasta oraz jednostki organizacyjne Miasta, instytucje działające w systemie oświaty i instytucje pozaoświatowe.

Zadania zespołu ds. strategii oświatowej Zadaniem zespołu było określenie lokalnych priorytetów oświatowych i preferowanych sposobów ich realizacji, które w chwili uzyskania akceptacji staną się podstawą realizacji sześcioletniego planu działań i stosownych decyzji finansowych. Zamierzeniem jest stworzenie sprzyjających warunków i skutecznych narzędzi rozwoju tyskich szkół i placówek oświatowych oraz dostosowanie ich oferty edukacyjnej do potrzeb środowiska

Główny cel strategii oświatowej Celem Strategii jest to, by stała się ona instrumentem doskonalenia lokalnej polityki oświatowej oraz podstawą projektowania działań przez instytucje tworzące oraz wspierające lokalny system. Zdefiniowanie potrzeb tyskiej oświaty, znajdujące swoje odzwierciedlenie w Strategii, może ułatwić pozyskiwanie środków Unii Europejskiej na realizację zadań, których przeprowadzenie nie jest możliwe bez zewnętrznego wsparcia.

Struktura Strategii Oświatowej (układ dokumentu) PRIORYTETY CELE STRATEGICZNE ZADANIA

Priorytety oświatowe miasta Tychy na lata 2008-2013 Podnoszenie jakości nauczania Wyrównywanie szans edukacyjnych Bezpieczeństwo, profilaktyka uzależnień i patologii społecznych oraz promocja zdrowia Reorganizacja i modernizacja bazy placówek oświatowo-wychowawczych Poprawa jakości i efektywności zarządzania oświatą

Priorytety oświatowe miasta Tychy na lata 2008-2013 Główne priorytety wyznaczone zostały zgodnie z zasadą „strategicznego podejścia”, polegającą na koncentracji działań i wsparcia finansowego na kluczowych obszarach i najważniejszych problemach wymagających interwencji.

Powiązania z innymi programami i strategiami Dokumenty krajowe i regionalne: Narodowa Strategia Spójności Strategia Rozwoju Edukacji na lata 2007-2013 Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013 Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata 2007-2013 Narodowy Program Zdrowia Program rządowy (…) „Monitoring wizyjny w szkołach i placówkach”

Powiązania z innymi programami i strategiami – c.d. Dokumenty lokalne: Strategia rozwoju miasta Tychy: „Tychy 2013” Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych miasta Tychy na lata 2008-2013 Miejski Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych Miejski Program Przeciwdziałania Narkomanii Program Profilaktyki i Promocji Zdrowia Miasta Tychy

Cele strategiczne Wyniki badań przeprowadzonych do celów opracowania wymienionych dokumentów jak również diagnoza obecnego stanu sektora oświaty na szczeblu lokalnym pozwoliły na zdefiniowanie celów strategicznych w ramach poszczególnych priorytetów, osiągnięciu których służyć będą określone zadania realizowane przez wyznaczone do tego jednostki.

I. Podnoszenie jakości nauczania Diagnoza problemów: Niezadawalający poziom wyników egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno – przyrodniczej Niski poziom egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe (po technikum i szkole policealnej) Nierozwinięte kształcenie ustawiczne Małe zainteresowanie niektórych szkół pracą z uczniem zdolnym Nieefektywna preorientacja zawodowa w gimnazjach – brak zainteresowania szkolnictwem zawodowym Mała ilość zajęć pozalekcyjnych dla uczniów (z wyjątkiem ostatniego roku, kiedy realizowany był projekt Szkoła Szans)

I. Podnoszenie jakości nauczania Cele strategiczne: Wzmocnienie atrakcyjności i podniesienie jakości oferty edukacyjnej przedszkoli i szkół. Kształtowanie u uczniów kluczowych kompetencji przygotowujących do życia w społeczeństwie i przyszłego zatrudnienia. Podnoszenie kwalifikacji oraz umiejętności nauczycieli ze szczególnym uwzględnieniem języków obcych, technologii informacyjnej i kształcenia specjalnego.

I. Podnoszenie jakości nauczania – c.d. Cele strategiczne: Podnoszenie jakości pracy bibliotek szkolnych. Promowanie sukcesów i osiągnięć uczniów i nauczycieli szkół publicznych oraz niepublicznych. Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego. Podniesienie jakości i dostępności kształcenia ustawicznego.

I. Podnoszenie jakości nauczania Przykłady zadań: Zorganizowanie systemu zajęć pozalekcyjnych ukierunkowanych na nauki matematyczno – przyrodnicze, języki obce i informatykę Tworzenie klas dwujęzycznych na poziomie gimnazjum i liceum ogólnokształcącego Tworzenie szkolnych centrów informacji (SCI) w oparciu o biblioteki szkolne Utworzenie funduszu stypendialnego dla uczniów szczególnie uzdolnionych Promowanie oferty szkół zawodowych oraz korzyści płynących z wyboru tej ścieżki kształcenia Utworzenie Centrum Kształcenia Ustawicznego

II. Wyrównywanie szans edukacyjnych Diagnoza problemów: Niewystarczająca w stosunku do potrzeb sieć placówek realizujących wczesne wspomaganie rozwoju dziecka Wzrost liczby opinii wydawanych przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną Brak skutecznej koordynacji działań wszystkich placówek odpowiedzialnych za wspieranie rodziny i ucznia na terenie miasta Brak powszechnej dostępności obiektów oświatowych dla osób niepełnosprawnych Niewystarczająca (pod względem ilościowym) oferta w zakresie edukacji przedszkolnej

II. Wyrównywanie szans edukacyjnych Cele strategiczne: Poprawa jakości wsparcia edukacyjno – terapeutycznego udzielanego dziecku i rodzinie. Poszerzenie i poprawa jakości oferty w zakresie organizacji wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Poprawa warunków kształcenia i rozwoju dziecka niepełnosprawnego w placówkach oświatowych. Upowszechnianie edukacji przedszkolnej.

II. Wyrównywanie szans edukacyjnych Przykłady zadań: Powołanie Miejskiego Zespołu ds. Wspierania Rodziny jako koordynatora działań szkół i instytucji pomocowych Opracowanie i wdrożenie programu „Edukator rodzinny” Dostosowanie sieci placówek realizujących zadania w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka do bieżących potrzeb Zmiany w sieci oraz organizacji pracy przedszkoli publicznych w kierunku zwiększenia liczby miejsc dla dzieci w wieku 3-5 lat, a także wydłużania godzin pracy Usprawnienie procesu rekrutacji do przedszkoli poprzez wdrożenie elektronicznego systemu wspomagającego ten proces

III. Bezpieczeństwo, profilaktyka uzależnień i patologii społecznych oraz promocja zdrowia Diagnoza problemów: Utrwalanie patologicznych wzorów zachowań przez dzieci i młodzież Presja grupy rówieśniczej Przemoc i czyny karalne w szkołach Alkoholizm i narkomania Brak systematycznej oceny efektywności zajęć profilaktycznych Niewłaściwe nawyki zdrowotne uczniów

III. Bezpieczeństwo, profilaktyka uzależnień i patologii społecznych oraz promocja zdrowia Cele strategiczne: Poprawa bezpieczeństwa uczniów. Prowadzenie działań profilaktyczno - edukacyjnych skierowanych do dzieci i młodzieży, przeciwdziałających uzależnieniom, patologiom i wykluczeniu społecznemu. Realizowanie programów promujących zdrowie.

III. Bezpieczeństwo, profilaktyka uzależnień i patologii społecznych oraz promocja zdrowia Przykłady zadań: Realizowanie różnorodnych programów ukierunkowanych na przeciwdziałanie przemocy, niebezpieczeństwa Internetu oraz obronę przed przestępcą oraz programów o charakterze profilaktycznym Uruchomienie programu „Proces symulowany” Systematyczne doskonalenie kwalifikacji i umiejętności nauczycieli w zakresie prowadzenia programów profilaktycznych Utworzenie lokalnej sieci szkół promujących zdrowie

IV. Reorganizacja i modernizacja bazy placówek oświatowo-wychowawczych Diagnoza problemów: Niekorzystna sytuacja demograficzna Dekapitalizacja infrastruktury Niedostosowanie obiektów do potrzeb osób niepełnosprawnych Niewystarczające wyposażenie

Prognozy demograficzne – szkoły podstawowe

Prognozy demograficzne – gimnazja

Liczba uczniów gimnazjów od roku 2001/2002

Prognozy demograficzne – szkoły ponadgimnazjalne

IV. Reorganizacja i modernizacja bazy placówek oświatowo-wychowawczych Cele strategiczne: Racjonalizacja sieci szkół i placówek oświatowych na każdym etapie kształcenia. Modernizacja bazy oświatowej i zagospodarowanie terenów wokół szkół i placówek oświatowych. Podniesienie standardu wyposażenia szkół i placówek oświatowych.

IV. Reorganizacja i modernizacja bazy placówek oświatowo-wychowawczych Przykłady zadań: Dostosowanie sieci szkół i placówek oświatowych oraz obwodów szkolnych do zmian demograficznych i realnych potrzeb lokalnego środowiska Sukcesywne przeprowadzanie kompleksowych remontów i termomodernizacji obiektów oświatowych Likwidacja barier architektonicznych Zagospodarowanie terenów wokół obiektów oświatowych Modernizacja bazy informatycznej, bibliotek szkolnych, doposażenie sal do praktycznej nauki zawodu, pracowni matem.-przyrodniczych, językowych

SIEĆ EDUKACYJNA w „Strategii Rozwoju Edukacji na lata 2007 – 2013” Niż demograficzny, a także przemieszczania się ludności wpływa i będzie wpływać w najbliższych latach na sieć edukacyjną - stąd: Kształtowanie sieci szkół powinno stać się wyłącznie kompetencją władz samorządowych – zakłada się, że jednostki samorządu samodzielnie decydują w sprawach: założenia, przekształcenia i likwidacji szkoły, tworzenia i znoszenia profili kształcenia ogólnozawodowego oraz zawodów, w jakich kształcą szkoły.

SIEĆ EDUKACYJNA w „Strategii Rozwoju Edukacji na lata 2007 – 2013” Działania jednostek samorządu terytorialnego, wymienione w pkt. 1, są nadzorowane przez wojewodów jedynie pod względem zgodności z prawem. Określone zostają w ustawie przypadki, w jakich jednostka samorządu może zlikwidować szkoły (niewielka liczba uczniów, niska jakość kształcenia, zapewnione dogodne dowożenie do innej szkoły). Likwidacja szkoły powinna być zawsze poprzedzona konsultacjami społecznymi.

V. Poprawa jakości i efektywności zarządzania oświatą Diagnoza problemów: Niewystarczające przygotowanie zawodowe kadry zarządzającej i administracyjnej Brak norm zatrudnienia i standardów organizacyjnych (duże rozbieżności pomiędzy placówkami) Brak jednolitego zintegrowanego systemu informatycznego wspomagającego zarządzanie oświatą

Wskaźniki zatrudnienia administracji i obsługi na 1 ucznia

Wskaźniki etatów „nielekcyjnych” (biblioteka, świetlica, pedagog, psycholog) na 1 ucznia

Średnia liczebność oddziałów szkolnych w latach 2004/05 – 2007/08

V. Poprawa jakości i efektywności zarządzania oświatą Cele strategiczne: Usprawnienie organizacji pracy szkół i placówek oświatowych. Zapewnienie wysoko wykwalifikowanych kadr administracyjnych i zarządzających w jednostkach oświatowych. Informatyzacja procesów związanych z zarządzaniem oświatą.

V. Poprawa jakości i efektywności zarządzania oświatą Przykłady zadań: Opracowanie i wdrożenie norm zatrudniania pracowników administracji i obsługi oraz standardów dotyczących organizacji roku szkolnego Podnoszenie kwalifikacji oraz doskonalenie posiadanych umiejętności kadr administrujących i zarządzających szkołami i placówkami oświatowymi Wdrożenie zintegrowanego systemu zarządzania oświatą wspomagającego kluczowe procesy zarządzania na poziomie placówek oraz organu prowadzącego

Źródła finansowania planowanych zadań w ramach Strategii Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 – 2013, priorytet IX - Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach Regionalny Program Operacyjny Woj. Śląskiego na lata 2007 - 2013, priorytet VIII Infrastruktura edukacyjna Budżet Miasta Tychy Dotacje z budżetu państwa

Jednostki realizujące zadania przewidziane w strategii Urząd Miasta Tychy, Miejski Zarząd Oświaty, przedszkola, szkoły i pozostałe placówki oświatowe, Powiatowy Urząd Pracy. Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji, przy współpracy z: Kuratorium Oświaty, Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Komendą Miejską Policji.