Usługi nowoczesnej administracji publicznej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Advertisements

Projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw.
PROJEKT ZMIANY USTAWY O INFORMATYZACJI. I INNYCH AKTÓW PRAWNYCH
Departament Informatyzacji MAiC
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
MunSol System zarządzania informacją i sprawami INFORMACJE PODSTAWOWE
1. Geneza projektu 2. Założenia i cele projektu 3. Harmonogram projektu 4. Produkty projektu 5. Założenia techniczne i wydajnościowe 6. Wizja systemu 7.
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
Warszawa, 19 lutego 2007 r. Agnieszka Suska-Buława
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
Narodowa Strategia Spójności
Program Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego Województwa Lubuskiego na lata Zielona Góra, dnia 16 sierpnia 2010r.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Problemy organizacji usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną wdrażanych przez MSWiA   współpraca między systemami lokalnymi a platformą ePUAP.
Koncepcje i rozwiązania praktyczne stosowania e-faktur
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Działalność jednostek samorządu terytorialnego w telekomunikacji – wymagania Megaustawy Piotr Combik.
XIV Kongres Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej
P ERSPEKTYWY C YFRYZACJI P OLSKI P ERSPEKTYWY C YFRYZACJI P OLSKI D O ROKU 2020 D O ROKU 2020 MICHAŁ BONI MINISTER ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI W ARSZAWA,
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Informacja nt. stanu realizacji konkursu
Państwo 2.0. Nowy start MICHAŁ BONI, MINISTER ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI Warszawa, 14 marca 2012 r.
Konferencja „Miasta w Internecie”
Mobilny ePodpis już w Plusie Polkomtel i MobiTrust Warszawa, 7 stycznia 2009 – w ofercie Plus dla Firm od 9 stycznia 2009 roku.
Uproszczenie procedur związanych z podejmowaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej poprzez ich elektronizację i wdrożenie idei jednego okienka Projekt.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Krok po kroku… …do WŁASNEJ FIRMY Zakładanie działalności gospodarczej
STRATEGIA DIGITALIZACJI MINISTERSTWA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
Zidentyfikowane problemy brak usług publicznych online, brak zintegrowanego programu do elektronicznego obiegu dokumentów i archiwizacji danych, bazy.
E - obywatel.
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta Tamara Ossowska Zakopane, 21 czerwca 2001.
M ANIFEST CYFRYZACYJNY Michał Boni - Minister Administracji i Cyfryzacji Warszawa, Lewiatan, dnia 20 lipca 2012 r. 1.
Uniwersytet Medyczny im
Budowa struktur dla właściwego przekazu i odbioru informacji
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Świadczenie e-usług publicznych na poziomie centralnym i regionalnym
O projekcie Efektem projektu o nazwie „Przygotowanie Urzędu Miasta Tarnobrzeg do świadczenia usług publicznych drogą elektroniczną za pośrednictwem.
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
Tworzenie infrastruktury informacyjnej dla polskiego
Raport PIIT Warunki rozwoju rynku teleinformatycznego w Polsce w latach Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji Warszawa, 28 lipca 2005 roku.
Rozwój portalu PUE – integracja z ePUAP
Wsparcie dla rozwoju technologii
Nowelizacja ustawy o informatyzacji
Projekt Wojewody Opolskiego Upowszechnienie e-usług świadczonych przez administrację publiczną w województwie opolskim.
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Rozwój katalogu usług cyfrowych dla klientów Administracji Podatkowej i Kontroli Skarbowej w zakresie centralizacji obsługi podatków CIT i VAT oraz obsługi.
Warszawa, 26 maja 2015 r.. Koalicja na Rzecz Otwartego Rządu – KOR  Koalicja powstała w 2012, dziś skupia 15 organizacji działających i popierających.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Cyfrowa Polka, cyfrowy Polak – portret niewyraźny Dr hab. Katarzyna Śledziewska Diagnoza kompetencji cyfrowych polskich małych i średnich przedsiębiorstw.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu, samorządu i biznesu Witold Drożdż Podsekretarz Stanu MSWiA Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Grupa: administratorzy lokalni JST. Użytkownik systemu CEIDG - materiały szkoleniowe2 Informacje wstępne Zakładanie konta w CEIDG -Wybór sposobu dostępu.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Urząd przyjazny mieszkańcom Korzyści dla Miasta Częstochowy wynikające z projektu SEKAP Anna Pawłowska Dyrektor Urzędu Miasta Częstochowy 19 grudnia 2007.
Warszawa, r. 1 PLATFORMA USŁUG ELEKTRONICZNYCH Nowe możliwości komunikacji z ZUS.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
Zapis prezentacji:

Usługi nowoczesnej administracji publicznej Michał Boni - Minister Administracji i Cyfryzacji Warszawa, 11 października 2012 r.

Nowa tektonika rozwoju Od analogu do digitalu: równoczesność zdarzeń, procesów w świecie; portale społecznościowe a wspólnoty; bycie w sieci (demokratyzm uczestnictwa); szybkość decyzji (informacje – przetwarzanie); selekcja informacji (prawda/fałsz – dobro/zło); dylemat: wolność – bezpieczeństwo – własność (nowe definicje) Nowe generacje a postulat nowego obywatelstwa: międzypokoleniowe zmiany społeczne (luka, konflikt, solidarność); aspiracje społeczne (nowy konsumizm: mieć, aby być); wolność – Internet jako dom, możliwość wyboru; społeczeństwo sieci – społeczeństwo możliwości wyboru uczestnictwo (demokracja partycypacyjna); wpływ na rzeczywistość (konsultacje on-line);

Polska 2030 - Filary rozwoju CEL: rozwój mierzony poprawą jakości życia (wzrost PKB na mieszkańca w relacji do najbogatszego kraju UE (Holandia, 2009 – 45%; 2030 – więcej niż 65%) i zwiększenie spójności społecznej) Polaków dzięki stabilnemu, wysokiemu wzrostowi gospodarczemu, co pozwala na modernizację kraju Makroekonomiczne warunki rozwoju Polski do 2030 roku Filar innowacyjności (modernizacji) Nastawiony na zbudowanie nowych przewag konkurencyjnych Polski opartych o wzrost KI (wzrost kapitału ludzkiego, społecznego, relacyjnego, strukturalnego) i wykorzystanie impetu cyfrowego, co daje w efekcie większą konkurencyjność Filar terytorialnego równoważenia rozwoju (dyfuzji) Zgodnie z zasadami rozbudzania potencjału rozwojowego odpowiednich obszarów mechanizmami dyfuzji i absorbcji oraz polityką spójności społecznej, co daje w efekcie zwiększenie potencjału konkurencyjności Polski Filar efektywności Usprawniający funkcje przyjaznego i pomocnego państwa (nie nadodpowiedzialnego) działającego efektywnie w kluczowych obszarach interwencji

Filar Efektywności Uproszczenie usług publicznych Elektronizacja usług państwa Otwarcie zasobów publicznych Orientacja na obywatela/użytkownika Kompleksowa cyfryzacja Stymulacja potencjału kreatywności Oświadczenia zamiast zaświadczeń Aplikacje przyjazne dla użytkownika Nowe kompetencje Bezpieczna prywatność i dane osobowe Informatyzacja zintegrowana Wykorzystywanie informacji publicznej Państwo optimum „Licznik oszczędności” Otwarte zasoby Deregulacja i przejrzystość Państwo 2.0+ „shared value state”

Stopień zaawansowania usług e-administracji - 2010 r. (w %) Wskaźnik zaawansowania usług on-line w administracji publicznej: Mierzony według pięciostopniowego modelu dojrzałości: informacja jednostronna interakcja dwustronna interakcja transakcja nakierowanie usług Wskaźnik Polski wyniósł 87% przy średniej europejskiej 90%. Czekam na treść Źródło: Raport końcowy „Digitizing Public Services in Europe: Putting ambition into action. 9th Benchmark Measurement”, luty 2011 r.

Cyfryzacja – sens i cele - Trzy filary skutecznej cyfryzacji - Zwiększenie kompetencji cyfrowych społeczeństwa Zwiększenie potrzeby używania Internetu Zwiększyć dostępność do internetu Projekty infrastrukturalne Rozwój treści Promocja i edukacja Wzrost gęstości o każde 10% Wzrost sprawności państwa i rozwój e-gospodarki potencjał wzrostu PKB o 1%-1,5% Udział w PKB 2,7 % Wpływ na innowacyjny rozwój “Broadband Infrastructure and Economic Growth” (2009) Raport Boston Consulting Group i Google Podejście kompleksowe/ holistyczne – wymiar cywilizacyjny, ekonomiczny, społeczny

Od społeczeństwa informacyjnego do społeczeństwa cyfrowego Czynnik / obszar Społeczeństwo informacyjne Społeczeństwo cyfrowe Kluczowy zasób informacja, wiedza teoretyczna dowolne treści dostępne w postaci cyfrowej, informacja jako towar Kluczowa technologia komputery podłączone do sieci teleinformatycznych i inne technologie teleinformatyczne technologie teleinformatyczne, ale też „inteligentne urządzenia”, podłączone do sieci i wyposażone w moce obliczeniowe (internet rzeczy) Kluczowy aktor społeczny ekspert, profesjonalista sieć współpracujących profesjonalistów i amatorów Gospodarka sektor ICT potencjał ICT wykorzystywany we wszystkich sektorach gospodarki Edukacja informatyka technologie cyfrowe obecne w całym procesie edukacji Wymiar przestrzenny sieciowa przestrzeń infrastruktury teleinformatycznej jako przestrzeń uprzywilejowana ICT wszechobecne w przestrzeni poprzez usługi i rozwiązania mobilne oraz internet rzeczy

Informatyzacja zintegrowana logiczny i skuteczny obieg informacji mniej wysiłku obywatela większa pomoc obywatelowi zarządzanie procesowe i perspektywa usługowa proces i usługa w centrum (nie projekt IT) właściciel procesu perspektywa użytkownika efektywność kosztowa priorytetyzacja przejrzystość najlepsza relacja value for money neutralność technologiczna państwa państwo niezależne obywatel niezależny

Informatyzacja zintegrowana – 4 zasady Informatyzacja podporządkowana obiegowi informacji => logiczny i skuteczny obieg informacji => administracja szybciej pomoże obywatelowi w realizacji obowiązków oraz wspiera jego aspiracje. Procesy w administracji publicznej i usługi jakie ona zapewnia, a nie projekty informatyczne => właścicielem każdego procesu powinien być nie informatyk, lecz merytorycznie zaangażowany urzędnik lub urząd, który realnie odpowiada za kontakty na linii państwo-obywatel. Przejrzysta i efektywna informatyzacja => najlepsza relacja wyników do nakładów. Państwo neutralne technologicznie = możliwość zmiany usługodawcy + gwarancja dostępu obywatela nieograniczona posiadanym urządzeniem czy systemem operacyjnym.

Inspiracja: e-government w Estonii – projekt X-ROAD X-ROAD - Zainicjowany w latach 90-tych projekt mający na celu stworzenie bezpiecznego, zestandaryzowanego otoczenia sieciowego dla połączonych i komunikujących się systemów informatycznych administracji. W latach 2000–2003 uruchomiono portal dostępu do usług e-administracji przez internet i urządzenia mobilne. Mając wszystkie e-usługi, jako zwieńczenie wprowadzono dowód osobisty. Źródło: eEstonia Story eGovernment Academy 2012

Obsługa numeru alarmowego 112 – stan obecny UKE PLI CBD GUGIK mapy POLICJA Publiczna sieć telefoniczna stacjonarna i komórkowa 112 WCPR Poznań Operator telekom. PRM 112 PSP Lokalizacja

Obsługa numeru alarmowego 112 – stan docelowy UKE PLI CBD GUGIK mapy POLICJA Publiczna sieć telefoniczna stacjonarna i komórkowa 112 WCPR cały kraj Operator telekom. PRM 112 PSP Lokalizacja

ePUAP – zdiagnozowane słabości mała liczba użytkowników brak usług na ePUAP, z których Polacy masowo by korzystali niewygodny przelew (za odpłatne usługi) podmioty publiczne nie chcą do korzystać ze skrzynki podawczej (ESP) ani zamieszczać usług niekorzystny wizerunek ePUAP skargi, wnioski, zapytania do urzędu dopisanie do spisu wyborców wydanie prawa jazdy zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego udostępnianie informacji publicznej na wniosek formularze 360 rodzajów usług…

Usługi na ePUAP MG ZUS MS UW UJ UZP MF samorządy zamówienia podatek KRS - wpisy CEIDG – obsługa działalności gospodarczej np. zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek eCŁO zamówienia podatek np. pozwolenia na budowę, rozbiórkę, dodanie do spisu wyborców, etc. rekrutacja wniosek o stypendium ZUS MG UW MF UZP MS UJ samorządy zrealizowane planowane potencjalne ok. 77 tysięcy US ZUS UW konsulaty poczta banki JST

ePUAP – poprawa stanu obecnego 1. Wzrost zaangażowania urzędów w zamieszczaniu przez nich usług na ePUAP. 2. Jednoznaczne wskazanie podmiotów i zakresów odpowiedzialności za usługi świadczone na platformie ePUAP. 3. Stworzenie mechanizmu współpracy z urzędami w zakresie tworzenia e-Usług i ich standaryzacji. 4. Niwelowanie barier przy tworzeniu usług, dla których proces biznesowy angażuje urzędy w kilku resortach – upraszczanie usług, korzystanie z danych rejestrów 5. Zwiększenie skali wykorzystania usług ePUAP (PZ, Katalog Usług, ESP, ect.). 6. Poprawa ergonomii i użyteczności platformy ePUAP.

Projektowane zmiany prawne - przykłady Instrumenty prawne i efekty ich wdrożenia Elektroniczne skrzynki podawcze o jednolitych standardach. Możliwość składania pism w postaci elektronicznej za pomocą ESP do wszystkich podmiotów właściwych do rozpatrzenia spraw określonego rodzaju. Wzory pism elektronicznych i formularzy elektronicznych (ePUAP). Zwiększenie liczby spraw, które mogą być inicjowane na drodze elektronicznej dzięki opracowanym wzorom elektronicznym i formularzom generującym dokumenty elektroniczne według wzoru. Wyczyszczenie ePUAP z usług nie spełniających standardów. Kategoryzacja – poziomy usług Aktualizacja usług, których realizacja nie jest obecnie możliwa na ePUAP. Przejrzystość zaawansowania usług. Obowiązek aktualizacji usług na ePUAP. Uzyskanie listy usług wystawianych na ePUAP zgodnej z aktualnym stanem prawnym.

Projektowane zmiany prawne - przykłady Instrumenty prawne i efekty ich wdrożenia cd. Zwiększenie liczby podmiotów publicznych, które mogą wykorzystać ePUAP do swoich usług. Zwiększenie liczby dostępnych usług. Stała komunikacja obywatela, przedsiębiorcy z urzędem drogą elektroniczną. Wprowadzenie obowiązku po stronie podmiotu wykonującego zadanie publiczne przechowywania adresu do komunikacji elektronicznej i wykorzystanie tego adresu, o ile obywatel lub przedsiębiorca zażąda w sposób trwały komunikacji w określonej kategorii spraw. Rozszerzenie dostępu on-line do akt sprawy na wszystkie dokumenty drogą elektronicznego zarządzania dokumentami. Wykorzystanie systemu elektronicznego zarządzania dokumentami (w jednostkach, które wprowadziły taki system) do pełniejszej realizacji prawa do wglądu w akta własnej sprawy w dogodny dla niej sposób.

Projektowane zmiany prawne - przykłady Instrumenty prawne i efekty ich wdrożenia cd. Posługiwanie się elektronicznymi kopiami dokumentów papierowych. Rozwiązanie to wyznacza kierunek zmian w jakim powinny podążać przepisy prawne traktujące o sposobie przesyłania dokumentów oraz wymaganych do nich załączników. Zwiększenie liczby podmiotów potwierdzających profil zaufany. Projektowana zmiana ma na celu zwiększenie liczby punktów potwierdzeń Profilu Zaufanego co zapewni łatwiejszy dostęp obywateli do tego instrumentu. Informatyzacja dalszych czynności (wezwanie na rozprawę, ustanowienie pełnomocnictwa). Informatyzacja dalszych czynności w postępowaniu administracyjnym, dla których w obecnym stanie prawnym zastrzeżona jest forma pisemna (np. wezwanie na rozprawę, ustanowienie pełnomocnictwa).

Państwo optimum Uniknąć nadmiaru państwa (zbyt opiekuńcze, zbyt regulujące); Uniknąć modelu „państwa minimum”; Nowa definicja odpowiedzialności i interwencji; - selektywnej, „zaadresowanej efektywnie”; Interwencja w sferze „DOSTĘPU”; Zmiana modelu przeciwdziałania nierównościom: od problemu „dochodów” do problemu „dostępu”; Dobra publiczne (dostęp): edukacja, zdrowie, zabezpieczenie na starość, Internet (szerzej: wiedza i kultura); Równowaga własności – wolności – bezpieczeństwa; Relacje w sprawach publicznych: rząd – samorząd – biznes – NGO - nowe społeczeństwo portali (dawna synergia, potencjalny konflikt, harmonia kooperacji); 4P – Państwo pomocne, przyjazne, partycypacyjne, przejrzyste;

Modele państwa / obywatelskości Ewolucja administracji publicznej („od zaświadczenia do oświadczenia”) Źródło: Polska 2030. Wyzwania rozwojowe

Model otwartego rządu open government - kontekst 4 przemiany cywilizacyjne technologiczna: internet, technologie mobilne, konwergencja mediów demograficzna: pokolenie cyfrowych tubylców, sieciowość współpracy demokracja: od reprezentacji do partycypacji administracyjna: w poszukiwaniu większej efektywności, dostępności, przydatności Źródło: Mapa Drogowa Otwartego Rządu w Polsce

Praktyczny wymiar cyfryzacji usług publicznych Centralny Wykaz Ubezpieczonych Uproszczenie Zbiórek Publicznych 1. Nowa ustawa – uchyla poprzednią z 1933 r. 2. Nazwa ustawy będzie odzwierciedlała nową konstrukcję. 3. Wniosek o pozwolenie zastąpiony zgłoszeniem chęci prowadzenia zbiórki – nie ma potrzeby, by obywatel musiał starać się o zgodę państwa. 4. Zgłoszenie będzie odbywać się drogą elektroniczną. 5. Prosta elektroniczna lista zgłoszonych zbiórek 6. Zbiórką publiczną będzie zbieranie gotówki i darów w naturze w przestrzeni publicznej. 7. Sprawdzimy, w innych przepisach, czy taka zmiana nie doprowadzi do trudności prawnych np. dla organizacji. 8. Przeprowadzimy konieczne akcje informacyjne dla organizacji pozarządowych + długie vacatio legis. 9. Podmiotami, które będą mogły prowadzić zbiórki, pozostaną osoby prawne oraz komitety, które obywatele/osoby fizyczne nadal będą mogły tworzyć na podstawie ustawy o zbiórkach publicznych. 10. Rozliczenie zbiórki będzie dostępne publicznie do wglądu dla obywateli; rozważymy sugestię nakładania sankcji za niedopełnienie ustawowego obowiązku rozliczenia. Krajowe Ramy Interoperacyjności Re-use otwarty dostęp do zasobów publicznych

* w kompetencjach MAC od 8.09.2012 ZBIÓRKI PUBLICZNE DZIŚ*: JAK MAC CHCE ZMIENIĆ: POTRZEBNA ZGODA ZBIERAJĄCY ZBIERAJĄCY PRZEKONUJE OBYWATELI DO SWOJEJ IDEI Zbierający „do puszki” zgłasza informację o zbiórce na portalu urzędowym SKŁADA WNIOSEK O ZGODĘ DO URZĘDU OBYWATELE WPŁACAJĄ DATKI URZĄD WYDAJE ZGODĘ (LUB NIE) WYSTARCZY INFORMACJA OBYWATELE WPŁACAJĄ DATKI ZBIERAJĄCY ROZLICZA SIĘ PRZED OBYWATELAMI PRZEDSTAWIAJĄC SPRAWOZDANIE ZBIERAJĄCY SKŁADA SPRAWOZDANIE W URZĘDZIE Sprawozdanie ze zbiórki „do puszki” jest na portalu * w kompetencjach MAC od 8.09.2012

Co możemy zrobić przez internet? Internet to narzędzie. Najważniejsze są usługi, jakie tą drogą są oferowane. Dzięki temu wiele codziennych spraw można zrobić szybciej, łatwiej, a nawet taniej. Lekarz Znaleźć specjalistę i opinie Rezerwacja wizyty Przypomnie-nie smsem Odbiór wyników na maila Zakupy Znaleźć najlepsze przepisy Sprawdzić i porównać ceny Kupić produkty Zamówić dowóz Nauka Wybrać ofertę szkoły Zająć miejsce i zapłacić Sprawdzić opinie innych Uczyć się przez e-learning

Korzyści z e-administracji Obywatel… Lepszy obieg informacji Sprawniejsza administracja …przez Internet ma dostęp do KW, otwiera działalność gospodarczą, rozliczy podatki, ZUS, cło Koniec z noszeniem dokumentów i zaświadczeń Pełna wiedza nt. infrastruktury … policja/straż pożarna przyjedzie w 4 minuty (zamiast 7), jest lepiej przygotowana Uproszczenie procedur, krótsze formularze, szybsze decyzje Ortofotomapy i symulacje zagrożeń …pozyska informacje przez Internet (ZUS, pomoc społeczna, podatki) API Większe bezpieczeństwo danych