Rola organizacji pozarządowych we wdrażaniu zrównoważonego rozwoju na przykładzie Włocławskiego Centrum Edukacji Ekologicznej Projekt finansowany z Narodowego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Na dobry początek – staż”
Advertisements

Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Zaangażowanie jednostek samorządowych i urzędów pracy w działania na rzecz rozwoju ekonomii społecznej KRZYSZTOF MARGOL.
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
mgr Joanna Michalak Kierownik projektu
Seminarium w ramach projektuPolepszenie jakości powietrza w regionie przygranicznym Czechy-Polska, Katowice, 30 czerwca, 2010 Program seminarium: powitanie.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Partnerstwo jako dobra podstawa do opracowania i wdrażania projektów w ramach PO KL OLSZTYN, 7 MAJA 2008 KRZYSZTOF MARGOL.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Konsultacje społeczne projektu strategii
AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWODZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA Toruń,
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
Strategia Rozwoju Miasta Włocławek jako podstawa do aplikacji o środki zewnętrzne w tym Unii Europejskiej Włocławek, 24 września 2012 roku.
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Konferencja współfinansowana ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego Konferencja.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Instytut na rzecz Ekorozwoju
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Organizowane przez LGD „Qwsi”.  Stowarzyszenie LGD „Qwsi” powstało w 2008 r. (rejestracja w KRS w lutym 2009 r.) w celu realizacji 4 osi priorytetowej.
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Ochrona zdrowia, bezpieczeństwo publiczne, pomoc.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIASTRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH MIEJSKICH OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIA STRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Samorządowy Menedżer Energii Studia dla SAMORZĄDOWCÓW !
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Projekty ogólnomiejskie: realizowane i planowane do realizacji Katowice,
Współpraca PUP z OPS Program Aktywizacja i Integracja (PAI)
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Zarządzanie środowiskiem i przestrzenią KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA.
Zarządzanie środowiskiem i przestrzenią KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
Rok Klimatu i Środowiska w Puszczykowie Urząd Miejski w Puszczykowie ul. Podleśna Puszczykowo
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zapis prezentacji:

Rola organizacji pozarządowych we wdrażaniu zrównoważonego rozwoju na przykładzie Włocławskiego Centrum Edukacji Ekologicznej Projekt finansowany z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie

Strategia zrównoważonego rozwoju Polski do roku 2025, Polityka ekologiczna państwa w latach 2009-2012 z perspektywą do 2016 , Dekada edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju 2005-2014, Podstawy programowe nauczania,

Dynamiczne utrzymywanie się w stanie równowagi Zdolność systemów: społecznych, ekonomicznych i ekosystemów, aby równoważyć ich funkcjonalność 3

Rozwój zrównoważony zapisy prawa (art. 5 Konstytucji, zapisy w wielu ustawach, np. w ustawie z 27 kwietnia 2001 r. - prawo ochrony środowiska, w ustawie z 27 marca 2003 r. – o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym,) systemy wartości odzwierciedlone w poszczególnych ładach (ładzie społecznym, ładzie gospodarczym, ładzie środowiskowym, ładzie przestrzennym) pomiarze stanu, postępu lub regresu w dążeniu do rozwoju zrównoważonego poprzez tworzenie uzgodnionego i dobrze określonego zestawu wskaźników dla potrzeb tego paradygmatu rozwoju.

Planowanie zrównoważonego rozwoju Cel nadrzędny : wysoka jakość życia mieszkańców Cel główny: zrównoważony rozwój danego obszaru

Strategie rozwoju narzędzie tworzenia nowej świadomości społecznej zbudowane i realizowane w oparciu o partnerstwo różnych sektorów życia społecznego, gospodarczego i politycznego.

PLAN GOSPODARKI ODPADAMI WIELOLETNI PLAN GOSPODAROWANIA MIESZKANIOWYM ZASOBEM MIASTA WIELOLENI PLAN INWESTYCYJNY LOKALNY PLAN ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO PLAN ROZWOJU LOKALNEGO

EDUKACJA DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU - kształtuje i wzmacnia zdolność do oceny rzeczywistości i podejmowania decyzji, wpływa na zmianę sposobu myślenia, umożliwi w przyszłości tworzenie bezpieczniejszego, zdrowszego, lepiej prosperujacego świata i przyczyni się do podniesienia jakości życia, przyczynia się do kształtowania świadomości, podnosi kwalifikacje, zmienia postawy.

Edukacja w praktyce Włocławskie Centrum Edukacji Ekologicznej

Włocławskie Centrum Edukacji Ekologicznej ul Włocławskie Centrum Edukacji Ekologicznej ul. Komunalna 4 Organizacja pożytku publicznego Nr KRS 0000086304 Dzięki uprzejmości pana prezesa Sarnowskiego siedziba Centrum mieści się od 2003 roku w budynku Saniko przy ul. Komunalnej 4 10

Źródła finansowania edukacji ekologicznej Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu Powiatowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej we Włocławku Składki członkowskie Wpłaty 1% podatku Fundusz Małych Grantów GEF ONZ Stowarzyszenie Ekologiczno- Kulturalne Ziarno- Fundusz Sokrates- Grundwig

WCEE ku zrównoważonemu rozwojowi obejmie edukację dzieci, młodzieży i dorosłych w zakresie zrównoważonego rozwoju. Warsztaty mają one za zadanie zwiększyć świadomość ekologiczną dzieci i młodzieży, nauczyć odpowiedzialności za zrównoważony rozwój. Warsztaty dla dorosłych (nauczycieli i przedstawicieli administracji samorządowej) podwyższą kwalifikacje oraz wskażą nowe metody nauczania, a jednocześnie zwrócą uwagę uczestników na problemy środowiska. Projekt prowadzi do wsparcia prowadzonych przez Centrum dwóch programów edukacyjnych: „Przyroda Kujaw i Ziemi Dobrzyńskiej” oraz „Włocławek miasto czyste przyjazne mieszkańcom i środowisku”, umożliwiając wprowadzenie elementów zrównoważonego rozwoju.

Ekoinformacja

Przyroda Kujaw i Ziemi Dobrzyńskiej Program realizowany od 2000 roku w jego ramach prowadzone są prelekcje, wycieczki, zajęcia z dziećmi i młodzieżą. Odbywały się również zajęcia w oparciu o parki miejskie z rozpoznawania roślin i pospolitych gatunków drzew. W Centrum funkcjonuje wystawa przyrodnicza zawierająca zwierzęta Gostynińsko- Włocławskiego Parku Krajobrazowego.

Przyroda Kujaw i Ziemi Dobrzyńskiej

Odpady a środowisko Racjonalna gospodarka odpadami szansą dla środowiska W ramach programu odpady a środowisko były realizowane warsztaty dla młodzieży i nauczycieli oraz wycieczki na składowisko odpadów w Machnaczu. Program był finansowany z WFOŚiGW oraz PFOŚiGW. W jego ramach organizowano konferencję ODPADY A ŚRODOWISKO oraz wydano materiały pokonferencyjne.

Gospodarka odpadami w powiecie

Włocławek miasto czyste, przyjazne mieszkańcom i środowisku Akcje Sprzątania świata Konkurs „Zbieraj surowce wtórne „

Terenowa edukacja ekologiczna Ecosurvival – edukacja ekologiczna w rekreacji i turystyce Rower szansą dla zdrowia i środowiska Zajęcia w parkach miejskich, krajobrazowych i zielonych szkołach

Ekosurvival

Ecosurvival –edukacja ekologiczna w rekreacji i turystyce

Rower szansą dla zdrowia i środowiska Program realizowany od 2002 roku w roku 2006 prowadzono w jego ramach wycieczki rowerowe dla dzieci i młodzieży. Centrum było współorganizatorem rajdów rowerowych z Urzędem miasta Włocławek. Nowością było nawiązanie współpracy z Zakładem Karnym w Mielęcinie i udział w wycieczkach skazanych. Przy czym taka forma edukacji stanowi nową ciekawą formę resocjalizacji.

EKOANIMATOR w rekreacji i turystyce – warsztaty szkoleniowe - Cele programu Opracowanie projektu aktywnej edukacji ekologicznej poprzez różne formy rekreacji i turystyki dostępne dla danego regionu, Promocja walorów przyrodniczych i kulturowych obszarów, Integracja i aktywizacja środowisk lokalnych na rzecz propagowania edukacji ekologicznej, Prowadzenie terenowej edukacji ekologicznej w oparciu o walory przyrodnicze i kulturowe parków krajobrazowych, Edukacja przyrodnicza, Monitoring stanu środowiska na terenie objętym programem.

EKOANIMATOR w rekreacji i turystyce – warsztaty szkoleniowe

Ekoanimator w rekreacji i turystyce

Zróbmy to dla Wisły cele projektu poznanie walorów przyrodniczo-krajobrazowych rzeki Wisły jej bioróżnorodności, wykształcenie właściwych postaw i zachowań dzieci, młodzieży, doskonalenie i podniesienie poziomu wiedzy w zakresie ochrony wód ze szczególnym uwzględnieniem roli Wisły, kształcenie umiejętności tworzenia przez nauczycieli własnych scenariuszy zajęć, które zostaną wykorzystane podczas zajęć z dziećmi.

Etapy projektu Etap I - warsztaty dla nauczycieli „Zaprzyjaźnij się z Wisłą” (IV kwartał 2010). Etap II – warsztaty dla dzieci i młodzieży „Zostań przyjacielem rzeki” (IV kwartał 2010-II kwartał 2011). Etap III – Konkurs plastyczny „Z czym kojarzy mi się Wisła” dla dzieci i młodzieży (I, II kwartał 2011). Etap IV – Happening „Dla Wisły” (II kwartał 2011).

Współpraca z gminami

Wiejskie ośrodki ku zrównoważonej przyszłości Kurs szkoły ludowej. Kurs trwał 22 dni ( 88 godzin zajęć- prowadziło 20 trenerów) odbywał się na terenie gminy Włocławek i gminy Baruchowo W zajęciach uczestniczyło 30 kobiet Problematyka kursu obejmowała; zdrowie i ekologię, techniki komputerowe, rozwój osobisty i społeczny, sztukę i rzemiosło.

Wiejskie ośrodki edukacji ku zrównoważonej przyszłości Kurs szkoły ludowej zorganizowało Włocławskie Centrum Edukacji Ekologicznej ze współpracy ze Stowarzyszeniem Ekologiczno-Kulturalnym Ziarno . Kurs trwał 22 dni ( 88 godzin zajęć- prowadziło 20 trenerów) odbywał się na terenie gminy Włocławek w Gminnym Ośrodku Kultury w Kruszynie. W zajęciach uczestniczyło 22 kobiet dyplomy ukończenia kursu otrzymało 12 . Problematyka kursu obejmowała; zdrowie i ekologię, techniki komputerowe, rozwój osobisty i społeczny, sztukę i rzemiosło.

Zielone szkoły w Goreniu i Smólniku

Współpraca z Regionalnym Centrum Edukacji Ekologicznej w Płocku

Region Płocki, Kujaw i Ziemi Łódzkiej regionem świadomych ekologicznie Cele projektu: Zrozumienie zasady zrównoważonego rozwoju, wykształcenie wśród społeczeństwa pro-środowiskowych nawyków i odpowiedzialności za dobry stan środowiska, Inicjowanie i wzmacnianie działań służących wdrażaniu rozwoju zrównoważonego ze szczególnym uwzględnieniem zmian klimatycznych, różnorodności biologicznej i racjonalnej gospodarki odpadami, Ocena skutków działań związanych z wdrażaniem rozwoju zrównoważonego jako podstawa do prowadzenia aktywnej edukacji dla zrównoważonego rozwoju, Poprawa stanu środowiska przyrodniczego, Kształtowanie postaw społeczeństwa dla wdrażania rozwoju zrównoważonego, w tym zwiększenie odpowiedzialności za gospodarowanie odpadami i przeciwdziałanie zmianom klimatu i ochrony bioróżnorodności, Kształtowanie roli szkoły jako „lokalnego centrum rozwoju zrównoważonego”, Współpraca samorządu lokalnego i organizacji społecznych w obszarze wdrażania rozwoju zrównoważonego. 35 35

Człowiek energia środowisko Człowiek energia środowisko. Zrównoważona przyszłość Mazowsza, Kujaw i Ziemi Łódzkiej Podniesienie świadomości mieszkańców województw: mazowieckiego, kujawsko-pomorskiego i łódzkiego nt. przeciwdziałania zmianom klimatu, promowania racjonalnego gospodarowania energią.

Edukacja dla rozwoju zrównoważonego jest trwającym przez całe życie procesem prowadzącym do zaangażowania mieszkańców. Edukacja taka charakteryzuje się kreatywnymi działaniami, za pomocą których będą rozwiązywane problemy, naukowymi i socjalnymi umiejętnościami oraz chęcią zaangażowania się w odpowiednie indywidualne i grupowe działania. 37 37

Dziękuję za uwagę Projekt finansowany z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie