Wybrane propozycje wypracowane przez zespół ds.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

„Na dobry początek – staż”
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Myślenie innowacyjne w obszarze polityki społecznej a projekty finansowane ze środków Unii Europejskiej.
Projekt systemowy „Człowiek najlepsza inwestycja – jako rozwój zasobów ludzkich w drodze kształcenia, szkolenia i pracy” Projekt współfinansowany.
Badanie efektywności pomocy dla grup szczególnego ryzyka
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Wdrażanie w województwie pomorskim
POWIATOWE PROGRAMY NA RZECZ ZATRUDNIENIA I SPÓJNOŚCI SPOŁECZNEJ - partnerska koncepcja wdrażania PO KL w województwie pomorskim POWIATOWE PROGRAMY NA RZECZ.
Zatrudnianie osób niepełnosprawnych
PRZYJACIEL RODZINY CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA!
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA.
ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA OSÓB ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM - realizacja projektów współfinansowanych przez Europejski.
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
Ożywienie mechanizmów partnerstwa lokalnego poprzez realizację zadań Centrum Aktywności Lokalnej w Gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek Pomocy.
EFEKTYWNOŚĆ AKTYWNYCH FORM POMOCY
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
PRIORYTET VII Promocja integracji społecznej WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE.
1 Konkurs w ramach poddziałania Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym (A.1) Termin ogłoszenia konkursu: wrzesień
PLAN DZIAŁANIA NA ROK 2009 PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Wiesława Przybysz Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej Olsztyn, 4 listopada 2008.
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
PRACA SOCJALNA.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach.
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie w Lublinie Wsparcie podmiotów ekonomii społecznej wdrażane przez WUP w Lublinie Wdrażanie PO KL przez WUP w Lublinie.
CENTRUM INTEGRACJI SPOŁECZNEJ. WIZJA SPOŁECZNOŚCI SPOWODOWAĆ TENDENCJĘ DŁUGOFALOWEGO MYŚLENIA O PROBLEMACH SPOŁECZNYCH SPOWODOWAĆ TENDENCJĘ DŁUGOFALOWEGO.
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Wsparcie osób niepełnosprawnych w komponencie regionalnym w ramach PO KL.
Przekwalifikowanie zawodowe polega na zdobyciu dodatkowych lub nowych kwalifikacji zawodowych
Indywidualny plan działania
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Projekt systemowy 2009 r. Gmina Orla – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w OrliAktywna rodzina w Gminie Orla Przygotowanie i opracowanie: Marta Osa Projekt.
Projekt systemowy Na dobrej drodze – aktywizacja osób bezrobotnych miasta Rejowiec Fabryczny współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Urząd Miejski w Modliborzycach
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Reintegracja społeczna i zawodowa poprzez program zatrudnienia socjalnego.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
ZASADY TWORZENIA I FUNKCJONOWANIA CENTRÓW INTEGRACJI SPOŁECZNEJ
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
Sposób rejestracji CIS Opracował: Wojciech Zarzycki.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Europejski Fundusz Społeczny Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: „Promocja integracji społecznej” Działanie 7.1: „Rozwój i upowszechnianie.
Projekty ogólnomiejskie: realizowane i planowane do realizacji Katowice,
Współpraca PUP z OPS Program Aktywizacja i Integracja (PAI)
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Monika Bełdowska, Centrum Wolontariatu w Warszawie Konferencja MCPS
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w Województwie Kujawsko- Pomorskim Działania realizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu Dorota.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
Wsparcie lokalnego rynku pracy przy wykorzystaniu narzędzi Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja przygotowana przez Powiatowy Urząd Pracy w Chojnicach.
 promowanie rozwoju lokalnego Lublina i województwa lubelskiego,  budowa społeczeństwa obywatelskiego,  przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób.
1 DZIAŁANIE 7.4 NIEPEŁNOSPRAWNI NA RYNKU PRACY Termin ogłoszenia konkursu: III kwartał 2012 r. Planowana alokacja: zł Typ konkursu: OTWARTY Typ.
Konkurs Katowice r..
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Konkurs Katowice r..
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
Regionalna Polityka Rynku
Droga do zmian Projekt finansowany z RPO WP na lata 2014 – 2020
Komplementarność EFS z PO PŻ
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

„TWORZENIE I ROZWIJANIE STANDARDÓW USŁUG POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ” Wybrane propozycje wypracowane przez zespół ds. standaryzacji modelu instytucji Centrum Integracji Społecznej M.Półtorak, M.Borowski, M.Kowalska, J.Tomaszczyk, I.Żukiert Olsztyn, 3 październik 2011 rok

Działalność Centrum Integracji Społecznej Propozycje zespołu ds. standaryzacji modelu instytucji Centrum Integracji Społecznej Działalność Centrum Integracji Społecznej została określona w przepisach ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r o zatrudnieniu socjalnym, otworzyła ona nowe możliwości wsparcia, oparta jest na koncepcji aktywnej polityki społecznej, stała się pomostem pomiędzy systemem pomocy społecznej a rynkiem pracy.

Propozycje zespołu ds. standaryzacji modelu instytucji Centrum Integracji Społecznej Ustawa definiuje CIS jako jednostkę organizacyjną realizującą reintegrację zawodową i społeczną przez następujące usługi: -kształcenie umiejętności pozwalających na pełnienie ról społecznych i osiąganie pozycji społecznych dostępnych osobom spoza sfery wykluczenia społecznego; -nabywanie umiejętności zawodowych oraz przyuczenie do zawodu, przekwalifikowanie lub podwyższanie kwalifikacji zawodowych; -naukę planowania życia i zaspokajania potrzeb własnym staraniem, zwłaszcza przez możliwość osiągnięcia własnych dochodów przez zatrudnienie lub działalność gospodarczą; -uczenie umiejętności racjonalnego gospodarowania posiadanymi środkami pieniężnymi. .

Propozycje zespołu ds. standaryzacji modelu instytucji Centrum Integracji Społecznej Uczestnikami CIS mogą być: 1) bezdomni realizujących indywidualny program wychodzenia z bezdomności, w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej, 2) uzależnieni od alkoholu, po zakończeniu programu psychoterapii w zakładzie lecznictwa odwykowego, 3) uzależnieni od narkotyków lub innych środków odurzających, po zakończeniu programu terapeutycznego w zakładzie opieki zdrowotnej, 4) chorzy psychicznie, w rozumieniu przepisów o ochronie zdrowia psychicznego, 5) długotrwale bezrobotni w rozumieniu ustawy o promocji zatrudnienie i instytucjach rynku pracy,

Propozycje zespołu ds. standaryzacji modelu instytucji Centrum Integracji Społecznej 6) osoby zwalniane z zakładów karnych, mające trudności w integracji ze środowiskiem, w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej, 7) uchodźcy realizujących indywidualny program integracji, w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej, 8) osoby niepełnosprawne, w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, które podlegają wykluczeniu społecznemu i ze względu na swoją sytuację życiową nie są w stanie własnym staraniem zaspokoić swoich podstawowych potrzeb życiowych i znajdują się w sytuacji powodującej ubóstwo oraz uniemożliwiającej lub ograniczającej uczestnictwo w życiu zawodowym, społecznym i rodzinnym

otwarty rynek pracy itp. Propozycje zespołu ds. standaryzacji modelu instytucji Centrum Integracji Społecznej Katalog osób podlegających wykluczeniu społecznemu nie jest ograniczony do osób, które zostały w nim enumeratywnie wymienione. Katalog ten może być zawsze rozszerzony o inne kategorie osób, które zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 roku Nr 69, poz. 415 z późn.zmianami) znajdują się w szczególnej sytuacji na rynku pracy i posiadają ograniczone możliwości funkcjonowania w życiu społecznym i zawodowym. Mogą to być na przykład osoby w wieku 50+, rodzice samotnie wychowujący dzieci wyrażający chęć powrotu na otwarty rynek pracy itp.

Propozycje zespołu ds. standaryzacji modelu instytucji Centrum Integracji Społecznej Pomimo zapisu ustawowego obecnie funkcjonujący system reintegracji społecznej i zawodowej jest niespójny. Wynika to z braku koordynacji działań na poziomie zarówno regionalnym jak i lokalnym, niedostatecznej współpracy instytucji rynku pracy i instytucji pomocy społecznej. Braku stabilizacji finansowej oraz ustalenia jednolitej i spójnej dokumentacji prowadzonej przez instytucje tego systemu

Centrum Integracji Społecznej Propozycje zespołu ds. standaryzacji modelu instytucji Centrum Integracji Społecznej Cel główny: Opracowanie modelu instytucji – Centrum Integracji Społecznej Konsekwencją tego winna być poprawa jakości funkcjonowania CIS-ów oraz dążenie do ich pełnej profesjonalizacji.

Propozycje zespołu ds. standaryzacji modelu instytucji Centrum Integracji Społecznej Przyjęcie określonego standardu dla CIS – ów uporządkuje organizacyjne i merytoryczne ich funkcjonowanie co umożliwi również ich ocenę jako instytucji działającej w sferze zadań publicznych. Program realizowany CIS-ach umożliwi osobom wykluczonym lub zagrożonym wykluczeniem społecznym, odzyskania wiary we własne siły, poczucie własnej wartości, nabycie potrzebnej wiedzy, zdobycie nowych umiejętności

Propozycje zespołu ds. standaryzacji modelu instytucji Centrum Integracji Społecznej Cele szczegółowe: określenie źródeł finansowania, określenie pożądanej struktury organizacyjnej z uwzględnieniem stanu obecnego „Indywidualny Program Zatrudnienia Socjalnego” jako podstawowe narzędzie pracy z uczestnikiem CIS, określenie optymalnych warunków przygotowania do zatrudnienia osób wykluczonych społecznie oraz do promowania sektora ekonomii społecznej w CIS-ach, określenie zasad wsparcia organizacyjnego umożliwiającego rozpoczęcie i prowadzenie aktywności zawodowej absolwentom CIS przez okres co najmniej 3 lat.

Podstawy do wnioskowania Propozycje zespołu ds. standaryzacji modelu instytucji Centrum Integracji Społecznej Podstawy do wnioskowania ankiety (opracowanie własne), raporty z monitoringu działania CIS analizy zasad finansowania: oświaty, środowiskowych domów samopomocy, warsztatów terapii zajęciowej, zakładów aktywności zawodowej, przegląd finansowania instytucji pokrewnych w krajach europejskich

Centrum Integracji Społecznej Propozycje zespołu ds. standaryzacji modelu instytucji Centrum Integracji Społecznej Centrum Integracji Społecznej Jako instytucja prowadząca reintegrację społeczną i zawodową jest przede wszystkim przedsięwzięciem edukacyjnym, w którym osoby wykluczone: uczą się zachowań społecznych i zdobywają umiejętności zawodowe, przygotowując się do pracy na otwartym rynku pracy. uczestniczą w grupach wsparcia i samopomocy. Nadrzędnym celem CIS jest usamodzielnienie osób wykluczonych społecznie, wyprowadzenie ich z systemu pomocy społecznej w ramach reintegracji społecznej i zawodowej doprowadzenie do usamodzielnienia i powrotu na otwarty rynek pracy.

Indywidualny Program Zatrudnienia Socjalnego Propozycje zespołu ds. standaryzacji modelu instytucji Centrum Integracji Społecznej Indywidualny Program Zatrudnienia Socjalnego jako narzędzie do realizacji usługi oferowanej przez Centrum Warunkiem niezbędnym w tworzeniu IPZS jest postawienie prawidłowej diagnozy przez pracownika socjalnego, psychologa oraz doradcę zawodowego przy aktywnym udziale uczestnika, między innymi poprzez wskazanie na źródła problemów, określenie mocnych i słabych stron jak również analizę efektywności dotychczas podejmowanych działań samodzielnie lub przy wsparciu innych.

Indywidualny Program Zatrudnienia Socjalnego Propozycje zespołu ds. standaryzacji modelu instytucji Centrum Integracji Społecznej Indywidualny Program Zatrudnienia Socjalnego ma wytyczyć stronom etapy postępowania, cele te mają zostać osiągnięte poprzez wspólne działania uczestnika i kadry CIS. IPZS stanowić powinien zindywidualizowany sposób postępowania z uczestnikiem. Celem, jaki przyświecać ma wykorzystywaniu tego narzędzia jest pobudzenie i zaangażowanie osobiste uczestnika w działanie na rzecz poprawy jego sytuacji.

określenie zakresu i form reintegracji zawodowej i społecznej, Propozycje zespołu ds. standaryzacji modelu instytucji Centrum Integracji Społecznej Przygotowanie indywidualnych programów zatrudnienia socjalnego powinno mieć na celu: dostosowanie programu zatrudnienia socjalnego do indywidualnych potrzeb i deficytów poszczególnych uczestników, określenie zakresu i form reintegracji zawodowej i społecznej, określenie rodzajów sprawności psychofizycznych niezbędnych do podjęcia pracy oraz metody ich ćwiczenia.

Realizacja Programu powinna uwzględniać: Propozycje zespołu ds. standaryzacji modelu instytucji Centrum Integracji Społecznej Realizacja Programu powinna uwzględniać: Analizę rysunków, schematów, projektów oraz dokumentacji technicznej i technologicznej umożliwiającą wykonanie określonych produktów, Przygotowanie stanowiska pracy – szkolenia zawodowego, Dobranie i przygotowanie narzędzi oraz materiałów do wykonywania określonych prac, Wykonywanie wyznaczonych zadań,

Realizacja Programu powinna uwzględniać cd Propozycje zespołu ds. standaryzacji modelu instytucji Centrum Integracji Społecznej Realizacja Programu powinna uwzględniać cd - Przestrzeganie przepisów bhp w czasie wykonywania zadań, Naukę współpracy w grupach roboczych przy wykonywaniu określonych zadań, Przygotowanie do egzaminu z nabytych umiejętności zawodowych, Egzamin końcowy.

Propozycje zespołu ds. standaryzacji modelu instytucji Centrum Integracji Społecznej Monitoring i ocena IPZS Przez monitorowanie należy rozumieć identyfikację i zapis zdarzeń, które zachodzą w trakcie realizacji Programu. Dotyczy to zarówno oddziaływań prowadzonych przez kadrę CIS jak i również działań podejmowanych przez uczestnika CIS. Przez ocenianie zaś należy rozumieć analizowanie stopnia realizacji celów uczestnika w związku z zaplanowanymi w ramach Programu usług z zakresu reintegracji społecznej i zawodowej.

Propozycje zespołu ds. standaryzacji modelu instytucji Centrum Integracji Społecznej W ramach praktycznego monitorowania i oceny proponuje się odniesienie do następujących aspektów: -Sytuacji uczestnika CIS określonej z takim uszczegółowieniem, by w pomiarze można było uwzględnić stan wyjściowy, stan w trakcie uczestnictwa w zajęciach reintegracji społecznej i zawodowej w CIS i stan po ich zakończeniu. -Określenia celów zmian, w sposób tak szczegółowy, by pracownik socjalny i uczestnik CIS mogli określić, czy następuje zbliżenie do jego osiągnięcia, czy też nie a także ustalenie czy wymagane są zmiany w Programie. - Sporządzenia modyfikacji Programu w sposób szczegółowy umożliwiający określenie skuteczności jego realizacji.

Propozycje zespołu ds. standaryzacji modelu instytucji Centrum Integracji Społecznej Diagnozę skuteczności IPZS utrudnia jednak niepełny monitoring losów absolwentów i brak stosownej analizy usprawniającej programy reintegracji społecznej i zawodowej. Taki stan skutkuje niedostatecznym wsparciem dla tych absolwentów CIS, którzy mimo ukończenia zajęć mają problemy z samodzielnym funkcjonowaniem w sferze społecznej lub zawodowej.

Propozycje zespołu ds. standaryzacji modelu instytucji Centrum Integracji Społecznej W okresie trwania monitoringu absolwentów CIS tj. w ciągu trzech lat po ukończeniu programu reintegracji zawodowej i społecznej, pracownik socjalny CIS utrzymuje kontakt z absolwentem zbierając informacje o jego sytuacji zatrudnieniowej. W pierwszym roku taki kontakt powinien odbywać się przynajmniej raz na kwartał, a w następnych latach przynajmniej raz na pół roku. Przy czym częstotliwość kontaktów powinna być warunkowana oceną sytuacji społecznej i zawodowej absolwenta oraz zaistniałą potrzebą podjęcia działań zaradczych.

Propozycje zespołu ds. standaryzacji modelu instytucji Centrum Integracji Społecznej W monitoring absolwentów oprócz kadry Centrum Integracji Społecznej, także pracownicy innych współpracujących instytucji, np. ośrodków pomocy społecznej i powiatowych urzędów pracy, gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych itp.

Propozycje zespołu ds. standaryzacji modelu instytucji Centrum Integracji Społecznej Analiza przeprowadzona w oparciu o monitoring absolwentów powinna dostarczyć informacji o: sytuacji absolwenta po zakończeniu programu, stanie przystosowania do funkcjonowania w społeczności, nabytych umiejętnościach pozwalających na samodzielne poruszanie się na otwartym rynku pracy i zdobywania zatrudnienia, nabytych umiejętnościach zawodowych, stopniu przydatności umiejętności nabytych w trakcie realizacji IPZS w odniesieniu do zapotrzebowania pracodawców.

CIS jako ważny element środowiska lokalnego Propozycje zespołu ds. standaryzacji modelu instytucji Centrum Integracji Społecznej CIS jako ważny element środowiska lokalnego Angażowanie się do budowy lokalnego partnerstwa trójsektorowego / samorządów, biznesu , NGO/ i systematycznej współpracy , budowanie zaplecza ekonomicznego dla Centrum, informowanie o skutkach izolacji społecznej osób wykluczonych mających wpływ na całą społeczność lokalną, kształtowanie odpowiedzialności społecznej;

Propozycje zespołu ds. standaryzacji modelu instytucji Centrum Integracji Społecznej Dobre usytuowanie CIS w przestrzeni lokalnej i ponadlokalnej pozwala na podniesienie jego wartość i znaczenia w rozwoju grup zagrożonych lub wykluczonych społecznie. Aby Centrum Integracji Społecznej mogło prawidłowo funkcjonować musi nawiązać relacje z otoczeniem i określić stopień zaangażowania i zakresu współpracy. Nie jest możliwe prawidłowe funkcjonowanie poprzez hermetyczne zamknięcie się przed otoczeniem.

Propozycje zespołu ds. standaryzacji modelu instytucji Centrum Integracji Społecznej W ramach uwarunkowań zewnętrznych funkcjonowania każdego CIS należy wśród partnerów uwzględnić między innymi: samorząd wojewódzki, wojewodę, starostwa powiatowe oraz urzędy miast i gmin w tym podległe im jednostki (powiatowe urzędy pracy, ośrodki pomocy społecznej, ośrodki wsparcia, publiczne zakłady opieki zdrowotnej) oraz organizacje pozarządowe i sektor prywatny, instytucje szkoleniowe. .

Propozycje zespołu ds. standaryzacji modelu instytucji Centrum Integracji Społecznej Współdziałanie i współpraca przy zachowaniu, równości praw i obowiązków, szanowania autonomii i inności, tolerancji to współczesny model relacji między partnerami. Partnerstwo możemy rozumieć w szerokim sensie jako partnerstwo na rzecz rozwoju społeczności lokalnej – np. o zasięgu powiatowym czy gminnym, a także możemy je rozumieć w sensie wąskim jako wspólna realizacja konkretnego działania czy też projektu .

Propozycje zespołu ds. standaryzacji modelu instytucji Centrum Integracji Społecznej Czynnikami sprzyjającymi współpracy są: budowanie świadomości pracy na rzecz „wspólnego klienta” (w przypadku powiatowych urzędów pracy i ośrodków pomocy społecznej); docenianie wartości wymiany informacji i wzajemnego uczenia się od siebie; obserwowanie skuteczności działań wspólnie realizowanych; możliwość pozyskiwania środków finansowych z EFS na wspólne projekty (np. umożliwiające poszerzenie oferty i zwiększenie efektywności dotychczasowych działań) oraz zapisy w PO KL zachęcające do korzystania z jego instrumentów we współpracy z różnymi instytucjami działającymi w obszarze rynku pracy i pomocy społecznej;

Propozycje zespołu ds. standaryzacji modelu instytucji Centrum Integracji Społecznej Czynnikami sprzyjającymi współpracy są cd: możliwość wykorzystania potencjału instytucji niepublicznych, szczególnie dynamicznie rozwijających się organizacji pozarządowych. Jednym z atutów organizacji pozarządowych w pracy z klientem może być indywidualne podeście do jego potrzeb, relatywnie niski poziom zbiurokratyzowania, łatwość w wykorzystaniu rozwiązań innowacyjnych oraz silne zakorzenienie w lokalnej społeczności; pozytywne doświadczenia wyniesione ze współpracy (powodzenie realizacji wspólnego przedsięwzięcia zachęca do realizacji kolejnych); rozwój działań opartych o partnerstwa lokalne i możliwość koordynacji wspólnych działań na poziomie samorządów.

Propozycje zespołu ds. standaryzacji modelu instytucji Centrum Integracji Społecznej Zasady finansowania: Analizując te źródła i poziomy ich finansowania można wyróżnić: Poziom samorządu gminnego - na finansowanie działalności CIS - źródło niestabilne, jego wielkość zależy od dobrej woli gminy i jej zasobności ekonomicznej; Poziom samorządu powiatowego - na finansowanie świadczeń integracyjnych- środki funduszu pracy, dystrybuowane poprzez PUP, źródło stabilne, poziom określony ustawowo; Poziom samorządu wojewódzkiego - na finansowanie utworzenia i funkcjonowania w ciągu 3 miesięcy - źródło niestabilne i nieobligatoryjne, uzależnione od dobrej woli i kondycji ekonomicznej samorządu; Środki Unii Europejskiej - poziom niestabilny- konkursowy, brak zabezpieczenia ścieżki systemowej , jak w przypadku rynku pracy czy pomocy społecznej. działalność wytwórcza, handlowa i usługowa prowadzona przez Centrum

Propozycje zespołu ds. standaryzacji modelu instytucji Centrum Integracji Społecznej Od lipca 2010 r. (zmiana ustawy o zatrudnieniu socjalnym- Dz. U. z 2007 Nr 152, poz. 1020 – art. 9 pkt 2) działalność gospodarcza (wytwórcza, handlowa i usługowa) „może być prowadzona” jako statutowa działalność odpłatna pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2010 roku Nr 234, poz. 1536). Zapis ten ogranicza działalność do równoważenia kosztów z przychodami, co w przypadku CIS-ów, uniemożliwia gromadzenie kapitału na przyszłe przedsięwzięcia. Działalność taka mogłaby sprawdzić się tylko wówczas gdyby CIS posiadał zabezpieczenie w długookresowych systematycznych umowach na realizację usług.

Propozycje zespołu ds. standaryzacji modelu instytucji Centrum Integracji Społecznej Koncepcja źródła finansowania: 1 - 80 % budżet państwa 2 - 20% rocznego budżet podstawowego funkcjonowania CIS – budżet gminy lub gmin (porozumienie), jeśli uczestnicy pochodzą z kilku gmin 3 - Fundusz pracy za pośrednictwem PUP-świadczenia integracyjne, wartość uzależniona od ilości uczestników, 4 - Działalność gospodarcza- wydatki przeznaczane na: działania motywacyjne – premia integracyjna, alternatywne formy spędzania czasu wolnego, działalność kulturalno- oświatowa środowiskowe- spotkania, festyny, pikniki, inne remonty, inwestycje, modernizacje

Propozycje zespołu ds. standaryzacji modelu instytucji Centrum Integracji Społecznej Uzasadnienie: 1 Finansowanie w 80% ze budżetu państwa Wszyscy beneficjenci Centrum są osobami pozostającymi bez pracy, a więc wymagającymi reintegracji zawodowej. Wszyscy beneficjenci wymagają także reintegracji społecznej, bez której nie będą w stanie samodzielnie funkcjonować i być skutecznie poddawanym reintegracji zawodowej. Działania te należą do szeroko pojętej polityki społecznej państwa, na którą państwo przekazuje pieniądze poprzez działania pomocy społecznej i rynku pracy.

Propozycje zespołu ds. standaryzacji modelu instytucji Centrum Integracji Społecznej 2. Finansowanie w 20% z budżetu gmin Wspieranie osób podlegających wykluczeniu społecznemu należy do zadań własnych Gminy na podstawie art. 7 ustawy o samorządzie gminnym 3. Finansowanie świadczeń integracyjnych – pozostawienie dotychczasowego systemu tj. ze środków Funduszu Pracy, za pośrednictwem Urzędów Pracy. Wartość uzależniona od ilości uczestników, fluktuacji, usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych obecności – rozliczana zgodnie z art. 15 ustawy o zatrudnieniu socjalnym.

Propozycje zespołu ds. standaryzacji modelu instytucji Centrum Integracji Społecznej 4. Finansowanie z działalności gospodarczej. Centra Integracji Społecznej mają charakter edukacyjno- integrując i aktywizując. Nie są przedsiębiorstwami, a ich działalność gospodarcza ogranicza się do prowadzenia reintegracji zawodowej. Tak więc, poziom przychodów z działalności gospodarczej jest trudny do oszacowania, wynika bowiem z kilku niezależnych od samego CIS czynników np umiejętności i poziomu motywacji i zaangażowania uczestników, potrzeb rynku pracy, a także posiadanego przez CIS wyposażenia w materiały i narzędzia do realizacji usług. Wypracowane w ten sposób pieniądze mogą być wykorzystywane na działania motywacyjne, środowiskowe, inwestycyjne.

Propozycje zespołu ds. standaryzacji modelu instytucji Centrum Integracji Społecznej Dziękuję za uwagę