EDUKACJA ZDROWOTNA W NOWEJ PODSTAWIE PROGRAMOWEJ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA - WYCHOWANIE FIZYCZNE -
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
NAUCZANIE INDYWIDUALNE ODN SŁUPSK Władysława Hanuszewicz
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
i edukacja dla bezpieczeństwa w nowej podstawie programowej
w nowej podstawie programowej
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Program wychowawczy szkoły
Zanim wybierzesz program nauczania
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Zasady konstruowania programów projakościowych
SZPN - zadania Dyrektora szkoły
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Priorytet 2 Podlaskiego Kuratora Oświaty
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Autoewaluacja Szko ł a Promuj ą ca Zdrowie rok szkolny 2010 rok szkolny 2013 Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 w Krakowie.
szkół ponadgimnazjalnych
Szkół Promujących Zdrowie
Opracował J. Stryjkowski
Kuratorium Oświaty w Warszawie 1 Sześciolatek idzie do szkoły.
Edward Krawczyński Nowa Podstawa Programowa z informatyki w rzeczywistości szkolnej RODN WOM Katowice 2012.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
ale (a może przede wszystkim)
Podstawa programowa a wybór podręcznika
Promocja zdrowia w szkole (propozycja zajęć pozalekcyjnych)
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
Nowy status edukacji zdrowotnej
REALIZOWANEGO OD 2013 DO 2015 ROKU Szkoła Promująca Zdrowie dąży do osiągnięcia celów i realizuje zadania określone w podstawach programowych kształcenia.
w praktyce pedagogicznej
Degradacja środowiska a świadomość społeczna.
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Wspieranie rozwoju dziecka młodszego w związku z obniżeniem wieku
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Realizacja edukacji zdrowotnej na III i IV etapie edukacyjnym
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
TENIS ZIEMNY – ZDROWY STYL ŻYCIA Innowacja pedagogiczna
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
Edukacja zdrowotna w podstawie programowej Wychowanie fizyczne
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Doradztwo zawodowe w szkołach
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r Prawo oświatowe
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Pilotażowe wdrażanie programowania w edukacji formalnej w oparciu o innowacje pedagogiczne w szkołach Pilotaż skierowany jest do każdej szkoły, która chce.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

EDUKACJA ZDROWOTNA W NOWEJ PODSTAWIE PROGRAMOWEJ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO. HANNA RAJCIC-MERGLER Poznań 7 grudnia 2009 r.

TROCHĘ HISTORII: - edukacja zdrowotna w podstawach programowych kształcenia ogólnego pojawiła się po raz pierwszy w 1997 r., - w ramach reformy systemu edukacji w 1999 r. wprowadzono ścieżkę edukacyjną „edukacja prozdrowotna” w SP i G, - w 1999 r. utworzono Pracownię Edukacji Zdrowotnej i Promocji Zdrowia w Krajowym Ośrodku Wspierania Edukacji Zawodowej MEN, - rozpoczęto kształcenie edukatorów ds. edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia,

od 2000 r. wydawane są zeszyty „Edukacja Zdrowotna i Promocja Zdrowia w Szkole” - w wyniku kolejnej modyfikacji podstawy programowej , w 2002 r. ścieżkę tę uwzględniono we wszystkich typach szkół, - w 2003 r. Pracownię Edukacji Zdrowotnej przeniesiono do Centrum Metodycznego Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej (CMPPP). Pracownia Edukacji Zdrowotnej jest to 6 osobowy zespół pedagogów, psychologów, nauczycieli, posiadający znaczący dorobek we wdrażaniu edukacji zdrowotnej w szkole. CMPPP opracowało i wdraża wiele programów edukacyjnych związanych z promocją zdrowia psychicznego, a także koordynuje na szczeblu krajowym program „szkoła promująca zdrowie”.

PRACE NAD NOWĄ PODSTAWĄ PROGRAMOWĄ w 2007 r. rozpoczynając prace nad nową podstawą programową założono likwidację ścieżek edukacyjnych, ustalono, że „edukacja prozdrozdrowotna” realizowana będzie w ramach biologii i wychowania fizycznego, w marcu 2008 r. zespół ekspertów zakresu nauk medycznych i zdrowia publicznego opracowała projekt wymagań z zakresu edukacji zdrowotnej i zwrócił się do Ministra Edukacji Narodowej z postulatem włączenia do podstawy programowej odrębnego przedmiotu o nazwie „zdrowie”- propozycji nie przyjęto,

MEN zaprosił przedstawicielkę ekspertów zakresu nauk medycznych i zdrowia publicznego, którzy opracowali projekt wymagań z zakresu edukacji zdrowotnej, panią prof. dr hab. med. Barbarę Woynarowską do udziału w pracach nad nową podstawą programową, W wyniku współpracy z zespołem wychowania fizycznego pod kierunkiem prof. Wojciecha Przybylskiego włączono moduł „edukacji zdrowotnej” do podstawy programowej wychowania fizycznego w gimnazjum i szkołach ponadgimnazjalnych, W preambule podstawy programowej dla SP, G, szkół PG, zamieszczono ważne stwierdzenie nadające edukacji zdrowotnej wysoką rangę wśród zadań szkoły: „Ważnym zadaniem szkoły jest także edukacja zdrowotna, realizowana przez nauczycieli wielu przedmiotów, której celem jest kształtowanie u uczniów nawyku dbałości o zdrowie własne i innych ludzi oraz umiejętność tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu”.

EDUKACJA ZDROWOTNA W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO DLA PRZEDSZKOLI, ODDZIAŁÓW PRZEDSZKOLNYCH W SZKOLACH PODSTAWOWYCH ORAZ INNYCH FORMACH WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO W wielu obszarach wychowania przedszkolnego występują treści edukacji zdrowotnej: w podstawie programowej jednym z celów wychowania przedszkolnego jest: „troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych”, aby osiągnąć cele wychowania przedszkolnego należy wspomagać rozwój, wychowywać i kształcić dzieci w wielu obszarach, w tym obszarze „Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci”. Ze względu na dobro dzieci, należy zadbać o kształtowanie ich świadomości zdrowotnej oraz nawyków dbania o własne zdrowie w codziennych sytuacjach w domu i przedszkolu.

EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOLE PODSTAWOWEJ Wiodącą rolę w edukacji zdrowotnej ma wychowanie fizyczne , w I etapie edukacyjnym wyodrębniono obszar „wychowanie fizyczne i edukacja zdrowotna” w edukacji wczesnoszkolnej znajduje się wiele wymagań np. „zna podstawowe zasady racjonalnego odżywiania się; rozumie konieczność kontrolowania stanu zdrowia i stosuje się do zaleceń stomatologa i lekarza”, w II etapie edukacyjnym wymagania dotyczące różnych aspektów edukacji zdrowotnej wymieniono w: wychowaniu fizycznym (wskazując jego wiodącą rolę), przyrodzie, wychowaniu do życia w rodzinie; są one również obecne w przedmiotach: język nowożytny, język polski, etyka, zajęcia praktyczno-techniczne, komputerowe i muzyka, liczba wymagań i zakres tematyczny zapisany w podstawie programowej stwarzają szansę na realizację edukacji zdrowotnej.

EDUKACJA ZDROWOTNA W GIMNAZJUM I SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ pojawia się nowe rozwiązanie w formie modułu „edukacji zdrowotnej” w podstawie programowej wychowania fizycznego realizowany w ramach puli zajęć fakultatywnych – zajęcia te są obowiązkowe, prowadzone w każdym etapie przez jeden semestr (około 30 godzin), cała podstawa programowa wychowania fizycznego jest przesycona treściami dotyczącymi różnych aspektów zdrowia ( przede wszystkim fizycznego), co sprawia, że staje się wiodącym przedmiotem w realizacji szkolnej edukacji zdrowotnej, w III i IV etapie edukacyjnym wymagania dotyczące różnych aspektów edukacji zdrowotnej wymieniono w: wychowaniu fizycznym, biologii, przyrodzie, wychowaniu do życia w rodzinie, wiedzy o społeczeństwie, edukacji dla bezpieczeństwa, etyce, języku nowożytnym i podstawach przedsiębiorczości,

Na II, III i IV etapie edukacyjnym na wychowaniu fizycznym wprowadzono zajęcia do wyboru typu rekreacyjno-zdrowotnego, które: - powinny umożliwić aktywność fizyczną służącą zdrowiu, - powinny mieć wpływ na ograniczenie nadmiernej liczbie zwolnień lekarski z tych zajęć.

Do korzyści wynikających z nowego statusu i miejsca edukacji zdrowotnej w szkole należy zaliczyć: utrzymanie w zapisie podstawy programowej nazwy „edukacja zdrowotna” i podkreślenie jej znaczenia w preambule do podstawy programowej, określenie czasu trwania i liczby godzin zajęć, ustalenie, że wiodącą rolę w szkolnej edukacji zdrowotnej pełni nauczyciel wychowania fizycznego, których rola i prestiż w szkole może korzystnie się zmienić, rozszerzenie zakresu edukacji zdrowotnej o aspekty zdrowia psychospołecznego, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności życiowych (osobistych i społecznych), realizowanie w ramach przedmiotu „wychowanie do życia w rodzinie” edukacji seksualnej, która jest istotnym elementem edukacji zdrowotnej.

Przyjęte rozwiązanie dotyczące edukacji zdrowotnej stwarza szansę na poprawę zdrowia ludności w Polsce bo: systematycznie prowadzona edukacje zdrowotna w szkole jest najbardziej opłacalną, długofalową inwestycją w zdrowie społeczeństwa, przyjęty w podstawie programowej zapis jest elementem polityki państwa, zgodnym z Narodowym Programem Zdrowia na lata 2007-2015.

STRATEGIA WDRAŻANIA EDUKACJI ZDROWOTNEJ W SZKOLE (prof. dr hab. med STRATEGIA WDRAŻANIA EDUKACJI ZDROWOTNEJ W SZKOLE (prof. dr hab. med. Barbara Woynarowska): utworzenie w resorcie edukacji narodowej ośrodka organizującego, koordynującego i monitorującego przebieg wdrażania edukacji zdrowotnej w szkole, stworzenie systemu doskonalenia nauczycieli wychowania fizycznego w zakresie edukacji zdrowotnej, uwzględnienie edukacji zdrowotnej w kształceniu nauczycieli, opracowanie materiałów (podręczników metodycznych i innych pomocy) dla nauczycieli, w tym zwłaszcza wychowania fizycznego i dla wychowawców klas

Dziękuję za uwagę.